@article { author = {Fadaie, Gh}, title = {editorial}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {45}, number = {3}, pages = {7-11}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سخن سردبیر: تغییر نام رشته و یا دانشکده}, abstract_fa = {نام و نامگذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نام بامسمّی یعنی اینکه به محض نامیدن، ویژگی‌های مسمّا یعنی آنچه با آن پدیده نامیده می‌شود، تداعی از جمله ویژگی‌هایی که نام باید داشته باشد یکی این است که به عوارض ذاتی پدیده اشاره کند و دومین ویژگی آن است که خوش لهجه باشد تا اقبال عمومی به آن تعلق گیرد.}, keywords_fa = {}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28759.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28759_69c7bf1eb4ab369e440b0118bfb4f81f.pdf} } @article { author = {Zavaraqi, R and Fadaei, GHolamreza and Fahimnia, Fatima}, title = {A Perspective on the Theoretical Underpinning of Knowledge Domain Visualization}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {45}, number = {3}, pages = {13-37}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {Objective: The aim of the present paper is to review the theoretical underpinning, including background and some of the hypotheses adopted from philosophy and sociology of science, as they pertain to the emerging field of Knowledge Domain Visualization. Methodology: Text analysis was employed to derive the necessary content. Findings: Review of literature demonstrated that as an emerging field, knowledge domain visualization had undergone positive development over the past two decades and has built good capacity towards presenting a clear and multi-dimensional view of the science structure.}, keywords = {Knowledge Domain Visualization,Science of Sciences,Structure Plotting,Webometric Theoretical Foundation}, title_fa = {چشم اندازی بر مبانی نظری مصورسازی حوزه دانش}, abstract_fa = {هدف: هدف از این مقاله، بررسی مروری مبانی نظری از جمله تاریخچه و برخی نظریات مأخوذ از فلسفه و جامعه‌‌شناسی علم مربوط به حوزه‌ی نوپدید مصورسازی حوزه دانش به عنوان یکی از رویکردهای قدرتمند سیاستگذاری علم و فناوری می‌باشد. روش: در این مقاله از تحلیل متون برای استخراج محتوای لازم با توجه به هدف مقاله استفاده شده است. یافته‌ها: این حوزه‌ی نوپدید که پیش گام حوزه‌ی چند رشته ای مطالعات علم است از نظریات حوزه‏های مختلف مربوط به مطالعات علم از جمله جامعه‌شناسی، تاریخ و فلسفه علم بهره می‌گیرد. بررسی متون نشان داد که این حوزه در طول دو دهه‌ی گذشته با تحولات مثبتی همراه بوده و ظرفیت‏های خوبی در راستای ارائه‌ی تصویری روشن و چندبعدی از ساختار علم دارد.تاکنون در متون بسیار کمتر به مصورسازی حوزه دانش، و مباحث نظری آن پرداخته شده است. از این رو انتظار می‌رود مطرح شدن این حوزه به همراه مبانی نظری آن گامی مثبت در جهت آشنایی علاقمندان محسوب شود.}, keywords_fa = {ترسیم ساختار,مبانی نظری علم‌سنجی,مصورسازی,مطالعات علم}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28760.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28760_9f02140321f94d5578fad9ab5d327ffb.pdf} } @article { author = {shabani, ali and Taghavi Qarahboddagh, H}, title = {Study of Transformative Leadership Correlation with Organizational Citizenship in University Of Tehran Libraries}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {45}, number = {3}, pages = {39-62}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {Objective: The present study was carried out in order to identify the link between transformational leadership with organizational citizenship behavior in University of Tehran libraries and also to identify the extent of predictability of the said behavior based on various facets of such leadership. Methodology: A descriptive correlational method was deployed. Data were collected by employing a questionnaire. Findins: There is a significant correlation between Organizational Citizenship and the ideal behavioral facets, Ideal attitude, mental stimulation and individual considerations. There is also a significant link between transformational leadership and organizational citizenship. Transformational leadership, ideal behavoir and ideal attitude components predict about 20.7 percent of organizational citizenship behavior variances in a meaningful way.}, keywords = {Academic libraries,Organizational Citizenship Behavior,Transformational Leadership}, title_fa = {بررسی رابطه رهبری تحول‌آفرین با رفتار مدنی سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه تهران}, abstract_fa = {هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی رابطه رهبری تحول‌آفرین و رفتار مدنی سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه تهران و مشخص نمودن میزان پیش‌بینی پذیری رفتار مدنی سازمانی بر اساس ابعاد رهبری تحول‌آفرین و سهم تبیینی هرکدام از آن‌ها انجام شده است. روش: تحقیق حاضر به لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی به شمار می‌آید. جامعه آماری شامل کتابخانه‌های دانشگاه تهران و کارکنان شاغل در آن‌ها می‌باشد. داده‌های مطالعه با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و با استفاده از آزمون‌های همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها: نتایج آزمون فرضیه‏ها نشان دهنده این است که بین ابعاد رفتار آرمانی، نگرش آرمانی، تحریک ذهنی و ملاحظات فردی با رفتار مدنی سازمانی رابطه معنی‌داری وجود دارد. بین عامل کلی رهبری تحول‌آفرین و رفتار مدنی سازمانی نیز رابطه معنی‌داری در سطح یک درصد وجود دارد. همچنین از بین مولفه‌های رهبری تحول‌آفرین، رفتار آرمانی و نگرش آرمانی به اندازه 7/20 درصد از واریانس رفتار مدنی سازمانی را به طور معنی‌داری پیش‌بینی می‌کنند.}, keywords_fa = {رفتار مدنی سازمانی,رهبری تحول‌آفرین,کتابخانه‌های دانشگاهی}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28761.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28761_80e2319634f5e6157d4d1701fb647b66.pdf} } @article { author = {Adineh Qahramani, A and Hashempour, L and Atapour, hashem}, title = {An Investigation of Status of Knowledge Management Infrastructures in Tabriz University As Perceived By Its Faculty Members}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {45}, number = {3}, pages = {63-85}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {Objective: the present paper investigates the status of knowledge management infrastructures in Tabriz University as perceived by its academia. Method: A survey was conducted using questionnaire as its primary data collection instrument. 160 Tabriz University faculty members were selected using ratio scale. The study first measured the degree of familiarity of the sample population with the concept of knowledge management. Infrastructural factors such as organization culture, organization structure, manpower, processes, technology and financial resources were subsequently studied. Findings: A low level of familiarity with the concept of knowledge management was discerned. Organization culture, organization structure, processes and financial resources were unfitting while manpower and technology were suitable}, keywords = {Infrastructures,Knowledge Management,Tabriz University}, title_fa = {مطالعه وضعیت زیر ساخت‌های مدیریت دانش در دانشگاه تبریز از دیدگاه اعضای هیات علمی}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش مطالعه وضعیت زیرساخت‌های مدیریت دانش در دانشگاه تبریز از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه می‌باشد. روش: روش پژوهش پیمایشی است و داده‌های آن با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه مورد مطالعه کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز است که از بین آنها تعداد 169 نفر با استفاده از روش طبقه‌ای نسبتی به عنوان نمونه انتخاب شد. در این پژوهش ابتدا میزان آشنایی جامعه پژوهش با مفهوم مدیریت دانش مورد سنجش قرار گرفت. سپس عوامل زیرساختی شامل فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، نیروی انسانی، فرایندها، فناوری و منابع مالی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که میزان آشنایی جامعه پژوهش با مفهوم مدیریت دانش در سطح پایینی قرار دارد. از میان عوامل زیرساختی بررسی شده چهار عامل فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، فرایندها و منابع مالی در وضعیت نامناسب، و دو عامل نیروی انسانی، و فناوری در وضعیت مناسبی قرار دارند. در پایان پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت زیرساخت های مدیریت دانش در دانشگاه تبریز ارائه شده است.}, keywords_fa = {دانشگاه تبریز,زیرساخت‌های مدیریت دانش,مدیریت دانش}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28762.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28762_9bf6580fc34ee71b76f5d1d774122f9b.pdf} } @article { author = {Zandian, F and Riahnia, N and Keshavarz, L}, title = {Determining the Management Style and Its Relation to Librarians Job Satisfaction of Tehran Academic Libraries}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {45}, number = {3}, pages = {87-109}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {Objective: The purpose of this study was to determine the management styles and their relationship with job satisfaction in Tehran university libraries. Methodoloy: The population of this study was 175 librarians from 12 universities of Tehran. Data were collected by a questionnaire in survey. Eight indicators of Likert's "Profile of Organizational Characteristics" were used to determine the libraries' prevailing management styles. Findings: The results of this research revealed that management style of Tehran university libraries was benevolent authoritative stylewith respect to indicators of "motivation", "communication", "interaction – influence", "decision making", "goal setting", and "performance goals and training”.The style was consultative with respect to "leadership" and "control. Based on eight indicatorsthe major conclusion was that management style of Tehran university libraries is benevolent authoritative style and near to consultative style. The Pearson coefficient correlation (0.702) showed that there is a significant relationship between management styles and librarians job satisfaction in Tehran university libraries.}, keywords = {Academic Libraries of Tehran,Librarians Job Satisfaction,library management,Likert's Management Styles,Participative management}, title_fa = {شناسایی سبک مدیریت مدیران کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران و ارتباط آن با رضایت شغلی کتابداران}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سبک‌های مدیریتی حاکم بر کتابخانه‌های دولتی شهر تهران و آشکار نمودن نقش سبک مدیریت مدیران در تأمین رضایت شغلی کتابداران انجام گرفته است. روش: روش پژوهش پیمایشی بوده و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه پژوهش 175 نفر کتابدار شاغل در 12 کتابخانه مرکزی دانشگاهی در شهر تهران است. هشت شاخص سازمانی در طیف لیکرت مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به آنها سبک مدیریت کتابخانه‌ها طبق سبک‌های چهارگانه لیکرت مشخص شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مدیریت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی تهران از لحاظ شاخص‏های انگیزش، ارتباطات، تعامل- نفوذ، تصمیم‌گیری، هدف‌گذاری و اهداف اجرایی و آموزش در سبک 2 لیکرت یعنی سبک آمرانه– خیرخواهانه، و از لحاظ شاخص‌های رهبری و کنترل در سبک 3 لیکرت یعنی سبک مشورتی قرار دارد. سبک مدیریت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی تهران به طور کلی و با توجه به شاخص‌های هشت‌گانه، سبک 2 و متمایل به سبک 3 لیکرت یعنی سبک آمرانه – خیرخواهانه و متمایل به سبک مشورتی است. واژه‏های کلیدی: دیریت کتابخانه، کتابخانه‌های دانشگاهی شهر تهران، رضایت شغلی کتابداران، مدیریت مشارکتی}, keywords_fa = {رضایت شغلی کتابداران,کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران,مدیریت کتابخانه,مدیریت مشارکتی}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28763.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28763_c9d4f7ab29ade7b8e848febd357adce6.pdf} } @article { author = {Sharifi, L and shaghaghi, mahdi and Sharifi, S}, title = {Investigating Correlation between Playing Computer Games and Readership among K-8 Students: Case Study of Karaj City}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {45}, number = {3}, pages = {111-133}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {Objective: The present paper studies the relationship between computer games with readership among K-8 students in Karaj City in 2010. Methodoloy: A survey method was employed using a self-constructed questionnaire. 384 students (192 girls and 192 boys) were selected. Findings: It was indicated that in spite of the desirable level of readership among students, the boys study more than the girls as well as spending more time on computer games. Findings indicated that there is a positive significance between reading and grade per average. Nothing was inferred between reading and playing computer games. The investigation showed that there is significant correlation between reading and existence or lack of computer games. Students who do not have computer games available study more. No relationship was found between parental controls of computer games with readership}, keywords = {Adolescent Games,Computer Games,reading,Scholastic Status,Studying}, title_fa = {بررسی رابطۀ انجام بازی‌های رایانه‌ای و میزان مطالعة دانش‌آموزان مقطع راهنمایی: مطالعة موردی شهر کرج}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بازی‌های رایانه?ای با میزان مطالعه در میان دانش?آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر کرج در سال 1389 می‌پردازد. روش: روش پژوهش پیمایشی است. اطلاعات به دست آمده توسط پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. نمونه آماری دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه و پسرانه شهر کرج? به حجم نمونه 384 نفر? شامل 192 دختر و 192 پسر می‌باشد. یافته‌ها: یافته?های پژوهش حاضر نشان داد که علیرغم مطلوب بودن وضعیت مطالعه دانش?آموزان، دانش?آموزان پسر بیش از دختران مطالعه می‌کنند و پسران به بازی‌های رایانه?ای بیش از دختران می‌پردازند. همچنین، یافته‌ها نشان داد که بین مطالعه و معدل دانش?آموزان رابط? معنی?دار مثبتی وجود دارد. بین مطالعه و انجام بازی‌های رایانه?ای در این تحقیق رابطه?ای آماری استنباط نگردید. همچنین، تحقیق نشان داد که بین وجود و عدم وجود امکانات بازی رایانه?ای و مطالعه دانش?آموزان رابطه معنی?داری وجود دارد به?طوری که دانش?آموزانی که امکانات بازی رایانه?ای ندارند بیشتر مطالعه می‌کنند. بین میزان کنترل والدین روی بازی رایانه?ای دانش?آموزان و میزان مطالعه آن‌ها رابطه?ای کشف نگردید.}, keywords_fa = {بازی نوجوانان,بازی‌های رایانه‌ای,کتابخوانی,مطالعه,وضعیت تحصیلی}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28764.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28764_76e93ca7f7e121ea3954ef5d8730e412.pdf} } @article { author = {Babalhavaeji, Fahimeh and Farhadpoor, Mohammad Reza}, title = {Environmental Scanning For Information Gathering and Utilization for Decision-Making by Central Libraries Directors of Islamic Azad University Units in Iran}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {45}, number = {3}, pages = {135-152}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {Objective: This study investigates the environmental scanning behavior of Islamic Azad Universities' academic libraries manager in acquisition and use of information about external environment for decision making and designing of organizations future. Methodoloy: Analytical survey method used for analysis of correlation between variables. Then, 94 units of 232 of Islamic Azad Universities were selected. Data were collected by mail questionnaire. Findings: Results showed that customer (Mean=4.68) , technical (Mean=4.14) , and sociocultural (Mean=4) sectors were important; and customer (Mean=4.32) , technical (Mean=4.07) , and sociocultural (Mean=3.94) sectors were variable for manager's point of view; and the customer (Mean=4.26) , technologic (Mean=3.98) and competitor (Mean=3.88) sectors were complex. Library sources (Mean=4.25), electronic information services (Mean=4.2), customer and audience (Mean=4.06), and professionals as an information source (Mean=4.06) were used in decision making frequently. Also correlation between perceived environmental uncertainty and frequency use of information sources in decision making was significant for customer and sociocultural sectors. –AA.}, keywords = {Academic libraries,Decision making,Environmental Scanning,External Environments}, title_fa = {پویش محیطی برای گردآوری و استفاده از اطلاعات در فعالیت تصمیم‌گیری مدیران کتابخانه‌های مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور}, abstract_fa = {هدف: هدف این مطالعه رفتار پویش محیطی مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور درگردآوری و استفاده از اطلاعات در تصمیم‌گیری و ترسیم آینده سازمان است. روش:روش پیمایش تحلیلی برای بررسی و تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها استفاده شده‌است. کتابخانه‌های مرکزی واحدهای بزرگ (33 واحد دانشگاهی) و بسیار بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی (61 واحد دانشگاهی) در سطح کشور جامعه آماری این مطالعه است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بخش‌های مخاطبان و مشتریان (میانگین = 68/4)، فناوری (میانگین = 14/4) و اجتماعی و فرهنگی (میانگین = 4) از دیدگاه مدیران بخش‌های محیطی مهم و نامطمئن هستند به لحاظ تغییرپذیری بخش‌های مخاطبان و مشتریان (میانگین = 32/4)، فناوری (میانگین = 07/4) و اجتماعی و فرهنگی (میانگین = 94/3) از دیدگاه مدیران بخش‌های محیطی دارای نرخ تغییر بالا مشخص شده‌اند. بخش‌های مخاطبان و مشتریان (میانگین = 26/4)، فناوری (میانگین = 98/3) و رقبا (میانگین= 88/3) نیز بخش‌های محیطی پیچیده هستند. همچنین نتایج نشان داد که اطلاعات درباره محیط از منابع کتابخانه (میانگین= 25/4)، خدمات اطلاع‌رسانی الکترونیکی (میانگین=2/4)، مخاطبان و مشتریان (میانگین=06/4) و متخصصان مربوطه (میانگین=06/4) با تناوب و فاصله زمانی بیشتری در تصمیم‌گیری مدیران مورد استفاده قرار گرفته‌اند و عدم قطعیت محیطی درک شده در بخش مخاطبان و مشتریان و اجتماعی و فرهنگی در مقایسه با سایر بخش‌ها رابطه همبستگی نسبتاً معنی داری با استفاده از اطلاعات منابع اطلاعاتی درباره محیط در تصمیم‌گیری دارد.}, keywords_fa = {پویش محیطی,تصمیم‌گیری,کتابخانه‌های دانشگاهی,محیط خارجی}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28765.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_28765_70fc6166d4f7e88e0a8c5f910e08fb90.pdf} }