@article { author = {حری, دکتر عباس and شاهبداغی, اعظم}, title = {-}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {In this study the citing situation of accredited Persian journals of Tehran University in 2001, which at least one of their issues have been published till the end of data gathering in this research, has been examined. The research methods used in the present stuey are survey and content Analysis. The results indicate that in total, 90 percent of the journals either have their own citing instructions or recommend following known citation styles. 39 percent of the citing instructions of the journals are based on “out of the text citation styles”, that 33 percent of which belong to NLM and Vancouver Styles. Also, 61 percent of the citing instructions of the journals are based on “in the text citation styles”, all of which belong to APA and Harvard styles. In terms of articles following their journal’s citing instruction, the findings indicated satisfactory situation. It is also shown that the citation systems of articles in two journals, having no citing instruction, are based on “in the text citation styles”.}, keywords = {Accredited Journals,Citation Styles,Tehran University}, title_fa = {ارزیابی شیوه نامه های استناد در نشریات معتبر دانشگاه تهران}, abstract_fa = {در این پژوهش وضعیت استناد در نشرپات معنبر فارسی دانشگاه نهران که نا یایان گردآوری داده های پژوهش (پایان فروردین 82) حداقل یک شماره های مربوط به سال 1380 آنها انشار یافته، مورد مطالعه قرارگرفته است. یافته ها بیانگر آن است که 90، درصد نشربات مورد بررسی پیروی ازشیوه استناد شناخته شده ای را توصیه کرده اند یا در راهنمای نگارش خود حداقل. یک قاعده در زمینهء استناد در متن،- ساختار مآخذ، با نظم منابع در فهرست مآخد ارائه کرد. اند. نزدیک په 39 درصد دستورالعمل های استناد تدوینی نشریات مورد بررسی مبتنی بر شیوه های استناد معیار برون متنی هستند که درصد 33 در صد متعلق به شبوه های معیار ان. ال. ام. و ونکوور است. شیوه های معیار 61 درصد از دستورالعمل های استناد تدوینی نشریات نیز، درگروه شیوه هایء معیار درونی متنی (شیوه های هاروارد! و ای. پی ای) قرار دارند. بررسی میزاق پیروی مقالات از دستورالعمل های استناد تدوینی نشریات نیز بپانگر وضعیت رضایت بخشی است. بررسی مقالات از : دستور العمل- استناد نیز نشان می دهد که شیوه های استناد معیار در نظام استناد مقالاث بر دو نشربه مبننی بر شبوه های استناد درون متنی بوده است.}, keywords_fa = {استناد,دانشگاه تهران,شیوه نامه,نشریات معتبر}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11624.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11624_0ab4eb3745fb037b965662fd6b85c858.pdf} } @article { author = {نژاد, دکتر آتش جعفر and نجفى, نسرین}, title = {-}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {The purpose of the Present study is to explore the position of Iranian scientific production in the world veterinary products. The Iranian works cited in VET-CD from the beginning to the end of 1998 were selected and analysed. The findings indicate that the rank of Iranian production in the field is less then 1%, of which the lowest belongs to the years 1979 through the end of Iran-Iraq war. More than 90% of the indexed documents are journal papers and less than half of them published in Iran}, keywords = {Iranian Faculty Members,research,scientific production,VET-CD,Veterinary}, title_fa = {بررسی میزان حضور مقالات اعضای هیأت علمی و محقفان ایرانی- حوزه دامپزشکی در پایگاه اطلاعاتیVET-CD}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی سهم ایران در تحقیقات دامپزشکی جهان است. روش پژوهش سنجش کتابشناختی پایگاه اطلاعاتی معتبر بین المللی دامپزشکی،VET – CD از اپتدا تا 1998 است. برای این " منظور مدارک نمایه شده محققان ایران. أز دیسک فشرده بانک اطلاعاتی VET –CD استخراج شد و نسبت مدارک ایرانی به کل مدارک نمایه شده درVET –CD بدست آمد. نتایج این بررسی نشان می دهد کة سهم ایران !در بانک اطلاعاتی مورد بررسی کمتر از یک درصد است. کمترین حضور ایران در این- بانک مربوط به سالهای بعداز انقلاب اسلامی ابران و وقوع جنگ تحمبلی عراق علیه ابران است. بیش از 91 درصد مدارک نمابه شده ایرانی به شکل مقالات مجلات ارائه شده اند وکمتر از نیمی از مدارک نمایه شده محققان ایرانی در داخل کشور منتشر شده اند.}, keywords_fa = {اطلاعاتی,پایگاه,تحقیق,دامپزشکی,دیسک فشرده VET – CD,سنجش کتابشناختی}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11625.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11625_ceef7a236883e5a0bcdbf8e8d9f6b340.pdf} } @article { author = {ستوده, هاجر}, title = {-}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {This study reports a web log analysis of Elsevier’s ScienceDirect usage at Tehran University. The server traffic is highest in Tuesdays. The usage is highest during 12PM through 6PM and lowest during the early morning hours. More than half of the requested PDF files is successfully downloaded and the rest is responsed by error messages. This shows that the accessibility of c-articles is not satisfactory.}, keywords = {Electronic Journal,Elsevier,Log Analysis,Tehran University}, title_fa = {بررسی چگونگی استفاده از مجلات الکترونیکی الزویردر دانشگاه تهران}, abstract_fa = {استفاده از مجلاث الکنرونیکی الزویر در دانشگاه تهران به روش تحلبل گزارش وب مورر مطالعه قرار گرفت. یافته های نحقبق نشان داد که ابن پایگاه در روزهای سه شنبه بیش از سایر روزهای هفته مورد استفاده قرار گرفته است. ساعات 12 تا 6 بعدازظهر پر اسنفاده ترین و ساعاث اولیه بامداد کم استفاده ترین بخش شبانه روز را تشکیل می دهند. طی مدت زمان مورد مطالعه درخواست های زپادی برای درپافت مقالات پی دی اف به این پابگاه ارسال شد" است که از ابن میان بیشتر از نیمی از أنها به طور مرففیت آمیز بارگذاری شد و مابقی با پیام های خطا پاسخ گفته شده اند. این امر نشانگر آن است که دسترسی کاربردان به مقالات مورد نیاز چندان رضایت بخش نیست}, keywords_fa = {الزویر,تحلیل گزارش وب,دانشگاه تهران,مجله الکترونیکی}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11626.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11626_54acb008277c2add478ab91c659c0865.pdf} } @article { author = {معمار, حسین مختارى}, title = {-}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {The presence of 12 unit credits of internship courses in undergraduate library and information science program in practical aspect of education indicates the importance of these courses. The present article surveys a brief history of internship in different science and professions as well as in library and information science in Iran and the rest of the world . The importance and objectives of internship courses are also reviewed with an emphasis on library and information science from the viewpoints of authoritative people.}, keywords = {Education,internship,library and information science,Undergraduate Programs}, title_fa = {کارورزی و نقش آن در آموزش کتابداری و اطلأع رسانی}, abstract_fa = {حضور دوازده واحد کارورزی در برنامهء کارشناسی رشنه کنابداری و اطلاع رسانی، که !ر بخش عملی آموزش این رشته جای دارد، نشان دهنده اهمیت این دروس است.، در این مقاله، تاریخچه کارورزی درأموزش علوم و فنون و حرفه های مختلف از جمله حرفه کتابداری، ابتدا در جهان و سپس در ایران مورد بررسی قرار میگیرد و آنگاه با تأکید بر رشتة کتابداری به اهمیت و اهداف کارورزی از دیدگاه صاحب نظران پرداخته می شود و در پایان مجموع نقطه نظرها مررد بحث قرار میگیرد.-}, keywords_fa = {آموزش,برنامه کارشناسی,کارورزی,کتابداری و اطلاع رسانی}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11627.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11627_109ac0c749c5214bcfd1d42776768ff3.pdf} } @article { author = {فروزانی, نوشین}, title = {-}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study is to explore the information seeking behavior patterns among mine engineering graduates studying in Tehran University. Findings indicate that out of 2515 documents cited in [16 Master theses, books(with 59.33%) had the highest rank of citation, English sources, compared with Persian, have been 57.7%. The half life of paper collections calculated as more than seven years and the other sources a little more than six years.}, keywords = {Citation analysis,master theses,Mine Engineering,Tebran University}, title_fa = {تحلیل استنادی پایان ناهه های کارشناسی ارشد رشته مهندسی معدن دانشکده فنی، دانشگاه تهران از سال 1370 – 1379}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی الگوهای رفتار علمی فارغ التحصیلان رشتهء مهندس معدن در چهارگرایش دانشگاه تهران در مورد چگونگی استفاده از منابع اطلاعاتی پرداخته است.روش انجام پژوهش تحلیل استتادی است. در این بررسی کوشش شده است تا با تجزیه و تحلیل اطلاعات بدسث، أمده تعداد متوسط استنادها منابع مورد استفاده زبان پوشش زمانی مجلات هسته (با استفاده از قانون بردفورد) و نیز پریسامدترین عناوین، مورد استفاده دانشجویان تعیین گردد. از بررسی 116 پایان نامه با 2515 استناد مشص، می کردد که استناد به کتاب ها با33/59 در صد بیشترین استناد را به خود اختصاص داده است. میزان استفاد، از منابع انگلیسی با7/57 درصد بیشتر از متون و منابع زبان فارسی است. پر بسامدترین منابع مورد استفاده در هر گرایش و در کل پایان نامه ها در دو زبان " فارسی و انگلیسی مشخص گردید. مجموعه مقالات با 7 سال و 9 ماه "بالاترین و سایر" منابع اطلاعانی با 6 سال و 2 ماه پایین ترین مبانگین نیم عر را دارند.}, keywords_fa = {پایان نامه,تحلیل استنادی,دانشکده فنی دانشگاه تهران,کارشناسی ارشد,مهندسی معدن}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11628.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11628_889d40885c51f7cb72b2e7ecaddb2657.pdf} } @article { author = {اسدى, مریم and حری, دکتر عباس}, title = {-}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study is to examine the impact of the Internet resources and tools on information-seeking behavior among faculty members in Tehran university for their research activities. Findings indicate using e-mail, search engines, Web browsers, FTP Mailing list and online databases are the most important Internet tools and services in the three faculty branches. The access rate of the e-sources from office was higher than the access rate from home and library. Findings also show that using of Internet was the most important information source beside the print resources in order to access scientific information. The humanities faculty believe that the impact of Internet on quality and quantity of researches are limited, but the science and engineering faculty believe that Internet is effective in the quality and quantity of researches. There was a significant difference between the impact of Internet on research process among three branches. There was no significant difference between the strategies for finding e-sources for research in these branches and also they use the references of printed sources in order to find relevant e-sources}, keywords = {Faculty Members,Information Seeking Behaviors,Internet,research,Tehran University}, title_fa = {مطالعهء تأثیر استفاده از اینترنت بر رفتار پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران (با تأکید بر سه شاخة علوم انسانی، علوم پایه، و فنی و مهندسی)}, abstract_fa = {هدف از مطالعه حاضر بررسسی تاثیر استفاده از اینترنت بر ر فتار پژوهشی اعضای هیأت علمی رشته های دانشگاه تهران در سه شاخهء علوم انسانی، علوم بایه، و فنی و مهندسی بوده است. اعضای هیأت علمی علوم انسانی. معتقدند که اینترنت تا حدودی توانسته است بر کیفیت وکمیت پژوهشی آنان موثر باشد در حالیکه اعضای هیأت علمی علوم یایه و فنی و مهندسی معتقدند که استفاده از اینترنت برکیفپت وکمیت پژوهش آنان تأئبر عمده داشته است. تفارت معنی داری میان میزان تأئیر استفاده از أینترنت بر فرابند پژوهش در سه شاخه" مشاهده شد. سهولت و سرعت بازیابی اطلاعأت. بهبود دسترس پذیری، مفید بودن أز نظر کاربران، هزینه و پشثیبانی فنی و خطوط ارتباطی مناسب به عنوان مهم نرین عرامل مؤثر در اسنفاده از امکانات شبکه توسط اعضای هبأت علمئ، سه شاخه ببان شد مهم ترین عوامل موئر بر عدم اسنفاده از اینترنت عبارتند از: عدم آموزش، مناسب نبودن کیفیت و کمیت امکانات سخت افزاری و نرم افزاری رایانه ای موجود در دانشگاه، تردید در هویت نشر الکترونیکی، متنوع بودن مرتورهای جست و جو از نظر روش استفاده، ترافیک شبکه، عدم دسترسی به محل مدرک بازپابی شده به صورت تمام متن و نداشتن وقت کافی. یافته های پژوهش جهت توسعة شبکة اینترنت و آموزش استفاده کنندگان مفید خواهد بود. در پایان پیشنهادهایی براساس نتایج حاصل ارائه شده است.}, keywords_fa = {اعضای هیأت علمی,اینترنت,پژوهش,دانشگاه تهران,رفتار اطلاع یابی,علوم انسانی,علوم پایه,فنی و مهندسی}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11629.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11629_dfcf6c16078ab453db2ac5adb4e79f41.pdf} } @article { author = {احتشامی, شعله}, title = {-}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study is to explore the citation patterns of the non-personal names being entries in the Dehkhoda Persian Dictionary. Citation analysis was used to determine the status of citations in terms of types of references, citation languages, the frequency of the sources used, and the subject trends of the cited documents. The findings indicate that 438 documents were cited 5862 times in 4052 entries. The subject trend of the cited documents have been mostly to the class of religion. This fact shows the auther interest to the religious sources, probably because of the accessibility and validity of these types of sources.}, keywords = {Citation patterns,Dehkhoda Persian Dictionary,Historical Names}, title_fa = {تحلیل استنادی مدخل های اعلام تاریخی غیرشخص لغت ناهه دهخدا}, abstract_fa = {هدف از انجا این پژوهش بررسی وضعیت استناد در مدخل های اعلام تاریخ غیرشخص در لغت نامه دهخداست. روش پژوهش تحلیل استنادی است. با اسنفاده از این روش مدخل های اعلام تاریخی غیرشخص مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود وضعیت استناد وضعیت زبانی منابع مورد استناد گرایش موضوعی منابع مورد اسنناد میزان استناد به انواع منابع اطلاعاتی پریسامدترین منابع مورد استناد چگونه است و نیز گرایش موضوعی مدخل ها و وضعیت هر مقولهء موضوعی در این نوع مدخل ها از نظر دارا بودن استناد مشخص گردد. نتایج این تحقیق نشان داد که در4052 مدخل مورد بررسی 438 منبع مورد استفاده قرار گرفته و جمعأ 5862 استناد به کار رفته است. مدخل های دارای استناد دارای فراوانی 1120 (63/27 درصد) و مدخل های بدون استناد دارای فراوانی 1120 (63/27 درصد، بوده اند. بررسی حاضر با توجه به سؤال اصلی پژوهش نشان داد که گرایش موضوعی منابع مورد استفاده و گرایش موضوعی مدخل ها هر دو متعلق به رده دین می باشند که همخوانی منطقی را نشان می دهد و بیانگر آن است که در زمان تألیف لغت نامه، منابع دینی از فراوانی و مستند بودن اطلاعات بیشتری برخوردار بوده اند؟ و نظر به اشراف مؤلف بر اکثر منابع موجود درأن زمان سعی مؤلف بر آن بوده است که مواردی را انتخاب و به عنوان مدخل معرفی کند که از سندیت و صحت اطلاعات بالایی برخوردار بوده باشند.}, keywords_fa = {استناد,اعلام تاریخی,تحلیل استنادی,لغت نامه دهخدا,مدخل ها}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11630.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11630_45d19f692307a38f932532dcb21aac22.pdf} } @article { author = {زاده, رویا جناب}, title = {-}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {}, abstract = {Aiming to explore the process of electronic services in the academic libraries of Iran, 150 web sites located in the Iranian University libraries were visited, 45% of which presetting the digital reference services, connecting to the larger institutions. In addition, direct connections through home pages, the ways users asking their questions, the FAQ, policies, technical barriers, and the role of institutional controls were also the subjects of study.}, keywords = {Academic libraries,Digital Reference Services,web}, title_fa = {خدمات مرجع دیجیتال درکتابخانه های دانشگاهی}, abstract_fa = {به منظور آشنایی با چگونگی روند ارائه خدمات در بخش مرجع دبجیتال کتابخانه ها و ویژگی های خدمات ارائه شد. توسط آنها، بازدیدی از 150 سایت "وب مستقر درکتابخانه های دانشگاهی صورت گرفت، تقریبا 45 درصد ازکتابخانه های مورد بررسی، خدمات مرجع دیجیتال را ارائه. داد. و با بخش ها و مؤسسات بزرگ تر و جامع تر ودر ارتباط بودند. علاوه بر این ارتباط مسنقیم توسط صفحهء خانگی کتابخانه ها راه هایی که از طریق آن استفاده کنندگان پرسش های خود را ارائه می دهند، سؤالات تکراری و همیشگی (FAQ) سیاست هاموانع فنی و نقش کنترل- سازمانی نیز بررسی گردید.}, keywords_fa = {خدمات مرجع دیجیتال,کتابخانه های دانشگاهی,وب}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11631.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_11631_56cc5951c998086188ada924c21f696f.pdf} }