@article { author = {Pourezzat, Ali asghar and Dehghanpour Farashah, Afsaneh and abbasi, tayyebeh}, title = {Requirements Compilation for Building Formal Ultra-time Team, for Imam Ali (AS) Online Encyclopedia Development}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {52}, number = {1}, pages = {34-13}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {10.22059/jlib.2019.251240.1299}, abstract = {Purpose: Ultra-time teams, being capable of conducting great and long-term deeds, have significant impact on the development of production capacity and knowledge management. Correspondingly, encyclopedias are considered valuable knowledge assets due to their influence in education, research, and culture of scientific communities. It is worth noting that composing such large scale and up to date encyclopedias runs beyond one human generation; therefore, utilizing collaborative work group running beyond one generation is necessary for developing a long-living encyclopedia. Hence, this study aims at compiling the prerequisites and qualifications associated with a formal ultra-time team whose purpose would be development of an online, comprehensive, long-standing, reliable, and ultra-time encyclopedia dealing with Imam Ali’s (AS) original life manifestations, personality, speeches and guidance. Methodology: Based on the subject’s nature, the research was carried out in a qualitative manner. Moreover, the research experts’ community comprised individuals who were experienced and well-versed in compilation and publication of encyclopedias and dictionaries or designing work teams. Among the research experts’ community, 12 people were selected in a snowball manner and were interviewed. The texts of the interviews were regularly coded and analyzed by means of Thematic Analysis method. Finally, the related concepts and themes were extracted from them. Findings: The themes obtained from the gathered data were distinguished in terms of 10 main and 50 sub themes and were organized in theme map. Originality: Considering the necessity for compiling an online encyclopedia by means of ultra-time teams, this study enjoys specific novelty.}, keywords = {Imam Ali (AS) Online Encyclopedia,ultra-time teams,Knowledge Management,ultra-time projects}, title_fa = {تدوین الزامات طراحی دایره‌المعارف‌ برخط امام علی "علیه‌السلام" از طریق ایجاد تیم‌های فرازمانی رسمی}, abstract_fa = {هدف: تیم‌های فرازمانی، تیم‌های مستعد انجام کارهای بزرگ و طولانی‌مدت بوده، تأثیر شگرفی بر توسعة ظرفیت تولید و مدیریت دانش دارند. از سویی، دایره‌المعارف‌ها از حیث نقش مؤثری که در آموزش، پژوهش و توسعه فرهنگ جوامع علمی ایفا می کنند، سرمایه دانشی ارزشمندی محسوب می‌شوند. قابل تأمل است که نگارش و بازپردازی دایره‎المعارف‌های بزرگ و به‌روز، از عهده یک نسل انسانی فراتر است و تدوین آن‌ها، با استفاده از تیم‌های کاری منسجم، در مدت زمانی طولانی، در ورای حیات یک نسل (تیم فرازمانی)، امکان‌پذیر می‌شود. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، تدوین الزامات و ویژگی‌های یک تیم فرازمانی رسمی برای توسعه یک دایره‌المعارف برخط، جامع، دیرپا، موثق، منسجم و فرازمانی، درباره جلوه‌های اصیل زندگی، شخصیت، سخنان، سیره و رهنمودهای امام علی (ع) است. روش: با توجه به ماهیت موضوع، پژوهش به شیوه کیفی انجام شده، جامعة خبرگان پژوهش، افرادی بودند که در تدوین و نشر دایره‌المعارف‌ها، فرهنگ‌های لغت یا طراحی تیم‌های حرفه‌ای، سابقه همکاری و آگاهی کافی داشتند؛ از میان جامعه خبرگان پژوهش 12 نفر به روش گلوله‌برفی انتخاب شدند و با آنان مصاحبه شد. به‌طور منظم، متن هر مصاحبه‌ کدگذاری شد و ضمن تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها با روش تحلیل تم ، مفاهیم و تم‌های مربوط به این پژوهش از آن‌ها‌ استخراج شدند. یافته‌ها: تم‌های حاصل از داده‌های گردآوری شده به صورت 10 تم اصلی و 50 تم فرعی ارائه و تعریف شدند و در قالب نقشه تم ساماندهی گردیدند. اصالت اثر: این پژوهش با ملاحظه ضرورت تدوین دایره‌المعارف‌های برخط با استفاده از تیم‌های فرازمانی از بداعت ویژه‌ای برخوردار است.}, keywords_fa = {دایره‌المعارف‌ برخط امام علی (ع),تیم‌های‌ فرازمانی,مدیریت دانش,پروژه های فرازمانی}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69599.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69599_3bc0b8da36abffd814854a6ef1f57fa9.pdf} } @article { author = {hosseininazar, maryam and Neshat, Narges}, title = {Evaluation of Criticism Thinking Skill of Librarianship and Information students Case study: Islamic Azad Universities of Tehran}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {52}, number = {1}, pages = {35-65}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {10.22059/jlib.2019.239748.1251}, abstract = {Aim:evaluation of criticism thinking skill of librarianship and information students and its relationship with university atmosphere and their gender in Islamic Azad Universities of Tehran. Research methodology:the method is analysis correlation type and has been done by scaling method.The statistical society is all the graduated and ph.D students of librarianship and information of Islamic Azad Universities of Tehran.This group consists of 141 members which studied in 1394.In this study California criticism thinking skill test(form B)was used and data by using Pierson Correlation Coefficient and Manova Test was evaluated. Findings:the skill of graduated students of determined universities with evaluation skill is more than others.Although there is a congruity in minor scales of criticism thinking(evaluation,analysis,and deduction)among ph.D students skill but totally evaluation result of their criticism thinking is in average.Also it is perceived that evaluation skill of graduated students of Islamic Azad Universities of Tehran is more than others.In minor scales of analysis and deduction graduated students of Science and Research Branch showed better performance than North Branch.Totally critical thinking level of graduated students of Azad universities of Tehran is some higher than average.From triple skills of critical thinking evaluation gained low score. Conclusion:information society in which the sagacity is the wealth of society the condition of creating added values is conversion of sagacity to capability by training the critical thinking.According to results of this study the case universities with goals and performances should consider training of critical thinking and related skills as one of important missions and their priorities.}, keywords = {critical thinking,science information and scientology,Islamic Azad University,graduated students}, title_fa = {ارزیابی توانایی تفکر انتقادی دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی نمونه پژوهی: دانشگاه های آزاد شهر تهران}, abstract_fa = {هدف:سنجش توانایی تفکر انتقادی دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی و رابطه آن با محیط دانشگاهی و جنسیت آنان در دانشگاههای آزاد شهرتهران. روش شناسی:پژوهش از نوع تحلیل همبستگی و به روش پیمایشی انجام شد.جامعه آماری را کلیه دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران در مقطع کارشناسی ارشدو دکتری که تعداد آنها 141 نفر و در سال 1394 مشغول به تحصیل بودند تشکیل داد.از آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم«ب»استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون مانوا و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها:توانایی دانشجویان ارشد دانشگاههای مورد مطالعه از نظر مهارت"ارزیابی"بیش از سایر مهارتهاست.گرچه در توانایی دانشجویان دوره دکتری از نظر خرده مقیاسهای تفکر انتقادی(ارزیابی، تحلیل و استنباط) ناهمخوانی هایی مشاهده می شود اما در مجموع، تفکر انتقادی آنان در حد متوسط ارزیابی شده است.همچنین مشخص گردید که توانایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد شهر تهران ازنظرمهارت"ارزیابی"بیش از سایرمهارتهاست؛ درخرده مقیاسهای"تحلیل"و"استنباط"،دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم تحقیقات عملکرد بهتری را نسبت به دانشگاه تهران شمال نشان داده اند.در مجموع،سطح تفکرانتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزادشهرتهران اندکی بالاترازمتوسط قراردارد؛از میان مهارتهای سه گانه تفکر انتقادی،"ارزیابی"بیشترین امتیاز و"تحلیل"کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. نتیجه گیری:درجامعه اطلاعاتی که دانایی اساسی ترین ثروت جامعه است،شرط ایجاد ارزش افزوده آن تبدیل دانایی به توانایی است که مسیر آن از طریق پروش تفکر انتقادی می گذرد.با توجه به نتایج این پژوهش دانشگاههای مورد مطالعه بنابه اهداف وکارکردهای ذاتی خودباید رشدوپرورش تفکرانتقادی و مهارتهای مرتبط با آن را به عنوان یکی ازمهمترین مأموریتها و اولویتهای خود قراردهند.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,علم اطلاعات و دانش شناسی,دانشگاه آزاد اسلامی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69598.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69598_352257293e2793f3d94543009504cab6.pdf} } @article { author = {Zahed Babelan, Adel and خالق خواه, علی and hasani, mehdi}, title = {Relationship between informational literacy and time management with research anxiety in reseacher teachers}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {52}, number = {1}, pages = {57-82}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {10.22059/jlib.2019.213459.1119}, abstract = {The present study aims to investigate the relationship among time management and information literacy and anxiety of research in researcher teachers of Ardabil Town. This descriptive study is of correlational kind. It population includes 344 persons of Ardabil City in academic year 93-94 which among them 181 persons were selected as sample by the stratified random sampling method and according to Kerejsi and Morgan table. To collect data, questionnaire of time management Hashemizade et al. (1385), questionnaire of information literacy of Duel (1994) and questionnaire of anxiety of research of Higins and Kutrlic (2006) were used. Validity of the questionnaires was confirmed by professors and experts. Also, in the present research, using Cronbach’s Alpha Coefficient, reliability amount was obtained for time management questionnaire (0.83), information literacy questionnaire (0.89) and anxiety of research questionnaire (0.35). to analyze data, one sample t-test, Pearson’s correlation coefficient and multiple regressions were used. Obtained results indicate that amount of time management and information literacy of researcher teachers meaningfully are higher than medium level and amount of their anxiety of research meaningfully is lower than medium and there are meaningfully negative relationship among time management, information literacy, their dimensions and anxiety of research of researcher teachers. Results of analyzing multiple regressions indicate that seven dimensions of informational literacy, there is a meaningful and predictor among information literacy, interpretation, combination, using information and anxiety of research of researcher teachers.}, keywords = {time management,Information literacy,anxiety of research,researcher teachers}, title_fa = {رابطه بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده اردبیل}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی با اضطراب پژوهش در معلمان پژوهنده شهرستان اردبیل می باشد. پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری شامل 344 نفر معلم پژوهنده شهر اردبیل درسال تحصیلی 94-93 بود که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقه‌ای و براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه‌ی مدیریت زمان هاشمی زاده و همکاران (1385)، پرسشنامه‌ی سواد اطلاعاتی دوئل ( 1994) و پرسشنامه-ی اضطراب پژوهش هیگینز و کوترلیک (2006) استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها به تأیید اساتید و صاحب‌نظران رسید. همچنین میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر، برای پرسشنامه‌ی مدیریت زمان (83/. )، برای پرسشنامه‌ی سواد اطلاعاتی (89/.) و برای پرسشنامه‌ی اضطراب پژوهش (35/.) به دست آمد. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها ازآزمونt تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که میزان مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی معلمان پژوهنده از حد متوسط به‌گونه‌ای معنی‌دار بالاتر و میزان اضطراب پژوهش آنها از حد متوسط به‌گونه‌ای معنی‌دار پایین تر است و روابط منفی معناداری بین مدیریت زمان، سواد اطلاعاتی و ابعاد آن‌ها با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی پیش بینی کننده معکوس معنی دار اضطراب پژوهش است. و از میان هفت بعد سواد اطلاعاتی، تفسیر،ترکیب و استفاده از اطلاعات رابطه‌ی پیش‌بینی کننده‌ی معکوس معنی دار اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده می باشد.}, keywords_fa = {مدیریت زمان,سواد اطلاعاتی,اضطراب پژوهش و معلمان پژوهنده}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69600.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69600_8255f30ca3901bc6e6c0123152072fcb.pdf} } @article { author = {Naseri, Zahra and Noruzi, Alireza and Fahimnia, Fatima}, title = {The Comparative Survey of Process and Procedures for Content Marketing Models}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {52}, number = {1}, pages = {83-100}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {10.22059/jlib.2019.235237.1226}, abstract = {Purpose: Attractive content is one of the three reasons that people follow brands on social media. Such content due to train users to purchase and convince them has great importance and marketing requires a framework and a specific model which explains the necessary processes to do it. Hence, the present study aimed to evaluate a comparative survey of the content marketing models based on the implementing processes and procedures to identify and explain the principal processes and procedures of content marketing and understand them better.Methodology: This is an exploratory study to identify and assess the content marketing models using the library method.Findings: By analyzing and comparing 9 processes of content marketing models the stages, processes of content marketing the four stages "Planning, Product, Distribution, and Measurement" were identified as the main content marketing stages.Conclusion: The result showed that among the reviewed models, the “Diner's model” includes four main stages which can be named as simple and comprehensive models for the execution and implementation of content marketing.}, keywords = {Content Marketing,Comparative Survey,Process and Procedures Models}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای مدل‌های بازاریابی محتوایی از نظر مراحل و فرآیند اجراء}, abstract_fa = {هدف: محتوای جذاب یکی از سه دلیلی است که مردم نشان‏ه‌ای تجاری را در رسانه‌‏های اجتماعی دنبال می‏کنند. چنین محتوایی از آنجا که کاربران را آموزش و نسبت به خرید متقاعد می‌سازد از اهمیت بالایی برخوردار است و بازاریابی بر اساس آن مستلزم چارچوب و مدل مشخصی است که فرایندهای لازم برای انجام آن را تبیین کند. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای انواع مدل‌های بازاریابی محتوایی از نظر مراحل و فرآیند اجراء به دنبال شناسایی و تبیین مراحل و فرایندهای اصلی بازاریابی محتوایی و درک بهتر آن می‌باشد.روش‏‌شناسی: رویکرد پژوهش حاضر اکتشافی است و از روش کتابخانه‌ای جهت شناسایی و بررسی مدل‌های بازاریابی محتوایی استفاده می‌کند.یافته‏‌ها: از بررسی و مقایسه نه مدل فرایندی بازاریابی محتوایی، چهار مرحله «برنامه‌ریزی؛ تولید؛ توزیع و سنجش» به عنوان اصلی‌ترین مراحل بازاریابی محتوایی شناسایی شدند. نتیجه‏‌گیری: بررسی نشان داد از میان مدل‌های مورد بررسی مدل دیدنر دربرگیرنده چهار مرحله اصلی شناسایی شده است که می‌توان از آن به عنوان مدلی ساده و جامع برای اجراء و پیاده‌سازی بازاریابی محتوایی نام برد.}, keywords_fa = {بازاریابی محتوایی,بررسی تطبیقی,مدل‌های‌ فرآیندی}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69603.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69603_700d884e984bfac09a942258f9baddd1.pdf} } @article { author = {Raee, Jalal and Haseli, Davoud}, title = {The impact of short term information literacy training on information seeking abilities of faculty members based on Shenton and Hay-Gibson model}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {52}, number = {1}, pages = {101-113}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {10.22059/jlib.2019.245311.1275}, abstract = {Objective: Information seeking behavior and information literacy fields derive from the need for information and learning. These fields are interconnected: on one hand, research on information seeking behavior reveals the necessity of information literacy; on the other hand, information literacy is the basis of effective information seeking behavior. Current research aims at investigating the impact of short term information literacy training on information seeking abilities based on Shenton and Hay-Gibson model. Methodology: this research is quasi-experimental and falls in pretest-posttest control group design. The sample size is 81 faculties of tow training and research centers, of which 47 were in experimental group and 34 were in control group. Both experimental and control groups were homogenous in term of some variables including gender, age, university degree, and university of last degree. The Comenius University questionnaire on information seeking abilities with some justifications was used to collect date in both pretests and posttests. Cronbach's alpha test and expert survey proved the reliability and validity of the questionnaire, respectively. Furthermore, Exploratory Factor Analysis was used for identification of information seeking abilities principal components. Finally, independent t-test and analysis of covariance was used for data analysis. Findings: The result showed that Information literacy training has a positive impact on the information seeking abilities of faculty members. Result: information literacy training has potential of improving information seeking abilities of faculties.}, keywords = {Information literacy,Information seeking abilities,Faculty Members,Shenton and Hay-Gibson model}, title_fa = {تأثیر آموزش کوتاه مدت سواد اطلاعاتی بر مهارت‌های اطلاع‌یابی اعضای هیئت علمی مبتنی بر الگوی شنتون و های‌گیبسون}, abstract_fa = {زمینه و هدف: نیاز به اطلاعات و یادگیری باعث پرداختن به مهارت اطلاع‌یابی و سواد اطلاعاتی شده است. این دو حوزه با هم مرتبط هستند. تحقیق در مورد مهارت‌های اطلاع‌یابی لزوم آموزش سواد اطلاعاتی را می‌رساند و سواد اطلاعاتی زیربنای مهارت‌های اطلاع‌یابی مؤثر است. هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی کوتاه مدت بر مهارت‌های اطلاع‌یابی اعضای هیئت علمی در مراکز آموزشی و تحقیقاتی مبتنی بر الگوی شنتون و های‌گیبسون است. روش: روش پژوهش در این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است. نمونه آماری پژوهش حاضر متشکل از 81 نفر عضو هیئت علمی از دو مرکز آموزشی و تحقیقاتی بود که 47 نفر در گروه آزمایش و 34 نفر در گروه گواه قرار داشتند. نمونه‌گیری اعضای گروه آزمایش و گواه با استفاده از انتخاب همگن از نظر متغیرهای جمعیت‌شناختی (جنسیت، سن، گروه آموزشی و مرتبه علمی و محل دریافت آخرین مدرک تحصیلی) انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامة مهارت‌های اطلاع‌یابی دانشگاه کامنیوس با اصلاحات و تغییرات برای پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. برای تعیین روایی پرسشنامه از نظر متخصصان و برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین برای شناسایی مؤلفه‌های مهارت‌های اطلاع‌یابی از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‌های تی‌مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش سواد اطلاعاتی کوتاه مدت بر مهارت‌های اطلاع‌یابی اعضای هیئت علمی تأثیر مثبت دارد که با توجه به ضریب اِتا در تحلیل کوواریانس، مقدار این تأثیر 58 درصد بود.}, keywords_fa = {سواد اطلاعاتی,مهارت‌های اطلاع‌یابی,آموزش کوتاه مدت,اعضای هیئت علمی,الگوی شنتون و های‌گیبسون}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69597.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69597_c16b98f5e19b5a502889f196b4dd43f5.pdf} } @article { author = {doulani, abbas and Shenavar, Amene and baradar, Roya}, title = {The Relationship between Social Capital and Organizational Learning in Tabriz Academic Libraries}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {52}, number = {1}, pages = {137-115}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {10.22059/jlib.2018.249063.1286}, abstract = {Aim: This study aimed “to survey the relationship between social capital and organizational learning in Tabriz Academic libraries”. Methodology: This descriptive- analytic study was conducted through a survey. The statistical population of this research is Tabriz govermental University libraries,. The first questionnaire was designed based on the Senge model for organizational learning and the second questionnaire was designed based on the model of the Nahapiet and Goshal for measuring social capital. Finding: The findings indicate that the status of social capital of Tabriz university libraries is moderate and among the components of this component, the group relationships have the lowest mean and identity component of the most average. The findings also show that the level of organizational learning in academic libraries is also moderate. Personal mastery has the highest mean and team learning component has the lowest average. Also the findings show a significant difference between the organizational learning of librarians of academic libraries based on social capital levels. Correlation analysis showed that there is a positive and significant relationship between the components of social capital and organizational learning. Also, the path analysis indicated that the dimensions of social capital were respectively the importance of organizational learning; the cognitive dimension with the total effect of 0/439 was the dimension relation with the total effect of 0/405 and the structural dimension with a total effect of 0/304. In total, the components of social capital explained 50/8% of the organizational learning changes of librarians in academic libraries.}, keywords = {organizational learning,Social capital,Academic libraries,Librarians,Tabriz}, title_fa = {بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی در کتابخانه‌های دانشگا‌هی شهر تبریز}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر تبریز می‌باشد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کتابخانه‌های دانشگاه تبریز، علوم پزشکی تبریز، شهید مدنی تبریز، هنراسلامی و سهند تبریز تشکیل می‌دهند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود. پرسشنامه اول براساس مدل سنگه برای سنجش یادگیری سازمانی و پرسشنامه دوم براساس مدل ناهاپیت و گوشال برای سنجش سرمایه اجتماعی طراحی شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است وضعیت سرمایه اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی تبریز در سطح متوسط قرار دارد و از میان مؤلفه‌های آن مؤلفه روابط گروهی کمترین میانگین و مؤلفه هویت بیشترین میانگین را دارد. یافته‌ها: همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد میزان یادگیری سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاهی نیز در سطح متوسط قرار دارد و از میان مؤلفه‌های آن مؤلفه مهارت‌های فردی بیشترین میانگین و مؤلفه یادگیری تیمی کمترین میانگین را دارد. یافته‌های مقایسه میانگین‌ها نیز نشان می‌دهد تفاوت معنی‌داری بین یادگیری سازمانی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی بر اساس سطوح سرمایه اجتماعی وجود دارد و همچنین آزمون تحلیل همبستگی نشان داد رابطه مثبت و معنی‌داری بین تمام مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد، ابعاد سرمایه اجتماعی به ترتیب اهمیت اثر‌گذاری بر یادگیری سازمانی شامل؛ بعد شناختی با اثر کل 439/0، بعد ارتباطی با اثر کل 405/0 و بعد ساختاری با اثر کل 304/0 بود. در مجموع مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی 8/50 درصد از تغییرات یادگیری سازمانی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی را تبیین نمودند.}, keywords_fa = {یادگیری سازمانی,سرمایه اجتماعی,کتابخانه‌های دانشگاهی,کتابداران,تبریز}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69601.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_69601_6ac0dc140bbced6fec5d27ce7533a5ed.pdf} }