@article { author = {roudi, gholamali and mousavi, afshin and ziaei, soraya and sharif mogaddam, hadi}, title = {. The Role of Organizational Leadership and Culture Parameters on Sharing of Tacit Knowledge of Library Staff in Iran Governmental Universities}, journal = {Academic Librarianship and Information Research}, volume = {54}, number = {3}, pages = {87-106}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2783-4638}, eissn = {2783-4638}, doi = {10.22059/jlib.2021.310674.1520}, abstract = {. In current research, the role of organizational leadership and culture factors on tacit knowledge sharing among library staff in Iranian government universities has been examined.Method: The research is practical regarding the purpose, and scanning in terms of data collection method. The statistical population of this research includes all librarians (600 person), working in the libraries of state first level universities in Iran. The sample population of the study consists of 230 person who were selected by simple random sampling. Required data were collected by three questionnaires according to the organizational leadership, organizational culture and tacit knowledge sharing with 63 questions. Analysis of obtained results was performed using Spearman test and structural modalities applying SPSS and PLS software . Results: The analysis of the results have shown that these is a positive and significant relationship between organizational leadership and dimensions (group empowerment, team building, coaching, continuous self-assessment and continual performance improvement), and organizational culture with dimensions (coherence and coordination, customer orientation, Organizational learning, strategic direction and intention, and vision) with the sharing of tacit knowledge. Based on the research findings, the factors of organizational leadership and culture can affect tacit knowledge sharing. Moreover, it has an essential role on staff empowerment in conducting institutional affairs, achieving necessary skills, innovation and creativity, foresight, increasing the efficiency, constitutional unity, gaining a stable competitive advantage and belonging sense to the organization}, keywords = {Organizational Leadership,sharing tacit Knowledge,governmental Universities of Iran}, title_fa = {بررسی نقش مولفه های رهبری و فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش ضمنی کارکنان کتابخانه های دانشگاه های دولتی ایران}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، مطالعه نقش مولفه های رهبری سازمانی و فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش ضمنی در بین کارکنان کتابخانه های دانشگاه های دولتی ایران است. روش: پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها، از نوع پیمایشی است.جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کتابدارانی است(600نفر) که در حال حاضر، در کتابخانه های دانشگاه های دولتی سطح یک کشور مشغول به فعالیت هستند. جامعه نمونه پژوهش، شامل 230 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های لازم برای تحقیق حاضر، از سه پرسشنامه محقق ساخته رهبری سازمانی ، فرهنگ سازمانی و تسهیم دانش ضمنی با تعداد 63 سوال، جمع آوری شد.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون اسپیرمن و روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSSو PLS استفاده شد. نتایح: نتایج نشان داد ؛ رابطه ی مثبت و معنی داری بین رهبری سازمانی با ابعاد(توانمند سازی گروهی، تیم سازی، مربی گری، خود ارزیابی مستمر و بهبود مستمر عملکرد) و فرهنگ سازمانی با ابعاد (انسجام و هماهنگی، مشتری مداری، یادگیری سازمانی، نیت و جهت استراتژیک و چشم انداز) با تسهیم دانش ضمنی دارد. براساس نتایح پژوهش، مولفه های رهبری سازمانی و فرهنگ سازمانی برتسهیم دانش ضمنی موثر بوده و نقش اساسی درتوانمندسازی کارکنان در انجام فعالیتهای سازمانی ،کسب مهارتهای لازم ، نوآوری و خلاقیت ،آینده نگری ، افزایش بهره وری ، وحدت سازمانی ، کسب مزیت رقابتی پایدار و تعلق خاطر به سازمان می شود}, keywords_fa = {رهبری سازمانی,فرهنگ سازمانی,تسهیم دانش ضمنی,کتابداران دانشگاه های دولتی ایران}, url = {https://jlib.ut.ac.ir/article_80281.html}, eprint = {https://jlib.ut.ac.ir/article_80281_0cdf9448860108df9a4104381edfc99c.pdf} }