per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2007-09-23
39
44
21086
لزوم مهندسی مجدد منابع انسانی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در ایام فراغت آموزشی
Necessity of re-engineering the human resources in Tehran Univ. Central Library and Documentation Center (CLDC) in leisure times
دکتر محمد صادق ضیایی
ifo@ut.ac.ir
1
مینا بشارتی
93866511
2
پژوهش حاضر به چرایی لزوم مهندسی و طراحی مجدد منابع انسانی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران میپردازد. روش پژوهش پیماشی است و دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. بنا بر نتایج به دست آمده، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در ایام تعطیلات آموزشی با کاهش تعداد مراجعهکنندگان مواجه خواهد بود. لذا میتوان در این مقطع زمانی از منابع انسانی مستقر در بخش ارائه خدمات به منظور انجام امور دورهای مانند، وجین، کنترل موجودی، رفخوانی و نیز روزآمدسازی منابع استفاده کرد.
The purpose of this study is to redesigning and reengineering of human resource of the central library and documentation center of the University of Tehran in leisure times. This Research is based on survey method and is done by use of questionnaire. Results show that the number of user of the central library and documentation center of the University of Tehran is decreased in leisure times. Thus the human resources of library can be redesigned and reengineered
https://jlib.ut.ac.ir/article_21086_187b311ef56866c50a6e5170c9c241a0.pdf
فراغت آموزشی
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران
منابع انسانی
مهندسی
Central Library
human resources
Leisure Time
Re-engineering
Tehran University
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2007-09-23
39
44
21087
تحلیل استنادی تطبیقی پایاننامههای دکتری شیمی دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس (1383-1376)
Citation Analysis of Chemistry Doctoral Dissertations in Tehran and Tarbiat Modarres Universities (1996-2004)
رستم مظفری غربّا
jlib57@ut.ac.ir
1
غلامرضا فدائی
ghfadaei2@ut.ac.ir
2
عباس حری
riwash@yahoo.com
3
پژوهش حاضر بررسی و مقایسه الگوهای استنادی دانشجویان دکتری شیمی دانشگاه تهران و تربیت مدرس است که در آن ویژگیهای منابع اطلاعاتی مورد استناد شناسایی، و تفاوتها و شباهتهای آنها در دو دانشگاه مشخص شده است. در این پژوهش از روش تحلیل استنادی استفاده شده و در آن 6382 استناد متعلق به 60 پایاننامه دکتری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که در دانشگاه تهران نشریات ادواری با 9/82 درصد و کتاب با 5/11 درصد و در دانشگاه تربیت مدرس نشریات ادواری با 3/81 درصد و کتاب با 9/13 درصد استنادها بیشترین استنادها را به خود اختصاص دادهاند. زبان اکثر استنادها انگلیسی است و به منابع فارسی بسیار کم استناد شده است. دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس از منابع روزآمدتر نسبت به دانشجویان دانشگاه تهران استفاده کردهاند. میانگین استنادها در دانشگاه تهران 16/116 استناد و در دانشگاه تربیت مدرس 56/96 استناد است. نشریات هسته رشته شیمی بر اساس قاعده برادفورد (سه عنوان در دانشگاه تهران و چهار عنوان در دانشگاه تربیت مدرس) شناسایی گردید.
The object of this study is to survey and compare the citing behavior of chemical doctoral students in Tehran and Tarbiat Modarres universities. This study clarifies the characteristics of cited resources and determines their differences and similarities. The methodology of this study is citation analysis and 6382 citations from 60 dissertations have been analyzed. Findings suggest that the most part of citations belonged to the journals and books respectively. The language of most citations was English and the citation of Persian materials is low. Tarbiat modarres researchers have used more update materials than those in Tehran University. The average of citations in Tehran University is 116.16 and Tarbiat Modarres isn 96.56. according to the Bradford's law of scattering. The core journals which have been cited by chemical students were identified
https://jlib.ut.ac.ir/article_21087_38508a5b34caa5d30eb0e62687966946.pdf
پایاننامهها
تحلیل استنادی
دانشگاه تهران دانشگاه تربیت مدرس
دکتری شیمی
کتابسنجی
Bibliometrics
Chemistry Doctoral Dissertations
Citation analysis
University of Tarbiat Modarres
University of Tehran
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2007-09-23
39
44
21088
ارزیابی وضعیت نیروی انسانی متخصص کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه تهران
The Evaluating of professional Human resources at the College libraries of university of Tehran
صالح رحیمی
saleh_rahimi@yahoo.com
1
طاهره علومی
jlib55@ut.ac.ir
2
غلامرضا فدایی
ghfadaie@ut.ac.ir
3
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت نیروی انسانی متخصص کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه تهران در مقایسه با استانداردهای نیروی انسانی کتابخانههای دانشگاهی ایران صورت پذیرفته است. با توزیع دو نوع پرسشنامه یکی مربوط به مدیران و دیگری نیروهای متخصص کتابداری و اطلاعرسانی شاغل در 18 کتابخانه، حضور کارکنان متخصص در بخشهای مختلف کتابخانه و همخوانی آنان با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران بررسی گردید. با به ارگیری روش پیمایش ارزشیابی در اجرای این پژوهش مشخص گردید که تعداد نه نفر (معادل 56/3 درصد) عقیده داشتهاند که کتارخانه برنامه مشخصی برای آشناسازی کارمندان تازه وارد اعم از متخصص و کمک متخصص، با برنامهها و فعالیتهای خود دارد. تعداد هشت نفر (معادل 50 درصد) ابراز داشتهاند که کتابخانه شرایط لازم را برای آموزش مداوم متخصصان فراهم میآورد. کل متخصصین از رتبهها، عنوانها و مزایای شغلی اعضای هیأت علمی پژوهشی در شرایط مساوی برخوردار نیستند. جامعه مورد مطالعه دارای کمبودی (معادل 61 درصد) از نظر داشتن نیروی متخصص و کمبود نیروی کمک متخصص و کمبود نیروی کمک متخصص به (میزان 26 درصد) است.
The present study was conducted with the aim of evaluating the professional Library staff in Tehran university libraries. Distributing two kinds of questionnaires relating to manager and library information specialist staff occupying 18 libraries, their attendance in different parts of library and their conformity with standards was surveyed. Appling Evaluative Survey in fulfilling present study it was revealed that, 56.3 percent believed that their library has a defined program to acquaint the new staff, both professional and paraprofessional, with its program and activities, 8 persons, approximately 50 percent, said that their libraries provide the needed conditions to keep educating the professionals. Not all the professionals in equal conditions enjoy litaular and occupational advantages. Only two persons, 12.5 percent, were satisfied with occupational and professional conditions. The faculties face inadequacy of professionals equal to 61 percent and paraprofessional equal to 26 percent on average
https://jlib.ut.ac.ir/article_21088_4bd08d4435d037dcbb4beff5b4020720.pdf
استانداردها
دانشگاه تهران
کتابخانههای دانشکدهای
نیروی متخصص
Faculty Library Specialists
human resources
Iranian University Library Standards
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2007-09-23
39
44
21089
کتابخانة دانشگاهی با هدف استفادة مشترک
Joint Use Academic-Public Libraries
نشانه پاکدامن
97516711
1
ایجاد کتابخانههای با هدف استفادة مشترک به حدود یکصد سال گذشته برمیگردد ولی متأسفانه بسیاری از کشورها هنوز به ایجاد چنین کتابخانهای مبادرت نورزیدهاند. با توجه به اینکه تعداد کتابخانهها روز به روز در حال افزایش است مهمترین مسئله برای ارتباط کتابخانهها بعنوان مکانهای حیات معنوی و مراکز فعالیت ایجاد کتابخانههایی با هدف استفادة مشترک و مکان اطلاعاتی برای مراجعه همگان است که ایجاد این مکان جدید در واقع سبب افزایش بهبود خدمات، تغییر و تحول در زندگی جوامع استفادهکننده از آن، صرفهجویی در بودجه، افزایش ساعات کار کتابخانهها، مدیریت منسجم و هماهنگ، بالارفتن میزان کارایی کارکنان کتابخانه، استفاده از کارشناسان متخصص و مهمتر از همه آموزش مادامالعمر برای کلیة مراجعان است. لذا در مقالة حاضر سعی شده است که با بررسی مسائل و مشکلات کتابخانههای با هدف استفادة مشترک و ارائه راهکارها، فکر ایجاد چنین کتابخانهای در جامعة ما مطرح و تحقق یابد.
Creating joint-use libraries, backed to 100 years ago, unfortunately many countries have not yet began to build such libraries. Regarding the increasing number of libraries, the most important issue for interaction between libraries as places of intellectual life and centers for activities is to create joint-use libraries and information places for the public. It is obvious that building such new places, in fact, causes to improvement of library services, change of communities life, budget saving, increasing library work hours, integrated and coordinated management, promoting library staff efficiency, using experts, and lifetong learning for all patrons. Thus, determining issues and problems of joint-use libraries and providing policies, this paper tries to offer and realize idea of creating such libraries in Iran.
https://jlib.ut.ac.ir/article_21089_ce56d4b54c6a36cf0a3635c76c5c81c3.pdf
کتابخانهها با هدف استفادة مشترک
کتابخانههای دانشگاهی
کتابخانههای عمومی
Joint-use libraries
Public Libraries
University libraries
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2007-09-23
39
44
21090
استنادگرها: تولید کتابشناسی برای نسل آینده
Citation Generators: Generating Bibliographies for the Next Generation
جان کسلر
jlib54@ut.ac.ir
1
ناهید بنی اقبال(مترجم)
jlib53@ut.ac.ir
2
سید بلال علوی(مترجم)
jlib52@ut.ac.ir
3
کتابداران بارها در مورد شکلهای خاص استناد مورد مشورت قرار میگیرند و استفاده از برنامههای کامپیوتری سازماندهی استناد کتابشناختی شخصی، مانند اندنوت (EndNote)، را که اغلب مورد استفاده اعضای هیأت علمی و دانشجویان است، مورد تأیید قرار میدهند. امروزه ابزارهای اینترنتی رایگان و یا ارزان قیمتی گسترش یافته که به ساختن استناد و تنظیم کتابشناسیها میپردازند. بررسی استنادهای تولیدشده بوسیله این برنامهها نشان میدهد که این برنامهها مانند EndNote برای دانشجویان مفید واقع شده، اما برای استفاده بهینه از این برنامهها، آگاهی از اشکال خاص استناد ضروری است.
Librarians are frequently consulted about proper citation formats and support the use of PC-based personal bibliographic citation management programs, such as EndNote, often used by faculty and graduate students. Recently, free or inexpensive Web-based tools have been developed that create citations and format bibliographies. An analysis of citations generated by these programs shows that they are as accurate as End Note and offer some advantages to undergraduates, but that some knowledge of proper citation formats in necessary to use these programs effectively.
https://jlib.ut.ac.ir/article_21090_dddd50c3a0f3726daf8baa4c0a945d2b.pdf
استناد
تولید استناد
سازماندهی کتابشناسیها
وب سایتها
Bibliographic Citation
Endnote
Web sties
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2007-09-23
39
44
21091
تغییرات سازمانی ناشی از ورود فنآوری نوین به کتابخانهها
Libraries' Organizational Changes by New Technologies
مینا سمیرمی¬زاده
jlib51@ut.ac.ir
1
مدیریت برخی تغییراتی را که با ورود فنآوری به کتابخانهها به وقوع میپیوندند، مانند دستیابی به مجموعهها: ایجاد تغییر در فهرستها، چگونگی استفاده از کتابخانه، تغییر در نوع مهارتهای فنی کتابداران، تغییر شیوههای مدیریت، و ساختار سازمانی کتابخانهها در نظر میگیرد، در حالیکه هدف اصلی از ورود هرگونه فنآوری به سازمانها افزایش تواناییها و کاهش محدودیتهاست، مدیران کتابخانهها از فنآوری نوین انتظار دارند که ضمن تحقق رشد و ایجاد هماهنگی میان نیازهای جاری و آینده، هزینهها را نیز کاهش دهد، همچنین مدیران واقفند که همه تغییرات ساختاری کتابخانهها در حالی شکل میگیرد که منابع انسانی هر کتابخانه ارزشمندترین دارایی آن است و دستیابی به اهداف سازمانی توسط آنها محقق میشود، بنابراین، مواجهه با مقاومتهای فردی و سازمانی در مقابل این تغییرات از مهمترین دغدغههای این مدیران است، این مقاله سعی دارد ضمن برشمردن تغییرات ناشی از فنآوری و شناسایی و تحلیل آثار این تغییرات بر کارکنان کتابخانه و مقاومتهای احتمالی آنان را بیان کرده و وظایف مدیران کتابخانهها را در این زمنیه یادآور شود،
As reputed by Ranganatan, Library is an alive and active and active organism, so it may be changed by environmental changes. Today, the level of change in main question instead of what is going to be changed. Changed management is investigating some of the changes that are occurring in the library with information technology. For example: collections accessing, catalogues changing, library using, librarians skills changing management styles and organizational structure changing. While increased abilities and reduced limits are the main purpose of technology, library managers expect that technology develop providing, coordinate now and future needs, and costs reduction. In addition, managers know that human resources are the most valued asset for library who can achieve the goals and all of the changes in library structure are shaping by them. While solving the individual and organizational resistances is the most serious problem for managers, this article is trying to list the changes are effected from technology and recognize and analyze impacts of these changes on library staff, and explains possible resistances and manager duties in this case.
https://jlib.ut.ac.ir/article_21091_8b2dc39d71a87cf87c4129d6e4cb9018.pdf
فنآوری اطلاعات
مدیریت تغییر
مدیریت کتابخانهها
change management
library management
technology
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2007-09-23
39
44
21092
مفهومسازی دسترسی به اطلاعات و ارائه مدلی ترکیبی:پارهای از تبعات فنآوری بر دسترسی
Conceptualizing the "access to information" Process and Representing a combined model: some consequences of technology on access
محمود خسروجردی
jlib50@ut.ac.ir
1
در این مقاله، ابتدا انواع مفاهیم دسترسی و موانع آن و سپس مدیریت دسترسی به اطلاعات و عملکرد آن به اختصار شرح داده شده است. پس از آن مفهومسازی دسترسی به اطلاعات در متون دانشگاهی و الزامات این مفاهیم مورد بررسی قرار گرفته، تقویتکنندهها و بازدارندههای دسترسی به اطلاعات معرفی و سپس مدلی ترکیبی از عناصر دخیل در فرآیند دسترسی به اطلاعات ارائه گردیده است. در پایان نیز مروری گذرا به ظهور فنآوری اطلاعات و تبعات آن بر دسترسی به اطلاعات آمده است.
Access is defined as the entrance right to a library or an archive and its collections. "Access to information" affects our life from different aspects. "Access" element is involved in various fields, thus, we need to recognize its different aspects, because we are dealing with them and they explicitly or implicitly influence on our daily affairs. In this article, first types of "Access process" and its obstacles are discussed and "Access Management" and its functions described. Then, conceptualizing the Access to information process in research and academic literature are analyzed and implications of these concepts are stated. Next constraints and motivators of access to information process are recognized and a combined model of elements involved in this process is represented. Finally, information technology emergence and some consequences of technology on access to information process are presented
https://jlib.ut.ac.ir/article_21092_4bfdf70d02efc4cbd07bb9e8c3e415e5.pdf
دسترسی به اطلاعات
فنآوری اطلاعات
مدل سازی
مفهومسازی
Access
Access management
Information Accessibility
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2007-09-23
39
44
21093
نمایهسازی تصاویر: چالشها و رویکردها
Image Indexing: Challenges & Approaches
جواد عباس¬پور
jlib49@ut.ac.ir
1
برخی متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی و کامپیوتر، نمایهسازی را کلید ذخیره و بازیابی مؤثر تصاویر میدانند. به همین دلیل، هر یک از این متخصصان کوشیده است که با توجه به تخصص خود راهکارها و روشهای گوناگونی را برای نمایهسازی تصاویر به کار گیرد. تلاشهای صورتگرفته آنها گر چه توانسته است تا حدودی معضلات مربوط به نمایهسازی تصاویر را برطرف سازد؛ به دلیل خصوصیات منحصر به فد تصاویر (که آنها را از سایر مدارک متمایز میسازد) چندان موفقیتآمیز نبوده است. در این مقاله، ضمن بیان برخی مشکلات پیش روی نمایهسازان، به تعدادی از روشهای به کار رفته توسط کتابداران و اطلاعرسانان و متخصصان کامپیوتر و مزایا و معایب هر کدام از روش-ها اشاره خواهد شد
Some of the library & information science as well as computer specialists are considering image indexing as one of the best ways for the appropriate image storage and retrieval. Therefore each, of them has tried to use different approaches and methods for image indexing. Although their efforts have solved some Problems of image indexing. Because of the unique features of images that distinguish them from other documents, these efforts have not been highly successful. In this article it is tried to mention some of the difficulties that image indexers encounter. In addition, it is pointed to some of the methods used by both librarians and computer specialists, considering advantages and disadvantages of each method.
https://jlib.ut.ac.ir/article_21093_4882a68ef575fafc465ddcca45794c9f.pdf
ذخیره و بازیابی
کتابداری و اطلاعرسانی
نمایهسازی تصویر
Computer
image Indexing
Library & information science
Storage and retrieval
?
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2007-09-23
39
44
21094
تأثیر درس شیوه بهرهگیری از کتابخانه بر نتایج بازیابی اطلاعات دانشجویان دانشگاه کاشان
The impact of Library Instruction "course on the Kashan University Students' information retrieval process
امیر حسین حاجی اکبری
jlib48@ut.ac.ir
1
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر درس "شیوه بهرهگیری از کتابخانه و منابع آن" بر نتایج بازیابی اطلاعات دانشجویان دانشگاه کاشان است. مؤلفههای بهرهگیری در این تحقیق عبارتند از میزان پاسخگویی دانشجویان به سؤالات آزمون در دو گروه گواه و آزمودنی که پس از مقایسه نمرات دو گروه به نتایجی دست یافت. پژوهش به روش تجربی انجام شد. به این ترتیب که ابتدا پیش-آزمونی از هر دو گروه به عمل آمد و سرانجام پس از تدریس درس شیوه بهرهگیری از کتابخانه به گروه آزمودنی طی ده جلسهای که اختصاص یافته بود پسآزمونی به صورت تئوری و عملی از هر دو گروه به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و سنجش معنیداربودن تفاوت مشاهد شده از آزمون T با رعایت درجه آزادی مناسب استفاده و فرضیه تحقیق در سطح اطمینان 1% و 5% آزموده شد.
The main objective of this research is investigating the effect of taking a course entitled "An Introduction to Using Library and its Sources" on the results of information retrieval by university students. The learning criteria vere based on how students showed in their examination both in control and experimental groups. The research method used in this investigation is experimental so that both groups were given a pre-test first. Having received treatment by experimental group which is taking course "An introduction to Using Library and is Sources, the two groups received a post-test. In order to analyze the data and to see if the differences are significant, at-test was used with a suitable of freedom and the research hypothesis was tested at. 05 and .01 levels of significance.
https://jlib.ut.ac.ir/article_21094_cd7c9031d1576072fbd173b378c0a43b.pdf
بازیابی اطلاعات
دانشگاه کاشان
شیوه بهرهگیری از کتابخانه
information retrieval
Kashsn University
Library instruction
Students
?
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2007-09-23
39
44
21095
استانداردها در خدمات مرجع مجازی
Standards for Virtual Reference Services
اشرف نقی مهر طباطبایی
jlib47@ut.ac.ir
1
حامد علیپور حافظی
jlib46@ut.ac.ir
2
در دنیای امروز استاندارد و توجه به آن امری ضروری به نظر میرسد. در نتیجه، خدمات مرجع الکترونیکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مقالة حاضر بر آن است تا ابتدا به بررسی نقش استاندارد در خدمات مرجع الکترونیکی اشاره کند وسپس به بررسی نمونههایی از این دستورالعمل-های اجرایی که در کتابخانههای دوپونت- بال دانشگاه استستون و کتابخانه دانشگاه کارولینای شمالی ارائه میگردند بپردازد و در نهایت نیز راهنمای مرجع دیجیتال ایفلا را جهت آشنایی علاقهمندان ارائه کند
Nowadays, standard seems to be very important and necessary in all aspects of the life Including reference services in libraries. This article is to survey the role of standards in electronic reference services and also considers some sample application instructions which are presented in the DuPont- University. By the end, the guide for digital reference services which is called ifla is presented for those who are interested in digital reference services
https://jlib.ut.ac.ir/article_21095_abe48712bd2cb342a911aaafde777940.pdf
خدمات مرجع در کتابخانه های دانشگاهی
راهنمای مرجع ایفلا
مرجع مجازی
Digital reference
North Carolina
reference services
Univ. DuPont-Ball.