per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2009-09-23
43
2
21336
بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران از پایگاه اطلاعرسانی تخصصی موجود در وبسایت دانشگاه تهران
The Investigation of Satisfaction with Specialized Data Available at University of Tehran Websites among Graduate Students at University of Tehran Engineering Campus
محمد رضا پورداداش سنگده
pordadash2@ut.ac.ir
1
دکتر فاطمه فهیم نیا
fahimnia3@ut.ac.ir
2
هدف: پژوهش حاضر به بررسی میزان رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران از پایگاه اطلاعرسانی تخصصی موجود در وبسایت دانشگاه تهران می پردازد.
روش: روش پژوهش از نوع پیمایشی است. برای گردآوری اطلاعات، پرسش نامه بین 335 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران توزیع گردید که در مجموع 255 پرسش نامه تکمیل و برگشت داده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که 79/98 درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و 86/71 درصد دانشجویان دکتری پاسخگوی پرسشهای پژوهش بودند و بطور میانگین به ترتیب بیش از 43 درصد به مقدار «متوسط»، 27 درصد به مقدار «زیاد»، 19 درصد به مقدار « کم»، 6 درصد به مقدار «خیلی کم» و 3 درصد به مقدار «خیلی زیاد» از پایگاه اطلاعرسانی تخصصی موجود در وبسایت دانشگاه تهران رضایت دارند.
Objective: The present study investigates satisfaction with specialized data available at University of Tehran Websites among graduate students at University of Tehran Engineering Campus
Methodology: A survey method was used. Using a questionnaire, data was collected from 255 students’ Graduate students at engineering campus of University of Tehran
Findings: The study results show that 79.98 percent of graduate students and 86.71 percent of PhD students responded to the questionnaire. On the average, 43 percent were moderately, and 27 percent were highly and 19 percent were lowly satisfied with the existing databases. 6 percent were very little satisfied and 3 percent were highly satisfied.
Keywords: Satisfaction, Scientific Data base, Engineering Campus Faculties, Students of Supplementary Education, University of Tehran, Graduate Students.
https://jlib.ut.ac.ir/article_21336_191214e89fb2b512496093505e8738e1.pdf
پایگاه اطلاعرسانی تخصصی
پردیس دانشکدههای فنی
دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دانشگاه تهران
رضایتمندی
Engineering Campus Faculties
Satisfaction
Scientific Data base
Students of Supplementary Education
University of Tehran.
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2009-09-23
43
2
21337
سنجش میزان هوش هیجانی کتابداران دانشکدههای دانشگاه تهران
Measuring Emotional Intelligence among University of Tehran Faculty Librarians
علی شعبانی
alishabani@ut.ac.ir
1
دکتر غلامرضا فدایی
ghfadaie3@ut.ac.ir
2
دکتر محمد علی بشارت
besharat2000@gmail.com
3
هدف: پژوهش حاضر به بررسی میزان هوش هیجانی کتابداران کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران میپردازد.
روش: روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. جامعه این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران بودند که 60 نفر کتابدار (42 نفر مرد و 18 زن ) به صورت سرشماری انتخاب شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان هوش هیجانی کتابداران و مولفههای آن شامل خودآگاهی، خود انگیزی، مدیریت خود، مهارت اجتماعی و آگاهی اجتماعی متوسط به بالا است. نتایج همچنین نشان داد بین کتابدارن دارای مدرک تحصیلی کتابدارای و کتابداران فاقد این مدرک در برخورداری از هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود ندارد. اما، تفاوت معناداری بین کتابداران دانشکدههای دانشگاه تهران در برخورداری از هوش هیجانی وجود داشت .
Objective: The present paper investigates the emotional intelligence quotient among librarians in various faculties of University of Tehran.
Methodology: A descriptive-analytical method was deployed. Sample included all librarians working at various faculties with in University of Tehran. These were comprised of 42 males and 18 females.
Findings: It was demonstrated that Librarians EIQ and its components (Self awareness, self-motivation, self-regulation, social skills and social awareness) is above average. It was also shown that there is no significant difference between librarians holding a degree in librarianship with those lacking it. But there is significant difference in EIQ among librarians working in different faculties.
https://jlib.ut.ac.ir/article_21337_193c40543d61527b71394f47460d073b.pdf
دانشگاه تهران
کتابخانههای دانشکدهای
هوش هیجانی
Emotional intelligence
Faculty libraries
University of Tehran
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2009-09-23
43
2
21338
بررسی پژوهشهای رفتار اطلاعیابی در ایران: مطالعه کتابسنجی
Information seeking behavior articles in Persian
Journals between 1996 and 2009
معصومه کربلا آقایی کامران
mkamran2@alzahra.ac.ir
1
دکتر سعید رضایی شریف آبادی
srezaei20002@yahoo.com
2
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مقالههای منتشرشده در زمینه رفتار اطلاعیابی در نشریات فارسی طی سالهای 1375 تا 1388 است.
روش: این پژوهش با روش کتابسنجی و با ابزار سیاهه وارسی انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد از 81 مقاله بازیابی شده 6/92 درصد تالیف و 40/7 درصد ترجمه است. سهم مردان 4/58 درصد است و64/66 درصد از مقالهها دارای یک پدید آورنده می باشند. 37/70 درصد از مقالهها پژوهشی است که 96/85 درصد آنها به روش پیمایش توصیفی انجام شده است و ابزار گردآوری اطلاعات 49/96 درصد از پرسشنامه میباشد. 35/40 درصد از پژوهشها به بررسی رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی پرداختهاند. در این بین فصلنامه کتاب، نشریه مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران دارای درجه علمی _ ترویجی، با انتشار 23 مقاله در زمینه رفتار اطلاعیابی بیشترین مقالههای مورد بررسی را منتشر کرده است.
Objective: The present investigation studies the status of articles published on Information seeking behavior in Persian journals for the 1996-2009 period.
Methodology: Bibliometric method using a checklist was used.
Findings: The results indicate that of 81 articles retrieved for the period studied, 92.6 per cent were original papers and 7.4 percent were translations. Male authors contributed to 58.4% of articles. 66.64 percent s had single authors. 70.37 percent were research papers of which 85.96 percent had used descriptive survey method. Questionnaire was the data collection instrument in 96.49 percent of the population studied. 40.35 percent of articles studied had investigated information seeking behavior among faculty members. Faslname-ketab, Nashriye-Markaz Asnad va Ketabkhaneh Melli Jomhouri Islami Iran had the highest number of articles (23) on this topic.
https://jlib.ut.ac.ir/article_21338_9819d2fc88338beae74e946ab995de33.pdf
پژوهشگران ایرانی
رفتار اطلاعاتی
رفتار اطلاعیابی
کتابسنجی
Information behavior Bibliometrics
Information seeking behavior
Iranian researchers
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2009-09-23
43
2
21339
رضایت شغلی کتابداران، مفهومی فراموش شده در مدیریت کتابخانهها با تأکید بر کتابخانههای دانشگاهی: پژوهشی در متون
Job Satisfaction of Librarians: Forgotten Concept in libraries Management especially academic libraries (Review of the relevant literature)
دکتر حسن اشرفی ریزی
hassanashrafi812@yahoo.com
1
زهرا کاظم پور
zahrah_kazempour2004@yahoo.com
2
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی مفهوم رضایت شغلی و اهمیت آن، نظریههای نیاز و رضایت شغلی، عوامل مؤثر بر رضایت شغلی، و همچنین اثرات مهم رضایت شغلی کتابداران میباشد.
روش: این پژوهش به روش کتابخانهای (سندی) انجام گرفته است. و اطلاعات آن از مطالعه منابع موجود در کتابخانههای معتبر و جستجوی مقالات در سایت و پایگاههای اطلاعاتی مربوط به موضوع فراهم گردیده است.
یافتهها: کتابخانه، یکی از مهم ترین نهادهای یک جامعه است که منعکس کننده تحولات اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی آن جامعه است. کتابخانههای دانشگاهی جهت تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی و با هدف ارائه خدمات به مراجعان (استاد، دانشجو و پژوهشگر)، نیازمند نیروی انسانی علاقه مند، متخصص و با تجربه است. بنابراین شناخت نیازهای کتابداران شاغل در این کتابخانهها و تلاش در تأمین رضایت شغلی آنها تأثیر بسیاری بر کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی دارد.
Objective: This article examines the concept of job satisfaction, its importance, need theories, factors affecting job satisfaction and its consequences.
Methodology: This research uses literature survey method as well as information provided via resources in prominent libraries, databases and websites related to job satisfaction subject.
Findings: Library is one of the most important organizations in the society that reflects social, economic, scientific, and cultural transformations. To achieve their educational and research objectives, academic libraries have to employ committed, specialized and experienced manpower serving the users. Recognition of working librarians’ requirements and effort to meet job satisfaction affects library quality of service.
?
https://jlib.ut.ac.ir/article_21339_2c3ed63a6796ec78e6b9f01ce7e66197.pdf
خدمات اطلاعرسانی
رضایت شغلی
کتابداران دانشگاهی
مدیریت کتابخانههای دانشگاهی
نظریه نیاز
Academic librarians
Academic libraries management
Information Services
Job satisfactions
Need theories
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2009-09-23
43
2
21340
مشارکت ایران و مالزی در تولید علم: بررسی الگوی همتألیفی در وبگاه علوم
Iran and Malaysia Scientific Collaboration: a review of co-authorship patterns as reflected in Web of Science
فرشته دیدهگاه
fdidgah@gmail.com
1
محمد امین عرفان منش
amin.erfanmanesh22@gmail.com
2
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان مشارکت و همکاری علمی دو کشور ایران و مالزی در تولید علم جهانی طی سالهای 1975 تا 2008 انجام گرفته است.
روش: پژوهش حاضر به روش علم سنجی انجام گرفت و در آن به روند همکاری دو کشور در بازه زمانی مورد نظر، ملیت نویسندگان اول در تولیدات علمی مشترک دو کشور، سایر کشورهای مشارکتکننده در تولید علم مشترک ایران و مالزی، حیطه موضوعی اصلی که دو کشور در آن همکاری داشتهاند، و پرتولیدترین نویسندگان و مؤسسههای علمی-پژوهشی ایرانی در همکاری با مؤسسههای مالزیایی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت
یافته: نتایج پژوهش نشان داد که نخستین همکاری علمی دو کشور در سال 1975 انجام گرفته و روند این همکاری طی 34 سال مورد بررسی، سیری صعودی را پیموده است. بیشترین تعداد مشارکت علمی مربوط به سال 2008 بوده است که دو کشور، 87 تولید علم مشترک انجام دادهاند. شیمی پرتولیدترین حیطه موضوعی در مشارکت علمی دو کشور بوده است. ضمن اینکه دو دانشگاه مالایا و ساینس مالزی بیشترین سهم را در تولیدات علمی مشترک دو کشور دارا بودهاند.
واژههای کلیدی: همکاری علمی، تولید علم، ایران، مالزی، علمسنجی
Objective: To determine the scope and extent of scientific cooperation between Iran and Malaysia for the 1975-2008 periods.
Methodology: A scientometric method was employed covering the collaboration trend with respect to first authors, other participating nations and primary subject area. The most prolific Iranian research institutes cooperating with their Malaysian counterparts were examined and analysis.
Findings: With the first instance dating 1975, the trend for collaboration had been upward in the past 34 years. The highest rate of scientific collaboration was for 2008 when there were 87 papers published; Chemistry comprised the most prolific subject area. University of Malaya and Science Malaysia had contributed most in joint scientific output.
https://jlib.ut.ac.ir/article_21340_82429bedec5985586da3ccb0fce6e1b5.pdf
ایران
تولید علم
علمسنجی
مالزی
همکاری علمی
Iran
Malaysia
Scientific Collaboration
Scientific output
Scientometric.
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2009-09-23
43
2
21341
دگرگونپذیریِ گاهشمارة دستنبشتهها
Changeability in the Dates of Manuscripts
علی صفی پور
1978.danesh@gmail.com
1
هدف: در انجامة هر دستنبشته، گاهشمارهای وجود دارد که گویای زمان نگارش آن دستنبشته است. برخی از این گاهشمارهها بنا به دلایلی به گاهشمارة دیگر دگرگون میشوند، هدف از این مقاله شناساندن این ویژگی دگرگونپذیری در گاهشمارة دستنبشتههاست.
روش: پژوهش از نوع کتابخانهای است که به بررسی موردی و توصیف زوایای گوناگون دگرگونپذیری در یک گاهشماره پرداخته میشود و در برخی موارد نیز استناد به نمونههای شناخته شده، میشود.
یافتهها: برخی از گاهشمارهها این ویژگی را دارند که یا با اندک دستبردی؛ یا بر اثر گذر زمان و پریشانی دستنبشته؛ و یا شیوة نگارشِ کاتب، به گاهشمارة دیگر دگرگون میشوند و این مسأله کارِ فهرستنگاران، کتابداران و مصححین را مشکل میکند و خواندن آنان به برداشتی نادرست از گاهشماره میانجامد. دگرگونپذیری یک گاهشماره در سه دورة زمانی پیش میآید: 1. هنگام نگارش از سوی کاتب؛ 2. پس از کاتب؛ 3. در هنگام فهرستنگاری و یا تصحیح دستنبشته.
دگرگونپذیری هم در گاهشمارههای عددی و هم حروفی دیده میشود. برخی از گاهشمارههای دگرگونپذیر از این قراراند: سته، سبعه، تسعه، و نیز نشانة جمع «یْنْ» عربی، سیئم(=30) و سیم (=3) و گاهشمارههای کوتاه نویسی شده بعد از سال هزار هجری و یا حذف برخی نقطهها همانند دگرگونی ششصد به سیصد.
Objective: In the colophon of every manuscript there is a date which indicates of the time when it has been written. Sometimes these colophon dates change into another date through a slight manipulation. Sometimes some dates have the potential of changing into another date, either because of passage of time or due to the scribe’s method of writing. This issue creates a problem for cataloguers, librarians and editors, consequently their readings lead to an erroneous understanding of the date. Therefore, it’s essential to gain knowledge about various dimensions of dates of such potential, because it helps us gain knowledge about the correct dates and also in chronological categorization of manuscripts. The present paper investigates the nature of such changeability and means to identify them.
Methodology: A literature survey method was used.
Findings: Due to a host of reasons such as minor alteration, passage of time or illegibility of handwriting or even the style of writing the date changes to another date. This occurs either at the time of writing, after the writing or even during listing or proof reading.
Keywords: Date, Changeability, Counterfeit
https://jlib.ut.ac.ir/article_21341_ae38e469a9967748cd4235574dbb708d.pdf
برداشت نادرست
برساخته
دگرگونپذیری
کوتاهنویسی گاهشماره.
گاهشماره
Changeability
counterfeit
Date
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2009-09-23
43
2
21342
کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( فاوا) درسازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی با تاکید بر مدیریت اطلاعات
ICT usage in Astan Quds Razavi Libraries Authority from the viewpoint information
مریم موسوی
maryam.moosavi2007@gmail.com
1
دکترصدیقه محمد¬اسماعیل
m_esmaeili@sr.iau.ac.ir
2
دکتر اعظم صنعت¬جو
sanatjoo2@gmail.com
3
هدف: هدف از پژوهش حاضر آگاهی از وضعیت کنونی کاربرد فاوا به عنوان ابزاری برای مدیریت اطلاعات در سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی است.
روش: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی – توصیفی میباشد. گردآوری دادههای مورد نیاز بوسیله پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده صورت گرفت. همچنین کلیه مدیران و معاونان (41نفر) سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدادند.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که در این سازمان از فاوا استفاده می شود. کاربرد فاوا باعث افزایش دقت و سرعت در کارکردهای کتابخانه شده است ولی آموزش در استفاده از فاوا کافی نبوده است. اهداف کاربرد فاوا در سازمان خودکارسازی فعالیتهای کتابخانه، ارائه خدمات موثر به کاربران، روزآمد نگه داشتن کاربران و ارتقاء کیفیت خدمات میباشد. نتایج همچنین نشان داد موانع و مشکلاتی در ارتباط با کاربرد این فن آوریها وجود دارد که به ترتیب شامل: کمبود دانش فاوای کاربران، بودجه ناکافی، نبود بسته های نرم افزاری قابل قبول و ساختار نامناسب فاوا میباشد.
Objective: The present study aims to achieve awareness about the current status of ICT implementations as a tool for information management within Astan Quds Razavi Libraries Authorities
Methodology: A descriptive survey methods was employed. Questionnaire, interview and observation served as primary data collection tools. 41 managers and deputy managers of AQRLA made up the sample
Findings: AQRLA employs ICT. ICT implementation has contributed to library functions. ICT training was not sufficient. ICT was primarily used for library automation, better end-user service, keeping users updated and to boost service quality. There are some shortfalls and obstacles in implementation of ICT which include inadequate ICT knowledge among users, insufficient budget allocation, lack of acceptable software packages and inappropriate ICT structure
https://jlib.ut.ac.ir/article_21342_2a0f208d0e88c99eccb1721489116cf4.pdf
خودکارسازی
سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی.
فن آوری اطلاعات و ارتباطات
مدیریت اطلاعات
Astan Quds Razavi.
Automation
ICT
Information management