per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2010-06-22
44
2
33
44
22881
بررسی روابط بین ویژگیهای عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی تهران
Review of Interrelations between Schools Instructional Elements with the State
Of School libraries Situation in Tehran
مریم فضیلت (نویسنده مسئول)
maryam_fazilat@yahoo.com
1
فاطمه فهیم نیا
fahimnia2@ut.ac.ir
2
هدف: هدف مقاله حاضر کشف روابط بین ویژگیهای عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی میباشد.
روش: روش پژوهش پیمایشی است و از 4 نوع پرسشنامه (بررسی وضعیت کتابخانه، بررسی ویژگیهای مدیر، دبیر، و کتابدار) استفاده شده است. جامعه پژوهش، مدارس متوسطه دخترانه مناطق 6 (نماینده مناطق مطلوب) و 15 (نماینده مناطق نامطلوب) آموزشی تهران است. دادههای بدست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شدهاند.
یافتهها: بین هیچ یک از ویژگیهای مورد بررسی مدیران جامعه با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه معنیداری وجود ندارد. بین میزان رضایت کتابدار از کتابخانه مدرسه خود و همچنین بین گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت کتابداری توسط کتابدار با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. بین روش تدریس دبیران نیز با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد.
Objective: The present study aims at discovering the existing relationships between the qualities of school instructional elements with school library status.
Method: A survey using four questionnaires concerning the library situation and quality of school principal, teachers and librarian was carried out. The sample was drawn girls-only high schools from 6th educational district (representing affluent zones) and 15th educational district (representing underprivileged zones) in Metro Tehran. The data collected were analyzed using SPSS statistical software.
Findings: No significant link was established between any of the school principal’s qualities with the status of school library. A significant link was found between the status of school library with librarian’s satisfaction with his/her school library and short term librarianship courses undertaken. A direct, significant link exists between teachers’ teaching style with the state of school of library.
https://jlib.ut.ac.ir/article_22881_e1f1186872d9531909958bd47212788e.pdf
آموزش و پرورش تهران.
عناصر آموزشی مدرسه
کتابخانه آموزشگاهی
کتابدار
مدیر دبیر
Librarian
Principals Teachers
Scholastic Elements
School libraries
Tehran Board of Education.
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2010-06-22
44
2
45
69
22882
بررسی میزان مقالات تهیه شده از پایاننامههای دوره دکتری دانشگاه تهران (1380- 1384)
A Study on the Rate of Articles Derived from PhD Dissertations in University of Tehran (2001-2005)
کیوان کوشا
kkoosha@ut.ac.ir
1
جمشید صادقیانی
sadqinai@gmail.com
2
مهدیه السادات حیدری
heidari.m.s@gmail.com
3
افسانه زینلی کرمانی
zeinali.afsaneh@gmail.com
4
هدف: هدف عمده این پژوهش آگاهی از میزان مقالههای اخذ شده از پایاننامههای دفاع شده تحصیلات تکمیلی دوره دکتری دانشگاه تهران طی سالهای 1380- 1384 در مجلههای علمی/ تخصصی داخلی و خارجی در 6 پایگاه اطلاعاتی Irandoc, Magiran, SID ,Google scholar, ISI, وScopus میباشد.
روش: برای انجام این پژوهش از روش پیمایشی و از ابزار مشاهده استفاده شده است.
یافتهها: نتایج حاکی از آن است بخش علوم پایه بیشترین تعداد مقالات مستخرج (36/5) و علوم انسانی و اجتماعی کمترین تعداد مقالات را داشتهاند (01/2)، و در میان گروههای آموزشی گروه فیزیک بیشترین تعداد مقالات مستخرج (57/7) و زمین شناسی کمترین تعداد مقالات را داشتهاند (5/1)، و در میان رشتههای آموزشی رشته میکروبیولوژی بیشترین تعداد متوسط مقالات را داشته است (5/11)، و گروه فیزیک بیشترین مقاله خارجی (28/7) و مدیریت دولتی و مبانی فلسفی آموزش و پرورش (0) کمترین مقاله خارجی را داشتهاند. همچنین زیست شناسی (66/2) بیشترین و ریاضی (25/0) کمترین مقاله داخلی را دارند.
ن
Objective: The present study primarily aims to shed a light on the rate of papers derived from the PhD Theses concluded in the University of Tehran during the 2001-2005 Period. ISI, Scopus, Google Scholar, Irandoc, Magiran and SID databases were used for data collection.
Methodology: A survey method was deployed along with observational tools.
Findings: Basic sciences had the highest number of paper derived from theses (5.36) and Humanities and social Sciences had the least number (2.01). Among faculties, Physics had the highest number of papers (7.57) and Geology had the least (1.5). Among departments, Microbiology had the highest mean number of papers (11.5) while the Physics had the highest number of paper published abroad (7.28). Government administration and Educational Philosophy (0) had the least number of papers published abroad. Furthermore, Biology had the highest (2.66) and Mathematics had the least (0.25) papers published locally.
https://jlib.ut.ac.ir/article_22882_ee760252d7601e1d62bf227e4fc87092.pdf
پایاننامه
تولید علمی
دانشگاه تهران
مقاله
Derivative Output
PhD
Theses
University of Tehran
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2010-06-22
44
2
71
92
22883
نسخ خطی و فهرستنویسی آن در ایران
Manuscripts Cataloging in Iran
حبیب الله عظیمی
azimi@nlai.ir
1
ایوب نازی
ayoobnazi@gmail.com
2
هدف: این پژوهش به بررسی تولید نسخ خطی و فهرست نگاری آن در قلمرو فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی است.
روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی و به صورت مطالعات کتابخانهای انجام گرفته است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در تولید نسخ خطی انگیزههای گوناگونی از جمله انگیزه مذهبی، فرهنگی و اقتصادی دخیل بوده است. در زمینه سازماندهی نیز اساتید برجسته فهرستنگار ایرانی با سه شیوه سنتی، میانه و مدرن به فهرستنویسی این آثار ارزنده تمدن اسلامی پرداختهاند. در روند فهرستنویسی هر دوره نسبت به دورههای بعد تفاوتهای چشمگیری وجود دارد. در دو شیوه سنتی و میانه میزان تفاوت کار فهرستنگاران به گونهای است که آثار سلیقههای فهرستنگاران در آن مشهود است. در شیوه مدرن فهرستنویسی نسخ خطی تا حدودی از قواعد فهرستنگاری کتب چاپی استفاده شده است هر چند این شیوه مورد استقبال بیشتر کتابخانهها و فهرستنگاران خطی قرار نگرفته است و بنابراین میتوان گفت در ایران طراحی و تدوین یک شیوه استاندارد فهرست نویسی نسخ خطی (ترجیحاً با محوریت کتابخانه ملی و همکاری کتابخانههای بزرگ) امری ضروری است.
Objective: This research is about Studying manuscripts production and their cataloging in the domain of Islamic –Iranian culture and civilization.
Methodology: This study was conducted by surveying method and library studies.
Findings: Findings indicated that: In production of manuscripts, several motivations including religious reasons had been considered. In cataloging, also, well-known figures of cataloging in the three eras of traditional, middle, and modern have cataloged these worthwhile works of Islamic civilization. Every era cataloging differ dramatically with next eras’ cataloging .In the traditional and middle eras, there are so differences in catalogers works that their tastes effects are evident in their works. In the modern era of manuscripts cataloging, cataloging rules of printed books have partially been followed, but this method has not been accepted by the most libraries and catalogers and in Iran, there is need for a standard significantly.
Keywords: manuscripts, Iran, culture, civilization
https://jlib.ut.ac.ir/article_22883_a6b53ca946cb71fce6cd963fe6c4fe5d.pdf
تولید نسخ خطی
فرهنگ و تمدن ایرانی.
فهرستنویسی نسخ خطی
نسخ خطی
Civilization
Culture
Iran
Manuscripts
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2010-06-22
44
2
93
111
22884
بررسی کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
An investigation into Application of Marketing Principles to Information Services Offered by the libraries of the Islamic Azad University, Tehran Science and Research Unit
یعقوب نوروزی
ynorouzi@gmail.com
1
حمید عربلو
harablo83@gmail.com
2
هدف:، هدف این پژوهش بررسی کاربرد اصول بازاریابی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترفیع و قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است.
روش: در پژوهش حاضر از روش پیمایشی توصیفی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 378 نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری طبقهای - تصادفی انتخاب شد.
یافتهها : نتایج ح پژوهش نشان که از میان ابعاد چهارگانه مورد بررسی به ترتیب بعد تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، موقعیت مکانی، به کارگیری برنامههای ترویجی و قیمت (هزینه) دارای رتبه اول تا چهارم هستند. همچنین به غیر از بعد ترفیع در بقیه ابعاد کمتر از 50 درصد مؤلفهها توانستهاند بیش از حد متوسط امتیاز هر بعد را کسب کنند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نیز نشان داد که از میان 4 بعد اصلی بازاریابی و ارتباط آن با خدمات ارائه شده، تنها در بعد قیمت (هزینه) رابطه معنیداری وجود ندارد.
Objective: Given the importance of marketing in increasing usage and eventually productivity in libraries, the present study aims at examining the application of marketing principles to information services offered at libraries at the Tehran Science and Research Unit of Islamic Azad University. This includes location, diversity information services, scope of information resources, promotion and cost.
Methodology: The present study employed a survey. 378 students were randomly selected to respond to 25 questions.
Finding: Four aspects studied of which service diversity and scope of information resources, location, promotional programs and pricing ranked one through four respectively. Apart from promotion, less than half of other components studied were able to score above average for the given aspect studied. Among the four principle aspects of marketing and their correlation with the services offered, only pricing displayed no significant link.
https://jlib.ut.ac.ir/article_22884_6389f3060dcbec9e28d4c956f65bba55.pdf
اصول بازاریابی
بازاریابی
خدمات کتابخانهای
دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران.
کتابخانههای دانشگاهی
Academic libraries
Islamic Azad University
Library services
Marketing
Tehran Science and Research Unit.
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2010-06-22
44
2
113
139
22885
ارزشیابی نظامهای اطلاعاتی: رویکردها، مدل ها و روش ها
Information Systems Evaluation: Approaches, Models and Methods
حسین تقوی قره بلاغ
husen324@gmail.com
1
حمید رحیمیان
hamrahimian@yahoo.com
2
روح الله مهدیون
rmahdiuon@gmail.com
3
هدف: هدف این مقاله بررسی رویکردها، مدلها و روشهای ارزشیابی نظامهای اطلاعاتی است. در این راستا، جوانب و ابعاد نظامهای اطلاعاتی و مسائل اساسی در ارزشیابی نظامهای اطلاعاتی به عنوان مبانی تقسیم بندی رویکردها و روشهای ارزشیابی ارائه شدهاند.
روش: این پژوهش به بررسی ادبیات و مرور تحقیقات مربوط به ارزشیابی نظامهای اطلاعاتی به روش کتابخانهای (سندی) میپردازد. در این راستا تحلیل ادبیات مربوطه و یکپارچه
سازی تحقیقات انجام شده، مبنای ارائه یافتهها و تبیین نتایج است.
یافتهها: بررسی ادبیات مربوط به ارزشیابی نظامهای اطلاعاتی نشان میدهد که انواع روشها و مدلهای ارزشیابی با توجه به نوع نگرش به مسائل اساسی و مفروضات بنیادینی شکل میگیرند که محدودیتهایی و چالشهایی را بر طرق ارزیابی تحمیل میکند. مدل «زمینه-محتوا – فرآیند» چشم اندازجامعی ارائه میدهد که
زمینه، محتوا و فرآیند را با چرایی، چگونگی، زمان و دیدگاههای ذینفعان، ترکیب کرده و نحوه تاثیرگذاری آنها بر ارزشیابی یک نظام را انعکاس میدهد. به لحاظ نظری نیز این مدل، قواعد موجود در طرحهای متنوع را در خود جای داده و قابلیت جذب روشهای جدید را در خود دارد.
Objective: The present investigation attempts to study the approaches, models and methods used for evaluating information systems. To this end, all aspects and feature of information systems and main issues in evaluation of information systems were offered as the basis for delineating evaluation approaches and methods
Methodology: literature survey method was deployed. The literature analyzed and the prior researches consolidated served as the basis for presenting findings and discussion of results.
Findings: The literature concerning information system evaluation demonstrate that all types of methods and evaluation models are formed based on the type of outlook towards basic issues and basic postulations which in turn impose limitations and challenges on modes of evaluation. The “Context-Content-Process”(CCP) model provide an comprehensive prospect. CCP combines context, content and process with raisin d’etre, nature, time and stakeholders’ viewpoints and reflects how they come to influence the evaluation of an information system. Theoretically, this model has encompassed the existing rules within various models and capable of absorbing new methods
https://jlib.ut.ac.ir/article_22885_07fcbf4c42a5d765af0003daaf89fb67.pdf
ارزشیابی
فناوری اطلاعات
نظامهای اطلاعاتی
Approaches
information systems
Information systems evaluation
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2010-06-22
44
2
143
159
22886
برنامة حافظه جهانی و نقش آن در حفظ میراث مستند
World Memory Program and its Role in Preservation of World Memory Program Documented Heritage
سوسن اصیلی
asili@ut.ac.ir
1
هدف: مقالة حاضر به بررسی ویژگیهای برنامه حافظة جهانی یونسکو و تبیین اهداف یونسکو برای تدوین چنین برنامهای میپردازد. تأثیر ثبت جهانی میراث مستند مسألة دیگری است که این مقاله در نظر دارد آن را روشن سازد.
روش: این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی برمبنای روش کتابخانهای و نیز اقدامپژوهی در معرفی آثار ایران به یونسکو تدوین شده است.
یافتهها: شرکت در برنامههایی که به ثبت و معرفی آثار مربوط به کشورمان میپردازند میتواند از چند بعد دارای ارزش باشد. از سویی توجه به یک اثر، اطلاع رسانی برای آن و شناساندن این میراث به همة جهان که در زمینة حفاظت بهتر اثر نیز مؤثر خواهد بود و از سویی دیگر معرفی مجموعههای فرهنگی ایران و اسلام به فرهنگهای دیگر در جهان از اهمیت زیادی برخوردار است. این تحقیق نشان میدهد که به دلیل بعد وسیع برنامة حافظه جهانی، در ایران اندیشمندان و مسئولان باید با اعتنای بیشتری به آن نگاه کنند.
Objective: The present article reviews the features of UNESCO World Memory initiative and explains UNESCO objective for drafting such a program. The impact of Universal registration of documented heritage is another issue illustrated.
Methodology: The present study is based on the descriptive- analysis methodology using the library sources and the author's experiences of her introductions of the Iranian documentary heritage to the UNESCO.
Finding: The participation in the programs relating to the introduction and register of Iranian documentary heritage are very important. Introduction of an Iranian documentary heritage to the world which is useful on the preservation of such work from one hand, and the other hand, introducing the riches of the Iran o-Islamic culture to the other world cultures are very significant. The present study shows that since the memory of the world program is very important all over the world, therefore it is necessary to the Iranian authorities and thinkers to paying attention to titular give it a more serious attention.
https://jlib.ut.ac.ir/article_22886_0b932a872aea2a27299a55330de61f3b.pdf
برنامة حافظة جهانی
میراث مستند
نسخههای خطی
یونسکو
Documented Heritage
Manuscripts
UNESCO.
World Memory Program
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2010-06-22
44
2
13
33
22887
بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و کاهش تحلیل رفتگی کارکنان کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی تهران
Study of Transformational Leadership Style and Reduction of Job Burn-outs among Library Staff in Tehran Shahid Beheshti University
محمد صادق ضیائی
ziaei@ut.ac.ir
1
جواد نرگسیان
jnargesian@gmail.com
2
هدف :هدف این تحقیق بررسی اثر رهبری تحولآفرین بر کاهش تحلیل رفتگی کارکنان کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی است.
روش: تحقیق حاضر از حیث هدف آن یک تحقیق بنیادی و از حیث نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی به شمار میآید و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است
یافته ها: نتایج آزمون فرضیات به روش تحلیل معادلات ساختاری نشاندهنده آن است که سبک رهبری تحول آفرین تأثیر مهمی در کاهش تحلیل رفتگی کارکنان کتابخانهها و ابعاد آن (فرسودگی عاطفی، کاهش بازده عملکرد شخصی و مسخ شخصیت) دارد.
Objective: The present investigation examines the effect of transformational leadership on reducing burn-out among library staff at Shahid Beheshti University.
Method: This is a basic research whose data was collected through survey. The correlations between variables, however, were based on Functional equations modeling.
Findings: Transformational leadership style demonstrate to have an important impact on reduction of library staff burn-out (emotional exhaustion, lowered personal performance and personality metempsychosis)
https://jlib.ut.ac.ir/article_22887_1653b57676c9caea770af0d62a830326.pdf
تحلیل رفتگی
رهبری تحول آفرین
فرسودگی عاطفی
کاهش بازده عملکرد شخصی
مسخ شخصیت.
Burn-out
emotional exhaustion
Low personal performance efficiency
metempsychosis
Transformational Leadership
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2010-06-22
44
2
7
13
22888
سخن سردبیر
Editorial
غلامرضا فدایی
ghfadaie@ut.ac.ir
1
https://jlib.ut.ac.ir/article_22888_f022c5c2eb4b11848042cff5695d35ab.pdf