per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-04-21
48
1
1
38
10.22059/jlib.2014.52699
52699
Research Paper
نگاشت ساختار فکری حوزۀ موضوعی ترمودینامیک بر اساس بروندادهای علمی ایرانیان در مجلات نمایهشده در وبگاه علوم مؤسسۀ تامسون رویترز
Visualizing the scientific network of thermodynamics subject area based on outputs of Iranians scholars of the field indexed in Thomson Reuters Web of Science
رسول زوارقی
rasoolzavaraqi@gmail.com
1
غلامرضا فدایی
ghfadaie@ut.ac.ir
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تبریز
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
هدف : هدف از این پژوهش بررسی و مصورسازی ساختار فکری حوزۀ موضوعی ترمودینامیک بر اساس بروندادهای دانشمندان ایرانی این حوزه در بازۀ زمانی 1369 تا 1388 (1990 تا 2009) است.
روش: جامعۀ این پژوهش را کل ارجاعات انتشارات ایرانیان در این حوزه تشکیل میدهد . نمونۀ پژوهش نیز 1 درصد بالای نویسندگان پایۀ این حوزه هستند. این پژوهش علمسنجی با رویکرد تحلیل هماستنادی نویسنده صورت گرفت و برای تحلیل جایگاه شبکهای نویسندگان پایه نیز، از روش تحلیل شبکههای اجتماعی استفاده شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش ارائۀ تصویر کلانی از شالودههای فکری این حوزه بهصورت تصویری و تحلیل آن است. بر این مبنا سعی شد نویسندگان پایه و مرجع این حوزه بر اساس شاخص تحلیل شبکههای اجتماعی چون مرکزیت، تازگی، ماجولاریتی، سیلهوئت و تراکم و همچنین شاخصهای زمانی و استنادی تحلیل شوند.
Objective: The aim of the research was investigating and visualizing the intellectual structure of thermodynamics subject area based on outputs of Iranian scholars of the field indexed in Thomson Reuters Web of Science during time span of 1990-2009.
Method: The population of the research was all references of the mentioned publications. The sample was the top 1 percent cited scholars of the field. This scientometric research is based on citation analysis and the author-co-citation analysis and social network analysis have been utilized for evaluating the base authors in citation network of the field.
Findings: The result of the research is presenting a macro image of the intellectual foundations of the field and its analysis. Also, we analyzed and ranked the subject area based on its specialties, and new social network, temporal and citation indicators such as novelty, centrality, modularity, silhouette, density.
https://jlib.ut.ac.ir/article_52699_6bd2c0b81c34ee639179a932b8e5995a.pdf
تحلیل استنادی ترمودینامیک ایران
تحلیل شبکههای اجتماعی حوزۀ ترمودینامیک ایران
ترمودینامیک ایران
وضعیت شبکۀ علمی ترمودینامیک ایران
citation analysis of Iranian Thermodynamics
Iranian Thermodynamics
social network analysis of Thermodynamics
state of the art of Iranian Thermodynamics field network
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-04-21
48
1
39
59
10.22059/jlib.2014.52701
52701
Research Paper
شناسایی مشکلات پایاننامهنویسی از دیدگاه دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای شهر تهران
The problems of dissertation writing process, according to Library and information science students` viewpoint
سارا بهی مهر
behi_sara1987@yahoo.com
1
نصرت ریاحی نیا
sara_purriahi@yahoo.com
2
یزدان منصوریان
mansourian@kh.ac.ir
3
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی
استاد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی
دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی
هدف: این پژوهش با هدف شناخت مشکلات و چالشهای موجود برای نگارش پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی انجام شده است.
روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش تمامی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی هستند که در یکی از دانشگاههای شهر تهران در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی در مقطع کارشناسی ارشد، در بازۀ زمانی 1386 - 1391 پایاننامه نوشتهاند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی،20 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعۀ موردی جمعی انجام و دادههای پژوهش با استفاده از ابزار مصاحبه گردآوری شده است و از طریق روش تحلیل محتوای کیفی و دادهبنیاد تحلیل شدهاند.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که دانشجویان در بخشهای مختلف پایاننامه شامل: انتخاب موضوع، پروپوزالنویسی، تدوین پنج فصل پایاننامه (کلیات پژوهش، پیشینۀ پژوهش و مبانی نظری، روششناسی، یافتههای پژوهش، بحث و نتیجهگیری)، نگارش متن پایاننامه، اخلاق پژوهش، استاد راهنما و مشاور مشکل دارند.
اصالت اثر: با توجه به اهمیت پایاننامهها، برای ارتقای سطح کیفی آنها، نیاز است تا چالشهای پایاننامهنویسی از دیدگاه اصلیترین پدیدآورندگان آن یعنی دانشجویان بررسی شود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی به بیان شرایط موجود پایاننامهنویسی در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی میپردازد تا بتوان به رفع موانع پرداخت.
Objective: The aim of this study was to exploring the problems and challenges of dissertation writing process of library and information science in regard to students’ perspective.
Method: The survey population was consisted of all library and information sciences’ students who graduated from one of the universities in Tehran in recent years. The sample of research was consisted of 20 students who were selected through snowball sampling and purposed sampling. This study is a qualitative research and researcher used Collective Case Study method. Also, the study was done through interview and the data were analyzed by Grounded Theory and qualitative content analysis.
Findings: The results showed that there were many weakness points and problems in different part of writing a dissertation including: topic selection, proposal, writing all chapters, principles of writing, research ethics, and satisfaction from supervisors.
Originality: Dissertations are an important part of research and university productivity. Therefore, students’ point of view toward writing a dissertation is a necessity for a qualified work. This study tried to show the situation of writing dissertations of library and information science by using qualitative approach and it helped us to solve problems.
https://jlib.ut.ac.ir/article_52701_aaf6c7f9241443fae7475cd2d6d2b5f1.pdf
پایاننامه
پایاننامهنویسی
دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی
مشکلات پایاننامهنویسی
dissertation
dissertation writing
library and information sciences’ students
problems of dissertation writing
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-04-21
48
1
61
81
10.22059/jlib.2014.52706
52706
Research Paper
بررسی توسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباط آن با مؤلفههای ساختار سازمانی و کارکردهای مدیریتی: موردکاوی کتابخانههای دانشگاه شیراز
Survey of information technology development and it’s relation with organizational structure and management criterias (Case study: Libraries of Shiraz University)
یعقوب نوروزی
ynorouzi@gmail.com
1
طیبه نوابی
navab3000@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم
گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان
هدف: این تحقیق بهمنظور شناسایی مؤلفههای فناوری اطلاعات و تأثیرات آن بر ساختار سازمانی و کارکردهای مدیریتی در کتابخانههای دانشگاه شیراز صورت گرفته است. روش: پژوهش با استفاده از روش پیمایشی - توصیفی و همبستگی انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته (بر مبنای طیف 7 مرتبهای لیکرت) در بین 64 نفر از کارکنان و کارشناسان کتابخانههای دانشگاه شیراز توزیع و سپس دادههای جمعآوری و با شیوههای توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که توسعۀ فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تأثیرگذار است و بهویژه با کاهش تمرکز در سازمان ارتباط معناداری دارد. اما رابطۀ میان توسعۀ فناوری و بهبود کارکردهای مدیریتی تأیید نشد. همچنین نتایج نشان داد که رابطۀ معناداری میان توسعۀ فناوری اطلاعات و بهبود کارکردهای مدیریتی وجود ندارد. توسعۀ فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه شیراز، بیشترین تأثیر را در کاهش تمرکز، آموزش و توانمندسازی کارکنان و بهبود ارتباطات دارد. همچنین میان فناوری اطلاعات و کارکردهای ارزیابی عملکرد و گزینش نیروهای انسانی نیز رابطهای یافت نشد. اصالت و ارزش: در پژوهش حاضر پیشفرضهای موجود در زمینۀ تأثیر توسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباط آن با مؤلفههای ساختار سازمانی و کارکردهای مدیریتی در کتابخانهها بررسی شد. از اینرو نتایج حاصل از این پژوهش در کتابخانههای مورد مطالعه و سایر کتابخانههای مشابه کاربرد دارد و نکات ضعف احتمالی را برطرف و نکات قوت را تقویت میکند.
Object: This research aimed to survey the aspects of information technology (IT) and its effects on organizational structure and management in the libraries of Shiraz University using qualitative and relationship method. Methods: To gather data, a questionnaire was prepared on based on 7 points Likert scale and distributed among 64 staff and experts of the Shiraz University Libraries. Then, data was analyzed in method of qualitative and inference by SPSS software. Result: The results show that IT development has effect on organizational structure and specially decreases centralization. But the relationship between IT development and management practices improvement was not confirmed. IT development has the most effect on centralization’s decrease, training and personnel empowering and communications improvement. Although there is not any relationship between IT, evaluation performance and human resource selection. Originality: In a practical way, the present research studied the impact of pre-assumptions of IT development and it’s relation to organizational structure and management functions in the libraries. Thus, the results of this study can be used in libraries and other similar organizations and can remove possible weaknesses and strong existing strengthens.
https://jlib.ut.ac.ir/article_52706_29fbc57f5cb6e568c95fe55d02c6685a.pdf
دانشگاه شیراز
ساختار سازمانی
فناوری اطلاعات
کارکردهای مدیریتی
کتابخانههای دانشگاهی
Information Technology
management practices
Organizational structure
Shiraz university
University libraries
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-04-21
48
1
83
103
10.22059/jlib.2014.52707
52707
Research Paper
راهکارهای برنامههای برتر حفاظت وب در مقابله با چالشهای فنی حفاظت
Top web preservation programs’ solutions in facing technical challenges
هاجر ستوده
sotudeh@shirazu.ac.ir
1
کیانوش رشیدی
kia_rsh85@yahoo.com
2
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی برنامههای حفاظت وب بهمنظور شناسایی راهکارهای آنها در مواجهه باچالش فنی است.
روش: گردآوری دادهها به روش متنپژوهی انجام شد. به این ترتیب که برای شناسایی و بررسی راهکارهای چالش فنی، گسترهای از متون اعم از مقالات، دستنامهها و مستندات و وبسایتهای برنامههای برتر جستوجو و مطالعه شدند. همچنین برای تکمیل اطلاعات، با مسئولان برنامهها تماس گرفته شد. همچنین، برنامههای برتر حفاظت وب از طریق جستوجو در گوگل، مستندات، مقالات و راهنماهای معتبر شناسایی شدند. پس از بررسی و حذف برنامههای بهنسبت ضعیفتر، در نهایت 61 برنامۀ برتر شناسایی و بررسی شدند.
یافتهها: دشواریهای حفاظت از نظر فنی که در برنامههای برتر حفاظت وب بررسی قرار شدند عبارتند از: اجزای حفاظتشده، راهبرد حفاظت، روش حفاظت از نسخهها، فراداده، نوع فراداده، روش ایجاد فراداده، خدمات جستوجو و مرور، انواع سبکهای جستوجو و مرور، خدمات نمایهسازی، فهرستنویسی و ردهبندی، نرمافزارهای دروگری، نرمافزارهای دسترسی، نرمافزارهای نمایهسازی و مدل حفاظتی. برنامههای برتر راهکارهای مختلفی را برای مواجهه با چالشهای فنی در پیش گرفتهاند. راهکارهای کنونی نیز از وضعیت آرمانی فاصله دارند و بهدلیل داشتن نقاط قوت و ضعف خاص، راهکار واحد و استانداردی برای چالشها وجود ندارد.
Objective: The present study aims to verify web preservation projects and programs in order to explore their preferred solutions in tackling the technical challenges.
Method: A documentary method was used to identify and analyze web-preservation-related literature, including papers, handbooks, web sites and documents. The programs’ persons in charge were also questioned. Besides, top web preservation programs and projects were identified and studied using Google search, as well as the programs' interfaces and documents, related directories and literature. After verifying and filtering the programs, 61 top ones were remained to be studied.
Findings: The web preservation technical challenges can be categorized into several categories including the components to be preserved, the preservation strategy; the versions & editions to be preserved; metadata; metadata types; metadata production methods; searching & browsing services and modes; indexing services; classification & cataloging; harvesting, access & indexing software; and preservation model. The operational programs were found to choose various solutions to overcome the technical challenges. However, there still remains a wide range of problems hindering an ideal implementation.
https://jlib.ut.ac.ir/article_52707_3d4c02e4cd33ca7fe8854fdb0d3329a7.pdf
برنامههای حفاظت
چالش فنی
حفاظت وب
preservation programs
Technical challenges
web preservation
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-04-21
48
1
105
120
10.22059/jlib.2014.52708
52708
Research Paper
مدلسازی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری آر.اف.آی.دی در کتابخانه (نمونۀ موردی: کتابخانۀ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر)
Modeling factors affecting acceptance of RFID technology in libraries (Case Study: Bushehr University of Medical Sciences)
خداکرم سلیمی فرد
salimifard@pgu.ac.ir
1
عبدالرسول خسروی
khosravi2422@gmai.com
2
امید پاک
omid_1123@yahoo.com
3
اسماعیل پاسبان
smaeel.pasban@gmail.com
4
زهرا صفایی
5
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانۀ مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
هدف: فناوری شناسایی با امواج رادیوییآر.اف.آی.دی دارای رشد شتابان و کاربردهای گستردهای برای صنابع و خدمات است. این فناوری سیستمی نوآورانه و خودکار برای مدیریت هوشمند کتابخانه فراهم میکند. موفقیت در کاربردهای سازمانی این فناوری در کتابخانه، نیازمند پذیرش و استفادۀ درست آن از سوی کاربران خواهد بود. هدف از این پژوهش شناسایی مهمترین عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فناوری آر.اف.آی.دیاز سوی کارکنان کتابخانهها و شناسایی روابط موجود میان آنها با بهرهگیری از مدلسازی ساختاری تفسیری و در نهایت ارائۀ یک مدل ساختاری تفسیری است.
روش: در این پژوهش با بازخوانی پیشینۀ نظری فناوری شناسایی با امواج رادیویی، عاملهای مؤثر بر پذیرش آن از سوی کاربران شناسایی و با بهکارگیری تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری، مدلسازی شده است. ابزار کاربردی برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه است. شناسایی ارتباط بین متغیرها اغلب به اطلاعات، میزان آشنایی و تجربۀ کارکنان با فناوری در سازمان مورد مطالعه بستگی دارد. جامعۀ آماری پژوهش، تمامی کارکنان کتابخانۀ دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر بودند که با فناوری آر.اف.آی.دی سروکار داشتند. به این منظور پرسشنامهها در جامعۀ آماری مورد نظر توزیع و جمعآوری شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد که عامل نگرش نسبت به فناوری، عامل بنیادینی در پذیرش این فناوری از سوی کارکنان کتابخانههاست. داشتن نگرش مثبت نسبت به فناوری، به موقعیتی رهنمون میشود که در آن آر.اف.آی.دی بهعنوان فناوری سودمندی در دسترسی به اطلاعات مورد نیاز پذیرفته خواهد شد. از سوی دیگر، این خود نیز تأثیرش را بر سودمند دانستن فناوری نشان میدهد که سبب کاهش مقاومت کارکنان در پذیرش فناوری میشود.
Object: Radio-frequency identification (RFID) technology has a significant impact on industrial and service organizations. This technology supplies an innovative automated system for library intelligent management. Success in organizational use of RFID in libraries requires its acceptance and accurate usage by users. Current study aims to investigate the most effective factors on RFID acceptance by library staff and indentify the existing relations between them applying an interpretative structural modeling to propose a suitable model.
Method: By studying previous RFID theoretical studies, effective factors have been identified on RFID acceptance by users and it has been modeled by applying an interpretative structural modeling technique. As a data collecting instrument, researcher-made questionnaire was used and distributed among responders. The population of the study included all the staff members working in central and faculty libraries of Bushehr University of Medical Sciences who were familiar with RFID technology.
Findings: The results indicate that “attitude towards technology” is an essential factor in accepting RFID by library staff members. Positive attitude towards technology can result in a situation that RFID accepted as a valuable technology in accessing information. On the other hand, this has a great effect on reduction of staff resistance towards RFID acceptance.
https://jlib.ut.ac.ir/article_52708_92f1576ee6254d7f3008e3b31dab0f36.pdf
شناسایی با امواج رادیویی
مدل پذیرش فناوری
مدلسازی ساختاری تفسیری
مدیریت کتابخانه
interpretative structural modeling
library management
Technology Acceptance Model
RFID
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-04-21
48
1
121
141
10.22059/jlib.2014.52709
52709
Research Paper
انگیزهها و موانع کاربست رسانههای اجتماعی توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاهی
Visualizing the scientific network of thermodynamics subject area based on outputs of Iranians scholars of the field indexed in Thomson Reuters Web of Science
نیوشا ظهوریان فولادی
niushazohourian@gmail.com
1
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه یو. ام مالزی
هدف: شناسایی میزان نفوذ و استفاده از رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی و بررسی دلایل ایجاد رسانههای اجتماعی وهمچنین درک موانع حضور این رسانهها در کتابخانههای دانشگاهی از جملۀ اهداف این مقاله است.
روش: در این پژوهش دادهها بهوسیلۀ ابزار کیفی و بهصورت گروه بحث گردآوری شده است و جامعۀ پژوهش شامل 22 کتابدار از سه دانشگاه (دانشگاه یو. ام؛ یو. پی. ام؛ یو. کی. ام) پژوهشمحور در شهر کوالالامپور کشور مالزی است.
نتایج: نتایج حاکی از آن است که در این دانشگاهها چهار دسته از ابزارهای رسانههای اجتماعی برای استفادۀ کاربران در کتابخانهها وجود دارد. این دستهها شامل وبلاگها، ابزارهای چندرسانهای، بوکمارکها و شبکههای اجتماعی هستند. انگیزۀ کتابداران برای استفاده از رسانههای اجتماعی شامل ارتقای خدمات کتابخانه، مدیریت دانش سازمانی و تسریع ارتباط با کاربران است. موانعی که بر حضور فعال کتابداران تأثیر میگذاشت شامل موانع فناورانه، موانع سازمانی، ویژگیهای فردی و نحوۀ گردش کار در سازمان بود. این مقاله، با استفاده از روش کیفی مشخص میکند که باید مدیریت کتابخانهها به پشتیبانی و تشویق کتابداران بپردازند تا کتابداران کتابخانههای دانشگاهی، نقش و مشارکت بهتری در رسانههای اجتماعی داشته باشند.
Object: The aim of the study is to identify the prevalence of social media in academic libraries in order to understand the reasons for creating social media pages and obstacles for not participating in social media among librarians.
Method: Data were gathered via three focus study groups with 22 librarians from three research-intensive universities in Kuala Lumpur, Malaysia.
Findings: The results indicated that at least four types of social media are deployed in libraries to reach out to the users: blogs, multimedia sharing sites, social bookmarking and social networking sites (SNS). Facebook, Blog, Delicious, YouTube and Twitter are the tools mainly adopted by these libraries. The motives for librarians to use social media were to promote library services, manage organizational knowledge and receiving instant feedback from users. Workflow obstacles, technology obstacles, organizational obstacles and personal obstacles deter librarians from participating in social media. This study provides experiential evidence that Malaysian academic librarians are not very serious in engaging themselves with social media. Library managements need to provide support to mobilize librarians into a more active and participatory role in creating social media presence.
https://jlib.ut.ac.ir/article_52709_8aedd618ba738476857d8733e6bdc6e7.pdf
ابزارهای شبکههای اجتماعی
رسانۀ اجتماعی
کتابخانه 2.0
کتابداران کتابخانههای دانشگاهی
وب 2.0
مالزی
Academic librarians
Malaysia
social media presence
social networking tools
Web 2.0
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-04-21
48
1
143
158
10.22059/jlib.2014.52710
52710
Research Paper
مدیریت اثربخش و کتابخانههای دانشگاهی ایران: تبیین دیدگاههای مدیران و کارکنان بر اساس الگوی پارسونز
Management effectiveness and Iranian academic libraries: Explanation of manager and personal’s viewpoints based on Parsons model
محمدجواد هاشم زاده
hashemzadeh@birjand.ac.ir
1
سید احمد موسوی
ahmadmoosavi59@yahoo.com
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه بیرجند
کارشناس ارشد، دانشگاه بیرجند
هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل اثربخشی سازمانی شامل انطباق، کسب هدف، انسجام و مشروعیت در کتابخانههای دانشگاهی ایران، از دیدگاه مدیران و کارکنان است. روش: روش تحقیق پیمایشی و از نوع کاربردی است و جامعۀ پژوهش، تمامی مدیران و کارکنان کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند. از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ تعدیلشدۀ استاندارد بود. روایی پرسشنامه، از طریق متخصصان و پایایی آن، از طریق آزمون آلفای کرونباخ و بازآزمایی سنجیده شد. یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که از دیدگاه مدیران، فقط بین میانگین نمرههای مؤلفۀ کسب هدف و حد مطلوب تفاوت وجود ندارد(p-value=0/137)؛ در حالیکه در سایر موارد از دیدگاه آنان تفاوت معنادار است. از دیدگاه کارکنان، بین میانگین نمرههای همۀ عوامل اثربخشی سازمانی و حد مطلوب، تفاوت وجود دارد (p-value=0/000). مؤلفۀ «کسب هدف»، بااهمیتترین مؤلفه از دیدگاه مدیران و مؤلفۀ «مشروعیت» مهمترین مؤلفه از دیدگاه کارکنان کتابخانههای دانشگاهی ایران هستند. افزون بر آن، مشخص شد که میانگین دیدگاه مدیران نسبت به میانگین دیدگاه کارکنان، در همۀ مؤلفههای اثربخشی پارسونز (انطباق، کسب هدف، انسجام و مشروعیت) بالاتر بود؛ همچنین، مشخص شد که تفاوت معناداری بین دیدگاه مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاهی ایران نسبت به مدیریت کتابخانههای دانشگاهی با توجه به چهار عامل اثربخشی پارسونز وجود دارد. بین دیدگاه مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران بر حسب جنسیت با توجه به چهار عامل اثربخشی پارسونز، تفاوت معناداری وجود نداشت. در نهایت، مدیران و کارکنان، اثربخشی مدیریت کتابخانههای مورد بررسی را بهترتیب، در حدود سطح خوب و متوسط ارزیابی کردند.
Object: The aim of this research is to study organizational effectiveness factors in academic libraries of Iran from viewpoints of managers and personal and is held based on Parsons’ model. Method: The research type was an applied one and the method is survey. The study population consisted of central and faculty libraries belonging to universities of Iran’s Ministry of Science, Research & Technology. Cluster sampling method was utilized. A standard questionnaire was used as the data collecting tools. The validity of the questionnaire was evaluated by some specialists and its reliability was estimated by Cronbach’s alpha test. Finding: The obtained results showed that from managers’ viewpoints, while the difference was observed on three criteria, only on the area of "Goal attainment" no difference between the average score of respondents and optimal point was observed. From personnel’ viewpoints, there is difference between the average scores of all effectiveness factors and optimal point. "Goal attainment" criteria were first priority from manager’s viewpoints and "Legitimacy" criteria was first priority from personnel’s viewpoints. In addition, in all parsons’s effectiveness factors (adaptation, goal attainment, integration and legitimacy), the managers had a higher average score than personnel. Moreover, results showed that a significant difference found between viewpoints of managers and personnel in academic libraries of Iran based on parsons’ model. No significant difference was observed between the viewpoints of managers based on sexuality. Finally, managers and personal evaluated the effectiveness of the libraries respectively high and medium.
https://jlib.ut.ac.ir/article_52710_a4a48109b819fe6bfca636e2cb031464.pdf
: اثربخشی سازمانی
الگوی پارسونز
کارکنان
کتابخانههای دانشگاهی ایران
مدیران
مدیریت
Iranian academic libraries
management
managers and personnel
Organizational effectiveness
Parsons model
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-04-21
48
1
1
7
10.22059/jlib.2014.52711
52711
Research Paper
چکیده انگلیسی
Abstracts
https://jlib.ut.ac.ir/article_52711_31dfd4d8a2dc097c11619b3acdfd8b92.pdf