per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-06-22
48
2
159
182
10.22059/jlib.2014.53011
53011
Research Paper
سنجش معیارهای ارزیابی و تولید کتابهای گویا از دیدگاه کاربران
Measurement of evaluation and production criteria of audio books from the users Point of views
مریم چهرقانی
maryamchehre@gmail.com
1
فاطمه فهیم نیا
fahimnia@ut.ac.ir
2
نادر نقشینه
nnaghsh@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
استادیار دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
هدف: هدف این پژوهش شناخت و معرفی مهمترین معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا از دیدگاه کاربران است. روش/ رویکردپژوهش: این پژوهش از لحاظ روششناسی در زمرۀ پژوهشهای کمّی قرار دارد و از روش پیمایش بهره میبرد. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محققساخته است، جامعۀ آماری، کاربران کتابهای گویای سایت آدیولیب هستند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. یافتهها: یافتههای این پژوهش حاکی از این مطلب بود که 81 معیار در ذیل 12 ملاک مزیت، انگیزۀ کاربرد، معیار انتخاب، موضوع مورد علاقه، ویرایش، روایت، موسیقی و صداسازی، تقطیع و نامگذاری، ویژگی و کیفیت صدا، قالب انتشار، شیوۀ دسترسی و جستوجو و اطلاعات کتابشناختی (که از کنار هم قرار گرفتن معیارهای مرتبط با هم تشکیل شدهاند) در معرض نظر کاربران قرار گرفت و از این میان معیارهای دریافت فایل اینترنتی دانلودشدنی و انتقال به یک دستگاه پخش صوت، انتقال صحیح لحن جمله توسط راوی، فن بیان صحیح راوی، قابلیت اجرا در انواع دستگاههای پخش صوت، صدای مطلوب و دلنشین راوی، تناسب جنس صدا و لحن راوی با نوع متن، امکان جستوجوی کتاب گویا بر اساس موضوع، انتخاب کتاب گویا متناسب با سلیقه و نیاز شخصی، استفاده از موسیقی در آثار کودکان و دریافت کتابهای گویای رایگان از اینترنت بیشترین اهمیت را دارند. اصالت/ ارزش: نتایج این تحقیق برای اولین بار معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا را از دیدگاه کاربران مشخص کرد. مشارکتکنندگان مصادیقی از این معیارها را عرضه کردند که توجه به آنها در تولید کتابهای گویا موجب افزایش کیفیت تولیدات میشود.
Purpose: This study aimed to identify and introduce the most important evaluation and production criteria of audio books based on users’ point of view.Method: In terms of methodology, this study was among the quantitative studies and done with descriptive survey. The research instrument was researcher-made questionnaire. Population was all users of audiolib website that used from audio books more than once that were selected by random sampling.Findings: The findings of this study indicated that 81 standards in following of 12 criteria include advantage, incentive of application, selection criteria, favorite subject, edition, narration, music and voice-producing, tracking and naming, features and sound quality, publication format, access methods, and search and bibliographic information, which made from getting together related criteria, were located on user exposed and among of them getting a downloadable audio book file and transfer it to a player, correct convey the tone by the narrator, correct rhetoric narrator, applicable in varios audio devices, desirable and pleasant voice of the narrator, appropriateness of the narrator's tone and voice with text type, ability to search by subject, book selection based on fitness with personal tastes and needs, use of music in children's literature, and get free audio books from the Internet were most important criteria.Originality: The results of this study, for the first time, identified the production and evaluation criteria of audio books from the user point of view. Participants offered criteria examples that attention to them can increase the quality of audio books production.
https://jlib.ut.ac.ir/article_53011_ad2f645b04dd0f866b71d8b0e4fa3b87.pdf
کاربر کتاب گویا
کتاب گویا
معیار ارزیابی
معیار تولید
Audio book
production criteria
Evaluation criteria
audio book user
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-06-22
48
2
183
200
10.22059/jlib.2014.53025
53025
Research Paper
دسترسپذیری وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران بر اساس ارزیابی فنی و تجربیات کاربران
Accessibility of Tehran Academic libraries based on technical Assessment and users experiences
طاهره مهماندوست
mehman@modares.ac.ir
1
محمد حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
2
علیرضا اسفندیاری مقدم
ali.isfandyari@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات همدان
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تربیت مدرس
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
هدف: با توجه به اهداف کتابخانههای دانشگاهی و اهمیت وبسایتها در اشاعۀ اطلاعات بر طبق اهداف سازمان مادر به تمامی کاربران، باید وبسایت کتابخانهها دسترسپذیر باشند تا به همۀ کاربران خود با تواناییهای مختلف خدمترسانی کنند. با این هدف به ارزیابی دسترسپذیری وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران پرداختهایم.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که برای گردآوری اطلاعات آن از روشهای ارزیابانه و پیمایشی استفاده شده و جامعۀ پژوهش وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده است.
یافتهها: نتایج یافتهها نشان داد که وبسایت کتابخانهها بر اساس ارزیابی دستی/ فنی، 21/39 درصد و بر اساس ارزیابی کاربران، 55/85 درصد دسترسپذیر بودند. همچنین نتایج نشان داد که بین نظرهای کاربران در زمینۀ دسترسپذیری وبسایت تفاوت معناداری وجود دارد. بهعبارت دیگر سه گروه کاربران نظرهای یکسانی نداشتند. همچنین، بین دسترسپذیری وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی از نظر ارزیابی دستی تفاوت معناداری وجود دارد.
regarding the objectives of university libraries and the importance of websites in dissemination of information to all users according to the objectives of mother organization, the websites of libraries should be accessible to provide all users of various capabilities with different services. Having this objective in mind, we evaluate accessibility of the website of the governmental university libraries of Tehran.Method: this research is applied study which used evaluation and survey methods to gather information. The population of research was the websites of governmental university libraries of Tehran.Findings: results showed that the website of libraries was accessible by 39.21% based on manual/technical assessment and 85.55% based on users evaluation. Results also showed that there was a significant difference among the users opinions about website accessibility. In other words, three groups of users did not have an equal opinion. There was a significant difference in the website accessibility of governmental universities as concerns manual assessment.
https://jlib.ut.ac.ir/article_53025_b5429129c07b73d4203c89d6e3986f53.pdf
ارزیابی
دسترسپذیری
وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی
"assessment
accessibility"
" website of governmental university libraries"
"World Wide Web consortium(w3c)"
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-06-22
48
2
201
241
10.22059/jlib.2014.53026
53026
Research Paper
قابلیتهای برندسازی مراکز خدمات اطلاعاتی و دانشی با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد
Branding capabilities in information and knowledge services, applying grounded theory
فرزانه سهلی
farzane.sahli@yahoo.com
1
محمدرضا اسمعیلی گیوی
s.givi@ut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
دکتری مدیریت سیستمها، استادیار دانشگاه تهران
هدف: این پژوهش کیفی بهدنبال یافتن قابلیتهای برندسازی کتابخانۀ ملی ج.ا.ا بر اساس مدل 4p است.
روش: پژوهش در قالب رهیافت نظاممند و با بهرهگیری از نظریۀ دادهبنیاد انجام شدهاست. به این منظور مصاحبههای عمیقی با 13 نفر از «اعضای هیأت علمی و کارمندان ارشد» کتابخانۀ ملی ج.ا.ا صورت گرفت.
یافتهها: «هویت و واقعیت منحصر بهفرد» و «جایگاه برتر کشوری» مؤلفههای محوری پژوهش هستند. بهرهمندی مطلوب از مؤلفههای آمیختۀ بازاریابی، شرایط علّی پژوهش بهمنظور رسیدن به برند برتر کشوری محسوب میشود. همچنین بهرهمندی از فرصتهای قانونی بیبدیل بهعنوان عامل مداخلهگر و پویایی بازار اطلاعات و سیاستها و قانونهای دولتی بهعنوان عوامل زمینهای در این پژوهش مطرح شدهاند.
اصالت/ ارزش: این پژوهش سبب روشن شدن ارزش اطلاعاتی و خدماتی مراکز خدمات اطلاعاتی و بهطور خاص، کتابخانۀ ملی میشود. همچنین مرور مجدد فلسفۀ وجودی این سازمان ملی و شفاف شدن نقش متمایز آن در بافت و ساختار پژوهشی، از نتایج این پژوهش است.
Objective: This qualitative study aims to find branding capabilities of Iranian National Library with approach of 4p.Methodology: The study is based on a systematic approach and applies the grounded theory. For this purpose, 13 deep interviews with the faculty members and senior staff of Iranian National Library was performed.Findings: The "unique identity and reality" and "top position" are central research components. Utilizing components of the marketing mix is of causal research in order to get the top brand in the country. Also, benefiting from unique legal opportunities have been proposed as interventional factors, and the market dynamics and governmental policies and laws have been proposed as contextual factors in this study.Originality/value: This research explains the value of information and services in information service centers, especially in Iranian National Library. Also it reviews the philosophy of existence of this national organization and its distinct role in research context and structure in the country.
https://jlib.ut.ac.ir/article_53026_b6e29c7caed7bf1c2ecf5c6b13abf34e.pdf
آمیختۀ بازاریابی
برندسازی
کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران
نام تجاری؛ نظریۀ دادهبنیاد
Branding
Marketing Mix
Brand
Grounded theory
National Library of the Islamic Republic of Iran
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-06-22
48
2
243
261
10.22059/jlib.2014.53027
53027
Research Paper
تأثیر زبان نمایهسازی بر رتبهبندی تصاویر در موتور کاوش گوگل
The impact of Indexing Language on Image Ranking in Google Search Engine
نجلا حریری
nadjlahariri@hotmai.com
1
شیده احمدی
shideh_ahmadi_f@yahoo.com
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر زبان نمایهسازی بر رتبهبندی تصاویر در موتور کاوش گوگل است. بهمنظور نیل به این هدف، چگونگی رتبهبندی نتایج جستوجو در نمایهسازی تصاویر با استفاده از زبان آزاد و زبان کنترلشده در موتور کاوش گوگل بررسی شده است.
روش: پژوهش به روش تجربی انجام شده است. جامعۀ پژوهش، 30 تصویر از تمبرهای قدیمی ایران مربوط به سالهای 1331 تا 1357 بود. برای اجرای این پژوهش، دو سایت با استفاده از دو حساب کاربری در محیط گوگل ایجاد شد و این تصاویر در هر دو سایت بارگذاری شدند، با این تفاوت که عناوین تمبرها در سایت 1 بر اساس زبان کنترلشده و در سایت دو بر اساس زبان آزاد درج شدند. نمایهسازی بر اساس زبان کنترلشده در این پژوهش، با همکاری و مشورت ویراستاران اصطلاحنامۀ مواد گرافیکی کتابخانۀ کنگرة آمریکا انجام شد. پس از گذشت یک بازۀ زمانی 40 روزه، تصاویر در بخش جستوجوی تصاویر موتور کاوش گوگل جستوجو شدند و رتبۀ تصاویر بازیابیشده در هر دو گروه بررسی شد.
یافتهها: درتجزیه و تحلیل توصیفی، امتیاز رتبههای تصاویر بازیابیشده در دو گروه محاسبه و در تجزیه و تحلیل استنباطی برای مقایسۀ رتبهبندی نتایج جستوجوی تصاویر از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که استفاده از زبان نمایهسازی آزاد در مقایسه با زبان کنترلشده در بارگذاری تصاویر در اینترنت، تأثیر مثبتی در رتبهبندی نتایج جستوجوی این تصاویر بهوسیلۀ موتور کاوش گوگل دارد.
The purpose of this study was to determine influence on indexing language in ranking the results of image searching in the Google search engine. An experimental method was conducted. The population in this study was 30 old stamps of the years 1952 to 1978. For doing this study, two sites were designed on the Web. In the first site 30 images were uploaded based on the controlled language and in second site 30 images were uploaded based on free language. In this study index of the controlled language was prepared by consultation with the editors of the Library of Congress Thesaurus of Graphic Materials in USA. After 40-days period of time, the images were searched in the Google image search engine. In descriptive analysis, the data were summarized using frequency tables. Also, for further analysis, independent t-test was used. Results show that the total score of images with controlled language indexing was 254, and ranking 1 had the highest frequency of 30 percent of total scores of rankings. The total score for images with free language indexing was 264, and ranking 1 has the highest frequency as 40 percent of total scores of rankings. Finally, the comparison of results show that total score of rankings for the case of using free language indexing was more that total score for images with controlled language indexing. The results of this study indicate that using free language indexing had significantly affected the rankings of these images in retrieving images in Google search engine.
https://jlib.ut.ac.ir/article_53027_d0cb780eb21ad8a0d3b7d03a209c8b76.pdf
بازیابی تصاویر
رتبهبندی تصاویر
زبان نمایهسازی آزاد
زبان نمایهسازی کنترلشده
موتور کاوش گوگل
نمایهسازی تصاویر
controlled language indexing
free language indexing
Google search engine
image ranking
image Indexing
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-06-22
48
2
263
285
10.22059/jlib.2014.53028
53028
Research Paper
مقایسۀ نتایج ارزیابی وبسایتهای دانشگاههای دولتی ایران با دو روش «وب کیو ای ام» و نمایۀ ارزیاب وب
Comparing the result of evaluating Iranian state university Websites
using WebQEM and WAI
منیره غریبه نیاری
monirehgharibeniazi@yahoo.com
1
معصومه کربلا آقایی کامران
mkamran@alzahra.ac.ir
2
کارشناس ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا
هدف: هدف این پژوهش مقایسۀ نتایج ارزیابی وبسایتهای دانشگاههای دولتی ایران با استفاده از روشهای ارزیابی «وب کیو ای ام» و نمایۀ ارزیاب وب است.
روش: روش این پژوهش ترکیبی از پیمایش توصیفی و تکنیک دلفی خواهد بود. جامعۀ آماری شامل 100 وبسایت دانشگاههای دولتی ایران است. ابزار گردآوری دادهها چکلیست بوده و برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون نمونههای وابسته و جفت) استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که 60 درصد وبسایتها بر اساس 4 معیار «وب کیو ای ام» (قابلیت استفادهپذیری، قابلیت عملکرد، قابلیت اطمینان و کارایی) در وضعیت مطلوب و 37 درصد در وضعیت متوسط قرار دارند. 64 درصد وبسایتها بر اساس 5 معیار نمایۀ ارزیاب وب (قابلیت دسترسی، سرعت، ناوبری، قابلیت اطمینان و محتوا) در وضعیت مطلوب و 30درصد در وضعیت متوسط قرار دارند. همچنین در روش «وب کیو ای ام»، دانشگاه فردوسی مشهد با امتیاز 822/0 در رتبۀ نخست، دانشگاه اصفهان با امتیاز 798/0 در رتبۀ دوم و دانشگاه تربیت مدرس با امتیاز 797/0 در رتبۀ سوم قرار دارند. در روش نمایۀ ارزیاب وب دانشگاه فردوسی مشهد با امتیاز 88 در رتبۀ نخست، دانشگاه تربیت مدرس با امتیاز 85 در رتبۀ دوم، دانشگاه تهران با امتیاز 83 در رتبۀ سوم قرار گرفتند و نیز تفاوت معناداری بین نتایج دو روش ارزیابی وجود ندارد.
اصالت اثر: اصالت پژوهش مقایسۀ نتایج ارزیابی وبسایتهای دانشگاههای دولتی ایران با روشهای «وب کیو ای ام» و نمایۀ ارزیاب وب است.
Goal: The goal of this study was a comparion of evaluating Iranian state university websites with webQEM and WIA .Method: Method of this research was a combination of descriptive and Delphy servey. The statistical community was hundred websites of Iranian state universities. Data collection tools were checklists. Descriptive statistics (mean, standard deviation) and analysis statistics (paired-sampel T Test) were used for stastistical data analysises. Results: The results indicated that 60 persent of web sites according to 4 main criteria in webQEM (usability,functionality,reliability , efficiency) were in “Good” condition and 37 persent were in “Middle” condition. 64 persent of web sites according to 5 main criteria in WAI (accessibility, speed, navigation, content, reliability) were in “Good” condition and 30 persent were in “Middle” condition.Also, In WebQEM, Ferdowsi University of Mashhad with score of 0.822 was in the First place, Isfahan University with score of 0.798 was in the Second place and Tarbiat Modares University with score of 0.797 was in the Third place. InWAI ,Ferdowsi University of Mashhad with score of 88 was in the First place, Tarbiat Modares University with score of 85 was in the Second place and Tehran University with score of 83 was in the Third place and there is no significant differences between the two assessment methods.Innovation: The innovation of this study was to compare the result of evaluating Iranian state university websites with webQEM and WAI methods.
https://jlib.ut.ac.ir/article_53028_88667ddcc4693bfbcbd8517d6d531853.pdf
روش ارزیابی کیفیت وبسایت «وب کیو ای ام»
روشهای ارزیابی کیفی
نمایۀ ارزیاب وب
وبسایتهای دانشگاهی
"Web Quality Evaluation Method(WebQEM)"
"Web Asessment Index (WAI)"
"Universitiy web sites"
"Qualitative evaluation methods"
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-06-22
48
2
287
308
10.22059/jlib.2014.53029
53029
Research Paper
ارزیابی تطبیقی کیفیت پشتیبانی محتوایی وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران و ارائۀ پیشنهادهایی برای بهبود آنها
Comparative evaluation of content and support quality of Iranian academic libraries websites’ and provide recommendation to improve them
حمیدرضا کیانی
hrkianih@gmail.com
1
الهام احمدی
ahmadielham2012@gmail.com
2
اسماعیل مصطفوی
esmdoc@gmail.com
3
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، مسئول کتابخانۀ دانشکدۀ علوم دانشگاه شاهد
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران
هدف: هدف اصلی پژوهش ارزیابی تطبیقی وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران از نظر کیفیت محتوایی درونی و بیرونی و پشتیبانی است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی - تطبیقی است. ابزار گردآوری دادهها چکلیست معتبری است که در مرحلۀ پیشآزمون، روایی و پایایی آن از طریق بررسی متون و پژوهشهای مشابه، مشورت با صاحبنظران و مقایسه با وبسایت کتابخانههای 5 دانشگاه خارجی سنجیده شد. جامعۀ پژوهش حاضر شامل وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران است. از میان آنها 28 دانشگاه غیرپزشکی و 43 دانشگاه علوم پزشکی دارای وبسایت کتابخانه هستند که در این پژوهش بررسی شدهاند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که وبسایت کتابخانههای دانشگاههای غیرپزشکی ایران در کل 74/39 درصد عناصر محتوای درونی، 98/32 درصد عناصر محتوای بیرونی و 27/53 درصد عناصر پشتیبانی و بهطور میانگین 01/40 درصد معیارهای وبسایت کتابخانههای دانشگاهی را رعایت کردهاند؛ در مقابل، وبسایت کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران در کل 04/34 درصد عناصر محتوای درونی، 40/45 درصد عناصر محتوای بیرونی و 52/52 درصد عناصر پشتیبانی و در مجموع 88/39 درصد معیارها را رعایت کردهاند. بهطور کلی بر اساس معیارهای موجود در چکلیست، وبسایت کتابخانههای دانشگاههای فردوسی (61)، شاهد (55) و تهران (54) و در گروه غیرپزشکی و وبسایت کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی شاهد (55)، مشهد (47) و شهید بهشتی (45) به ترتیب رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند.
ارزش/ اصالت: ارزش این مقاله نمایش وضعیت وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران وارائۀ راهکارهایی برای افزایش کیفیت محتوایی و پشتیبانی وبسایتها و کارایی آنهاست.
Purpose: The aim of present study was the comparative evaluation of content and support quality of Iranian academic libraries websites’ and provide recommendations to improve them.Methodology: This study is an applied research and methodology was comparative survey. Data gathering tools were three checklists extracted from relevant studies which compare with 5 foreign library websites, and their validity were confirmed by experts and conducted research. The study population was library websites of Iranian Medical Science (43) and Non-Medical Science (28) universities. Findings: Findings showed library websites of Non-medical Science universities include an average 39.74% of the internal content items, 32.98% of external content items and 40.01% of the support items have observed in designing web pages. Also, library websites of Medical Science universities include an average 34.04% of the internal content items, 52/52% of external content items and 39/88% of the support items have observed in designing web pages. Totally, based on studied criteria, library websites of Universities of Ferdouwsi (61), Shahed (55), and Tehran University (54) in Non-medical universities, and Universities of Shahed (55), Mashhad (47) and Shahid Beheshti (45) in Medical universities received the best ranks, respectively, in terms of library website design.Originality/value: This article presents the status of Iranian medical and non-medical academic library websites and provides strategies for increasing the quality and efficiency of web content and supporting services of them.
https://jlib.ut.ac.ir/article_53029_e6ea81ddcc383866dc62903b6685a560.pdf
پشتیبانی وبسایت
دانشگاههای دولتی ایران
محتوای وبسایت
وبسایت کتابخانهها
Website content
Website support
Academic libraries websites
Iranian universities
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-06-22
48
2
309
324
10.22059/jlib.2014.53030
53030
Research Paper
ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دیجیتال بر اساس الگوی دیجیکوال (مورد مطالعه: کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران)
Quality Assessment of Digital Library Services at University of Tehran; Using the Digiqual Model
مریم جعفربگلو
m_jafarbegloo@ut.ac.ir
1
محسن حمیدی
m_hamidi_46@yahoo.com
2
شاپور انوری
sh_anvari@ut.ac.ir
3
سید علی اکبر فامیل روحانی
sfamilrouhany@gmail.com
4
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات همدان
گروه کتابداری و اطلاعرسانی واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد، ایران
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات همدان
هدف: هدف از این پژوهش دستیابی به کیفیت مطلوب در خدماترسانی کتابخانههای دیجیتال دانشگاهی با استفاده از ابزار دیجیکوال است. روش تحقیق: این تحقیق کاربردی و ماهیت آن تحلیلی - پیمایشی است. جامعۀ آماری آن کاربران عضو کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران در سه گروه استادان (600 نفر)، دانشجویان (2300 نفر) و کتابداران (1100 نفر) هستند و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و برای تحلیل از آزمون ویلکاکسون و تی زوجی استفاده شده و مؤلفهها با آزمون فریدمن رتبهبندی شده است. یافتهها: شکاف کیفیت خدمات بین وضعیت موجود و مطلوب در مؤلفههای قابلیت کاوش (75/0)، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده (07/1)، دسترسپذیری (12/1)، قابلیت اطمینان (17/1)، دقت و صحت (22/1)، سازمانیافتگی (35/1)، قابلیت اعتبار (47/1)، قابلیت مرور (8/1)، پیوندهای فعال (91/1)، رضایتمندی (19/2) و خودکفایی(30/2) بهترتیب افزایش را نشان میدهد. نتیجهگیری: در مؤلفههای قابلیت کاوش، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده، کمترین شکاف و در خودکفایی، پیوندهای فعال و رضایتمندی بیشترین شکاف بین دو وضعیت موجود و مطلوب وجود دارد.
Objective: Access to demand quality of digital library services at University of Tehran from the perspective of users (faculty members, library experts and student) by the Digiqual model. Research Methodology: As for the objective, this research is an applied research and its nature is survey –analytic. The statistical population of this research is the group of users who are member of the Digital Library at University of Tehran in three groups of university professors, library experts and students of faculties and educational units. In order to analyze the findings, the SPSS software (version 19) was used to describe statistics, average and standard deviation and for their analysis, Wilcoxon signed-rank test and paired T-test was employed. Findings: The results of the research show that the gap among services in the present and ideal situation in the components of searchability (0.75) , subject coverage and usability(1.07) , accessibility (1.12) , insurability(1.17) , precision ( 1.22) , organizability(1.35) , creditability (1.47) , reviewability(1.8) , active links (1.91) , satisfaction(2.19) and self-sufficiency ( 2.30) shows an accelerating increase and respectively and there is the least gap in the components of searchability , subject coverage and usability and there is the greatest gap in the components of self-sufficiency and satisfaction and the other components are in a limit between the least and the greatest rate.
https://jlib.ut.ac.ir/article_53030_4544abe74eb5ee6a492a9272fccd2cc1.pdf
ارزیابی
دیجیکوال
کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران
کیفیت خدمات
" Assessment"
"service quality"
"Digital Library of University of Tehran"
" Digiqual"
per
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
2014-06-22
48
2
1
7
10.22059/jlib.2014.53616
53616
چکیده انگلیسی
Abstracts
https://jlib.ut.ac.ir/article_53616_378f8ac4206a1af4a6d8a0c400e28c62.pdf