%0 Journal Article %T مطالعه مقایسه‏ای تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی توسط «کتابدار» و «معلم» برارتقای مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانش‌آموزان دبیرستان‌های هوشمند دخترانه شهر تهران %J تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی %I دانشگاه تهران %Z 2783-4638 %A پورصالحی, نسترن %A زندیان, فاطمه %A فهیم نیا, فاطمه %D 2011 %\ 12/22/2011 %V 45 %N 4 %P 13-32 %! مطالعه مقایسه‏ای تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی توسط «کتابدار» و «معلم» برارتقای مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانش‌آموزان دبیرستان‌های هوشمند دخترانه شهر تهران %K سنجش %K سواد اطلاعاتی %K شهر تهران %K کتابخانه آموزشگاهی %K مدارس هوشمند %R %X هدف: این پژوهش با توجه به اهمیت آموزش سواد اطلاعاتی به دانش آموزان، ضمن طراحی یک دوره آموزشی، به بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش مهارت‌های سواداطلاعاتی از سوی معلم و کتابدار در دو دبیرستان هوشمند پرداخته است، و سعی در یافتن فرد مسئول این آموزش‌ها در مدارس دارد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و از روش‌های کتابخانه‌ای و شبه تجربی بهره می‌گیرد. از میان دوازده مدرسه هوشمند شهر تهران، دبیرستان‌های دخترانه آبسال و ندای آزادی که از شباهت بیشتری به لحاظ زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و سابقه هوشمند بودن برخوردار بودند، انتخاب شدند. در دبیرستان آبسال کتابدار متخصص و در دبیرستان ندای آزادی یکی از دبیران، به آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی طی 4 جلسه پرداختند. یافته‌ها: پیش از آموزش مهارت‌های سواداطلاعاتی، دانش آموزان دو دبیرستان مورد سنجش قرار گرفتند و طبق نتایج آزمون t مستقل تفاوت معناداری میان دانش آموزان دو دبیرستان پیش از آغاز آموزش وجود نداشت. میانگین تفاضل نمرات پس آزمون و پیش آزمون نشان داد، کتابدار به میزان 33/1 و معلم به میزان 07/0 در ارتقای مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانش آموزان موثر بوده‌اند و بر اساس آزمون t زوجی میزان تغییرات تنها در گروه تحت تعلیم کتابدار معنادار بوده است. همچنین تغییر معناداری در نمره سواد اطلاعاتیِ پیش و پس آزمون دو گروه آموزش دیده به وسیله معلم و کتابدار رخ داده است. %U https://jlib.ut.ac.ir/article_28767_cd5204138a80e2d16c12c26297be8700.pdf