%0 Journal Article %T بررسی مقایسه‏ای وضعیت توسعۀ حرفه‏ای دانشجویان دکتری رشته‏های علم اطلاعات و دانش‏شناسی و مدیریت آموزشی %J تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی %I دانشگاه تهران %Z 2783-4638 %A عباس پور, عباس %A رحیمیان, حمید %A پورکریمی, جواد %A تقوی قره بلاغ, حسین %D 2013 %\ 03/21/2013 %V 47 %N 1 %P 65-84 %! بررسی مقایسه‏ای وضعیت توسعۀ حرفه‏ای دانشجویان دکتری رشته‏های علم اطلاعات و دانش‏شناسی و مدیریت آموزشی %K توسعۀ حرفه‏ای %K دانشجویان دکتری %K علم اطلاعات و دانش‏شناسی %K مدیریت آموزشی %R 10.22059/jlib.2013.36212 %X هدف: تحقیق حاضر با هدف مشخص کردن وضعیت توسعۀ حرفه‏ای دانشجویان دکتری رشته‏های اطلاعات و دانش‏شناسی و مدیریت آموزشی و مقایسۀ وضعیت توسعۀ حرفه‏ای دانشجویان این دو رشته انجام شده است. روش: این تحقیق از حیث هدف تحقیقی، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی به‌شمار می‌آید. جامعۀ آماری شامل دانشجویان دکتری رشته‏های اطلاعات و دانش‏شناسی و مدیریت آموزشی است که از بین آنها 117 نفر با استفاده از روش تصادفی نسبی، به‏عنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان می‏دهد که میانگین نمرات دانشجویان دکتری رشتۀ اطلاعات و دانش‏شناسی در مؤلفه‏های برقراری ارتباطات، رفتار اخلاقی، کار گروهی و رهبری گروه و مدیریت مسیر حرفه‎ای به طور معناداری بالاتر از میانگین به‌دست آمده از دانشجویان دکتری رشتۀ مدیریت آموزشی است. در مؤلفه‏های انجام دادن و مدیریت تحقیق و پاسخگویی مدنی، از ابعاد دیگر توسعۀ حرفه‏ای، میانگین نمرات این دو گروه تفاوت معناداری با هم دارند و میانگین به‌دست آمده برای دانشجویان دکتری رشتۀ اطلاعات و دانش‏شناسی در این دو مؤلفه، به میزان شایان ملاحظه‌ای پایین‏تر از میانگین به دست آمده از دانشجویان دکتری رشتۀ مدیریت آموزشی است. میانگین به دست آمده از دو گروه، در مؤلفه‏های کارآفرینی و خلاقیت، کارآمدی فردی، تدریس و آموزش و تفسیر و انتقال دانش، تفاوت معناداری ندارد و دو گروه دارای وضعیت به تقریب مشابهی هستند.  %U https://jlib.ut.ac.ir/article_36212_069fcb3b229ffd29b82ccd2933d22f3f.pdf