%0 Journal Article %T چارچوب تخصص‌های مورد نیاز در نشر کتاب‌های درسی الکترونیکی دانشگاهی: مطالعۀ دلفی %J تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی %I دانشگاه تهران %Z 2783-4638 %A ناخدا, مریم %A فهیمی فر, سپیده %D 2015 %\ 01/21/2015 %V 48 %N 4 %P 539-562 %! چارچوب تخصص‌های مورد نیاز در نشر کتاب‌های درسی الکترونیکی دانشگاهی: مطالعۀ دلفی %K کتاب الکترونیکی %K کتاب درسی %K کتاب درسی الکترونیکی دانشگاهی %K نشر %R 10.22059/jlib.2015.53774 %X هدف: هدف این پژوهش رسیدن به چارچوبی از گروه تخصصی و سازمان‌های مؤثر مورد نیاز برای نشر کتاب‌های درسی الکترونیکی دانشگاهی با توجه به ویژگی‌ها و مزایای این نوع کتاب‌هاست. بنابراین شناسایی متخصصان مورد نیاز با اجماع نظر صاحب‌نظران این حوزه نتیجۀ نهایی این پژوهش خواهد بود. روش: مطالعۀ دلفی با استفاده از ابزار پرسشنامۀ محقق‌ساخته در چهار دور انجام گرفت. جامعۀ آماری شامل چهل نفر از صاحب‌نظران داخلی و خارجی حوزۀ کتاب الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی، کتابخانۀ دیجیتالی، آموزش الکترونیکی و نمونه‌گیری هدفمند بوده است. یافته‌ها: پژوهش به این نتیجه رسید که از مجموع 48 تخصص معرفی‌شده در پرسشنامه‌ها و در دورهای متنوع، مهم‌ترین اعضای نهایی گروه تخصصی نشر کتاب درسی الکترونیکی دانشگاهی به‌منظور نشر اصولی و کاربرپسند این کتاب‌ها شامل 19 تخصص است که عبارتند از: تولیدکنندگان محتوای تعاملی، فراهم‌آورندگان محتوای تعاملی، طراح آموزشی، استادان، طراح منابع آموزشی، متخصصان یادگیری الکترونیکی، متخصصان دسترس‌پذیری، نویسندگان محتوای تعاملی، نویسندگان، تولیدکنندگان نرم‌افزارهای کتاب الکترونیکی، تولیدکنندگان سخت‌افزارهای کتاب الکترونیکی، متخصصان رسانه، توسعه‌دهندگان محتوا، تولیدکنندگان کتاب الکترونیکی، متخصصان تعامل انسان - رایانه، ناشر، متخصصان فرهنگ، متخصصان قوانین و مقررات و متخصصان فناوری آموزشی. اصالت و ارزش: به‌نظر می‌رسد با توجه به بررسی‌های انجام‌گرفته، این پژوهش برای نخستین بار به شناسایی اعضای گروه تخصصی نشر کتاب درسی الکترونیکی دانشگاهی پرداخته و تکنیک دلفی نیز به‌عنوان شیوۀ جدیدی در حوزۀ مطالعات مربوط به کتاب‌های الکترونیکی در این پژوهش به‌کار برده شده است.   %U https://jlib.ut.ac.ir/article_53774_72558ae1595fcf3eed505ee645097569.pdf