%0 Journal Article %T الگوی کشف استعداد برای کتابداران کتابخانه های دانشگاهی %J تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی %I دانشگاه تهران %Z 2783-4638 %A جعفری, فریده %A میرحسینی, زهره %A سعیدی, احمد %D 2020 %\ 10/22/2020 %V 54 %N 3 %P 33-46 %! الگوی کشف استعداد برای کتابداران کتابخانه های دانشگاهی %K کلید واژه‌ها: کتابخانه های دانشگاهی %K کشف استعداد %K استعدادیابی %K کتابداران کتابخانه های دانشگاهی %K وزارت علوم-تحقیقات و فناوری %R 10.22059/jlib.2021.312476.1526 %X هدف: پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد و عوامل مؤثر بر الگوی" کشف استعداد کتابداران کتابخانه های دانشگاهی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می پردازد.روش‌شناسی: پژوهش، به صورت آمیخته و با تلفیق دو روش کیفی ( داده بنیاد) و کمّی (توصیفی- پیمایشی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفرخبره و در بخش کمّی شامل390 نفر از کتابداران بود که به روش نمونه گیری نظری و خوشه‌ای انتخاب شدند. در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختمند و در بخش کمّی پرسشنامه استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده‌ها در مرحله کیفی با روش کدگذاری داده‌ها با نرم‌افزار MAXQDA، و در مرحله کمّی بر مبنای روش تحلیل مولفه‌های اصلی و همچنین مدل‌یابی معادلات ساختاری(SEM) انجام شد. یافته‌ها: ابعاد مؤثر بر استعدادیابی کتابداران در 6 بعد شامل پدیده مرکزی(شناسایی و انتخاب استعداد ، بکارگیری و جذب استعداد ، ارزیابی و توسعه)؛ شرایط علّی ( استعداد محوری در دانشگاه ، ارزش و جایگاه حرفه کتابداری در دانشگاه)؛ راهبردها (تجزیه وتحلیل جامع شغل کتابداری ، رویکرد مناسب دانشگاه به کتابداران مستعد ، توسعه فرایند آموزش کتابداران دانشگاه)؛ شرایط زمینه‌ای(بسترهای قانونی ، اهداف و چشم انداز دانشگاه ، مسائل اقتصادی و اجتماعی)؛ عوامل مداخله‌گر(شرایط محیطی)؛ و پیامدها(شکوفایی فردی استعدادهای کتابداری ، ارتقا کتابخانه و موفقیت دانشگاه ، رشد و توسعه کشور) شناسایی گردید.ارزش : لزوم توجه به استعداد یابی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی سبب توسعه اثربخش کتابخانه‌های دانشگاهی می‌شود. با استفاده از الگوی ارائه شده در پژوهش و فراهم آوردن شرایط مناسب توسط سیاست‌گذاران نظام آموزشی و دانشگاههای دولتی وضعیت کتابخانه ها بهبودمی یابد. %U https://jlib.ut.ac.ir/article_80649_d81ebd754d4d3a28842e75f2b93acf86.pdf