ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقشه سفر مشتری در فروشگاههای الکترونیکی کتاب
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی نقاط تماس نقشۀ سفر مشتری در فروشگاههای الکترونیکی کتاب انجام شد. سفر مشتری شامل نقاط تماسی است که تمام موارد آن نمادی از تعاملات و ارتباطات بین فروشگاه و مشتریان، از مرحلۀ پیش از خرید تا مرحلۀ پس از خرید، از طریق محصولات، خدمات و دستگاهها در نظر گرفته میشود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش پیمایشی-تحلیلی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه افرادی است که تجربۀ خرید حداقل چند کتاب از فروشگاههای الکترونیکی را داشتهاند که شامل 670 نفر بوده است. به منظور گردآوری دادهها از دو روش مطالعه اسنادی (کتابخانهای) و پیمایشی استفاده شد. دادههای حاصل از تکمیل پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس برای تجزیه و تحلیل یافتهها استفاده شد. محاسبه شاخصهای آمار توصیفی، محاسبه پایایی، اجرای آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون توزیع دو جملهای و آزمونهای کروسکال والیس و یومنویتنی توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس. صورت گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که 41 نقطه تماس در سه مرحلۀ پیش از خرید، خرید و بعد از خرید تقسیمبندی شدند. ده نقطه تماس از این 41 نقاط تماس از دید مشتریان از اهمیت بالاتری برخوردار بودند که به ترتیب شامل: مرحله قبل از خرید نقاط تماس تبلیغات مجازی، رتبه بالا در موتورهای جستجو، خواندن نظرات و امتیازدهی مشتریان قبلی فروشگاه، شهرت و اعتبار تجاری فروشگاه، طراحی وبگاه فروشگاه و راهنمای استفاده از وبگاه فروشگاه در مرحلۀ خرید نقاط تماس تعامل با واحد پشتیبانی فروشگاه و پرداخت هزینه درب منزل و در مرحلۀ پس از خرید نقاط تماس آگاهیرسانی فروشگاه از محصولات جدید و دریافت خدمات پس از فروش هستند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_86860_b1b5d042ea54e2dfa97d08e016a13646.pdf
2021-12-22
1
25
10.22059/jlib.2022.340459.1599
سفر مشتری
نقشه سفر مشتری
نقاط تماس
کتابفروشی الکترونیکی
رقیه
سبزعلیان
sabzaalian@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مدیریت کتابخانههای دیجیتال؛ دانشکده مدیریت؛ دانشگاه تهران،ایران
AUTHOR
علیرضا
نوروزی
noruzi@ut.ac.ir
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محسن
نظری
mohsen.nazari@ut.ac.ir
3
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
بینشیان، سمیه (1392). بررسی عوامل مؤثر در گرایش مشتریان در خرید از فروشگاههای الکترونیکی. پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی پردیس شاهرود.
1
تیماسی، مهدی (1390). ارتباط دیسک ادراک شده و اعتماد با تمایل خرید مصرفکننده از فروشگاههای اینترنتی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
2
زمانی، مریم (1393). بررسی ارتباط بین نوآوری خدمات، ارزش مشتری و رضایت مشتری. پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه تبریز.
3
سرافرازی، قاسم (1391). فروشگاههای اینترنتی کتاب و تأثیر فعالیت مخاطبان بر فروش محصولات این فروشگاهها. ﻛﺘﺎﺑﺪﺍﺭﯼ، ﺁﺭﺷﯿﻮ ﻭ ﻧﺴﺨﻪ ﭘﮋﻭﻫﯽ .کتاب مهر، 5، ص. 90-103.
4
طالقانی، محمد، و مهدیزاده، مهدی (1395). ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺗﻌﺪﻳﻠﮕﺮ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ ﺑﺮ راﺑﻄﺔ ﺑﻴﻦ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎی ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺷﺮﻛﺖﻫا. مدیریت بازرگانی، 8(2)، ص.355-374
5
علیزاده زوارم، علی (1391). نقشهبرداری از سفر مشتری. (20/10/1396). دسترسی از : بانک مقالات بازاریابی ایران به نشانی: http://marketingarticles.ir
6
منصوریفر، مهران (1398). نقشۀ سفر مشتری، نحوه طراحی و کاربرد آن در کسب و کارها (15/09/1398). دسترسی از: www.modireweb.com
7
ناصری، زهرا؛ نوروزی، علیرضا؛ فهیمنیا، فاطمه، و مانیان، امیر(1396). بازاریابی محتوایی: شناسایی مؤلفهها و ابعاد اساسی به منظور ارائه مدل مفهومی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 7 (1)، 208-303.
8
یداللهی، ﺷﻬﺮﺑﺎﻧﻮ؛ کاظمی، ﻋﻠﯽ، و ﺭﻧﺠﺒﺮﯾﺎﻥ، ﺑﻬﺮﺍﻡ (1398). کاوشی بر الگوی تجربه مشتری مبتنی بر نقاط تماس در طول سفر دریافت خدمات بانکی. چشمانداز ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎنی، 16(32)، 181 - 198.
9
References
10
Alizadeh Zavaram, A. (2012). Customer journey mapping. Retrived from: http://marketingarticles.ir (in Persian)
11
Bascur, C., Rusu, C., & Quiñones, D. (2018, October). User as customer: touchpoints and journey map. In International Conference on Human Systems Engineering and Design: Future Trends and Applications (pp. 117-122). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02053-8_19
12
Berendes, C. I., Bartelheimer, C., Betzing, J.H., & Beverungen, D. (2018). Data-driven customer journey mapping in local high streets: A domain-specific modeling language. Thirty Ninth International Conference on Information Systems Proceedings (ICIS 2018), San Francisco. Retrived from https://aisel.aisnet.org/icis2018/modeling/Presentations/4
13
Bineshian, S. (1392). Investigating the effective factors in customers' tendency to buy from electronic stores. Master thesis, Department of Management, Islamic Azad University, Shahroud Branch. (in Persian)
14
Bolinder, M., & Boström, B. (2019). Exploring the customer journey: An exploratory study investigating the customer journey. Bachelor thesis, Business Administration, International business and Marketing. Retrived from https://researchportal.hkr.se/sv/studentTheses/exploring-the-customer-journey-2
15
Fallast, M., & Vorbach, S. (2018). The entrepreneurial student’s journey through engineering education - A customer centric view. In International Conference on Interactive Collaborative Learning (pp. 907-916). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11935-5_86
16
Følstad, A., & Kvale, K. (2018). Customer journeys: A systematic literature review. Journal of Service Theory and Practice, 28(2), 196-227. https://doi.org/10.1108/JSTP-11-2014-0261
17
Grewal, D., & Roggeveen, A. L. (2020). Understanding retail experiences and customer journey management. Journal of Retailing, 96(1), 3-8. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2020.02.002
18
Kalliala, M. (2019). Customer journey mapping: Skateboard hardware purchases. Bachelor thesis, Business Administration, International Business, Tampere University of Applied Sciences. https://www.theseus.fi/handle/10024/171846
19
Kolkka, R. (2019). Deep understanding of a customer journey map at pm2am Student Trips. Business and Culture, International Business, Seinäjoki University of Applied Sciences. Retrived from https://www.theseus.fi/handle/10024/172364
20
Lemon, K. N., & Verhoef, P. C. (2016). Understanding customer experience throughout the customer journey. Journal of Marketing, 80(6), 69-96. https://doi.org/10.1509/jm.15.0420
21
Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2016). Marketing 4.0: Moving from traditional to digital. John Wiley & Sons. ISBN: 978-1-119-34120-8.
22
Hicks, D. (2014). Customer Journey mapping. Retrived from http://www.mulberry consulting.com
23
Mansoorifar, M. (2019). Customer travel map, how to design and use it in businesses. Retrived from http://www.modireweb.com (in Persian)
24
Mucz, D., Gareau-Brennan, C. (2019). Evaluating Customer Experience through Customer Journey Mapping and Service Blueprinting at Edmonton Public Library: An Exploratory Study. Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, 14(1). https://doi.org/10.21083/partnership.v14i1.4743
25
Naseri, Z., Noruzi, A., Fahimnia, F., & Manian, A. (2017). Content marketing: identifying the basic components and dimensions in order to provide conceptual model. Library and Information Science Research, 7(1), 280-303. https://dx.doi.org/10.22067/riis.v7i1.44681 (in Persian)
26
Neslin, S. A., Dhruv Grewal, Robert Leghorn, Venkatesh Shankar, Marije L.Teerling, Jacquelyn S. Thomas, et al.(2006). Challenges and opportunities in multichannel customer management. Journal of Service Research, 9 (2), 95–112. https://doi.org/10.1177/1094670506293559
27
Ortbal, K., Frazzette, N., & Mehta, K. (2016). Stakeholder journey mapping: An educational tool for social entrepreneurs. Procedia Engineering, 159, 249-258. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2016.08.170
28
Ovchinnikov, A. (2018). Incorporating customer behavior into operational decisions. The Handbook of Behavioral Operations, 587-617. https://doi.org/10.1002/9781119138341.ch17
29
Papadopoulou, K. (2016). Development of a gamified customer journey plan towards optimal user experience: Case: Launchpad USA (Amcham Finland). Master Thesis, Information Systems Management, Haaga-Helia University of Applied Sciences. Retrived from https://www.theseus.fi/handle/10024/115806
30
Patrício, L., Fisk, R. P., Falcão e Cunha, J., & Constantine, L. (2011). Multilevel service design: from customer value constellation to service experience blueprinting. Journal of Service Research, 14(2), 180-200. https://doi.org/10.1177/1094670511401901
31
Pucinelli, Nancy M., Ronald C. Goodstein, Dhruv Grewal, Robert Price, Priya Raghubir, and David Stewart (2009). Customer experience managementin retailing: understanding the buying process. Journal of Retailing, 85, 15-30. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2008.11.003
32
Richardson, A. (2010). Using customer journey maps to improve customer experience. Harvard Business Review, 15(1), 2-5. https://hbr.org/2010/11/using-customer-journey-maps-to
33
Rosenbaum, M. S., Otalora, M. L., & Ramírez, G. C. (2017). How to create a realistic customer journey map. Business Horizons, 60(1), 143-150. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2016.09.010
34
Rudkowski, J., Heney, C., Yu, H., Sedlezky, S., & Gunn, F. (2020). Here today, gone tomorrow? Mapping and modeling the pop-up retail customer journey. Journal of Retailing and Consumer Services, 54. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2018.11.003
35
Sarafrazi, Q. (2012). Book online stores and the effect of audience activity on sales of products in these stores. Book of Mehr, 5, p. 90-103. (in Persian)
36
Stein, A., & Ramaseshan, B. (2016). Towards the identification of customer experience touch point elements. Journal of Retailing and Consumer Services, 30, 8-19. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2015.12.001
37
Taleghani, M., & MahdiZadeh, M. (2016). Investigate the effect of moderating role of E-marketing on relationship between marketing capabilities and performance of companies. Journal of Business Management, 8(2), 355-374. https://dx.doi.org/10.22059/jibm.2016.58696 (in Persian)
38
Timasi, M. (2011). The relationship between perceived disk and trust with the consumer's desire to buy from online stores. Master Thesis, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University. (in Persian)
39
Verhoef, P. C., Lemon, K. N., Parasuraman, A., Roggeveen, A., Tsiros, M., & Schlesinger, L.A. (2009). Customer experience creation: Determinants, dynamics and management strategies. Journal of Retailing, 85(1), 31-41. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2008.11.001
40
Yadollahi, S., Kazemi, A. & Ranjbarian, B. (2017). Develop a model of customer experience touch points during banking customer journey. Journal of Business Management Perspective, 16(32), 181-198. Retrived from https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96781.html (in Persian).
41
Zamani, M. (2014). Investigating the relationship between service innovation, customer value and customer satisfaction. Master Thesis, Department of Management, University of Tabriz. (in Persian).
42
ORIGINAL_ARTICLE
چارچوبی برای امکانسنجی ایجاد واسپارگاه مدیریت اطلاعات سوانح طبیعی ایران
هدف: با توجه به افزایش سوانح طبیعی و تأثیر آن بر روند تولید اطلاعات، طراحی و ایجاد نظامهای پایدار اطلاعات برای تسهیل جریان اطلاعات و افزایش به کارگیری اطلاعات اهمیت ویژهای یافته است و این در حالی است که پژوهشهای امکانسنجی در این بافت به لحاظ کمی و کیفی ضعیف است. پژوهش حاضر به هدف طراحی چارچوب و ابزاری برای امکانسنجی واسپارگاهی با دسترسی باز برای مدیریت اطلاعات سوانح طبیعی در ایران انجام گرفته است.روش: پرسشنامهای خود-تنظیم از اجزای کلیدی یک واسپارگاه با دسترسی آزاد به همراه ابعاد مهم پژوهشهای امکانسنجی اعتبارسنجی شد و در اختیار خبرگان حوزههای مدیریت اطلاعات و فناوری و سوانح طبیعی قرار گرفت و دادههای گردآوری شده به روش دلفی فازی تحلیل شد.یافتهها: چارچوب نهایی امکانسنجی شامل هفت بُعد فناورانه، اقتصادی، حقوقی، عملیاتی، زمانی، فرهنگی و رفتاری (تلوس توسعهیافته که با عنوان اختصاری تلوس.سی.بی معرفی شده) برای 44 شاخص اصلی ایجاد واسپارگاه مدیریت اطلاعات سوانح طبیعی اعتبارسنجی شد و به عنوان ابزار ارزیابی امکان ایجاد واسپارگاه به تأیید خبرگان حوزه مدیریت اطلاعات و فناوری سوانح طبیعی رسید.اصالت: چارچوب ارائه شده اولین چارچوب ارائه شده برای امکانسنجی واسپارگاه دسترسی باز در بافت مدیریت اطلاعات سوانح طبیعی ایران است که به شیوهای نظاممند و علمی و بر پایه نظرات خبرگان حوزه مدیریت اطلاعات و فناوری سوانح طبیعی طراحی و اعتبارسنجی شده است، و ضمن آن، چارچوب توسعه یافته تلوس (تلوس.سی.بی.) به عنوان یکی از ابزارهای اختصاصی امکانسنجی واسپارگاه ها برای آزمودن فناوریهای مشابه و بافتهای مشابه به جامعه پژوهشهای بینالمللی حوزه مدیریت اطلاعات معرفی میشود.
https://jlib.ut.ac.ir/article_87123_413f35607b569001c5b5b7143c74844b.pdf
2021-12-22
26
43
10.22059/jlib.2022.339620.1598
واسپارگاه موضوعی
دلفیفازی
تلوس
دسترسی آزاد
شاهد
رشیدی
shrashidi@ut.ac.ir
1
بخش مدیریت اسناد الکترونیک، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بزرگراه حقانی، تهران، ایران
AUTHOR
نادر
نقشینه
nnaghsh@ut.ac.ir
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
فهیم نیا
fahimnia@ut.ac.ir
3
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
یاسمین
استوار ایزدخواه
izad@iiees.ac.ir
4
پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران، ایران
AUTHOR
فاطمه
ثقفی
fsaghafi@ut.ac.ir
5
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
احمدوند، محمد؛ آزاد، ناصر (1397). نقش و جایگاه لجستیک در مدیریت بحران: مطالعه موردی زلزلهی کرمانشاه، دانش و پیشگیری مدیریت بحران، 38 (30)، 339-348.
1
بناری، فاطمه، فرجپهلو، عبدالحسین (1397). بررسی نگرش اعضاء هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره مخزن دانش سازمانی این دانشگاه. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 33 (3): 1319-1324.
2
پریرخ، مهری؛ زاهدی نوقابی، مهدی (1394). چگونگی ارزیابی نرم افزارهای مخزن سازمانی: تجربه ای از یک مورد. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30 (3)، 785-822.
3
رشیدی، شاهد (1399). امکانسنجی یک واسپارگاه با دسترسی آزاد برای مدیریت اطلاعات سوانح طبیعی در ایران. پاباننامه دکتری. دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
4
رشیدی، شاهد؛ نقشینه، نادر؛ فهیمنیا، فاطمه؛ استوار ایزدخواه، یاسمین، و ثقفی، فاطمه (1399). نگاهی بر دسترسی به اطلاعات از دید ذینفعان مدیریت سوانح طبیعی در ایران. فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران، 10 (3)، 277-297.
5
رشیدی، کیانوش؛ عباس پور، جواد (1397). مقایسه منابع مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از لحاظ نمایهپذیری و دسترسپذیری در موتور جستجوی گوگل. پژوهشهای نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانششناسی، 8 (1)، ص 179-195.
6
زارعی، مریم (1396). امکانسنجی ایجاد آرشیو در دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تهران.
7
زوارقی، رسول؛ سالکیملکی، محمدعلی؛ سالکیملکی، فاطمه (1396). سنجش میزان آسیبپذیری ساختمانی کتابخانههای عمومی در مقابل خطر زمینلرزه با استفاده از روش یاگر: بررسی موردی کتابخانههای عمومی بافت مرکزی شهر تبریز. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 90، 321-334.
8
ژیانپور، حمید (1392). نقاط بحرانخیز در آرشیو (با نگاهی به مرکز اسناد آستان قدس رضوی). شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 5 (19 و20)، 1-20.
9
صفابخش، رضا (1391). پژوهش و ارائه در مهندسی. انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران.
10
صفریراد، فاطمه (1391). ضرورت وجود طرح اضطراری در کتابخانهها و آرشیوها. کتابداری و اطلاع رسانی، 58، 189-202.
11
فرهودی، فائزه (1379). تاثیر ویژگیهای جمعیتشناختی مدیران بر اجرای اصول مدیریت بحران در کتابخانههای دانشگاههای ایران. دانششناسی، 25-34، 40 (11).
12
محمد اسماعیل، صدیقه؛ ناصحی اسکویی، ماهرخ (1393). کتابخانهها و مدیریت بحران (مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران. مدیریت اطلاعات سلامت، 11 (6)، 699-711.
13
نوری، زیبنده (1396). ارزیابی مخزن اطلاعات علمی بر اساس معیارهای مطلوب مخزن دانش سازمانی: مطالعه موردی سامانه پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه کردستان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور کرمانشاه.
14
نوری میسا، ریحانه؛ حسنزاده، محمد (1394). تعیین عناصر تشکیلدهنده مخزن دانش سازمانی در دانشگاههای کشور و ارائه یک چارچوب مفهومی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 5 (1)، 171-191.
15
References
16
Balezentis, A., & Balezentis, T. (2011). An innovative multi-criteria supplier selection based on two-tuple MULTIMOORA and hybrid data. Economic Computation and Economic Cybernetics Studies and Research, 45(2), 37-56.
17
Bosfield, R. (2014). Feasibility of an Open Source for Increasing the Usage of Best Practices in the Architecture-Engineering-Construction Industry. (PhD), Arizona State University, USA.
18
Dalkey, N., & Helmer, O. (1963). An experimental application of the Delphi method to the use of experts. Management Science, 9(3), 458-467.
19
Eberhard, I., & Kraus, W. (2018). The elephant in the room: Challenges for ethnographic data management repositories. VOEB-Mitteilungen, 71(1), 41-52. doi: 10.31263/voebm.v71i1.2018
20
Feasibility studies. (2019). UNESCO Thesaurus. Retrieved from http://vocabularies.unesco.org/thesaurus/concept7899
21
Firdaus, M., Wang, H., Qin, H., & Liu, Y. (2015). Digital repository for design knowledge reuse. Paper presented at the 20th International Conference on Engineering Design, ICED 2015.
22
Hsu, Y.-L., Lee, C.-H., & Kreng, V. B. (2010). The application of Fuzzy Delphi Method and Fuzzy AHP in lubricant regenerative technology selection. Expert Systems with Applications, 37(1), 419-425. doi:10.1016/j.eswa.2009.05.068
23
Ishikawa, A. (1993). The new fuzzy delphi methods: economization of GDS (Group Decision Support) Paper presented at the The new fuzzy Delphi methods: economization of GDS (group decision support). [1993] Proceedings of the Twenty-Sixth Hawaii International Conference on System Sciences. doi:10.1109/hicss.1993.284190 Maui, Hawaii USA.
24
Ishikawa, A., Amagasa, M., Shiga, T., Tomizawa, G., Tatsuta, R., & Mieno, H. (1993). The max-min Delphi method and fuzzy Delphi method via fuzzy integration. Fuzzy Sets & Systems, 55(3), 241 -253. https://doi.org/10.1016/0165-0114(93)90251-C
25
Jamali Mahmouei, H. R. (2018). Copyright Infringement in ResearchGate Self-archiving Feature. Journal of National Studies on Librarianship and Information Organization, 29(113), 51-65.
26
Jayakanth, F., Minj, F., & Dastidar, P. G. (2012). Setting up an open access digital repository: A case study. Annals of Library and Information Studies, 59(1), 16-24.
27
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Thousnad Oaks, CA: Sage.
28
Miller, L. E., Powell, J. E., Guzik, J. A., Bradley, P. A., & Miles, L. F. (2014). A pilot project to manage kepler-derived data in a digital object repository. Science and Technology Libraries, 33(3), 280-288. doi:10.1080/0194262X.2014.927339
29
Morales, J., Montes, R., Zermeno, N., Duran, J., & Herrera, F. (2018). The use of fuzzy linguistic information and fuzzy delphi method to validate by consensus a questionnaire in a blended-learning environment. Communications in Computer and Information Science, 855, 137-149.
30
Piccolo, L. S., Meesters, K., & Roberts, S. (2018). Building a Socio-technical Perspective of Community Resilience with a Semiotic Approach. Paper presented at the International Conference on Informatics and Semiotics in Organisations.
31
Pipes, T. S. (2007). Information disasters and disaster information: where information science meets emergency management. In D. A. McEntire (Ed.), Disciplines, disasters and emergency management: The convergence of concepts issues and trends from the research literature (pp. 293-319). Springfield: Charles C Thomas Publisher.
32
Rand, D., & Stager, L. (2018). Promoting and Tracking Institutional Scholarship with Implementation of a Librarian-Curated Digital Repository and Research Information Management System. Medical Reference Services Quarterly, 37(4), 375-385. https://doi.org/10.1080/02763869.2018.1514904
33
Rashidi, S., Naghshineh, N., Fahim Nia, F., O. Izadkhah, Y., & Saghafi, F. (2019, 11-13 Nov.). Natural Disaster Management Open Access Repository in Iran (NDM-OAR): the Importance and Necessity of a Feasibility Study. Paper presented at the 8th International Conference on Seismology & Earthquake Engineering, Tehran, Iran.
34
Reitz, J. M. (2020). Feasibility study. ODLIS. Retrieved from https://products.abc-clio.com/ODLIS/odlis_f.aspx
35
Tomas, R., Harrison, M., Barredo, J. I., Thomas, F., Llorente Isidro, M., Pfeiffer, M., & Čerba, O. (2015). Towards a cross-domain interoperable framework for natural hazards and disaster risk reduction information. Natural Hazards, 78(3), 1545-1563. doi:10.1007/s11069-015-1786-7
36
Vogt, W. P., & Johnson, R. B. (2011). Dictionary of statistics and methodology: a nontechnical guide for the social sciences (4th ed.). California, USA: Sage.
37
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی محیط رابط کاربری نرمافزار ارائه جلسات مجازی اسکای روم
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی محیط رابط کاربری نرمافزار اسکایروم و یافتن نقاط قوت و ضعف محیط رابط کاربری این نرمافزار انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بود. برای ارزیابی از روش ارزیابی مکاشفه استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل یک سیاهه وارسی و یک پرسشنامه محققساخته براساس معیارهای دهگانه نیلسن بود. روایی سیاهه وارسی و پرسشنامه به روش اعتبار محتوا توسط چند تن از اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی و مهندسی نرمافزار تأیید شد و پایایی برای سیاهه وارسی 0.86 و برای پرسشنامه 0.90 بود. در این پژوهش 10 ارزیاب متخصص نرمافزار اسکایروم را بررسی کردند. پس از تکمیل سیاهه وارسی و پرسشنامه توسط ارزیابان، با آنها مصاحبهای از طریق نرمافزار اسکایروم برگزار گردید. در این مصاحبه نقاط قوت و ضعف محیط رابط اسکای روم پرسیده شد. یافتهها: در این پژوهش 12 نقطه قوت و 17 نقطه ضعف عمده و اساسی در محیط رابط کاربری نرمافزار اسکایروم یافت شد. همچنین یافتهها نشان داد که 66% معیارها رعایت شده است؛ اما درجه شدت رعایت معیارها 2.61 بود که با اطمینان 95 درصد در سطح متوسط ارزیابی شد. همچنین محیط رابط کاربر این نرمافزار در معیارهای «پیشگیری از خطا»، «انعطافپذیری و کارایی استفاده» و «راهنما و مستندات» دچار مشکل اساسی بود و نیاز به توجه بیشتری داشت.ارزش/اصالت اثر: از نظر متخصصان مشکلات یافت شده میتواند برای نرمافزار مشکلساز باشد همچنین ممکن است باعث دلزدگی، گیج شدن و در نهایت، عدم استفاده کاربر شود. بنابراین، توصیه میشود طراحان نرمافزار اسکایروم مشکلات یافت شده را حل نمایند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_87639_7697ad67a84d7ad0236a4e497c2cd2ca.pdf
2021-12-22
44
58
10.22059/jlib.2022.340693.1602
محیط رابط کاربر
نرمافزارهای ارائه جلسات مجازی
اسکای روم
کنفرانس ویدئویی
فاظمه
جباری
fatemejabbari72@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
محسن
نوکاریزی
mnowkarizi@um.ac.ir
2
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
اعظم
صنعتجو
sanatjoo@um.ac.ir
3
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
اسکایروم (1399). امکانات اسکایروم. شرکت مهبانگ فنآوریهای پارس و شرکت نسیم ارتباط دماوند https://www.skyroom.online/#features
1
اصغری، محمد و حاجیزاده، ابراهیم (1390). روشها و تحلیلهای آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
2
جمشیدیکیا، سجاد؛ فاضلیان، پوراندخت؛ خوشنشین، زهره (1394). ارزیابی سیستم مدیریت یادگیری مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 6 (1). 1-35.
3
خبرگزاری تسنیم. 20 مطالبه مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی/ شبکه ملی اطلاعات؛ مهمترین مطالبه رهبر انقلاب (1399). برگرفته از: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/08/25/2389500
4
دینگ، وی؛ لین، ژیا، و زارو، مایکل (1399). معماری اطلاعات طراحی و یکپارچهسازی فضاهای اطلاعاتی. ترجمه محسن نوکاریزی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
5
رهنمودهای ایفلا برای خدمات مرجع مجازی (1384). ترجمه رحمان معرفت، مرضیه عضدی، کتابداری و اطلاعرسانی، 29 (8). 113-131.
6
زبردست، مریم و مرجانی، عباس (1396). بررسی رابط کاربر خدمات میز مرجع مجازی (پرسش از کتابدار)؛ کتابخانههای خارج از کشور و ارائه الگوی پیشنهادی برای کتابخانه دیجیتال آستان قدس. شمسه، 9 (36-37)، 1-27.
7
سلیمی، قاسم؛ زهتابیان، مهدی؛ پیروینژاد، زینب (1395). کاوشی در عوامل اثرگذار بر کیفیت استفاده از فناوری ویدئوکنفرانس در آموزشهای مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 18(70)، 1-19.
8
شریفمقدم، هادی و علیجانی، رحیم (1391). ذخیره و بازیابی اطلاعات. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
9
محمدی، فرناز (1391). ارزیابی محیط رابط کاربری خدمات مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه کاربران. دانششناسی، 2 (6)، 75-87.
10
Alomari, H. W., Ramasamy, V., Kiper, J. D., & Potvin, G. (2020). A user interface (UI) and User eXperience (UX) evaluation framework for cyberlearning environments in computer science and software engineering education. Heliyon, 6(5), e03917. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03917.
11
Cohill, A.M., Gilfoil, D.M., Pilitsis, J.V., & Carey, T. (1988). Measuring the utility of application software. In: Hartson, H.R. and Hix, D. (Eds), Advances in Human-Computer Interaction, Volume II'. Ablex, Norwood, New Jersey.
12
Hirsh Health Sciences Library (2020). Library resources during the CVID-19 pandemic. Retrieved October 19, 2020, from https://researchguides.library.tufts.edu/covid19
13
Johnson, G. I., Clegg, C. W., & Ravden, S. J. (1989). Towards a practical method of user interface evaluation. Applied Ergonomics, 20(4), 255-260.
14
Kumar, B. A., & Hussein, S. (2014). Heuristic based user interface evaluation of mobile money application: A case study. International Journal of Handheld Computing Research, 5(2), 75-86. https://doi.org/10.4018/ijhcr.2014040105
15
Louisiana State University, Veterinary Medicine Library. (2020). Library operations during COVID-19. Retrieved October 19, 2020, from https://lsu.edu/vetmed/library/library_services_emergencies.php
16
Nielsen, J. (1995). Usability Engineering. London: Academic Press.
17
Ouajdouni, A., Chafik, K., & Boubker, O. (2021). Measuring e-learning systems success: Data from students of higher education institutions in Morocco. Data in Brief, 35, 106807. https://doi.org/10.1016/j.dib.2021.106807
18
Purwanto, E., & Tannady, H. (2020). The Factors Affecting Intention to Use Google Meet Amid Online Meeting Platforms Competition in Indonesia. Technology Reports of Kansai University, 62(06), 2829-2838.
19
Riedel, T., & Betty, P. (2013). Real time with the librarian: using web conferencing software to connect to distance students. Journal of Library & Information Services in Distance Learning, 7(1-2), 98-110. https://doi.org/10.1080/1533290X.2012.705616
20
Saint Paul University. (2022). Library Services during the COVID-19 Pandemic. Retrieved October 19, 2020, from https://ustpaul.ca/en/library-services-during-the-covid-19-pandemic_7159_719.htm
21
Suduc, A. M., Bîzoi, M., Gorghiu, G., & Gorghiu, L. M. (2010). Using web conferencing for disseminating the educational projects results. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2813-2818.
22
Sutcliffe, A. 1988, Human-computer interface design. Macmillan Education, London.
23
Toby, B. H. (2001). EXPGUI, a graphical user interface for GSAS. Journal of Applied Crystallography, 34(2), 210-213.
24
ORIGINAL_ARTICLE
تعریف اطلاعات از لنز نشانهشناسی و الگوی سه وجهی پرس: مروری بر متون
هدف: علم اطلاعات و دانششناسی یک حوزه میانرشتهای است که برای تبیین برخی از مفاهیم مطرح در حوزههای موضوعی خود از مفاهیم، الگوها و نظریههای علوم دیگر بهره گرفته است. یکی از علومی شباهت زیادی به علم اطلاعات دارد، علم نشانهشناسی استروششناسی: این پژوهش یک مطالعه تحلیلی از پژوهشهای مرتبط با مفهوم اطلاعات بر اساس علم نشانهشناسی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و همچنین مرور پژوهشهایی است که به تعریف اطلاعات در بافت نظامهای اطلاعاتی پرداختهاند.یافتهها: مطالعه تحلیلی متونی که از نظریههای علم نشانهشناسی در حوزههای مختلف علم اطلاعات و دانششناسی استفاده کردهاند، نشان داد که از میان مفاهیم، الگوها و نظریههای مطرح در علم نشانهشناسی، «الگوی دووجهی سوسور و الگوی سهوجهی نشانه پرس» پرکاربردترین نظریههای نشانهشناسی در این حوزه علمی هستند. از بین این دو الگو نیز، الگوی سه وجهی پرس نسبت به الگوی دو وجهی سوسور کاربرد بیشتری در پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی دارد.نتیجهگیری: چنانچه اطلاعات نشانه در نظر گرفته شود، میتوان بر اساس ویژگیهای نشانه تبیین بهتری از اطلاعات ارائه نمود؛ چون اطلاعات با انواع نشانهها حمل میشوند. از طرف دیگر، تعریف اطلاعات از لنز نشانهشناسی بهویژه الگوی سه وجهی پرس از نشانه، اطلاعات را به دو نوع «اطلاعات منفعل» و «اطلاعات فعال» تقسیمبندی میکند و از این طریق دو وجه «هستیشناسی» و «معرفتشناسی» اطلاعات را در نظر گرفته و میتواند دوگانهانگاری رایج در علم اطلاعات و دانششناسی یعنی «اطلاعات در برابر دانش» و «عینیت در برابر ذهنیت» را حل نماید.اصالت اثر: اولین پژوهشی است که اطلاعات را در علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه نشانه شناسی بررسی کرده است
https://jlib.ut.ac.ir/article_87125_0668e899bbe707ffd9df12c2cf1480f0.pdf
2021-12-22
59
76
10.22059/jlib.2022.225716.1568
اطلاعات
نشانهشناسی
الگوی سه وجهی
پرس
خدیجه
مرادی
atefehmorady@gmail.com
1
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی
AUTHOR
امیر
غائبی
amir@gmail.com
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
معصومه
کربلا آقایی کامران
kamran@gmail.com
3
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم ربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
بیگدلی، زاهد؛ و شاهینی، شبنم (1393). پیچیدگی و تکامل مفاهیم اطلاعات و رفتار اطلاعاتی. تعامل انسان و اطلاعات، 1 (3)، 183-190. https://hii.khu.ac.ir/article-1-2131-fa.html
1
چندلر، دانیل (1394). مبانی نشانهشناسی. ترجمه مهدی پارسا، تهران: سوره مهر.
2
رضویفر، املی؛ و غفاری، حسین (1390). نشانهشناسی پیرس در پرتو فلسفه، معرفتشناسی و نگرش وی به پراگماتیسم. فلسفه، 39 (2)، 5-37.
3
ریسمانباف، امیر، و فتاحی، رحمتاله (1395). بازشناختی از دانششناسی: جستارهایی در علم اطلاعات و دانششناسی. تهران: کتابدار.
4
References
5
Almeida, C. C. de, Fujita, M. S. L., Marjorie dos Reis, D. (2013). Peircean semiotics and subject indexing: contributions of speculative grammar and pure logic. Knowledge Organization, 40 (4), 225-241.
6
Andersen, P. B. (1997). A theory of Computer Semiotics: Semiotic Approaches to Construction and Assessment of Computer Systems (2nd Ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
7
Artandi, S. (1973). Information concepts and their utility. Journal of the American Society for Information Science, 24 (4). https://doi.org/10.1002/asi.4630240403
8
Artandi, S. (1976). Machine indexing: linguistic and semiotic implications. JASIS, 27 (4), 235.
9
Barros, C. M. de, & Cafe, L. M. A. (2012). Semiotics Studies in the Information Science: Interdisciplinarities Reports. Perspect. Ciênc. Inf., 17 (3), 18-33.
10
Bates, M. J. (2005). Information and knowledge: An evolutionary framework for information science. Information Research, 10 (4), paper 239. http://informationr.net/ir/10-4/paper239.html
11
Boell, S. K., & Cecez-Kecmanovic, D. (2015). What is ‘information’ beyond a definition? International Conference on Information Systems (ICIS).
12
Brier, S. (2004). Cybersemiotics and the problems of the information-processing paradigm as a candidate for a unified science of information behind. Library trends. 52(3): 629-557.
13
Brier, S. (2006). The foundation of LIS in information science and semiotics. Libreas, 52(3).
14
Buckland, M. K. (1991). Information as thing. Journal of the American Society for Information Science, 42(5), 351-360.
15
Friedman, A., & Smiraglia, R. P. (2013). Nodes and arcs: Concept map, semiotics, and knowledge organization. Journal of Documentation, 69 (1), 27-48.
16
Friedman, A., & Thellefsen, M. (2011). Concept theory and semiotics in knowledge organization. Journal of Documentation, 67 (4), 644-674.
17
Gonzales, R. (1997). Hypermedia Data Modeling, Coding and Semiotics. Proceedings of the IEEE, 85 (7), 1111-1140.
18
Huang, S.-C. (2006). A semiotic view of information: semiotics as a foundation of LIS research in information behavior. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 43 (1). http://hdl.handle.net/10760/8796
19
Latham, K. F. (2011). Museum object as document: using Buckland’s information concepts to understand museum experiences. Journal of Documentation, 68 (1), 45-71.
20
Liu, K. (2000). Semiotics in information systems engineering. Cambridge: Cambridge University Press.
21
Mai, J.-E. (2001). Semiotics and indexing: An analysis of the subject indexing process. Journal of Documentation, 57 (5), 591-622.
22
Mingers, J., & Willcocks, L. (2017). An integrative semiotic methodology for IS research. Information and Organization, 27 (1), 591-622.
23
Noth, W. (2011). Representation and reference according to Peirce. International Journal of Signs and Semiotic Systems, 1 (2), 28-39.
24
Peirce, C. S. (1960). Collected papers of Charles Sanders Peirce: Edited by Charles Hartshorne and Paul Weiss: Principles of philosophy and elements of logic (Vol. 1). Cambridge: Harvard University Press.
25
Peirce, C. S. (1974). Collected Papers of Charles Sanders Peirce (Vol. 2). Cambridge: Harvard University Press.
26
Peirce, C. S. (1998). The essential Peirce: Selected philosophical writings (Vol. 2). Bloomington: Indiana University Press.
27
Powell, S. C. (1953). Charles S. Peirce, semiosis, and the "mind". ETC: A Review of General Semantics, 10 (3), 201-208.
28
Raber, D., Budd, J. M. (2003). Information as sign: Semiotics and information science. Journal of Documentation, 59 (5), 507-522.
29
Rowley, J. (2007). The wisdom hierarchy: Representations of the DIKW Hierarchy. Journal of Information Science, 33 (2), 163-180. https://doi.org/10.1177/0165551506070706
30
Sørensen, B., Thellefsen, T., & Thellefsen, M. (2016). The meaning creation process, information, emotion, knowledge, two objects, and significance-effects: Some peircean remarks. Semiotica, 208: 21–33. https://doi.org/10.1515/sem-2015-0117
31
Stamper, R. (1991). The Semiotic Framework for Information Systems Research, in Information Systems research: Contemporary Approaches & Emergent Traditions, H.-E. Nissen, H.K. Klein and R. Hirschheim (eds.), Amsterdam: North Holland.
32
Stamper, R. (1993). A Semiotic Theory of Information and Information Systems. Proceedings of the Joint ICL/University of Newcastle Seminar on the Teaching of Computer Science, Part IX: Information.
33
Stamper, R., Liu, K., Hafkamp, M., & Ades, Y. (2000). Understanding the roles of signs and norms in organizations - A semiotic approach to information systems design. Behaviour and Information Technology, 19 (1), 15-27.
34
Thellefsen, M. (2003). The role of special language in relation to knowledge organization. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 40 (1), 206-212.
35
Thellefsen, M. (2010). Knowledge Organization, Concepts, Signs: A Semeiotic Framework. Ph.D. Thesis. Royal School of Library and Information Science.
36
Thellefsen, T., Sørensen, B., & Thellefsen, M. (2003). Problems concerning the process of subject analysis and the practice of indexing. Semiotica-la Haye then Berlin, 144 (1/4). https://doi.org/10.1515/semi.2003.022
37
Thellefsen, T., & Thellefsen, M. (2004). Pragmatic semiotics and knowledge organization. Knowledge Organization, 31 (3), 177-187.
38
Thellefsen, T., Thellefsen, M., & Sørensen, B. (2013). Emotion, information, and cognition, and some possible consequences for library and information science. Journal of the American Society for Information Science, 64 (8), 1735-1750. https://doi.org/10.1002/asi.22858
39
Thellefsen, T., Thellefsen, M., & Sørensen, B. (2014). A pragmatic semeiotic perspective on the concept of information need and its relevance for knowledge organization. Knowledge Organization, 40 (4), 213-224.
40
Thellefsen, T., Thellefsen, M., & Sørensen, B. (2015). The concept of information in library and information science a field in search of its boundaries: 8 short comments concerning information. Cybernetics & Human Knowing, 22 (1), 57-80.
41
Thellefsen, T., Thellefsen, M., & Sørensen, B. (2018). Information as Signs: A Semiotic Analysis of the Information Concept, Determining its Ontological and Epistemological Foundations. Journal of Documentation, 74 (2), 372-382.
42
Warner, J. (1990). Semiotics, Information Science, Documents and Computers. Journal of Documentation, 46 (1), 16-32.
43
Wells, M. J. (2015). Social Semiotics as Theory and Practice in Library and Information Science. Journal of Documentation, 71 (4): 691-708.
44
Wikipedia (2017). Semiotic Theory of Charles Sanders Peirce.
45
Wittgenstein, L. (1953). Philosophical Investigations. Translated by G. E. M. Anscombe, UK: Blackwell.
46
Zins, C. (2006). Redefining Information Science: from Information Science to Knowledge Science. Journal of Documentation, 62 (4), 447-461.
47
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر تهران در مورد خدمات اشاعه اطلاعات معتبر در دوران همهگیری
هدف: هدف این پژوهش مقایسه دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر تهران در مورد خدمات اشاعه اطلاعات و اخبار معتبر در دوران همهگیری از نظر خدمات و ابزارهای مورد استفاده و عوامل و متغیرهای تأثیرگذار است.روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی با رویکرد توصیفی-تحلیلی با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر تهران است. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی تحلیل شد.یافتهها: میانگین خدمات اطلاعاتی ارائه شده در کتابخانههای دانشگاهی و عمومی، بین 3 تا 4 و تنها میانگین ارائه خدمات مجازی در بستر شبکههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی بالاتر از ۴ است. از نظر ابزارهای مورد استفاده، در کتابخانههای عمومی ابزار شبکههای اجتماعی و در کتابخانههای دانشگاهی ابزارهای پایگاههای اطلاعاتی، شبکههای اجتماعی و رسانهها دارای میانگین بالاتر از ۴ هستند. متغیرهای تأثیرگذار در سه بخش سازمان و زیرساخت، سرمایه انسانی و کاربری فعال قابل رهگیری است. از دیدگاه کتابداران، میانگین متغیرهای تأثیرگذار در بخشهای سازمان و زیرساخت، سرمایه انسانی و کاربری فعال بسیار زیاد و بالاتر از 4 است. در بخش عوامل سازمان و زیرساخت، از نظر کتابداران کتابخانههای عمومی متغیر «ساعت کار و تعداد نیروی انسانی در کتابخانه» عامل مؤثرتری بر ارائه این خدمات است. در بخش کاربری فعال، متغیرهای سطح سواد و گروه سنی کاربران در کتابخانههای دانشگاهی و عمومی اهمیت کمتری داشتهاند. نتیجهگیری: میان نگرش کتابداران کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر تهران تفاوت معناداری نسبت به شاخصهای مربوط به متغیر سرمایه انسانی از میان متغیرهای تأثیرگذار بر خدمات اشاعه اطلاعات معتبر وجود دارد.
https://jlib.ut.ac.ir/article_87941_491e08c78eee434298664e5aebeffa94.pdf
2021-12-22
77
100
10.22059/jlib.2022.341824.1607
کتابخانههای دانشگاهی
کتابخانههای عمومی
همهگیری
اشاعه اطلاعات
کتابداران
مهدیه
رمضانزاده
ramezanzade.mahd@ut.ac.ir
1
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
یگانه
امینی
yegane.amini@ut.ac.ir
2
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
AUTHOR
سمیه
جعفری باقیآبادی
jafari.somayyeh@gmail.com
3
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
آورند، سمیه؛ قنواتی، زینب؛ هاتفیکیا، منصوره (1400). آموزش مجازی: بررسی جایگاه کتابخانهها در به کارگیری شبکههای اجتماعی در بحران کرونا، چهارمین کنفرانس بینالمللی مطالعات میان رشتهای روانشناسی، مشاوره و آموزش علوم تربیتی، تهران. https://civilica.com/doc/1302487
1
احمدی، اسماعیل (۱۳۹۶). شبکههای اجتماعی اینترنتی و خواندن: شناخت مزایا، معایب و راهکارهای اثربخشی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۳(۴)، ۵۰۳- ۵۲۴
2
اشرفیریزی، حسن، و کاظمپور، زهرا (1399). چالشهای خدمات اطلاعرسانی مرتبط با بحران کووید 19. مجله طب نظامی، 22(2)، ۲۰۷- ۲۰۹.
3
انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران (1400). کنگره ملی سالانه متخصصان علوم اطلاعات، نشست کتابخانه عمومی. تهران.
4
برادر، رویا؛ کیانی خوزستانی، حسن، و گوهری، حمیده (۱۳۹۰). بررسی وضعیت منابع انسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور از نقطه نظر مدیریت دانش. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۱۸(۲)، ۳۳۲-۳۵۵.
5
حجتحسینی، زهرا (1399). الگوهای خدماتی و استراتژیهای کاربردی کتابخانههای دانشگاهی در دوران کرونا: یک مطالعه متن پژوهانه. ترویج علم، 11(19)، ۱۸۷- ۲۱۲.
6
دیانی، محمد حسین (1387). روشهای تحقیق در کتابداری. مشهد: کتابخانه رایانهای.
7
زبردست، مریم، و شکوهیان، حسن (1391). خـدمات اشاعه اطلاعات گزیده در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی ایران: مقایسه با هدف ارائه الگوی مناسب. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23(91)، ۹۸- ۱۱۷.
8
زراعتکار مغانی، سعیده (۱۳۹۴). بررسی شبکههای اجتماعی، مزایا و معایب آن ها. کنفرانس بینالمللی پژوهشهای کاربردی در فناوری اطلاعات، کامپیوتر و مخابرات، تربت حیدریه.
9
زنگنه، ثریا (1399). خدمات کتابخانه های عمومی در بحران کرونا. کتابدار2.0، 6(3).
10
سلطانیفر، محمد؛ سلیمی، مریم، و فلسفی، غلامرضا (۱۳۹۶). اخبار جعلی و مهارتهای مقابله با آن. رسانه، ۲۸(۲)، 49-69.
11
صابری، سمیرا؛ حسنزاده، محمد، و درودی، فریبرز (1398). بررسی وضعیت موجود و آرمانی تأثیر مولفههای فنی بر کاربست شبکههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی ایران. کتابداری و اطلاعرسانی، 22(1)، 122- 147.
12
طاهری، ابوالفضل؛ اشرفیریزی، حسن، و سعیدیزاده، مرضیه (۱۳۹۹). در زمان بحران کووید 19: تحلیلی بر راهنماها و اقدامات بینالمللی. مدیریت اطلاعات سلامت، 17(3)، ۱۴۰- ۱۴۶.
13
عباداللهی، نوراله (1382). خدمات و اهمیت کتابخانههای عمومی. پیام کتابخانه، 13(3 و 4)، 15-21.
14
علیاصغری، نسرین (1399). نقش کتابداران و متخصصین اطلاعات پزشکی در مقابل کووید-19 در ایران. تصویر سلامت، 11(4)، ۳۰۰- ۳۰۴.
15
فرهنگی، علیاکبر، و صفرزاده، حسین (1389). روشهای تحقیق در علوم انسانی (با نگرشی بر پایاننامهنویسی). تهران: برآیند پویش.
16
مرادی، خدیجه، و صفوی، زینب (1391). بررسی نقش و جایگاه کتابخانههای عمومی کشورهای درحال توسعه در اقتصاد دانشمحور. شمسه، ۴(۱۴ و ۱۵)، ۱- ۱۱.
17
منصوریان، یزدان (1393). روش تحقیق در علم اطلاعات و دانششناسی. تهران: سمت.
18
وصفی، محمدرضا؛ جعفری، سمیه، و جباری، لیلا (1398). توسعه اقتصاد دانشبنیان و اقتصاد دیجیتال از طریق پلتفرم کتابخانه عمومی، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش، بلاکچین و اقتصاد، تهران.
19
References
20
Ahmadi, E. (2017). Online social networking and reading: Advantages, disadvantages and effectiveness solutions. Research on Information Science & Public Libraries, 23 (4), 503-524. (in Persian).
21
Aliasghari, N. (2020). Role of librarians and medical information experts in response to Covid-19 in Iran. Depiction of Health, 11(4), 300-304. (in Persian).
22
Annual National Congress of Information Science Specialists (2021). Public Library Meeting (In Persian).
23
Ari, R. (2017). Importance and role of libraries in our society. 2. National Journal of Interdisciplinary Studies, 2, 59–65.
24
Ashrafi-rizi H., Kazaempour Z. (2020). The challenges of information service related to the COVID-19 crisis. Journal of Military Medicine, 22(2), 207-209. (In Persian).
25
Asnafi, A. R., Moradi, S., Dokhtesmati, M., & Naeini, M. P. (2017). Using mobile-based social networks by Iranian libraries: The case of Telegram Messenger. Library Philosophy and Practice. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1539/
26
Avarand, S., Ghanvati, Z., & Hatfiqia, M. (2021). Virtual education: A study of the position of libraries in using social networks in the corona crisis, Fourth International Conference on Interdisciplinary Studies in Psychology, Counseling and Educational Sciences, Tehran. https://civilica.com/doc/1302487 (in Persian).
27
Bangani, S. (2021). The fake news wave: Academic libraries’ battle against misinformation during COVID-19. The Journal of Academic Librarianship, 47(5), 102390. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102390
28
Baradar, R., Kiani Khoozestani, H., & Gohari, H. (2012). A study of the status of human resources in the Iran public libraries foundation from the point of view of knowledge management. Research on Information Science & Public Libraries, 18 (2):331-355. (In Persian).
29
Chakraborty, K., Kureshi, P. S. L., Gajbe, S. B., Upadhyay, N., & Devi, D. (2020). Role of LIS Professionals to provide authentic information sources during COVID-19 a Pandemic crisis. Library Philosophy and Practice. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/4180/
30
Chukwuyere, A. E., Nwanneka, O. I., Chukwudebelu, C. C., & Chidiebere, E. B. (2020). Librarians’ use of social media in disseminating health information on COVID-19. International Journal of Research and Review, 7(7), 443-454.
31
Dayani, M. (2008). Research methods in librarianship. Mashhad: Ketabkhaneh Rayaneei. (In Persian).
32
Ebadollahi, N. (2003). Services and the importance of public libraries. Research on Information Science & Public Libraries, 13 (3 and 4), 15-21. (In Persian).
33
Farhangi, A., & Safarzadeh, H. (2010). Research methods in the humanities (with a view to dissertation writing). Tehran: Barayand-e Pooyesh. (In Persian).
34
Hojjat Hoseini, S. (2021). Service patterns and functional strategies for academic libraries during Corona: A text-study study. Popularization of Science, 11(2), 188-212. (In Persian).
35
Iranian Library and Information Association (2021). Annual National Congress of Information Science Specialists, Public Library Meeting. Tehran.
36
Kumar, P. S. (2016). Role of Library and Information Science Professionals in the Knowledge Society. Journal of Information, 2(2), 10-17.
37
Madu, A. U., Haruna, B., & Rajapakse, G. S. (2019). Impact of User Characteristics in the Intention to Use the Library: An SEM approach. International Journal of Library Science, 17(1), 36-51.
38
Mansoorian, Y. (2014). Research method in knowledge and information science. Tehran: Samt. (In Persian).
39
Moradi, K., Safavi, Z. (2012). Investigating the role and position of public libraries in developing countries in the knowledge-based economy. Shamseh, 4 (14&15), 1-11. (In Persian).
40
Noruzi, A., Gholampour, B., Gholampour, S., Jafari, S., Farshid, R., Stanek, A., & Saboury, A. A. (2022). Current and future perspectives on the COVID-19 vaccine: A scientometric review. Journal of Clinical Medicine, 11(3), 750.
41
Saberi, S., Hasanzadeh, M., & Doroudi, F. (2020). Effective organizational components for the application of social networking in Iran's academic libraries: from status quo to ideal condition. Library and Information Science Research, 9(2), 162-183. (in Persian).
42
Soltanifar, M., Salimi, M., Falsafi, G. (2017). Fake news and skills of fighting them. Rasaneh, 28(3), 43-69. (in Persian).
43
Taheri, A., Ashrafi-Rizi, H., Saeedizadeh, M. (2020). Challenges and actions of public libraries for reopening and providing services under COVID-19 crisis: An analysis of international guidelines and actions. Health Information Management, 17(3), 140-146. (In Persian).
44
Varheim, Andreas (2014). Trust in Libraries and Trust in Most People: Social capital creation in the public library. Library Quarterly: Information, Community, Policy, 84(3), 258–277.
45
Vasfi, M., Jafari, S. and Jabbari, L. (2019). Development of Knowledge-Based Economy and Digital Economy through Public Library Platform, First International Conference on Knowledge Management, Blockchain and Economics, Tehran (in Persian).
46
Wang, T., Lund, B., & Wang, T. (2020). Announcement Information Provided by United States ’ Public Libraries during the 2020 COVID-19 Pandemic Announcement Information Provided by United States ’ Public Libraries during the 2020 COVID-19 Pandemic. Public Library Quarterly, 00(00), 1–12. https://doi.org/10.1080/01616846.2020.1764325
47
Wilson, T.D. (1997). Information behaviour: An interdisciplinary perspective. Information Processing & Management, 33(4), 551-572.
48
Zanganeh, S. (1399). Public library services in the Corona crisis. Ketabdar 2.0, 6 (3). (in Persian).
49
Zebardast, M., Shokoohian, H. (2012). Selective Dissemination of Information Services in Libraries and Information Centers of Iran: A Comparison with the Aim of Presenting an Appropriate Model. Librarianship and Information Organization Studies, 23(3), 98-117. (in Persian).
50
Zeraatkar Moghani, S. (2015). Examining social networks, their advantages and disadvantages. International Conference on Applied Research in Information Technology, Computer and Telecommunications, Torbat Heydariyeh. (in Persian).
51
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی برنامه درسی کارشناسی ارشد کتابخانه دیجیتال پزشکی
هدف: فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به ظهور نسل جدیدی از کتابخانه ها به نام کتابخانه دیجیتال گردیده است. این کتابخانهها به نیروی متخصص و آموزش دیده، به منظور ارائه خدما ت به کاربران نیازمند هستند. در کشورهای توسعهیافته برنامه درسی مستقل به منظور آموزش کتابداران طراحی و پیاده سازی شده است. در ایران کتابدارن پزشکی آموزش مناسب به منظور ارائه خدمات در کتابخانههای دیجیتال را ندارند.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و نوع توصیفی است. در این مقاله به منظور رفع نیاز کتابداران پزشکی با رویکرد کیفی (روش تطبیقی و تکنیک دلفی) برنامه کتابخانه دیجیتال پزشکی طراحی شد.یافتهها: ابتدا محتوای برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد کتابخانه دیجیتال در کشورهای اسپانیا، سوئد، آمریکا و برنامه بین اللملی مشترک سه کشور ایتالیا، نروژ و استونی جستجو شد.محتوای برنامه ها مورد مطالعه قرار گرفت. با روش تطبیقی جرج بردی مورد بررسی قرار گرفت. واحدهای درسی هر برنامه و میزان اشتراکات و اختلافات در هر برنامه درسی مشخص شد. سپس واحدهای درسی انتخابی از این برنامهها و همچنین نظرات متخصصان در این حوزه به وسیله دلفی دورانده به نظر اعضای هیئت علمی گروههای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران رسید و رتبهبندی شد.اصالت اثر: در نهایت، با الهام از عناصر برنامه های درسی در کشورهای ذکر شده و نظرات اعضای هیئت علمی برنامه درسی کتابخانه دیجیتال پزشکی طراحی گردید.نتایج حاصل از این مقاله میتواند راهنمایی برای استفاده طراحان برنامه درسی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران باشد.
https://jlib.ut.ac.ir/article_87079_35ac6b3bf6e680ac825a0284c504dff7.pdf
2021-12-22
101
114
10.22059/jlib.2022.341734.1605
کتابخانه دیجیتال
برنامه درسی
ایران
مهشید
لطفی
mahshidlotfi1@gmail.com
1
کاندیدای دکتری کتابداری و اطاعرسانی پژشکی ایران، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
AUTHOR
جواد
قاضی میرسعید
jghazi37@gmail.com
2
دانشیار گروه کتابداری و اطاع رسانی پزشکی،داشکده پیراپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
میترا
قریب
gharibme@tums.ac.ir
3
استادیارگروه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی،دانشکده مجازی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
AUTHOR
فاطمه
شیخشعاعی
fshoaei@gmail.com
4
استادیار گروه کتابداری و اطاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
AUTHOR