ORIGINAL_ARTICLE
کارکرد دو سویه کتابخانه در دورهء مغولان ایران کتاب آرایی و کتابد اری
کتابخانه های ایران پس از اسلام همواره دارای دو وظیفه اساسی بوده: خدمات کتابداری و خدمات کتابت. عده ای کاتب و محرر د ر بخشی ازکتابخانه ها کار می کردند و کار آنها استنساخ کتب و تکثیر آنها بود. آنها در حقیقت کار چاپخانه امروزی را بر عهده داشتند. خدمات کتابت از سده ششم هجری به بعد توسعه بیشتری یافت و با حمایت و پشتیبانی دربارها , مسأله ای به نا م کتاب آرایی ونسخه پرد ازی پدید آمد و هنرهای تحریر (خطاطی)، تصویر (نقاشی), تجلید (جلدآرایی) وتذهیب و تشعیر و حتی مرمت کتاب را در یکجا گرد آورد. این نوع خدمـات به سرمایه گذاری زیادی نیاز داشت از این رو, از سده هفتم به بعد که نقاشی بنا به شرایطی , از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار شد دوبار ایلخانان به حمایت ازکتاب آرایی پرداخت و تمامی خدمات کتابت را درکتابخانه های سلطنتی خود از قبیل: کتابخانه ها نام برده می شود, متمرکز کرد. در این مقاله کارکرد دوسویه کتابخانه های سلطنتی دورهء ایلخانان و دستاوردهای آنها تحقیق شده است.
https://jlib.ut.ac.ir/article_11632_2787acdd2fc295dc22e72557b8dd2113.pdf
2002-03-21
کتاب آرایی
کتابخانه ربع رشیدی
کتابخانه رصدخانه مراغه
کتابخانه شنب غازان
کتا بخا نه ها
مر مت کتاب
دکتر یعقوب
آژنده
46985553
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد ظاهری و ارتباط آن با نقد محتوایی در اد بیات کود کان
درس"مواد و خدمات کتابخانه برای کودکان و نوجوانان ازجمله د روسی است که
در دورهء کارشناسی کتابداری به دانشجویان آموخته می شود. چگونگی نقد کتابهای کود کان ,یکی از مطالب مورد اشاره در این درس است. کتاب "گذری در ادبیات کود کان " از جمله منابع این درس در " مشخصات کلی, برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی کتابداری- کارشناسی (در دو شاخه): علو م انسانی و اجتماعی , علوم پایه است. در این کتاب، معیارهایی در مورد چگونگی نقد ظاهری و محتوایی کتابهای کو دکان ارائه شده که به نظر می رسد هنوز هم در آثار جدید منتشره در مورد ادبیات کودکان دیده می شود. نوشتهء حاضر پس از بررسی میزان کارآیی این روش، نقاط ضعف آن را از طریق مقایسه با خود این روش و نیز، کتابهای مشابه ،روشن و روشی تازه برای انجام نقدکتابهای کود کان ارائه می کند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_11633_04d05f14200323da7b7b185d92a81c38.pdf
2002-03-21
ادبیات کودکان و نو جو ا نان
نقد ادبی
نقد ظاهری
نقد محتوایی
دکترمرتضى
کوکبى
38313167
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اصول جستجوی اطلاعات از منابع الکترونیکی
آموزش اصول اساس جستجو و مهارتهای اطلاع یابی , جنبه ای از رسالت آموزش اطلاع رسانی است. دسترس به منابع اطلاعاتی الکترونیکی به شیوه های متفاوت و با مراجعه به ابزارهای مختلف امکان پذیر است. جستجوی هر نوع اطلاعاتی در منابع الکترونیکی نیازمند برداشتن گامهایی است که اصطلاحا فرایند جستجو خوانده می شود. این فرایند شامل مراحل: تشخیص مسئله، انتخاب پایگاه اطلاعاتی , تحلیل پرسش، فرمولبندی پرسش، اجرای جستجو، ارزیابی نتایج جستجو و تکرار برخی یا تمامی فرایند جستجو در صورت نیاز است.
https://jlib.ut.ac.ir/article_11634_26f91c533e9b905bfa5c0c4566bbcc74.pdf
2002-03-21
جستجوی اطلاعات
فرایند جستجو
منابع اطلاعاتی الکترونیکی
دکتر محمدرضا
داورپناه
11572698
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مجلات هسته خارجی در رشته روانشناسی تربیتی
هدف این مقاله مشخص نمودن مجلات هسته در زمینه روانشناسی تربیتی با استفاده از قانون برادفورد است. برای این منظور 70 عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی سالهای 1374-1376 در دو دانشگاه شیراز
ICR و شهید چمران اهواز مطالعه شده و نتایج حاصله با مجلات مطرح شده در
مقایسه و مجلاتی که بیشترین استناد ها را داشته اند معرفی شده است.
https://jlib.ut.ac.ir/article_11635_c36645aa20bdd1827ce22ccf254abb55.pdf
2002-03-21
روانشناسی تربیتی
کاربرد قانون برادفورد
کتابسنجی
گزارشهای استنادی
مجلات هسته
رویا مقصودی
دریه
38741724
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثربر استفادهء بهینه از کتابخانه های دانشگاهی
نوشتهء حاضر به بررسی عوامل موثر بر استفاده بهینه از کتابخانه های دانشگاهی
می پردازد، سودمندی کتابخاهای دانشگاهی تا حد زیادی با میزان رضایت مراجعان ارزیابی می شود و این معیار می تواند به تغییر روشهای موجودو بکارگیری روشهای جدید اطاع رسانی منجر شود. در این پژوهش ,21 متن که مربوط به "بررسی میزان رضایت " بود. مورد بررسی قرارگرفته و عوامل موثر بر میزان رضایت که در آنها مندرج بود. به ترتیب میزان اشتراک در منابع مورد بررسی، از زیاد به کم مرتب شده اند. یافته ها نشان می دهد که سرعت دستیابی به اطلاعات با اشتراک30% آموزش چگونگی استفاده ازکتابخانه با اشتراک 4/33%. لزوم توجه بیشتر به بخش مرجع و پاسخگوی بهتر در آن با اشتراک6/28%. روزآمد بودن منابع با اشتراک 9/23%. وجود کتابدار متخصص با اشتراک 4/19%، و غیره از عواملی هستند که نقش بسزایی در افزایش میزان رضایت و بهره وری از کتابخانه های دانشگاهی دارند. در پایان، پیشنهاد هایی بر مبنای یافته های بررسی , ارا ئه شده ا ست.
https://jlib.ut.ac.ir/article_11636_98a1aa9e54a3643c7474445067166319.pdf
2002-03-21
ا رز یا بی
بهره وری
رضایتمندی
کاربران
کتابخانه های دانشگا هی
ایران کاشانى
زاده
82946243
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شرح احوال و آثار مرحوم شمس العلما "خانبهادر میرزا قلیج بیگ"
متن زیرحاوی اطلاعاتی است از شرح حال ر آثار شمس العلما "خانبهادر
میرزاقلیج بیگ" از سرأمدان خاندانهای حیدرآباد و از بنیانگذاران زبان و ادبیات سندی وصاحب آثار عدیده .
https://jlib.ut.ac.ir/article_11637_6223b1e3219e49ff20bc2a8229cc2036.pdf
2002-03-21
ادبیات سندی
ذکرالموت
شمس العلما
رشید فرزانه
پور
49123844
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کتابخانهء مرکزی دانشگاه عثمانیه در حیدرآباد هند
شبه قاره هند و پاکستان- بویژه از دوره تیموریان- سرزمین کتابخانه ها . موزه ها. زبانها. عقاید و آداب و رسوم، عبایب و غرایب لقب گرفته است.
وجود کتابخانه های معتبر در سراسر هند از جمله در حیدرآباد که سرشار از نسخه های خطی فارسی و عربی است زینت افزای شهر و عامل جذب محققان داخلی و خارجی به این شهر می گردد. کتابخانه هایی چون آصفیه، سالارجنگ . نظام حیدرآباد اداره ادبیات اردو مرکز اسناد ملی (آرکائیوز) و بالاخره کتابخانه مرکزی دانشگاه عثمانیه که در این گفتار به معرفی آن می پردازیم.
آغاز تأسیس کتابخانه به سال 1919 به ساختمانی کوچک در خیابان عابد برمیگردد ولی افتتاح بنای اصلی آن در 13 اوت 1962 توسط رادهاکرشنا رئیس جمهور هند است. مجموعه کتابخانه را نسخه های خطی، کتابها و متون درسی . کتابهای مرجع . نشریات ادراری . پایان نامه ها .فیلمها . میکروفیلمها و میکروفیشها تشکیل می دهد که تعداد آنها به تفکیک در مقاله آمده است. مهمترین شعبهء کتابخانه بخش مخطوطات است که به تعدادی از آنها در مقاله اشاره شده است.
https://jlib.ut.ac.ir/article_11638_6b581e52e39038a5f081c1e94587e0b3.pdf
2002-03-21
تأسیس کتابخانه
حیدرآباد
کتابخانه عثمانیه
کتابداران
مجموعه کتابخا نه
نسخه های خطی
دکتر ابوالقاسم
رادفر
73886618
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رشد و توسعهء کتابخانه های اسلامی
کتابخانه در جامعهء اسلامی از مؤسساث مهم در رشد و توسعهء تمدن اسلامی است.
با گسترش تمدن اسلامی شمار و انواع کتابخانه ها فزونی یافت. این کتابخانه ها مبتنی بر کتابخانه های عمومی اختصاصی، مدارس . مساجد. حکام و شخصی بوده که توسط خلفا. امراء و حاکمان تأسیس شده بود. در این مقاله، جنبه های متنوع توسعه آموزش و پرورش و استقرار کتابخانه به منزله سازمانهای کمک آمرزشی مورد ارزیابی قرار گرفته و فهرستی از کتابخانه های مهم جهان اسلام درگذشته تاریخی ارائه می شود.
https://jlib.ut.ac.ir/article_11639_06af0853c550a0471aee3e3ef1dbcfaf.pdf
2002-03-21
آموزش و پرورش اسلامی
کتابخانه های اختصاصی
کتابخانه های اسلامی
کتابخانه های عمومی
کتابخا نه های مسا جد
نظا میه ها
عبدالطیف عبدالله بن
دوحیش
24231826
1
AUTHOR
دکتر احمد
شعبانى
27395557
2
AUTHOR
محمود تفقدى
جامى
22553687
3
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
والدین، کو دک و کتا بخوانی
نقش والدین در علاقه مند ساختن کودکان به کتابخوانی چیست؟ آنان از چه طرقی می توانند بر تواناییهای کتابخوانی کودکان بیفزایند ؟ آنان چگونه می توانند کودک را با دنیای کتاب آشنا کنند؟ والدین جگونه می توانند از ادبیات کودکان در عین علاقه مند ساختن کودک به کتابخوانی برای تقویت روابط خانوا گی استفاده کنند؟.
مقاله حاضر کوششی برای پاسخ دادن به سؤالات فوق ر برحی سوالأت دیگر در زمینة نقش والدین درکتابخوانی کودک است.
بهترین راه آموزش خواندن کتاب به کودکان ,تبلیغ کتابخوانی از طریق خواندن داستانها و اشعار معروف کودکان توسط والدین و صبر و حوصله و استمرار در این زمینه است. استفاده از اشعار هم می تواند نقش بسزایی در علاقه مند کردن کودکان به مطالعه داشته باشد. والدین می توانند از ادبیات کودکان به همراه علاقه مند ساختن کودکان به کتابخوانی برای تعمیق روابط و پیوندهای خانوادگی استفاده کنند. در این موردکتابها بایدبه طور منطقی انتخاب شوند و نهایتأ والدین ازکتاب در عین ایجادعلاقه به کتاب در کودک به عنوان ابزاری برای القاء ارزشهای مهم در زندگی استفاده کنند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_11640_073b879fbeeaa110b3ac9677aa657a6e.pdf
2002-03-21
ادبیات کودکان
ارزشها
اشعار قافیه دار
مهارتهای خواندن
مهارتهای زبانی
مهارتهای شنیداری
موفقیت تحصیلی
شهر وز جا
ویدى
37581924
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقدونظر ارزش ترجمه در علوم کتابداری و اطلاع رسانی
نشریات ادواری کتابداری و اطلاع رسانی بر محدودیت نشر مقالات ترجمه شده تأکید دارند و پیامدهای این مسئله موجب قلت تعداد متون ترجمه شده و عدم انتشار اطلاعات روزآمد این علم از طریق ترجمه مقالات می شود. گروههای اموزش کتابداری و اطلاع رسانی نیز تخصیص حداقل امتیاز برای ترجمه مقالات در برابر حداکثر امتیاز به تألیفها را اعمال می کنند. ادامه این روند موجب فقر علمی عمیق تری است که تفکر بیشتر مجریان را می طلبد.
https://jlib.ut.ac.ir/article_11641_3a4b156aa8cfa4779b99dcb264c0796f.pdf
2002-03-21
دکتر ناهید بنى
اقبال
82625789
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مذ ا کرات دجاجه
حسینی ، داستان پرداز، ادیب ، نویسنده مترجم ، ناقد وپژوهشگر مسلمان فلسطینی است که آثار ارزنده ای از خود به یادگار گذاشته است. او در نوشتارهای ذهنگرایانه و سمبلیک خودکوشید. تا اهداف و آرمانهای هموطنانش را به تصویر کشد. نگارنده در این مقاله بر أن است تا ضمن بررسی اثر معروف او به نام "مذاکرات دجاجه" (یاداشتهای یک مرغ) به معرنی دیدگاههای نویسنده و ارزیابی سبک هنری و ادبی او بپردازد.
https://jlib.ut.ac.ir/article_11642_f5a768f9e135af4dcba7271fd2cf3745.pdf
2002-03-21
تعالیم اخلاقی
ذهنگرایی
سمبولیسم
مدینه فاضله
دکترعزت ملا
ابراهیمى
66973866
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نسخه شناسی دستور سخن تالیف میرزا محمد تقی کمال الدین متخلص به سنجر ایرانی
این مقاله درباره یک دستور ناشناخته زبان فارسی بحث می کند که در اواخر قرن سیزدهم ق/ نوزدهم در هند نوشته شده و مولف ان یک ایرانی ساکن هند به نام سنجر ایرانی است . این کتاب دستور سخن نام دارد و با دستور زبان دیگری که مقارن همین ایام توسط میرزا حبیب اصفهانی در ترکیه نوشته شده هم نام است.
https://jlib.ut.ac.ir/article_11643_9533efa9f542e9465bbbeed1dce5c63d.pdf
2002-03-21
ترکیه
دستور زبان
دستور سخن
سنجر ایرانی
میرزا حبیب اصفهانی
هند
دکتر علی اشرف
صادقی
72692876
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ادب حسرت یادی از دکتر امیر حسین آریانپور نظریه پرداز و احیا گر اندیشه اجتماعی
https://jlib.ut.ac.ir/article_11644_e3ee9c1d8ffcf6c654b65e4e220bd980.pdf
2002-03-21
دکتر قاسم
صافی
62437148
1
LEAD_AUTHOR