ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نگرش کتابداران کتابخانههای بیمارستانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی نسبت به ارائه خدمات کتابخانهای به بیماران
این پژوهش به منظور بررسی نگرش کتابداران کتابخانه بیمارستانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی نسبت به ارائه خدمات کتابخانهای به بیماران انجام گردیده است. روش پژوهش پیمایشی است و جامعه پژوهش شامل 30 کتابخانه بیمارستانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران، و شهید بهشتی است و دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. بر اساس نتایج این پژوهش فقط 1/6 درصد بیماران از خدمات کتابخانهای استفاده میکنند، و تنها 7/26 درصد از کتابخانهها در وضعیت مکانی مناسبی قرار دارند تا بیماران بتوانند از آنها استفاده کنند. 3/3 درصد کتابداران برای ارائه خدمات به بیماران آموزش دیدهاند. 80 درصد کتابداران معتقدند که کار در کتابخانه بیمارستانی برایشان رضایتبخش است. 90 درصد کتابدارادن با علاقه سرکار حاضر میشوند. 4/83 درصد کتابداران حاضرند، علی رغم مزایای ناکافی، در کتابخانه بیمارستان کار کنند. از نظر 7/86 درصد کتابداران، مدرک تحصیلی نقش زیادی در موفقیت آنها دارد و 94 درصد کتابداران اعتقاد دارند که لازم است در تهیه برنامهها و اهداف کتابخانه با آنها مشورت شود.
https://jlib.ut.ac.ir/article_17404_ab961d7bafbdf3c3e63269adf1b97df5.pdf
2007-06-22
بیماران
خدمات
دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
کتابخانه بیمارستانی
دکتر حجت اله حسن
لاریجانی
95732521
1
AUTHOR
فاطمه نورسری
مقدم
91498142
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زبان و هرمنوتیک در فرایند مرجع
در بسیاری از الگوهای پوزیتویستی، زبان به عنوان پدیدهای تعریف میشود که نقش بازنمایی واقعیت را دارد. یعنی کار و نقش زبان در سایه این الگوها، بازنمایی ان چیزی است که واقعیت نامیده میشود. تنیدگی علم زبان شناسی با فرایند مرجع و پاسخگویی به نیاز مراجعان و نیز با همه انواع مطالعات انسانی و پژوهشهای اساسی دیگر بدان جهت است که زبان صرفا الگوی معنا نیست: بلکه بنیان معناست. رویکرد هرمنوتیکی به فرایند مرجع، آن عمل رمزگشایی است که از محتوا و معنای ظاهر – که همان علائم و نشانههای مراجع است که در قالب پرسش ارائه میگردد. به معنای نهفته و مکنون آن، که تشخیص نیاز و پاسخ یابی است میرسد. مصاحبه مرجع و ایجاد کنش ارتباط دو سویه بخش مهمی از هر فرایند مرجع است و این ارتباط دو سویه و رسیدن به دریافتی مشترک، از رهگذر زبان حاصل میشود.
https://jlib.ut.ac.ir/article_17405_76c4acaf0ea3423293946e3f052f3655.pdf
2007-06-22
زبان
فرایند مرجع
مصاحبه مرجع
هرمنوتیک
نرگس
نشاط
narges_neshat@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباطات علمی در دانشگاهها با تاکید بر مشکلات دسترسی به مجلات علمی
امروزه محققان جهت دسترسی به منابع علمی با مشکلات عدیدهای رو به رو هستند. در واقع، مسئله ارتباطات علمی هنگامی مطرح شد که افزایش قیمت نشریات و کاهش بودجه اختصاص یافته به کتابخانه شدت گرفت: یا به بیان دیگر، بحث نشریات ادواری در مجامع دانشگاهی مطرح گردید. راه حل نهایی برای رفع چنین مشکلی پیدایش نهضتی در زمینه دسترسی آزمان به منابع علمی است که توسط بسیاری از موسسات دانشگاهی پدید آمده است. در مقاله حاضر، سعی شده است که با بررسی مسائل و مشکلات ارتباطات علمی از مجرای مجلات و ارائه راهکارها، گامی در جهت برقراری ارتباط علمی میان محققان و نهادهای دانشگاهی برداشته شود.
https://jlib.ut.ac.ir/article_17406_9227f808a0532e3457c14d5ca604684b.pdf
2007-06-22
ارتباطات علمی
دانشگاه
دسترس پذیری
مجلات علمی
نشانه
پاکدامن
97516711
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات با تاکید بر کتابخانههای دانشگاهی : پژوهشی در متون
سرمایهگذاری سازمانها در زمینه فنآوری اطلاعات از دهه گذشته به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. در این میان کتابخانهها نیز از آثار فناوری اطلاعات بی نصیب نماندهاند، به طوری که استفاده از فنآوری اطلاعات در کتابخانهها – به ویژه کتابخانههای دانشگاهی و تحقیقاتی – سبب ارتقاء کارکرد کتابخانهها و قابلیت خدمت رسانی آنها میگردد. اما تحقیقات گوناگون، بازدهی این سرمایه گذاریها و میزان نیل به اهداف سازمانی با استفاده از آنها را نامطلوب ارزیابی کردهاند. در نتیجه شناسایی عواملی که بر کاربرد فنآوری اطلاعات تاثیر دارند، و سپس برنامهریزی برای کنترل آنها، میتوان به جهت دهی مناسب سرمایهگذاریها در این زمینه کمک کند. مجموعهای از این عامل که با بررسی متون به دست می آید عبارت است از : عوامل فرهنگی، عوامل سازمانی، عوامل فنی (تکنولوژیکی)، و عوامل فردی
https://jlib.ut.ac.ir/article_17407_ac9189919b34534605d570b902857e19.pdf
2007-06-22
فنآوری اطلاعات
کتابخانههای دانشگاهی
متن پژوهی
مریم
ناخدا
59926742
1
AUTHOR
عباس
حری
riwash@yahoo.com
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تکنولوژی اطلاعات و تکنولوژیهای معطوف به خود
تکنولوژی اطلاعات تاثیری متناقض بر جامعه دارد. این وضعیت، تحلیل اخلاقی دو سطحی را میطلبد. از یک سوء مباحث مربوط به قدرت و کنترل باید با توجه به ساختارهای نهادی، هنجارهای زندگی، مورد بازبینی قرار گیرد. از سوی دیگر و عهمزمان با تحلیل فوق، شکلگیری تکنولوژیک جامعه، پذیرا شدن خصائل قدرت، تعدی، وراجی و عقاید جزمی باید با اصالت دادن به تکثر شکلهای زندگی، یعنی در چارچوب بحث و تخالف، مورد بازبینی قرار گیرد. مقاله حاضر با در نظر گرفتن مفهوم تکنولوژیهای معطوف به خود، که توسط میشل فوکو مطرح شد، هر دو بحث را به اختصار ارائه میکند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_17408_20cc6583ca14e3b4f2c4ed5f656579bf.pdf
2007-06-22
فنآوری اطلاعات
فنآوری معطوف به خود
رافائل
کاپورو
33188338
1
AUTHOR
محمد
خندان
khandan@ut.ac.ir
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی مجموعه کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه بر اساس استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران
هدف از انجام این تحقیق، تشریح وضع موجود کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه از نظر مجموعه و تعیین فاصله وضع موجود با وضع مطلوب و استاندارد است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و مشاهده مستقیم استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که منابع مورد نیاز در کتابخانههای مورد پژوهش کسری 82 درصد نسبت به استاندارد را نشان میدهد. در این بخش بهترین کتابخانه، کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی است که 40 درصد از منابع مورد نیاز را طبق استاندارد داراست و کمترین منابع نسبت به استاندارد متعلق به دانشکده پزشکی است که 6 درصد استاندارد را نشان میدهد.
https://jlib.ut.ac.ir/article_17409_ea0e696b46a1fc005f5d36bbd4f1b15b.pdf
2007-06-22
ارزیابی مجموعه
استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی
کتابخانههای دانشگاهی
کرمانشاه
غلام
حیدری
32459513
1
AUTHOR
علی امید
چهری
72887998
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر رویکردهای نمایه سازی خودکار وب : محتوا محوری، استناد محوری و معنا محوری
وب به واسطه ویژگی چند رسانهای، کاربران فراوانی در اینترنت دارد. شمار وب سایتها روز به روز افزایش مییابد و انبوهی از اطلاعات در وب منتشر میشود. در چنین وضعیتی مهم ترین مسئله، سازماندهی و مدیریت اطلاعات منتشر شده است: زیرا کیفیت بازیابی در گرو سازماندهی و ذخیره سازی مناسب است. موتورهای کاوش، با نمایه سازی و ذخیره اطلاعات نمایه شده در پایگاههای خود امکان جست و جو، بازیابی، رتبه بندی، و نمایش اطلاعات وب را فراهم میآورند. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن معرفی مختصر برخی ابزارهای کاوش، به تشریح رویکردهای موجود محتوا محوری، استناد محوری، و معنا محوری، در زمینه نمایه سازی خودکار وب در موتورهای کاوش پرداخته شود. در نهایت حرکت به سمت دادههای ساختار یافته و وب معنایی با تکنولوژیهای XML و RDF مورد بررسی قرار میگیرد.
https://jlib.ut.ac.ir/article_17410_0b450cad2b12e4a24cbd19a1ac11d60e.pdf
2007-06-22
صفحات متنی
نمایه سازی خودکار
وب
عاطفه
شریف
16289861
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان و تاثیر استادان بر الگوهای اطلاع یابی آنها
تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایشی صورت گرفته و جامعه آماری آن شامل 300 نفر دانشجو است که به روش نمونهگیری تصادفی – طبقهای انتخاب شدهاند. به منظور گرد.آوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بیشترین انگیزه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان از جست و جوی اطلاعات، کسب اطلاعات عمومی، استفاده از منابع اطلاعاتی جهت انجام تحقیقات، و سپس به ترتیب روزآمد ساختن اطلاعات و کسب اطلاعات تخصصی است، و از این نظر میان گروههای علمی مورد بررسی (علوم انسانی، علوم پزشکی، علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی) اختلاف معنیداری مشاهده نگردید. اکثریت جامعه آماری از دو روش رسمی و غیر رسمی برای کسب اطلاعات استفاده میکنند، اما استفاده از منابع رسمی کسب اطلاعات بیشتر از منابع غیر رسمی است: علاوه بر این، دانشجویان به استفاده از منابع چاپی بیش از منابع غیر چاپی میپردازند. در زمینه موانع و مشکلات دستیابی به اطلاعات، به ترتیب ناکافی بودن منابع کتابخانه، عدم آشنایی با زبانهای خارجی و کمبود وقت مهمترین عوامل عدم دسترسی به اطلاعات ذکر گردیدهاند. اساتید از طریق شیوه تدریس و معرفی منابع بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان تاثیر گذاشتهاند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_17411_7296c5ba746858f9959d3b884aaf07e9.pdf
2007-06-22
استادان
دانشجویان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان
رفتار اطلاعیابی
کسب اطلاعات
نیاز اطلاعاتی
ماریا
نصیری
14414724
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز (82-81) و تعیین اولویتهای خدماتی کتابخانههای دانشگاهی.
هدف پژوهش حاضر کشف نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. روش پژوهش پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و جامعه مورد بررسی کلید اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. نتایج تحقیق نشان میدهد که اعضای هیات علمی برای تامین نیازهای اطلاعاتی خود از هر دو نوع مواد چاپی و غیر چاپی استفاده میکنند. نتایج آزمون مجذور خی نشان داد که متغیرهایی چون گروه آموزشی، محل اخذ مدرک تحصیلی، جنسیت و مرتبه علمی اعضای هیات علمی بر استفاده آنها از انواع منابع اطلاعاتی چاپی موثر بوده است. اکثریت اعضای هیات علمی (1/79 درصد) جهت تقویت توان خود در جست و جوی اطلاعات تخصصی مورد نیاز و مهارت در اطلاع یابی از شبکه اینترنت و بانکهای اطلاعاتی و همچنین استفاده از امکانات کتابخانههای دانشگاه، خواستار برگزاری کارگاههای آموزشی در این زمینهها بودهاند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_17412_d761ab8f81caa938efbae6bbddb5a7cd.pdf
2007-06-22
اعضای هیات علمی
دانشگاه شهید چمران اهواز
کتابخانههای دانشگاهی
نیازهای اطلاعاتی
حسین مرادی
مقدم
36823646
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روابط عمومی در کتابخانههای دانشگاهی
نیاز به روابط عمومی در کتابخانههای دانشگاهی اغلب ناشناخته مانده است. این مقاله به تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از مصاحبه با سیزده تن از مدیران کتابخانهها درباره روابط عمومی میپردازد. با اینکه اغلب مصاحبه شوندگان به اهمیت روابط عمومی قوی اعتقاد دارند، بسیاری از آنها ایجاد واحد روابط عمومی را به طور جدی و سازماندهی شده پیگیری نکردهاند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_17413_39b854f437a63f11d397c978931848ce.pdf
2007-06-22
روابط عمومی
کتابخانه دانشگاهی
مدیریت کتابخانه
نانسی ج.
مارشال
32446833
1
AUTHOR
امین
زارع
89512899
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روابط میان اصطلاحات مشترک در اصطلاحنامه فرهنگی فارسی : اصفا و اصطلاحنامه بین المللی توسعه فرهنگی یونسکو
اهمیت اصطلاحنامهها در فرایند ذخیره و بازیابی اطلاعات، متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی را بر آن داشته است تا بیش از گذشته به امر تهیه اصطلاحنامهها پرداخته و گامهایی در این راستا بردارند. در ایران نیز تلاشهایی برای تهیه و ترجمه اصطلاحنامهها صورت گرفته است که از جمله آنها میتوان به دو مورد اصطلاحنامه بین المللی توسعه فرهنگی یونسکو و اصطلاحنامه فرهنگی فارسی (اصفا) در حوزه فرهنگ اشاره کرد. طبعا در ساختار هر اصطلاحنامه مبانی و اصولی باید رعایت شوند تا اینکه به اهداف مورد نظر، که استفاده بهینه از آنها در امر ذخیره و بازیابی است، دست یابند. یکی از این موارد برقراری روابط نظاممند و معقول میان اصطلاحات است که مستلزم دقت نظر و توجه خاص است. در این نوشته که در واقع حاصل مطالعهای مقدماتی در این راستاست. سعی شده است تا با مقایسه روابط میان کلید واژههای مشترک در دو اصطلاحنامه چگونگی روابط میان اصطلاحات بررسی شود.
https://jlib.ut.ac.ir/article_17414_7f7dd3db57f65e332420f8f6a1328175.pdf
2007-06-22
“Persian Cultural Thesaurus: ASFA''
اصطلاحات مشترک
اصطلاحنامه بین المللی توسعه فرهنگی یونسکو
اصطلاحنامه فرهنگی فارسی (اصفا)
مهدیه
میرزابیگی
86152833
1
LEAD_AUTHOR