ORIGINAL_ARTICLE
مولفه های مطلوبیت مصرف کنندگان پایگاه های اطلاعاتی
هدف: بررسی عواملی که مطلوبیت کاربران پایگاه های اطلاعاتی را افزایش می دهد. روش: در این مقاله از روش تحلیل محتوای تلخیصی استفاده شده است جامعه مورد مطالعه در این تحقیق، کاربرانی بوده اند که برای استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پول پرداخت می کردند. همچنین برای متون نیز متون مرتبط با مطلوبیت طی 5 سال 2011-2015 در پایگاه های اطلاعاتی ساینس دایرک، پروکوئست، و ابسکو مدنظر بوده اند. برای نمونه گیری از میان جامعه مدنظر، برای مصاحبه از روش نمونه گیری تصادفی از میان کاربران پایگاه های اطلاعاتی مراجعه کننده به دو مرکز ارائه دهنده خدمات پولی به کاربران بیرونی یعنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و کتابخانه سازمان مدیریت صنعتی صورت گرفته است؛ دلیل انتخاب این دو مرکز دسترس پذیری آنها برای محقق بوده است؛ از حدود 150 نفر در یک بازه زمانی 60 روزه، برای مصاحبه ها استفاده شد و مبنای توقف مصاحبه ها، اشباع پاسخ ها و عدم ارائه اطلاعات بیشتر در حوزه مورد مصاحبه بود. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که برای کاربران پایگاه های اطلاعاتی مقوله های اصلی که موجب افزایش مطلوبیت آنها در استفاده از پایگاه های اطلاعاتی براساس پرداخت وجه می شوند، به ترتیب اولویت عبارتند از: نیاز اطلاعاتی، کیفیت، مشوق ها، اطلاعات افزوده و در نهایت ویژگی ها فردی و اجتماعی.اصالت اثر: این مقاله حاصل یک پژوهش کاربردی بوده و پیش از این در هیچ مجله دیگری به چاپ نرسیده است.
https://jlib.ut.ac.ir/article_61311_0c9e460d40cefb47bff69d0fd477dbf8.pdf
2017-06-22
1
26
10.22059/jlib.2016.61311
اقتصاد اطلاعات
مطلوبیت
پایگاه های اطلاعاتی
کاربران
کالای اطلاعاتی
مهشید
التماسی
eltemasi@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
فهیم نیا
fahimnia@ut.ac.ir
2
دانشیار گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
مریم
ناخدا
mnakhoda@ut.ac.ir
3
استادیار گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
محمد
حسنزاده
hassanzadeh@modares.ac.ir
4
دانشیار گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محسن
نظری
drnazari@gmail.com
5
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرایند تغییر برنامهریزی شده در چارچوب نظریه میدانی لوین، نظریه چسبندگی دانش و آموختهزدایی: مطالعه موردی طرح تجمیع کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد
هدف: هدف این پژوهش، تعیین میزان تأثیر ابعاد فردی و سازمانی بر ایجاد مقاومت در برابر فرایند تغییر برنامهریزی شده با توجه به نقش آموختهزدایی و چسبندگی دانش در طرح تجمیع کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با شیوه پیمایشی و رویکرد ترکیبی در گردآوری دادهها و بر پایه مطالعه موردی انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را سه گروه تشکیل دادند؛ کتابداران (40 نفر)، مدیران میانی (11 نفر) و مدیران ارشد (5 نفر) کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد. ابزارهای گردآوری دادهها از این سه گروه شامل پرسشنامه، بحث گروهی متمرکز و مصاحبه به تفکیک سه مرحله انجمادزدایی، اجرای تغییر و انجماد مجدد بود. یافتهها: در دو مرحله انجمادزدایی و اجرای تغییر، در بعد فردی، نیروهای پیشبرنده بیش از نیروهای بازدارنده بود اما در بعد سازمانی، نیروهای بازدارنده بر نیروهای پیشبرنده غلبه داشتند. برآیند کلی نیروهای این دو مرحله، منفی و نشاندهنده غلبه نیروهای بازدارنده در زمان پیش از تجمیع و هنگام اجرای آن است. افزون بر آن، مشخص شد که در مرحله انجماد مجدد، در هر دو بعد فردی و سازمانی، نیروهای پیشبرنده بیش از نیروهای بازدارنده بوده و برآیند نیروهای مربوط به این مرحله مثبت است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش به تقویت این استنباط نظری کمک کرد که در جامعه مورد پژوهش، "عوامل سازمانیِ چسبندگی دانش در مقایسه با عوامل فردی آن، تأثیر بیشتری بر ایجاد مقاومت در برابر تغییر برنامهریزی شده داشته است". از دستاوردهای این پژوهش، تأیید ارتباط میان آموختهزدایی، چسبندگی دانش و تغییر سازمانی است.
https://jlib.ut.ac.ir/article_60668_b65fe6e070302bf56026afc4ef17c8cf.pdf
2017-06-22
37
50
10.22059/jlib.2016.60668
چسبندگی دانش
آموختهزدایی
مقاومت در برابر تغییر
تغییر برنامهریزی شده
دانشگاه فردوسی مشهد
سمیه سادات
آخشیک
somakhshik@gmail.com
1
عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
مهری
پریرخ
parirokh@um.ac.ir
2
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمد حسین
دیانی
daneshvarz85@gmail.com
3
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگرش کارشناسان پژوهشی و کارکنان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به نقش فناوری های اطلاعاتی در توانمندسازی آنان
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری های اطلاعاتی در توانمندسازی کارکنان مرکز منطقه ای است و بر این پیش فرض استوار است که فناوری اطلاعات در احساس خودکارآمدی، خودمختاری، معناداری، اثرگذاری و اعتماد و اطمینان کارشناسان پژوهشی و کارکنان این مرکز تأثیر گذار است روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر و پرسشنامه فناوری اطلاعات که با استفاده از پرسشنامه علومی، حجازی و شیخ شجاعی می باشد. یافته ها: از نظر کارکنان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به کارگیری فناوری اطلاعات با توانمندسازی کارشناسان پژوهشی و کارکنان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری رابطه مثبت و معناداری داشته (003/0< P) و استفاده از این فناوری ها موجب افزایش میزان توانمندسازی آن ها می گردد. همچنین فناوری اطلاعات نقشی در خودکارآمدی ( >α078/0= P) و خودمختاری ( >α279/0= P) کارکنان و کارشناسان پژوهشی مورد مطالعه نداشته است. نگرش کارکنان مرکز استفاده از فناوری اطلاعات در احساس معناداری(002/0= P)، احساس اثرگذاری (082/0= P)و احساس امنیت و اعتماد (002/0= P)آنان نقش مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: سازمان ها از جمله مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری می توانند با استفاده از فناوری های نوین در انجام کارها و آموزش و تشویق پرسنل خود در این رابطه موجب افزایش توانمندی های آنان و در نتیجه بهبود عملکرد سازمان گردند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_60671_c108f3a8797a6c4626be80c98947abf1.pdf
2017-06-22
51
77
10.22059/jlib.2016.60671
فناوری های اطلاعاتی
توانمندسازی
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
مریم
فرمانی
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، گروه مدیریت اجرایی، واحد لبنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، ایران
AUTHOR
محمد رضا
قانع
ghane@ricest.ac.ir
2
دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل همترازسازی ارزیابی بهرهوری پژوهشی پژوهشگران هنر و علوم پزشکی ایران با رویکرد همسانی: مطالعه موردی: رشتههای هنرهای نمایشی و آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
هدف: ارزیابیهای مقایسهای بهرهوری پژوهشی بین رشتههای علمی مختلف دارای ابعاد پیچیدهای است؛ یکی از اصلیترین راهحلها، همترازسازی ارزیابیهای بهرهوری پژوهشگران است. در این پژوهش دو رشته هنرهای نمایشی و آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، برای ارائه مدل همترازسازی ارزیابی بهرهوری پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفتهاند. روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی و اکتشافی علمسنجی است که در آن از روشهای کتابخانهای، پیمایشی، تحلیل محتوا با رویکرد اکتشافی و همسانی استفاده شد. یافتهها:تفاوت معنیداری بین بروندادهای تخصصی دو رشته از لحاظ نوع وجود دارد.رشته هنرهای نمایشی دارای21 نوع برونداد است؛ همترازسازی این بروندادها با بروندادهای رایج موجود در رشتۀ آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، به بسیاری از ابهامات مربوط به ارزیابی بهرهوری پژوهشی این حوزه پایان داد. نتیجهگیری: با تعیین وزن بروندادها و با رویکرد همسانی همترازسازی بروندادهای تخصصی رشتههای مختلف ممکن شد بنابراین میتوان برای ارزیابی و مقایسۀ بهرهوری پژوهشی هر یک از این حوزهها بهره جست.
https://jlib.ut.ac.ir/article_60670_fc1dea1170b9f5b9d6f3a1a09ebb142f.pdf
2017-06-22
79
103
10.22059/jlib.2016.60670
همترازسازی
ارزیابی بهرهوری پژوهشی
هنرهای نمایشی
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
لاله
صمدی
samadi61@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، بورسیه هیات علمی دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
مریم
ناخدا
mnakhoda@ut.ac.ir
2
استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه تهران
AUTHOR
عبدالرضا
نوورزی چاکلی
noroozi.reza@gmail.com
3
دانشیار، مدیر گروه و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد
AUTHOR
سعید
اسدی
asadi.s@gmail.com
4
استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه کاربرگه کتاب چاپی کتابخانه ملی ایران با یونی مارک و مارک 21 و پیشنهاد کاربرگهای کاملتر
هدف: کاربرگه کتاب چاپی در ایران با آخرین ویرایشهای موجود یونی مارک و مارک 21 مقایسه گردید تا مشخص شود که این کاربرگه نسبت به یونی مارک دارای چه فیلدهای بومی شده و چه کمبودهایی است. در نهایت کاربرگه ای کاملتر برای پیشینههای الکترونیکی کتابهای چاپی ایران پیشنهاد گردید. روش پژوهش: کاربرگه کتاب چاپی کتابخانه ملی ایران با فیلدها و فیلدهای فرعی استخراج شده مربوط به کتاب چاپی در آخرین ویرایشهای در دسترس یونی مارک و سپس با مارک 21 مقایسه شد و نقاط متمایز آنها شناسایی گردید. برای انجام این مقایسه با مارک 21، ابتدا جدول تطبیقی یونی مارک به مارک 21 تهیه گردید. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که کاربرگه کتاب چاپی کتابخانه ملی از داشتن 57 فیلد و 32 فیلد فرعی در یونی مارک و 32 فیلد مارک 21 که برای توصیف کتاب چاپی مناسب هستند، بی بهره است که میتوان از آنها برای غنای بیشتر کاربرگه چاپی کتابخانه ملی استفاده کرد.
https://jlib.ut.ac.ir/article_60669_8618b5b54503d600d7a6cc8fc4436f43.pdf
2017-06-22
105
127
10.22059/jlib.2016.60669
مارک ایران
یونی مارک
مارک 21
کاربرگه کتاب چاپی
کتابخانه ملی ایران
میترا
پشوتنی زاده
pashootanizade@gmail.com
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
2
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مؤلفههای تأثیرگذار در شبکه دانش پژوهشگاه صنعت نفت
هدف: هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای تاثیرگذار بر شبکه دانش پژوهشگاه صنعت نفت است. روش: این پژوهش کاربردی از نوع کیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 9 نفر از مدیران و خبرگان پژوهشگاه صنعت نفت میباشد. برای نمونهگیری در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات ابعاد و مولفههای مرتبط با شبکه دانش از مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافتهها: بابررسی منابع چاپی و غیرچاپی، ۶ بعد تاثیرگذار در شبکه دانش ( بعد راهبردی، ساختاری، عوامل محیطی، فرهنگ اشتراک دانش، محتوای شبکه دانش و زیرساخت) شناسایی و سپس براساس تحلیل کیفی، مولفههای تاثیرگذار بر هریک از ابعاد مشخص شدند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که ماهیت چندبعدی شبکه دانش پژوهشگاه صنعت نفت باتوجه به الگوهای ذهنی مصاحبهشوندهها باهم در ارتباط بوده و در اقدامی مشترک به مدیریت موفق دانش در این پژوهشگاه منجر شده است.
https://jlib.ut.ac.ir/article_60672_a3dd1363286bc97d47a59b5d40bb04e6.pdf
2017-06-22
127
150
10.22059/jlib.2016.60672
دانش
شبکه دانش
پژوهشگاه صنعت نفت
زهره
غلامحسین زاده
zgholamhosinzadeh@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
نصرت
ریاحی نیا
sara_purriahi@yahoo.com
2
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
3
دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
حمیدرضا
آراسته
arasteh@khu.ac.ir
4
استاد مدیریت آموزش عالی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR