ORIGINAL_ARTICLE
شبکه ی ارتباط علمی پژوهشگران دانشگاه تهران چگونه است
هدف: هدف اصلی این پژوهش آگاهی از شبکه ی همکاری های علمی پژوهشگران دانشگاه تهران به عنوان قطب اصلی دانشگاه های ایران به منظور بهبود روابط همکاری، آشنایی با نحوه ی فعالیت ها و نیز توسعه ی همکاری ها در سطح بین المللی است. روش: این پژوهش با رویکرد علم سنجی و با استفاده از داده های بانک اطلاعاتی وب آف ساینس انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه منابع منتشر شده از سوی پژوهشگران دانشگاه تهران از سال 2011-2015 بوده است. داده ها با استفاده از نرم افزار هیست سایت، نود ایکس ال و وویس ویوور تحلیل شدند.یافته ها: تولیدات علمی دانشگاه تهران در بانک اطلاعاتی وب آف ساینس تا سال 2013 رشد نزولی داشته و در سال 2014 بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. در بانک اطلاعاتی وب آف ساینس 56 اثر از پژوهشگران دانشگاه تهران دارای بیش از 50 استناد هستند و بیشترین استناد با 197 استناد به اثری مشترک از گنجعلی و نوروزی با همکاری دیگر نویسندگان تعلق دارد. بیشترین میزان ارتباط دانشگاه تهران با دانشگاه های داخلی به ترتیب، با دانشگاه های آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تربیت مدرس، و با دانشگاه های داخلی به ترتیب با دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه مالایا، دانشگاه ویسکانسین بوده است.
https://jlib.ut.ac.ir/article_61265_a0a626d38dd461a08fd242fb3941ef8c.pdf
2017-09-23
13
36
10.22059/jlib.2016.61265
: شبکه ارتباط علمی
همکاری علمی
هم نویسندگی
پژوهشگران
دانشگاه تهران
فاطمه
فهیم نیا
fahimnia@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
سپیده
فهیمی فر
sfahimifar@ut.ac.ir
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل کسبوکار برای تولید کتابهای الکترونیکی در واحد انتشاراتی «سوره مهر الکترونیک»
هدف: هدف این پژوهش تدوین استراتژی مدونی است که «سما»، به عنوان یک ناشر کتابهای الکترونیک، به کمک آن بتواند به سودآوری در صنعت نوپای کتابهای الکترونیک برسد و مدل کسبوکاری را در اختیار بگیرد که بر اساس آن بتواند استراتژی تدوین شده را در سوره مهر الکترونیک پیادهسازی کرد.روششناسی: در این پژوهش، با استفاده از روش اقدامپژوهی و تشکیل گروههای کانونی تمامی عوامل مؤثر حضور موفق واحد سما در این حوزه بررسی و در نهایت بوم استراتژی که نشان دهنده مزیت رقابتی این واحد است مشخص شد.یافتهها: مدل کسبوکاری برای واحد انتشاراتی سما طراحی شد تا به عنوان یکی از ناشران الکترونیک پیشرو در ایران، بتواند نوآوریهایی در مدل کسبوکار خود ایجاد کرده و توجه خود را به جای مشتریان بازار بر غیرمشتریهایی متمرکز کند که بخش زیادی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_61266_901397b02fb5794f2e18622f367a8176.pdf
2017-09-23
37
61
10.22059/jlib.2016.61266
کتاب الکترونیک
مدل کسبوکار
استراتژی اقیانوس آبی
بوم استراتژی
المیرا
صابرنعیمی
elmira.saber.naeemi@gmail.com
1
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد/ دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمد
ابویی اردکان
abooyee@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی توان تکنیکی فناوری های NFC و RFID در بهبود ارائه خدمات کتابخانه های دانشگاهی و مقایسه آن دو بر اساس الگوی Beredy-
چکیده: هدف: فناوری اطلاعات و ارتباطات از دهه 1960 وارد کتابخانه ها گردید.از جمله فناوری های مورد استفاده در کتابخانه ها،"NFC" و"RFID" هستند. هدف از مطالعه تعیین توان تکنیکی فناوری های" NFC" و"RFID" در بهبود ارائه خدمات کتابخانه های دانشگاهی و مقایسه آن ها بر اساس الگوی"Beredy" می باشد. روش: پژوهش به روش توصیفی- تطبیقی و با استفاده از الگوی"Beredy" انجام شده است. یافته ها: یافته های اصلی پژوهش شامل شباهت ها و تفاوت های"NFC" و"RFID" با استناد به الگوی مقایسه ای"Beredy" و بر اساس معیارهای کاربرد، اجزای سیستم کتابخانه ای، اجزای سخت افزاری، نرم افزار، میان افزار، موقعیت استاندارد، دامنه فرکانس، فرکانس عملیاتی، فاصله خواندن، سرعت عملکرد، حالت ارتباطی، حالت عملکرد، محیط عملکرد و امنیت می باشد که در قالب جدول ارائه گردیده است.اصالت اثر: این مطالعه باعث شناخت و پیاده سازی"NFC" در کتابخانه های دانشگاهی ایران در آینده ای نزدیک می شود.کلید واژه ها: NFC، RFID، کتابخانه های دانشگاهی، الگوی Beredy
https://jlib.ut.ac.ir/article_61269_808e8b39899ef4acc8dec0c1f7dc81c4.pdf
2017-09-23
63
81
10.22059/jlib.2016.61269
کلید واژه ها: NFC
RFID
کتابخانه های دانشگاهی
الگوی Beredy
طاهره
صادقی
ssad9893@gmail.com
1
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
LEAD_AUTHOR
سیدجواد
قاضی میرسعید
ghazimsj@tums.ac.ir
2
مدیر گروه و دانشیار گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده پیراپزشکی و عضو مرکز تحقیقات مرکز اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران
AUTHOR
فاطمه
شیخ شعاعی
fashoaei@razi.tums.ac.ir
3
استادیار گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر مفهوم هستینگاری در وب معنایی
هدف: امروزه در وب معنایی برای بهبود معنای دادهها از هستینگاریها بهره میگیرند. ضرورت مهندسی هستینگاری ارائه چهارچوب مناسبی از تعاریف مفاهیم و روابط بین آنها با ابهامی کمتر است. در این نوشته تلاش خواهد شد به اجمال دیدی جامع از هستینگاری و شناخت تحول آن به طور نظری ارائه شود چرا که از طریق مرور ادبیات پسزمینهای، پژوهش در این موضوع با درکی بهتر و روشن میسر خواهد بود.روش/ رویکرد: نوشته حاضر به صورت مروری مفهوم هستینگاری را مورد مطالعه قرار میدهد.یافتهها: هستینگاری شبکه گستردهای از روابط بین موجودیتها و مفاهیم جهت بازنمایی دانش در نظامهای اطلاعاتی و وب معنایی محسوب میشود. هستینگاری به عنوان رویکرد جدید مهندسی دانش در عرصه هوش مصنوعی اهمیت یافته است. با ساخت هستینگاری ساختار مفهومی بین مفاهیم استخراج و به صورتی صریح و آشکار در قالبی رسمی ارائه میشود.نتیجهگیری: با بهکارگیری هستینگاری پردازش مفهوم در سطوح مختلف تعامل انسانی و ماشینی میسر گشته و این ابزار برای اشتراک دانش و بازنمایی آن به کار گرفته میشود. با طراحی و بهکارگیری یک هستینگاری در نظامهای دانشبنیان میتوان در رفع ایرادهای موجود در سطح معنایی زمینه مربوطه اقدام کرد. از جمله کارکردهای دیگر هستی شناسی اثرگذاری آن در حوزههایی مانند بهبود نظامهای بازیابی، فرایندهای خودکار استدلال، طراحی نظامهای هوشمند و مهندسی دانش است.
https://jlib.ut.ac.ir/article_61270_56c322d24a3ce711764d73833325f575.pdf
2017-09-23
83
100
10.22059/jlib.2016.61270
هستینگاری
موجودیتهای هستینگاری
آنتولوژی
هستیشناسی
وب معنایی
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
1
دانشگاه شهید چمران، استاد، دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
عبدالحسین
فرج پهلو
farajpahlou@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
فریده
عصاره
osareh.f@gmail.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
سولماز
زرداری
szardary@gmail.com
4
دانشجوی دکترای دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع فرهنگی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی: بررسی موردی کتابخانه های دانشگاههای تبریز و علوم پزشکی تبریز
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی موانع فرهنگی عملکرد مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی است.روش: این پژوهش توصیفی–پیمایشی است. جمعآوری دادههای اولیه با استفاده از ابزار پرسشنامه و اطلاعات ثانویه از طریق مطالعه کتابخانهای گردآوری شد. جامعه آماری کلیه کتابداران کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای تبریز و علوم پزشکی تبریز هستند در این تحقیق موانع فرهنگی متغیر مستقل و مدیریت دانش متغیر وابسته است. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین تمام متغیرهای مستقل مربوط به موانعفرهنگی متوسطبهبالا و نسبتاًبالا ارزیابی میشوند. میانگین متغیر استقرار مدیریتدانش نیز کمترازحدمتوسط است. این یافته نشانگر وجود رابطۀ معکوس بین هر یک از مؤلفههای موانعفرهنگی با مؤلفههای استقرار مدیریتدانش است. همچنین دیگر یافتهها بیانگر وجود رابطۀ معکوس و معنادار بین موانع فرهنگی و استقرار مدیریتدانش در دو دانشگاهتبریز و علومپزشکیتبریز است. بااینوجود سایر یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در استقرار مدیریتدانش و موانع فرهنگی در دو دانشگاه موردبررسی تبریز و علومپزشکیتبریز وجود ندارد و از بین موانع فرهنگی موردبررسی صرفاً دو متغیر مقاومت در برابر تغییر در دانشگاهتبریز و عدم وجود سیستم پاداش مناسب در دانشگاهعلومپزشکیتبریز بهعنوان اصلیترین موانع فرهنگی استقرار مدیریت دانش شناسایی شدند.اصالت: علیرغم حجم پژوهشهای انجام شده در خصوص مدیریت دانش به ویژه با چشمانداز استقرار آن در کتابخانههای دانشگاهی و تأکید اغلب آنها بر اهمیت عوامل فرهنگی در این زمینه، تاکنون پژوهشی مستقل در خصوص موانع فرهنگی استقرار مدیریت دانش در این نوع کتابخانهها انجام نشده است. بر این اساس اصالت این مقاله میتواند در این زمینه ارزیابی شود.
https://jlib.ut.ac.ir/article_61268_93f259856fbdabfd76220a18ad5bb7a9.pdf
2017-09-23
127
101
10.22059/jlib.2016.61268
مدیریت دانش
موانع فرهنگی استقرار مدیریت دانش
مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی
چالشهای فرهنگی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی
رسول
زوارقی
rasoolzavaraqi@gmail.com
1
دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
LEAD_AUTHOR
رقیه
عباس زاده
abbaszadeh@tabrizu.ac.ir
2
کتابدار کتابخانه دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربست مدیریت اطلاعات شخصی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تدوین پایاننامهها بر اساس مدل قلمرو مدیریت اطلاعات شخصی مطالعه موردی: دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت کاربست مدیریت اطلاعات شخصی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تدوین پایاننامهها بر اساس مدل قلمرو مدیریت اطلاعات شخصی در امر تحصیل اجرا گردید. روششناسی: نوع پژوهش کاربردی و ماهیت آن توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان ورودی 1391 تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است. حجم نمونه به صورت سرشماری تعیین شد و 110 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن از طریق متخصصان تأیید و پایایی آن به وسیلهی آزمون آلفای کرونباخ 96/0 محاسبه گردید. دادههای گردآوری شده به کمک روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آماره t تک گروهی، t مستقل و تحلیل واریانس تک متغیری) در سطح 05/0a= مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج این بررسی نشان داد که کاربست فعالیتهای مدیریت اطلاعات شخصی به جز فعالیت دوبارهیابی بالاتر از حد متوسط است. از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. این در حالی است که با افزایش سن دانشجویان، کاربست فعالیتهای یافتن، نگهداری و فرا-سطح افزایش یافته است.اصالت اثر: این پژوهش بر آن است تا بر اساس یک مدل مشخص چارچوبی یکپارچه را برای بررسی وضعیت کاربست فعالیتهای مدیریت اطلاعات شخصی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ارائه دهد.
https://jlib.ut.ac.ir/article_61267_e0b06cda0f78333184d225f09e1ceffd.pdf
2017-09-23
129
165
10.22059/jlib.2016.61267
دوبارهیابی اطلاعات
فرا-سطح اطلاعات
مدیریت اطلاعات شخصی
نگهداری اطلاعات
یافتن اطلاعات
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
1
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اهواز
LEAD_AUTHOR
ماریا
نصری
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناشی دانشگاه اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر ارزش ویژه برند بر واکنشهای رفتاری خریداران کتب دانشگاهی: بررسی نقش میانجی اعتماد و هویتبرند (مورد مطالعه: انتشارات سمت)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارزش ویژه برند بر واکنشهای رفتاری خریداران کتب دانشگاهی از طریق نقش میانجی هویت برند و اعتماد برند در مؤسسه انتشارات سمت است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، در حوزه پژوهشهای کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، تحقیق پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان رشتههای علوم انسانی دانشگاههای مشهد است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده متناسب با حجم جامعه، تعداد 400 پرسشنامه در میان آنها توزیع و در نهایت 384 پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده به وسیله نرمافزار LISREL تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که ارزش ویژه برند بر واکنشهای رفتاری خریداران کتب دانشگاهی انتشارات سمت از طریق نقش میانجی اعتماد و هویت برند تأثیرگذار است. همچنین مشخص شد که ارزش ویژه برند بر اعتماد و هویت برند تاثیر گذار است و اعتماد نیز بر واکنش های رفتاری خریداران موثر است؛ اما تاثیر هویت برند بر واکنشهای رفتاری خریداران تایید نشد.اصالت/ارزش: برندسازی در صنعت نشر کشور موضوعی است که میتواند در فضای رقابتی منجر به بهبود عملکرد مؤسسات نشر شود. انتشارات سمت با توجه به آشنابودن آن در میان جامعه دانشگاهی کشور و برخورداری از پیشینهی طولانی در حوزهی صنعت نشر، توانسته است جایگاه مناسبی در انتشار کتب در حوزهی علومانسانی و بالاخص مدیریت پیدا کند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_61271_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-09-23
65
70
10.22059/jlib.2016.61271
ارزش ویژه برند
واکنشهای رفتاری
هویتبرند
اعتمادبرند
انتشارات سمت
مرتضی
رجوعی
mortezarojui@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
LEAD_AUTHOR
علی
پورنگ
alipourang@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت نشر، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
AUTHOR
امید
بهبودی
behboodi_omid276@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی- مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
AUTHOR