ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی انواع هویت در داستانهای نوجوانان بر اساس نظریه روانی- اجتماعی اریکسون
هدف: داستانهای نوجوانان علاوه بر ویژگیهای تفریحی و سرگرمکنندگی، سرشار از نکات آموزشی و تربیتیاند. یکی از پرسشهای اساسی در دوره نوجوانی، کنجکاویهای فرد در زمینه شناخت خود و هویتیابی است. بنابراین شاید بتوان گفت نوجوان از طریق مطالعه داستان میتواند به این کنجکاویها پاسخ دهد. پژوهش حاضر در نظر دارد وضعیت کتابهای داستانی نوجوانان را از حیث ابعاد هویتیابی بررسی نماید. یکی دیگر از اهداف این پژوهش آن است که از میان داستانهای بررسی شده، فهرستی از داستانهایی که بیشتر از بقیه به انواع هویت توجه داشتهاند، معرفی شود. روش: پژوهش حاضر، توصیفی است و از رویکرد تحلیل محتوا به منظور جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی کتابهای داستانی گروههای سنی "د" و "ه" است که در سالهای 94-1390 توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است و در مجموع، 180 عنوان داستان را دربرمیگیرد.یافتهها: بررسیها نشان داد در داستانهای مورد بررسی به انواع مختلف هویت به شکل یکسانی توجه نشده است. بیشترین توجه نویسندگان داستانها به هویت فردی، هویت خانوادگی، هویت گروهی، و هویت ملی تمرکز یافته است. سایر هویت ها به تفکیک در داستانهای تألیفی و ترجمه ای متفاوت است. میتوان گفت کم توجهی به سایر هویتها، اثرات منفی و آسیبهای جدی و جبران ناپذیری را در زمینه شکلگیری و تثبیت هویت نوجوانان بر جای میگذارد. در بخش پایانی یافته های پژوهش، هفت عنوان از داستانهای برتر با در نظر گرفتن مؤلفههای هویتی مطرح در نظریات روانشناسی معرفی شده است.
https://jlib.ut.ac.ir/article_73275_94441dfcab0b2f6a96ccc15acc542cbc.pdf
2019-06-22
13
32
10.22059/jlib.2019.267685.1368
انواع هویت
داستانهای نوجوانان
نظریه روانی- اجتماعی اریکسون
داستانهای مناسب
وجیهه
حسینی
vajihehoseini@gmail.com
1
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
اعظم
صنعت جو
sanatjoo@um.ac.ir
2
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه فردوسی مشهد- مشهد- ایران
LEAD_AUTHOR
عاطفه
شریف
a.sharif@modares.ac.ir
3
گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
سید امیر
امین یزدی
yazdi@um.ac.ir
4
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران،
AUTHOR
آگبرن، ویلیام فیلدینگ؛ نیم کوف، مایر فرانسیس (1380). زمینه جامعهشناسی (ا. ح. آریانپور، مترجم). تهران: نشر گستره (نشر اثر اصلی 1974).
1
احدی، حسن؛ جمهری، فرهاد (1391). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی و پیری). تهران: پردیس.
2
اسماعیلی، رضا، معمار، ثریا و رئوفیمنش، صدیقه (1390). بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان در سالهای 75، 80 و 85. مطالعات فرهنگ- ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگی سابق)، 12 (13)، 40-9.
3
افهمی، بنفشه (1385). بررسی مضامین و آموزههای سیاسی در کتابهای درسی دوره ابتدایی. پژوهشهای تربیت اسلامی، 2، 28-7.
4
برجعلی، احمد (1387). شکلگیری هویت، وقتی نوجوان خودش را کشف میکند. رشد مشاور مدرسه، 3 (4): 20-21.
5
برگر، کاتلین (1394). روانشناسی رشد کودکان و نوجوانان (اسماعیل سعدیپور، مترجم). تهران. دوران (نشر اثر اصلی 2015).
6
پارسا، محمد (1393). روانشناسی رشد کودک و نوجوان. تهران: بعثت.
7
پراین، لارنس (1391). تأملی دیگر در باب داستان (محسن سلیمانی، مترجم). تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری (نشر اثر اصلی 2012).
8
پریرخ، مهری (1382). نقش ادبیات کودکان و نوجوانان در پاسخگویی به نیازهای آنان. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3 (6): 23-36.
9
پورزارعیان، ناصر (1390). تحلیل محتوای کتاب جدیدالتألیف جامعهشناسی 2. بازیابی شده از: http://npsf.blogfa.com (24، Jan، 2015)
10
تاپیا، کلود (1386). درآمدی بر روان شناسی اجتماعی: مجموعه ضرورت های جامعه شناسی روانی (مرتضی کتبی، مترجم). تهران: نشر نی (نشر اثر اصلی 2007).
11
حاضری، علی محمد و احمدپور خرمی، علیرضا (1391). بازنمایی جنسیت در کتب فارسی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی 89-1388. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 10 (3)، 96-75.
12
حجازی، بنفشه (1394). ادبیات کودکان و نوجوانان: ویژگیها و جنبهها. تهران: نشر روشنگران و مطالعات زنان.
13
ذاکری، مختار و شمشیری، بابک (1394). بررسی مفهوم هویت در مجموعه داستانهای «قصههای شیرین مغزدار» و «قصه بازی شادی». مجله مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، 6 (3)، 86-59.
14
رفیعی، حسن (1382). اریکسون فرزند خود و معمار هویت. تهران: دانژه.
15
زاویه، سعید و عزیزی، سیده مهدیه (1392). تصاویر کتابهای درسی و رابطه آنها با هویت ملی و دینی، مطالعه کتابهای اول و دوم دبستان. فصلنامه مطالعات ملی، 14 (4)، 140-121.
16
سبحانیجو، حیاتعلی (1383). هویت و بحران هویت. پیوند، ش 301.
17
شاملو، سعید (1391). مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت. تهران: رشد.
18
شرفی، محمدرضا (1392). دنیای نوجوان. تهران: انتشارات منادی تربیت.
19
صالحیعمران، ابراهیم، رضایی، احمد، نیازآذری، کیومرث و کمالی کارسالاری، نعمتالله (1387). بررسی میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی در کتابهای درسی دوره راهنمایی. مجله مطالعات ملی، 9 (3): 3-26.
20
صدر، ضیا؛ صرافی، علیرضا (1386). کثرت قومی و هویت ملی ایرانیان. تهران: اندیشه نو.
21
فروتن، یعقوب (1389). جامعهپذیری جنسیتی در کتابهای درسی مدارس ایران. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8 (3)، 216-195.
22
فیاض، ایراندخت (1387). بررسی فراتحلیلی محتوای کتابهای درسی در رابطه با ارزشهای اسلامی- ایرانی. مجله فرهنگ و علم، 1 (1)، 40-11.
23
فیاض، ایراندخت و ایمانی قوشچی، فریبا (1389). بررسی نمادهای هویت ملی در کتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 89-1388. فصلنامه روانشناسی تربیتی، ش 17، سال 6: 29-63.
24
قاسمی، یارمحمد (1383). بررسی میزان تعلق خاطر دانشآموزان دوره متوسطه به هویت ملی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، 20-19(2-1): 143-172.
25
کاردان، ژیلا، فتحی آذر، اسکندر و ادیب، یوسف (1396). تجارب دانشجویان دختر از مفهوم جنس در کتب درسی: پژوهشی پدیدارشناسانه. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 19، 20-9.
26
کرباسی, آرزو؛ مهری پریرخ و اعظم صنعتجو (۱۳۹۵). آسیبشناسی کتابهای داستانی تصویری بازاری برای کودکان گروه سنی الف و ب، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 6 (2).
27
کریمی، عبدالعظیم (1390). روانشناسی رشد: مراحل شکلگیری اخلاق در کودک (با تأکید بر رویکردهای تحولی). تهران: عابد.
28
لطفآبادی، حسین (1379). روانشناسی رشد کاربردی نوجوانی و جوانی (1). تهران: اسپید.
29
------------- (1395). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، جوانی و بزرگسالی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
30
محسنی، نیک چهر (1384). نظریهها در روانشناسی رشد: شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف. تهران: پردیس 57.
31
منصور، محمود (1395). روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
32
References
33
Brower, M. (1991). The Social Self: on Being the Same and Different at the Same Time. Personality and Social Psychology Bulletin, 17 (5): 473-482.
34
Erickson, E. H. (1968). Identity. Youth and Crisis. New York: Norton.
35
Good, Carter (1945). Dictionary of Education. New York: Mc Graw-Hill Book Company.
36
Jackson, Tamara j. (2006). Were the Colonials Americans? History Curriculumand National Identity Construction for Immigrant Children in Southeast Losajeles. Retrieved from http://www.Polisci.ufl.edu.
37
Kim, Hyo-jeong (2004). National Identity in Korean Curriculum. Canadian Social Studies, 38 (3).
38
Libekind, K. (1992). Ethnic Identity: Challenging the Boundaries of Social Psychology . In G. Breakwell (ed.), Social Psychology of Identity and the Self Concept (147-148). Surrey University Pres.
39
Lopata, H. Z. (1993). The Interweave of Public and Private: women’s Challenge to American Society. Journal of Marriage and the Family, 55: 176-190.
40
Meeus, W. (1993). Occupational Identity Development, school performance, and school support in adolescence: finding of a dutch study. Adolescence, 28, p. 809-817.
41
Tojfel, H. (1981). Human Groups and Social Categories. New York: Cambridge University Press.
42
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عملکرد کتابخانه های دانشگاه رازی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)
هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)میباشد. همچنین در این پژوهش نقاط قوت و ضعف عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی تعیین میگردد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران، کارکنان و کاربران کتابخانههای دانشگاه رازی میباشد. در این پژوهش از روش سرشماری و نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. همچنین دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونهای و با استفاده از نرم افزار اس. پی . اس. اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد منظر مشتری بالاترین سطح توازن، و بعد از آن منظر مالی بهترین سطح توازن را داراست. دو منظر رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی که مربوط به سطح عملکرد کارکنان کتابخانههای دانشگاه رازی است در پایینترین سطح عملکرد قرار دارند. نتیجهگیری: عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی در بُعد رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی نامتوازن است، به این معنی که کتابخانههای دانشگاه رازی نتوانسته در ارائه خدمات و توانمندسازی کارکنان خود موفق و به صورت مطلوب عمل کند. اما، عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی از بُعد مالی متوازن و قابل قبول است، به این معنی که مدیران کتابخانههای دانشگاه رازی، منابع مالی کتابخانه را به شیوهای مناسب و مطلوب هزینه میکنند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_73271_45c8e34154c637e3ad8e12fe4816be80.pdf
2019-06-22
32
51
10.22059/jlib.2019.252983.1305
ارزیابی عملکرد
دانشگاه رازی
کتابخانه های دانشگاهی
مدل کارت امتیازی متوازن
محمود
مرادی
mmoradi44@gmail.com
1
استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
LEAD_AUTHOR
خاطره
ویسی
khatereh.vaisee@gmil.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
سارا
بهرامی نیا
saralee_0123@yahoo.com
3
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشگاه رازی
AUTHOR
حجازی, شهلا؛ موسوی، سیدمحسن و مکی نژاداصفهانی، احمدرضا( ۱۳۹۵). ارزیابی عملکرد بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن BSC جهت پیاده سازی استراتژیهای بیمارستان نظام مافی شهرستان شوش، کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت، تهران، موسسه سرآمد همایش کارین، قابل دسترس در : https://www.civilica.com
1
حریری، نجلا و صرافپور، سحر(1392). ارائه شاخص های ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات). دوره 7 ، شماره 27 ، ص 31 - 42 .
2
حقیقیکاشف، مهدی و صادقی، فواد (1387). ارزیابی عملکرد شرکت بهره برداری مترو تهران با مدل کارت امتیازی متوازن، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، دوره 15، شماره 58، ص، 107-125.
3
زابلی، صدیقه؛ سلیمانی نژاد، عادل و زابلی، روح اله(1394). ارزیابی عملکرد کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان براساس مدل امتیازی متوازن. فصلنامه علمی پژوهشهای سلامت محور، جلد ۱ ، شماره ۱ ، ص ۴۷-۵۹.
4
سنایی، علی (1392). ارزیابی عملکرد شهرداری میاندوآب براساس مدل کارت امتیازی متوازن. تهران: موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی مجازی نور طوبی. ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻣﻠﯽ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎ، ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪﺍر.
5
صادقی، فواد (1386). ارزیابی عملکرد شرکت بهره برداری مترو تهران با مدل کارت امتیازی متوازن، نهمین همایش حمل و نقل ریلی. تهران، :انجمن حمل و نقل ریلی، دانشگاه علم و صنعت.
6
عادلی، علیرضا (1384). ارزیابی عملکرد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در برقراری نظم و امنیت شهرستان بم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی.
7
نبیزاده کیوی، سهیلا؛ مومنی، عصمت؛ خانی پور، رضا و ملکی، رضا (1392) ارزیابی عملکرد اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC). فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24 (4):ص 6- 23 .
8
نیکنام، شادی؛ اصل حداد، احمد و طالبی، حسین (1386). ارزیابی عملکرد واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن. تهران: واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران.
9
References
10
- Cribb: Hufgan, CH (2003).balanced score card: linking strategic planning to measurement and communication. Bond publication
11
- Kettunen, J, Kantol, I. (2005). Management information system based on balanced scorecard. Campus-wide information systems.
12
-Brooks, R.F., Lings, I.N. and Botschen, M. A. (1999), International marketing and .driven wavefronts. Service Industries Journal. No.4. Pp. 41 – 50.
13
- Kettunen, J.; Kantola, I. (2005). Management information system based on balanced scorecard. Campus-wide information systems, 22(5).
14
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباط (ICTL) بر یادگیـری خود راهبر در سازمانهای دولتی
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری خودراهبر انجام شده است. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری 1500 نفر از کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده 306 نفر تعیین شد. از پرسشنامههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات کاتز و مکلین(2007) با پایایی(97/0) و یادگیری خودراهبر ابیلی و مزاری(1393) با پایایی (93/0) استفاده شده است. یافته ها: تحلیل همبستگی نشان داد، سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معنیداری داشتهاند(01/0P<). نتایج رگرسیون همزمان نشان داد، شرح دادن، مدیریت کردن و ارتباط برقرار کردن به عنوان مؤلفههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری خودراهبر همبستگی چندگانه داشته و23 درصد از تغییرات آن را پیشبینی مینمایند. مدلیابی معادلات ساختاری نیز نشان داد سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با ضریب مسیر(50/0=γ)، بر یادگیری خودراهبر تأثیرگذار بوده است. واژگان کلیدی: سوادICT، یادگیری خودراهبر، کارکنان
https://jlib.ut.ac.ir/article_73272_eeafbaac92d26ab1fddd5d186e1de4c4.pdf
2019-06-22
51
70
10.22059/jlib.2019.264158.1350
سوادICT
یادگیری خودراهبر
کارکنان
فاطمه
نارنجی ثانی
fatemeh.narenji@gmail.com
1
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
سمانه
حجازی
s.hejazi@ut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
AUTHOR
منابع
1
آهنچیان، محمدرضا؛ عصاررودی، عبدالقادر.(1394). ارتباط سبک تصمیمگیری و یادگیری خودراهبر در دانشجویان هوشبری. مجله علوم مراقبتی نظامی، 2(1): 15-23
2
ابیلی، خدایار؛ مزاری، ابراهیم.(1393). توسعه منابع انسانی(جلد اول: با تاکید بر مفاهیم خودتوسعهای، خودرهبری و خودمدیریتی). تهران: امید.
3
مزاری، ابراهیم.(1392). بررسی رابطه ویژگیهای خودتوسعهای مدیران و عملکرد آنان و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت مدیران مدارس شهر ری در سال تحصیلی 92-91. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
4
مزاری، ابراهیم.(1393). تبیین اندیشه سازمان خودتوسعهگر(با تاکید بر خودتوسعهگران). اولین سمپوزیوم بینالمللی علوم مدیریت، ایران، تهران.
5
مزاری، ابراهیم؛ فتح تبار فیروزجایی، کاظم؛ قنبرنیا، مهدی؛ بادهبان، سودابه.(1394). نقش یادگیری خودراهبر بر سرمایههای انسانی کارکنان مراکز آموزش عالی(مورد: دانشگاه تهران). فصلنامه نوآوریهای مدیریت آموزشی.
6
References
7
Asfar, N., & Zainuddin, Z. (2015). Secondary students' perceptions of information, communication and technology (ICT) use in promoting self-directed learning in malaysia. The Online Journal of Distance Education and E-Learning, 3(4): 78.
8
Beitler, M.A. and Mitlacher, L.W. (2007). Information sharing, self-directed learning and its implications for workplace learning: A comparison of business student attitudes in Germany and the USA. Journal of Workplace Learning,19(8):526-536.
9
Cazan, A.M. & Schiopca, B.A. (2014). Self-directed Learning, Personality Traits and Academic Achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences,127:640-644.
10
Chu, R.J.C. and Tsai, C.C. (2009). Self-directed learning readiness, Internet self-efficacy and preferences towards constructivist Internet-based learning environments among Higher-Aged Adults. Journal of Computer Assisted Learning,25(5): 489-501.
11
Conner, T.R. (2012). The relationship between self-directed learning and information literacy among adult learners in higher education. Doctoral Dissertations, University of Tennessee, Knoxville.
12
Crowley, M.K. (2014). Self-Directed Learning Projects of Adult Basic and Literacy Educators: A Professional Learning Model. Doctoral Dissertations, University of Connecticut Graduate School.
13
Dau, S., Falk, L., & Jensen, L.B. (2015). Technology enhanced self-directed and self-regulated learning outside the campus: An inclusion of students as designers. In D4Learning International Conference (pp. 232-238). Aalborg Universitetsforlag.
14
Durr, R., Guglielmino, L. M., & Guglielmino, P. J. (1996). Self-directed learning readiness and occupational categories. Human Resource Development Quarterly, 7(4):349-358.
15
Harding,J. (2008). Information literacy and the public library. APLIS, 21(4):157-167.
16
Hiemstra, R. (2006). Is the internet changing self-directed learning? Rural users provide some answers. International Journal of Self-directed Learning3(2):45-60.
17
Horton, F. W. Jr. and Keiser, B.E. (2008). Encouraging global information literacy. Computers in Libraries,28(10):6-11.
18
Hung, M.L., Chou, C., Chen, C.H. and Own, Z.Y. (2010). Learner readiness for online learning: Scale development and student perceptions. Computers & Education, 55(3): 1080-1090
19
Jacklin, M., & Bordonaro, K. (2008). Innovations in practice: Drop-in clinics for environmental studies students. Partnership: The Canadian Journal of Library & Information Practice & Research, 3(2), Special section: 1-7.
20
Katz, I. R. & Macklin, A.S. (2007). Information and communication technology (ICT) literacy: Integration and assessment in higher education. Journal of Systemics, Cybernetics and informatics, 5(4): 50-55.
21
Lai, H.J. (2011). The Influence of Adult Learners' Self-Directed Learning Readiness and Network Literacy on Online Learning Effectiveness: A Study of Civil Servants in Taiwan. Educational Technology & Society, 14(2):98-106.
22
Lai, H. J., & Wang, C. Y. (2012). Examining public librarians’ information literacy, self-directed learning readiness, and e-learning attitudes: A study from Taiwan. Malaysian Journal of Library & Information Science17(2):101-115.
23
Lema, J. D. and Agrusa, J.(2009). Relationship of WWW usage and employee learning in the casino industry. International Journal of Hospitality Management, 28(1):18-25.
24
Lin, S., & Overbaugh, R. C. (2013). Autonomy of participation and ICT literacy in a self-directed learning environment (SDLE). Quality & Quantity, 47(1): 97-109.
25
Merriam, S.B., Caffarella, R.S., & Baumgartner, L.M. (2007). Learning in adulthood: A comprehensive guide. San Francisco: Jossey-Bass.
26
Monroe, K.S. (2016). The relationship between assessment methods and self-directed learning readiness in medical education. Int J Med Educ, 7:75-80.
27
Rager, K.B. (2003). Assessing the quality of Internet resources: Challenges and useful tools. Adult Learning, 14(4):17-19.
28
Tan, S. C., Divaharan, S., Tan, L., & Cheah, H. M. (2011). Self-directed learning with ICT: Theory, practice and assessment. Ministry of Education, Singapore.
29
Wichadee, S. (2011). Developing the self-directed learning instructional model to enhance English reading ability and self-directed learning of undergraduate students. Journal of College Teaching & Learning (TLC), 8(12): 43-52.
30
Wu, C. M. (2014). Research on application of information technology in promoting learners’ translation competence and self-directed learning. In Advanced Materials Research (Vol.1046, pp. 526-529). Trans Tech Publications.
31
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کاربردپذیری شهودی وبسایت موبایلی کتابخانههای دانشگاهی ایران و مقایسه با کتابخانههای دانشگاههای برتر جهان
هدف: این پژوهش به ارزیابی کاربردپذیری شهودی وبسایت موبایلی کتابخانههای دانشگاهی ایران و مقایسه آن با کتابخانه دانشگاههای برترجهان پرداخته است. روش: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است و درآن میزان رعایت مؤلفههای کاربردپذیری در وبسایت موبایلی جامعه هدف به روش ارزیابی شهودی بررسی شده است. در این پژوهش 20دانشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 20 دانشگاه برتر آزاد اسلامی در پایگاه استنادی جهان اسلام و 3دانشگاه برتر جهان فهرست شده در رتبهبندی وبومتریک انتخاب شدند. ابزار گردآوری براساس سیاهه وارسی کاربردپذیری نیلسن(1994) و فانگ و دیگران (2016) است. تجزیه وتحلیل دادهها توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس در سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی ناپارامتریک از جمله فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شده است.یافتهها: وبسایت موبایلی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری(عتف) از لحاظ کاربردپذیری در وضعیت خوب و دانشگاههای آزاد از لحاظ کاربردپذیری در وضعیت متوسط قرار دارند. همچنین دانشگاههای وابسته به وزارت عتف به نسبت دانشگاههای برتر جهان از لحاظ کاربردپذیری در وضعیت بسیارخوبی قرار دارند. دانشگاههای مازندران، باهنر کرمان و هاروارد از نظر مؤلفههای کاربردپذیری رتبههای اول تا سوم را کسب کردند. همچنین نتایج به-دست آمده نشان داد که بین رتبه بندی پایگاه استنادی جهان اسلام/وبومتریک و رتبهبندی براساس ارزیابی کاربردپذیری آنها همبستگی وجود ندارد.اصالت اثر: توجه به ابعاد کاربردپذیری در طراحی وبسایت موبایلی کتابخانههای دانشگاهی ازسوی طراحان باتوجه به طیف وسیع و متنوع کاربران سبب ارتباط بهتر کاربران باآن، استفاده بیشتر ازخدمات کتابخانه به دور از محدودیتهای زمانی و مکانی و در نهایت افزایش کارایی خدمات این کتابخانهها خواهد شد.
https://jlib.ut.ac.ir/article_73273_8c82e1c45bbe18e2b5c4b9110544e9dd.pdf
2019-06-22
71
96
10.22059/jlib.2019.267273.1364
کاربردپذیری شهودی
وب سایت موبایلی
کتابخانه دانشگاهی
مطالعات ارزیابی
لیلا
زمانی
l.zamani2010@yahoo.com
1
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
علی اکبر
خاصه
khasseh@gmail.com
2
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
فرامرز
سهیلی
fsohieli@gmail.com
3
هیأت علمی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
فهرست منابع
1
اخوتی، مریم، کرمی، فاطمه و خواجویی، رضا، (1394). رتبهبندی وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس کاربردپذیری و رتباط آن با رتبه وبومتریک. مدیریت سلامت، 61(18)، 17-30.
2
اصنافی، امیررضا، ارشدی، هما، پیری، زهرا و همکاران، (1392). بررسی وضعیت وبسایتهای کتابخانههای دانشکدهای و پژوهشکدهای در دانشگاه شهید بهشتی. دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 6(21)، 23-34.
3
بخشیپور، معصومه (1396). آخرین آمار شاخص های ICT ؛ شمار مشترکان اینترنت موبایل به ۴۱ میلیون رسید. خبرگزاری مهر (6 شهریور).
4
خاصه، علی اکبر، مکرمی سفیداب، مهدی، (1395). طراحی و مدیریت وبگاه کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی، تهران، دانشگاه پیام نور.
5
سورانی، آزاده، گلمحمدی، سعید، سپهری نهاد، فریبا، (1395). اولویتبندی کیفیت خدمات موبایل در مدیریت روابط مشتری. مورد مطالعاتی: سازمان انفورماتیک و بانک. پنجمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حسابداری، مدیریت و اقتصاد.
6
عباسپور، جواد(1388). ارزیابی مکاشفهای، روشی کیفی برای ارزیابی رابط کاربر وبسایتها و پایگاههای اطلاعاتی. کتابداری و اطلاعرسانی، 12(3)، 265-279.
7
کیانی، محمدرضا، (1389). خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی با استفاده از فناوری تلفنهمراه. کتابداری و اطلاعرسانی، 13(2)، 215-231.
8
ماکویی، محمد و سرخوش، علی (1384). استانداردهای کاربردپذیری. تدبیر، (10) 38، 41 ـ 16.
9
محمداسماعیل، صدیقه و جولاهیساروی، لاله، (1393). کاربرد تلفنهمراه در خدمات اطلاعرسانی به دانشجویان پزشکی. مدیریت بهداشت و درمان، 5(1)، 7-19.
10
نارمنجی، سیدمهدی (1396). ارزیابی کاربردپذیری سامانهی مدیریت کتابخانههای عمومی کشور(سامان) بر اساس اصول دهگانهی نیلسن. فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 23 (2)، 199-217.
11
نازی، ایوب و قاسمپور، سکینه، (1391). تحلیل دیدگاه جامعهی کتابداری ایران در رابطه با ارائه خدمات کتابخانهای مبتنی بر تلفنهمراه در کتابخانههای کشور. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1(4)، 33-46.
12
References
13
Al-Khalifa, S. H. (2014). A framework for evaluating university mobile websites. Online Information Review, 38(2), 166-185.
14
Chaputula, A. H., & Mutula, S. (2018). Provision of library and information services through mobile phones in public university libraries in Malawi. Global Knowledge, Memory and Communication, 67(1/2), 52-69.
15
Fung, R. H. Y., Chiu, D. K., Ko, E. H., Ho, K. K., & Lo, P. (2016). Heuristic usability evaluation of University of Hong Kong Libraries' mobile website. The Journal of Academic Librarianship, 42(5), 581-594.
16
Harrison, A., Burress, R., Velasquez, S., & Schreiner, L. (2017). Social media use in academic libraries: A phenomenological study. The Journal of Academic Librarianship, 43(3), 248-256.
17
Hung, W. H., & ChanLin, L. J. (2015). Development of mobile web for the library. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 259-264.
18
Mustafa, S. H., & Al-Zoua’bi, L. F. (2008, December). Usability of the academic websites of Jordan's universities an evaluation study. In Proceedings of the 9th International Arab Conference for Information Technology (pp. 31-40).
19
Nielsen, J. (1994). Heuristic Evaluation. J. Nielsen, & RL Mack (Eds.), Usability Inspection Methods (pp. 25–61).
20
Nielsen, J. (1994). Usability inspection methods. In Conference companion on Human factors in computing systems (pp. 413-414). ACM.
21
Walia, P. K., & Gupta, M. (2013). Usability analysis of homepage of websites of national libraries in Asia. Library Philosophy and Practice (e-Journal). Retrieved June 18, 2017, from: http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontentv.cgi?article=2335&context=libphilprac.
22
Yoon, H. Y. (2016). User acceptance of mobile library applications in academic libraries: an application of the technology acceptance model. The Journal of Academic Librarianship, 42(6), 687-693.
23
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نقش الگوها بر رفتار مطالعه دانشجویان دانشگاه تبریز براساس نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا
هدف: بررسی و تحلیل نقش الگوها بر مطالعه دانشجویان دانشگاه تبریز براساس نظریه یادگیری مشاهدهای بندورا است. روش: روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. 9833 نفر دانشجوی کارشناسی دانشگاه تبریز جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدهند. از بین آنها با استفاده از جدول کرجسی-مورگان 373 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که براساس مولفه های نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا تنظیم شده بود که بعد از تائید روایی و پایایی بین نمونه آماری توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون تی، تحلیل واریانس و رگرسیون خطی چندگانه استفاده به عمل آمد.یافته ها: یافته ها نشان داد 46 درصد از دانشجویان الگوهای مطالعه خود را از طریق شبکه اجتماعی دنبال می کنند. دانشجویان دانشگاه تبریز در امر مطالعه خود به ترتیب از دوستان و استادان با میانگین 62/3 و 57/3 بیشترین الگوپذیری را داشتند. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که میانگین میزان مطالعه در گروههای عمده تحصیلی، اختلاف معنیداری با هم دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد متغیّرهای مستقل، «انگیزه»، «توجه»، «تمرین» و «به یادسپاری» وارد معادله شدند، که در مجموع 64 درصد از تغییرات مربوط به متغیّر مطالعه را این 4 متغیّر تبیین کردند. در نتیجه میتوان گفت که رفتار مطالعه دانشجویان براساس نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا قابل تبیین است.اصالت اثر: استفاده از نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا برای تبیین مطالعه در بین دانشجویان، نوآوری اصلی این مقاله به شمار میرود.
https://jlib.ut.ac.ir/article_73276_6cc4695f164551d059d30d0d0c383463.pdf
2019-06-22
97
121
10.22059/jlib.2019.278860.1398
کلیدواژهها: مطالعه
نقش الگوها
نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا
دانشجویان دانشگاه تبریز
افشین
حمدی پور
hamdipour@gmail.com
1
دانشگاه تبریز، عضو هیات علمی
LEAD_AUTHOR
هاشم
عطاپور
hashematapour@gmail.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
AUTHOR
فریده
عباداللهی
ebadollahi.f@yahoo.com
3
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر یادگیری سازمانی با استفاده از تکنیک دلفی فازی، مطالعه موردی: یک مرکز تحقیقاتی
هدف و زمینه: هدف تحقیق شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر یادگیری در یک مرکز تحقیقاتی است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی میباشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، عوامل اولیه موثر بر یادگیری سازمانی استخراج و سپس با استفاده از پرسشامه دلفی فازی، عوامل در سه مرحله از طریق پنل دلفی اعتبارسنجی شده است. جامعه آماری این تحقیق، محققین، خبرگان و متخصصین آشنا به موضوع تحقیق در حوزه یادگیری سازمانی میباشد. در مرحله بعد با پرسشنامه مقایسه زوجی و تکنیک AHP، عوامل شناسایی شده با استفاده از نظر خبرگان، اولویتبندی شدند. مبنای این اولویتبندی، میزان اثرگذاری هر کدام از عوامل بر سطح یادگیری سازمانی میباشد. نتیجه گیری: یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل فرهنگی، ساختاری، اقدامات مدیریت منابع انسانی، نگرش و ادراک کارکنان از مهمترین عوامل اثرگذار بر یادگیری از دیدگاه خبرگان میباشند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_73277_a5357b61a40339bc9b3c43e841679e1b.pdf
2019-06-22
122
143
10.22059/jlib.2019.283300.1413
یادگیری سازمانی
یادگیری فردی
یادگیری گروهی
تکنیک دلفی فازی
پنل خبرگان
میترا
دیلمقانی
mdilmaghani8@gmail.com
1
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
LEAD_AUTHOR
مجید
رمضان
m_ramezan83@yahoo.com
2
مدیر گروه منابع انسانی دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
فاطمه سادات
رضایی
rezaeefs1@gmail.com
3
کارشناس ارشد مهندسی صنایع
AUTHOR
منابع
1
الهیاری، رحمت الله، (1389 ). بررسی رابطه بین توانمندسازی کارکنان و یادگیری سازمانی در حوزه ستادی دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشدریال دانشگاه تهران.
2
حضرتی ویری، اصغر، عباس پور، عباس، و اکبری محله کالیی، محمد، (1392)، تعهدسازمانی، یادگیری سازمانی و میزان تحصیالت، چشم انداز مدیریت دولتی 13 . 159-173.
3
Alas, R. (2009). The impact of work-related values on the readiness to change in Estonian organizations. Journal of Business Ethics, 86, 113–124.
4
Chareonsuk, C. and Chansa-ngavej, C. (2008). “Intangible asset management framework for long-term financial performance, Industrial Management & Data Systems”, Vol. 108, No. 6, pp. 812- 828.
5
Choong, K.K. (2008). “Intellectual capital: definitions, categorization and reporting models”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 9, No. 4, pp. 609- 638
6
Krishna, V.(2008). Exploring organizational commitment from an organizational perspective: Organizational learning as a determinant of affective commitment in indian software firms (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations & Theses (UMI No. 3297162).
7
Senge, Peter M.; Sterman, John D. (1990). "Systems thinking and oganizational learning acting locally and thinking globally in the organization of the future". Presented in the conference on transforming organization, MIT, May, 29-31. from :www.ejournal.narotama.ac.i
8
Van Breda-Verduijn, H., & Heijboer, M. (2016). Learning culture, continuous learning, organizational learning anthropologist. Industrial and Commercial Training, 48(3), 123- 128.
9
Yang, Baiyin; Watkins, Karen E.; Marsick, Victoria J. (2004). "The construct of the learning organization: Dimensions, measurement, and validation".Human Resource Development Quarterly, 15 (1): 31-50. from: www.emeraldinsight .com
10
Yeung Arthur K., Ulrich David O., Nason Stephen W. and Ann Von Glinow Mary (1999). “Organizational Learning Capability”, New York, Oxford Ubiversity Press
11