دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
54
1
2020
05
21
مطالعه روشهای ایجاد هستیشناسی: شناسایی مولفهها و ویژگیها بر مبنای تحلیل پژوهشهای انجام شده
13
39
FA
هدی
هماوندی
0000-0002-2722-3904
دانشجوی دکتری تخصصی/گروه علم اطلاعات و دانش شناسی/دانشکده مدیریت/ دانشگاه تهران/ ایران
h.homavandi@gmail.com
فاطمه
فهیم نیا
دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشیار و مدیر گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
fahimnia@ut.ac.ir
مریم
ناخدا
دانشگاه تهران- دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی
mnakhoda@ut.ac.ir
ملوک السادات
حسینی بهشتی
0000-0003-0059-6927
دکترى تخصصى زبانشناسى عمومى، استادیار پژوهشگاه علوم و فناورى اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران
beheshti@irandoc.ac.ir
10.22059/jlib.2020.303455.1493
چکیده<br />هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طبقه بندی روشهای ایجاد هستیشناسی و ویژگیها و شاخصهای مورد توجه در این روشها برمبنای مطالعات صورت گرفته در این حوزه انجام شده است.<br />روش: به منظور تحقق اهداف مورد نظر، پژوهش پیش رو برای نخستین بار با استفاده از روش فراترکیب به بررسی نظاممند و تحلیل پژوهشهای انجام شده در حوزه روشهای طراحی و ساخت هستیشناسی پرداخت. برهمین اساس 59 منبع (مقالات پژوهشی و مقالات کنفرانسها و پایان نامه) از میان منابع موجود جستجو شده، برگزیده و تحلیل شدند. به منظور اعتبارسنجی نتایج از ضریب توافق خبرگی کاپا استفاده شد. سپس بر اساس نتایج حاصل از آن اقدام به ارائه چارچوبی شامل طبقه بندی روشها و ویژگیها و مفاهیم مورد توجه در هر یک از منابع مورد بررسی نمود. <br />یافتهها: در نتیجه تحلیل مطالعات 64 مولفه (حاصل از 140 کد اولیه )، 43 مفهوم و 10 مقوله اصلی حاصل شد. <br />اصالت: ویژگیها و شاخصهای حاصل شده، چارچوبی عمومی برای طراحی و ساخت هستیشناسی مبتنی بر پژوهشهای صورت گرفته ارائه میدهد و علاوه بر آن با ارائه شمایی از پژوهشهایی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته، پژوهشگران حوزه طراحی و ساخت هستیشناسی را تا حد زیادی از جستجو، مطالعه و تحلیل منابع متعدد و پراکنده بینیاز میگرداند. بدین صورت که با ارائه ویژگیها و نقاط اصلی این روشها کار انتخاب روشهای ساخت هستیشناسی متناسب با ملزومات حوزه مورد نظر برای سازندگان آن تسهیل شود
روش طراحی هستیشناسی,چارچوب هستیشناسی,فراترکیب,روشهای هستان نگاری
https://jlib.ut.ac.ir/article_77269.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_77269_1162074b002b5fcf6d84bd769ef60b0a.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
54
1
2020
05
21
تعریف «نیازهای روانشناختی بنیادین» کاربر در استفاده از محصولات تعاملی و شناسایی مولفههای آن
39
57
FA
بابک
سهرابی
دکتری علوم مدیریت؛ استاد؛ دانشگاه تهران؛ تهران، ایران؛
bsohrabi@ut.ac.ir
حمید رضا
یزدانی
0000-0002-5957-643X
دکتری مدیریت منابع انسانی؛ استادیار؛ پردیس فارابی دانشگاه تهران؛ تهران، ایران
hryazdani@ut.ac.ir
علی
رجب زاده
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، تهران
alirajabzadeh@modares.ac.ir
حامد
محجوب
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه تهران
hamedmahjoub@gmail.com
10.22059/jlib.2020.305220.1503
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه تعریف دقیقی از «نیازهای بنیادین روانشناختی کاربر» در استفاده از محصولات تعاملی و همچنین استخراج مولفههای آن انجام شد.<br />روش تحقیق: در این مطالعه از روش فراترکیب به منظور جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش، پایان نامهها و مقالات فارسی و لاتین مرتبط با موضوع است که بدون محدودیت زمانی در پایگاههای اطلاعاتی و مجلات علمی پژوهشی معتبر داخل و خارج کشور انتشار یافتهاند. 45 عنوان پژوهش با کسب شرایط مناسب برای ورود به فراترکیب انتخاب شدند.<br />یافتهها: پژوهش حاضر در گام اول، با ایجاد تمایز مفهوم «نیازهای روانشناختی بنیادین کاربر» از «نیازهای روانشناختی بنیادین انسان» به تعریف هر یک از این مفاهیم رسیده و سپس در گام دوم تعداد 37 مولفه نیاز روانشناختی بنیادین را استخراج و تعریف نموده است. <br />اصالت اثر: استفاده از ظرفیت نظریههای مربوط به نیازهای روانشناختی انسان در سایر علوم، همواره محدود به بکارگیری یک نظریه خاص بوده است، درحالی که استفاده از یک فرامطالعه که بتواند فرصتهای بیشتری برای خلق ایدههای جدید مرتبط با طراحی و توسعه محصولات تعاملی فراهم آورد مغفول مانده است. نتایج این تحقیق میتواند به درک عمیقتر از مفهوم نیازهای روانشناختی کاربر در مسیر طراحی محصولات تعاملی کمک نماید. همچنین نیازهای روانشناختی معرفی شده در این پژوهش را میتوان بهعنوان نقطه شروع طراحی محصولات تعاملی درنظر گرفت و این رویکرد جدید میتواند ظرفیت عظیمی برای ایجاد ایدههای خلاقانه و تازه باشد.
تجربه کاربر,نیاز,نیازهای روانشناختی بنیادین انسان,نیازهای روانشناختی بنیادین کاربر
https://jlib.ut.ac.ir/article_77263.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_77263_af918f7f86d5ae586aa39fb641c58ad1.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
54
1
2020
05
21
مقایسه و ارزیابی نرمافزارهای ذخیرهسازی مبتنی بر ابر برای استفاده در آرشیوها: پیشنهاد نرمافزار مناسب برای مراکز آرشیوی داخلی
57
75
FA
عبدالرضا
ایزدی
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ایران
abizadi75@gmail.com
عبدالحسین
فرج پهلو
استاد رشته علم اطلاعات ودانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز (
farajpahlou@scu.ac.ir
10.22059/jlib.2020.295336.1453
هدف: هدف پژوهش حاضر مشخص کردن نرمافزارهای ذخیرهسازی مبتنی بر ابر که دارای قابلیت آرشیوی هستند و بررسی میزان امکانات و ویژگیهای آنهاست تا مناسبترین نرمافزار از نظر دارا بودن امکانات مشخص شده و به مراکز آرشیوی داخلی معرفی شود. <br /> روش شناسی: این پژوهش با دو روش مطالعه کتابخانهای و پیمایش توصیفی انجام شده است که ابزار گردآوری داده در هرکدام از روشها به ترتیب، عبارتند از فیش برداری و سیاهه وارسی محقق ساخته. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 22 نرمافزار ذخیرهسازی مبتنی بر ابر که قابلیت آرشیوی دارند میباشد که بر اساس شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شده اند. <br /> یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که نرمافزارهایی که قابلیت چند سکویی دارند مزایایی زیادی هم برای کاربران و هم برای طراحان نرمافزار دارند و بیشترین ضعف نرمافزارهای پژوهش حاضر در زمینه سکوی ارائه نرمافزار، مربوط به سکوهای سیستم عامل IOS و سیستم عامل Android میباشد. در زمینه ویژگیهای فضای ذخیرهسازی ابری نرمافزارها نیز ویژگیهای رمزنگاری، اشتراک گذاری پروندهها، کنترل دسترسی و پشتیبان گیری بیشترین میزان پشتیبانی را داشتند؛ همچنین بیشترین ضعف نرمافزارهای جامعه آماری در این زمینه نیز ضعف در ویژگی کنترل نسخه است.<br /> نتایج: نتایج این پژوهش، دو نرمافزار X Cloud و luckycloud را به عنوان مناسبترین نرمافزارهای ذخیرهسازی مبتنی بر ابر که دارای قابلیت آرشیوی، جهت استفاده در مراکز آرشیوی داخلی، معرفی میکند.
"رایانش ابری","نرم افزار ابری","آرشیو"
https://jlib.ut.ac.ir/article_77268.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_77268_e14b2a5f8464e754886eae288e12c237.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
54
1
2020
05
21
تحلیل روابط میانرشتهای فناوریهای نانو، زیستی، اطلاعات و شناختی با تکنیک هماستنادی
77
95
FA
قاسم
آزادی احمدآبادی
0000-0002-3610-2573
عضو هیئت علمی / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
azadi_gh@yahoo.com
حمزه علی
نورمحمدی
0000-0002-5466-6647
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد
nourmohammadi@shahed.ac.ir
10.22059/jlib.2020.238103.1237
هدف: این پژوهش قصد دارد ماهیت میانرشتگی مقالههای چهار حوزه نانو، زیستی، شناختی و اطلاعات را براساس تکنیک هماستنادی شناسایی کند.<br />روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی بوده و از تکنیک هماستنادی استفاده کرد. جامعه آماری، مقالههای ایران به زبان انگلیسی در قالب مقاله در چهار حوزه فناوری نانو (21393 مقاله)، زیستی(27578)، شناختی (16358) و اطلاعات (3535) سالهای ۲۰۰1 تا ۲۰۱۵ که در اسکوپوس نمایه شده است. شاخصهای مورداستفاده شامل تأثیرگذاری و تأثیرپذیری، شاخص شمول (دربردارندگی)، نظریه گراف، درخت پوشای بیشینه و کمینه است.<br />یافتهها: بالاترین امتیاز شاخص شمول متعلق به حوزه اطلاعات در ترکیب «اطلاعات - زیستی» است. بالاترین تعداد استناد مشترک، مربوط به ترکیب حوزههای «نانو - اطلاعات - زیستی» است. تأثیرپذیری حوزه اطلاعات از سایر حوزهها و تأثیرگذاری حوزه نانو بر سایر حوزهها بیشتر است.<br />نتیجهگیری: دو حوزه نانو و زیستی به میزان زیادی این قابلیت را دارند که از آثار نویسندگان مشترکی جهت استناد به مقالههای خود بهرهمند شوند. در ترکیب سهگانه «نانو - اطلاعات - زیستی»، از بُعد استناد بین نویسندگان مشترک، هماهنگی یا میانرشتگی بیشتری دیده میشود و امکان بیشتری جهت بهرهگیری از آثار نویسندگان بهمنظور استناددهی در مقالههای خود را دارند.
واژگان کلیدی: هماستنادی,میانرشتگی,فناوریهای همگرا,تولیدات علمی ایران,علمسنجی
https://jlib.ut.ac.ir/article_77266.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_77266_f60c39bd4ec926ecd4507a131c8671d4.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
54
1
2020
05
21
بررسی رابطه مدیریت دانش با نوآوری خدمات در کتابخانههای دانشگاهی
99
114
FA
صالح
رحیمی
0000-0001-6540-9825
هیات علمی
saleh_rahimi@yahoo.com
فرامرز
سهیلی
0000-0003-2581-7052
هیأت علمی دانشگاه پیام نور
fsohieli@gmail.com
نسرین
بسطامی
کارشناس ارشد دانشگاه رازی
o.nsrin1376@yahoo.com
سارا
بهرامی نیا
دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی،
bahramisaraa@gmail.com
10.22059/jlib.2020.299406.1474
ﻫﺪف: هدف این پژوهش تعیین رابطه مدیریت دانش با نوآوری خدمات در کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه است.<br />روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه اسلام، آگروال و اکیدا استفاده، و پس از هنجاریابی در میان نمونه پژوهشی توزیع گردید. جامعه آماری پژوهش، شامل 55 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاهی بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس انجام گرفت.<br />یافتهها: یافتهها نشان داد که بیشترین میانگین مربوط به متغیر نوآوری در خدمات کتابخانه (39/3) و کمترین میانگین مربوط به اشاعه و انتقال دانش (05/3) بود. همچنین بین کسب و خلق دانش، اشاعه و انتقال دانش، و کاربرد و استفاده از دانش با نوآوری در خدمات کتابخانههای دانشگاهی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و همچنین بین مدیریت دانش و نوآوری در خدمات کتابخانههای دانشگاهی رابطه مثبت معناداری دیده شد. بین نوآوری در خدمات و ابعاد مدیریت دانش کتابداران مورد مطالعه بر حسب محل خدمت کتابداران تفاوت معنیداری وجود ندارد.<br />اصالتاثر: باتوجهبه، مطلوب بودن وضعیت مدیریت دانش و نوآوری در خدمات کتابخانههای دانشگاهی (بهجز مؤلفهی اشاعه و انتقال دانش) ضروری است تا مدیران و مسئولان کتابخانههای دانشگاهی در مؤلفهی تسهیم دانش، زمینهی حضور کتابداران را در فعالیتهای اجتماعی و جلسات بحث و گفتگو فراهم ساخته و با برنامهریزی مناسب با ایجاد انگیزه لازم، فرهنگ تسهیم و اشتراک دانش را در بین کتابداران افزایش دهد. مدیران میتوانند از طریق برگزاری جلسات طوفان فکری یا جلسات بازنگری پس از اقدام، فضایی آزاد برای ابراز ایدهها و نظرات کتابداران فراهم کنند.
مدیریت دانش,کسب و خلق دانش,اشاعه و انتقال دانش,کاربرد و استفاده دانش,نوآوری خدمات
https://jlib.ut.ac.ir/article_77264.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_77264_28e4e116b9190f4d7385c70a77480055.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
54
1
2020
05
21
تحلیل عوامل موثر بر بروندادهای علمی محققان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و ترسیم شبکه همتالیفی بر اساس اطلاعات پایگاه اسکوپوس (1989-2019)
115
134
FA
رحیم
شهبازی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
rshahbaz@gmail.com
10.22059/jlib.2020.295997.1456
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل موثر بر تولید علم در رشتههای ریاضی، فیزیک و شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است. <br />روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش علمسنجی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، مدارک نمایه شده (1989 -2019) در حوزههای موضوعی شیمی، ریاضی و فیزیک از پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس است. برای ترسیم نقشههای علمی، از نرمافزار ووسویوور و برای پاسخ به فرضیههای پژوهش از آزمونهای آماری t، تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. <br />یافتهها: بر اساس یافتهها، میزان همکاریهای علمی بینالمللی پژوهشگران ریاضیات دانشگاه در مقایسه با محققان رشتههای شیمی و فیزیک بیشتر است. همچنین، میانگین تولیدات علمی بر حسب مرتبه علمی و جنسیت معنیدار، ولی بر حسب گروه آموزشی و محل اخذ مدرک معنیدار نیستند. بین تعداد واحد پایاننامه و تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس رابطه معنیدار و همبستگی مثبت بالایی وجود دارد.<br />اصالت اثر: تحلیل تولیدات علمی محققان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بر اساس پایگاه اسکوپوس و ترسیم شبکه هم تالیفی با نرم افزار ووس ویور از نوآوری های پژوهش حاضر است.<br />واژههای کلیدی: علمسنجی، همتالیفی، اسکوپوس
واژههای کلیدی: علمسنجی,همنویسندگی,وُس ویوور,پایاننامه,تحلیل رگرسیون
https://jlib.ut.ac.ir/article_77265.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_77265_ec615abefdf6125b0afe66a0f3357add.pdf