دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
45
4
2011
12
22
سخن سردبیر: بین اطلاعرسانی و شایعه
7
11
FA
غلامرضا
فدایی
استاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران؛
ghfadaie@ut.ac.ir
حادثه غریبی در تاریخ 12 و 13 فروردین سال 1390 برای حوزه کتابداری و اطلاع رسانی اتفاق افتاد که از جهات عدیده ای قابل تامل است و آن این بود که ظاهرا فردی که هیچگونه مسئولیتی در امر برنامه ریزی در این حوزه را نداشته است به طنز نکته ای را مطرح می کند و آن اینکه نام کتابداری و اطلاع-رسانی در بین نامهای دیگر اگر به مهندسی ناوبری اطلاعات تغییر کند چه میشود. این سخن طنز آلود توسط افراد نقل می شود آنگاه ناگهان خبرگزاری از راه می رسد و در زمان کمبود خبر؛ یعنی تعطیلی روزهای 12و13 آن را می-رباید، سوژه میکند و به سرعت تداول عام پیدا می کند تا به عنوان جنجالی ترین خبر در این حوزه و شاید بیرون حوزه کتابداری و اطلاع رسانی بدل می شود.
https://jlib.ut.ac.ir/article_28766.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_28766_b7f9ab69bf640b886228cfc9be48b34d.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
45
4
2011
12
22
مطالعه مقایسهای تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی توسط «کتابدار» و «معلم»
برارتقای مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشآموزان دبیرستانهای
هوشمند دخترانه شهر تهران
13
32
FA
نسترن
پورصالحی
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران
poursalehi@ut.ac.ir
فاطمه
زندیان
استادیار گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت مدرس
zandian@modares.ac.ir
فاطمه
فهیم نیا
استادیار گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران
fahimnia@ut.ac.ir
هدف: این پژوهش با توجه به اهمیت آموزش سواد اطلاعاتی به دانش آموزان، ضمن طراحی یک دوره آموزشی، به بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش مهارتهای سواداطلاعاتی از سوی معلم و کتابدار در دو دبیرستان هوشمند پرداخته است، و سعی در یافتن فرد مسئول این آموزشها در مدارس دارد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و از روشهای کتابخانهای و شبه تجربی بهره میگیرد. از میان دوازده مدرسه هوشمند شهر تهران، دبیرستانهای دخترانه آبسال و ندای آزادی که از شباهت بیشتری به لحاظ زیرساختهای فناوری اطلاعات و سابقه هوشمند بودن برخوردار بودند، انتخاب شدند. در دبیرستان آبسال کتابدار متخصص و در دبیرستان ندای آزادی یکی از دبیران، به آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی طی 4 جلسه پرداختند.
یافتهها: پیش از آموزش مهارتهای سواداطلاعاتی، دانش آموزان دو دبیرستان مورد سنجش قرار گرفتند و طبق نتایج آزمون t مستقل تفاوت معناداری میان دانش آموزان دو دبیرستان پیش از آغاز آموزش وجود نداشت. میانگین تفاضل نمرات پس آزمون و پیش آزمون نشان داد، کتابدار به میزان 33/1 و معلم به میزان 07/0 در ارتقای مهارتهای سواد اطلاعاتی دانش آموزان موثر بودهاند و بر اساس آزمون t زوجی میزان تغییرات تنها در گروه تحت تعلیم کتابدار معنادار بوده است. همچنین تغییر معناداری در نمره سواد اطلاعاتیِ پیش و پس آزمون دو گروه آموزش دیده به وسیله معلم و کتابدار رخ داده است.
سنجش,سواد اطلاعاتی,شهر تهران,کتابخانه آموزشگاهی,مدارس هوشمند
https://jlib.ut.ac.ir/article_28767.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_28767_cd5204138a80e2d16c12c26297be8700.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
45
4
2011
12
22
تاثیر ساختار سازمانی بر گرایش کارآفرینانه افراد سازمان مورد مطالعه: کتابخانه های دانشگاه تهران(پردیس های مستقردر شهر تهران)
33
53
FA
ابوالقاسم
عربیون
عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
arabiun@ut.ac.ir
عامر
دهقان
کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
amerdehghan@ut.ac.ir
آرش
رضازاده
کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
a.rezazadeh@ut.ac.ir
یوسف
زرنگاریان
کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
yoosefzar@gmail.com
توفیق
ساعدی تپه رشت
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
tofigh.saady@yahoo.com
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر گرایش کارآفرینانه افراد سازمان در کتابخانههای مربوط به پردیسهای دانشگاه تهران که در شهرتهران مستقر هستند، میباشد.
روش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث روش به دست آوردن دادهها از نوع توصیفی پیمایشی و از نظر نوع دادههای گردآوری شده که به وسیله پرسشنامه به دست آمدهاند، از نوع کمی میباشد. برای سنجش ابعاد ساختار سازمانی از پرسشنامه استاندارد رابینز1 و برای سنجش گرایش کارآفرینانه از پرسشنامه استاندارد لامپکین و دس2 استفاده شد. جامعة آماری تحقیق، کارشناسان کتابخانههای دانشگاه تهران (حدود 250 نفر) است و در نهایت با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید.
یافتهها: تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه و همچنین سنجش مدل معادلات ساختاری نشان داد که ساختار سازمانی بر گرایش کارآفرینانه افراد سازمان تأثیر مثبت و معناداری دارد. یافتههای این پژوهش میتواند به مدیران کتابخانههای دانشگاه تهران در شناسایی ضعفها و قوتهای طراحی ساختار سازمانی مؤثر در بروز رفتارها و تمایلات افراد در جهت فعالیتهای کارآفرینانه کمک کند.
دانشگاه تهران,ساختار سازمانی,کتابخانه,گرایش کارآفرینانه
https://jlib.ut.ac.ir/article_28768.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_28768_d1ee5b975f0fb5cce3461d5971a7a505.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
45
4
2011
12
22
وضعیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کتابخانه ها
و مراکز اطلاع رسانی تخصصی شهر تهران
55
75
FA
زهرا
ابوالقاسمی
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع¬رسانی دانشگاه الزهرا؛
abolghasemiz@gmail.com
امیر
غائبی
0000-0003-0495-3434
استادیار گروه کتابداری و اطلاع¬رسانی دانشگاه الزهرا (س)؛
ghaebi@alzahra.ac.ir
سعید
رضائی شریف آبادی
0000-0003-3113-2973
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع¬رسانی دانشگاه الزهرا (س)؛
srezaei@alzahra.ac.ir
هدف: این پژوهش به بررسی وضعیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی تخصصی در شهر تهران میپردازد.
روش: این پژوهش با یک رویکرد کمی و با استفاده از روشهای مطالعات کتابخانهای و پیمایشی در 131 کتابخانه و مرکز اطلاعرسانی تخصصی شهر تهران انجام شده است.
یافتهها: تجزیه و تحلیلهای آماری ناهمخوانی 4 مورد از 7 ملاک ارزیابی شامل: برنامهریزی و پیاده-سازی مدیریت خدمات، فرایندهای ارائه خدمات، فرایندهای کنترلی، و فرایند عرضه با استاندارد را در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی تخصصی شهر تهران، تأیید کرد و در مورد ملاکهای سیستم مدیریتی، فرایندهای ارتباطی، فرایندهای راهحلی، به انسجام نظری رسیده نشد.
استاندارد ISO/IEC20000:2005,تهران,فناوری اطلاعات,کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی تخصصی,مدیریت خدمات
https://jlib.ut.ac.ir/article_28769.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_28769_2965313df0e935b449e0e5314592664d.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
45
4
2011
12
22
کیفیت یادگیری در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاهی؛ مطالعهای کیفی
77
100
FA
روح الله
مهدیون
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
r_mahdiuon@sbu.ac.ir
محمد
قهرمانی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
ghahramani@sbu.ac.ir
مقصود
فراستخواه
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
m_farasatkhah@yahoo.com
محمود
ابوالقاسمی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
abolghassemi@yahoo.com
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کیفیت یادگیری الکترونیکی در مراکز آموزش الکترونیکی است.
روش: در این تحقیق از روش تحقیق کیفی پدیدار شناسی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش مدیران و خبرگان مراکز یادگیری الکترونیکی، خبرگان و سیاستگذاران کیفیت در آموزش عالی و دانشجویان بودند که تعداد 18 نفر از میان آنها بصورت هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند. روایی یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار تضمین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز و محوری، استفاده شد.
یافتهها: نتایج گویای آنست که 117 گزاره مفهومی اولیه با 17 مقوله فرعی و 3 گزاره مقولهای اصلی تاثیرگذار بر کیفیت یادگیری در قالب عوامل علّی بی واسطه، زمینه و شرایط محیطی شناسایی و روابط بین آنها در قالب الگوی ساختاری ترسیم و ارائه شد.
پدیدارشناسی و مراکز آموزش الکترونیکی,کیفیت یادگیری الکترونیکی
https://jlib.ut.ac.ir/article_28770.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_28770_ad79a9f8fc43428bccaddc2d69121c5c.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
45
4
2011
12
22
بررسی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی کتابداران شاغل
در کتابخانههای دانشگاه تهران
101
121
FA
فهیمه
باب الحوائجی
0000-0002-5876-1588
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
f.babalhavaeji@gmail.com
عباسعلی
رستمینسب
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان؛
rostaminasab@uk.ac.ir
اورانوس
تاج الدینی
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
tajedini@yahoo.com
فخرالسادات
هاشمینسب
کارشناس ارشد جامعه شناسی
f.hasheminasab@gmail.com
هدف: این پژوهش با هدف، بررسی رابطه هوش معنوی و شادکامی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه تهران انجام شده است .
روش: پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه هوش معنوی اسماعیل ناصری (1387) و نیز پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) استفاده شد. تعداد 150 پرسشنامه توسط محققان جمعآوری شد که پس از بازبینی و تصحیح پرسشنامههای ناقص، 132 پرسشنامه نهایی انتخاب شدند و سپس تحلیل آماری بر روی دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافتهها: نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی و شادکامی کتابداران رابطه معناداری وجود دارد، (با سطح معناداری 000/0 و ضریب همبستگی 836/0)، بنابراین فرض وجود رابطه بین هوش معنوی کتابداران و شادکامی آنها با بیش از 99 درصد اطمینان تأیید میشود. همچنین یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین هوش معنوی و شادکامی کتابداران بر اساس جنسیت و تاهل آنها رابطه معنی داری وجود ندارد.
شادکامی,کتابخانههای دانشگاهی,کتابداران کتابخانههای دانشگاهی,هوش معنوی
https://jlib.ut.ac.ir/article_28771.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_28771_53216e492d9f86aabceb97df847ece37.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
45
4
2011
12
22
در آمدی بر روش مهندسی معکوس در نسخهشناسی
123
142
FA
محمد
وصفی
0000-0003-4331-6454
استادیار دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران
mvasfi@ut.ac.ir
هدف: آنچه از نسخههای خطی ادامه حیات یافته، از سرنوشتی یکسان برخوردار نبوده است. هر چند آن تعداد از نسخهها که اطلاعاتِ دقیقی در معرفی خود به همراه دارند، کم نیستند، با این حال، رقم قابل توجهی از آنها، در هاله از ابهام به سربرده و آگاهی لازم آنها را همراهی نمیکند؛ آثاری هم به نام دیگران شهرت یافته و هویت پدید آورندهِ اصلی، پنهان است؛ نسخههایی هم در اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی دچارآسیب دیدگی جزئی و کلی و یا تباهی شده که تعداد آنها فرآوان است.
روش: این نوشتار در کشف هویت و یا محک زدن به دادههای گزارش شده از نسخهها، کاربست روشی را هدف قرارداده که طی سالهای اخیردر رشتههای فنی و مهندسی، زیرِ عنوان «مهندسی معکوس» از آن یاد میشود. با این روش در مواردی میتوان با «اعتماد صِرف بر فن و تکنولوژی» و در شرایطی میتواند «با قرار گرفتنِ فن و تکنولوژی در کنار دیگر تخصصها و دادهها»، احتیاطِ علمی در شناخت و معرفی نسخه را فزونی داد، و اگردستِ جعل و یا تزویری در نسخه وارد شده، با اطمینانِ بالایی از جزئیات آن سخن گفت، و اگرنسخهای نیازمند مرمّت است، اجرای آن را با دقت لازم، امکان سنجی کرد.
یافتهها: نظر به بین رشتهای بودنِ ادعای این نوشتار و تازه بودن زاویه نگاه، ارائه منابع، ذیلِ عنوان آمده مقدور نبوده است، با این حال تلاش شده، نوشتار با استفاده از منابع کتابخانه ای در دو دانشِ مستقلِ «کتابداری» و «فنی – مهندسی» مستند شود. با آنچه آمده است، مرزهای کارِ فهرست نگار، محقق و نقّاد، به هم آمیخته است و بیانگر ارتباط مستقیمی است که میتوان بین مهندسی معکوس و نسخه شناسی یافت شود.
مهندسی معکوس,نسخه خطی,نسخه شناسی,هویت متن
https://jlib.ut.ac.ir/article_28772.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_28772_05d7ae13e96d7d20254976548e27f1e9.pdf