دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
46
2
2012
06
21
سخن سردبیر: هنر و کتابداری و اطلاع رسانی
7
13
FA
10.22059/jlib.2012.36178
https://jlib.ut.ac.ir/article_36178.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_36178_16982db3a4c78f6fd2854044cccf3cf0.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
46
2
2012
06
21
رابطة میزان استفاده از فنآوری اطلاعات با عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
13
30
FA
عباس
بازرگان هرندی
استاد دانشگاه تهران
abbas.bazargan@ pedagogy.ir
امین
حسینی شاوون
کارشناس ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران
hoseiny248@yahoo.com
روح اله
مهدیون
استاد یار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
rmahdiuon@gmail.com
10.22059/jlib.2012.36179
هدف: هدف این پژوهش، مشخص کردن رابطة بین میزان استفادة اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی از فنآوری اطلاعات با عملکرد آموزشی آنان در دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بود.
روش: روش این پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به تعداد 53 نفر شامل (10 نفر زن و 43 نفر مرد) بودند و به صورت سرشماری انتخاب شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد اعضای هیأت علمی به میزان متوسط از فنآوری اطلاعات استفاده میکنند و عملکرد آموزشی آنان در سطح مطلوب قرار دارد و میان گروههای آموزشی از نظر میزان استفاده فنآوری اطلاعات تفاوت معنیداری مشاهده نشد. همچنین بین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات با عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی با 53/0 = در سطح 001/0 رابطه معنیداری وجود داشت
فناوری اطلاعات,عملکرد آموزشی,اعضای هیأت علمی
https://jlib.ut.ac.ir/article_36179.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_36179_09e85b1cf89000238542a02141fb2d6f.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
46
2
2012
06
21
بررسی رابطه هوش هیجانی واضطراب کتابخانهای دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر بوشهر
31
50
FA
عبدالرسول
خسروی
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
khosravi2422@gmail.com
رضا
بصیریان جهرمی
0000-0002-8170-5728
مربی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
rezabj@gmail.com
شهره
سیدحسینی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی
tanin64@gmail.com
نیلوفر
معتمد
دانشیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
motamed_drn@yahoo.com
10.22059/jlib.2012.36194
هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه بین هوش هیجانی و اضطراب کتابخانهای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دانشگاه خلیج فارس است. <br />روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی با روش پیمایشی و از نوع همبستگی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه هنجاریابی شده هوش هیجانی سیبریاشرینگ و پرسشنامه بومیسازی شده اضطراب کتابخانهای بوستیک است. جامعه پژوهش را 700 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دانشگاه خلیج فارس تشکیل میدهد که به شیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. <br />یافتهها: یافتهها نشان داد بین هوش هیجانی و اضطراب کتابخانهای دانشجویان رابطه معکوس و معناداری وجود داشت. همچنین بین مؤلّفههای هوش هیجانی- به غیر از مؤلّفه خودانگیزی_ و اضطراب کتابخانهای و مؤلّفههای آن رابطه معکوس و معناداری وجود داشت. با توجه یه یافتههای پژوهش و وجود رابطه معنادار هوش هیجانی و اضطراب کتابخانهای، به نظر میرسد توجه به هوش هیجانی برای کاهش سطح اضطراب دانشجویان هنگام استفاده از کتابخانه و درنتیجه بهرهوری بهتر کتابخانه مؤثر و ارزشمند باشد. <br />
اضطراب کتابخانهای,هوش هیجانی,دانشگاه علوم پزشکی بوشهر,دانشگاه خلیج فارس بوشهر
https://jlib.ut.ac.ir/article_36194.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_36194_71412b6c4b2e15ee9518097837ed0c26.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
46
2
2012
06
21
عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثر بر اقتصاد نشر ایران: مطالعه موردی دیدگاه ناشران فعال بین سالهای 1358-1387
51
76
FA
داریوش
مطلبی
0000-0002-2503-6558
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر ری، دکتری کتابداری
dariushmatlabi@yahoo.com
فهیمه
باب الحوائجی
0000-0002-5876-1588
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دکترای کتابداری و اطلاع رسانی
f.babalhavaeji@gmail.com
10.22059/jlib.2012.36195
هدف: عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار بر اقتصاد نشر کتاب ایران از دیدگاه ناشران با هدف شناسایی خلاءها، مشکلات و راهکارهای توسعه اقتصاد نشر مورد بررسی قرار گرفته است.<br />روششناسی: برای مطالعه دیدگاهها و نظرات ناشران از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل 264 ناشر خصوصی است که 98 ناشر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندیشد? منظم انتخاب شدهاند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگرساخته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری فریدمن استفاده شده است.<br />یافتهها: افزایش میزان جمعیت با سواد بیشترین تاثیر مثبت و فقر اقتصادی بیشترین تاثیر منفی را در عرضه کتاب از دیدگاه ناشران داشتهاند. اطلاعرسانی کتاب از طریق مطبوعات، توزیع مطلوب کتاب بیشترین تاثیر مثبت و افزایش نرخ بیکاری بیشترین تاثیر منفی را بر تقاضای کتاب داشتهاند. <br />نتایج: مطالعه متغیرهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرتبط با عرضه و تقاضای کتاب نشان میدهد در مجموع ناشران تاثیر این متغیرها را مثبت ارزیابی کردهاند؛ همچنین ناشران تاثیر اقدامات نظارتی و حمایتهای ترویجی و مالی دولت بر عرضه و تقاضای کتاب را مثبت ارزیابی کردهاند و ممیزی را بزرگترین مشکل در این حوزه مطرح کردهاند. فرضیه اول و دوم مبنی بر «تاثیر مثبت تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در عرضه و تقاضای کتاب» و فرضیه سوم «تاثیر مثبت سیاستهای دولت در بهبود اقتصاد نشر» از دیدگاه ناشران با اطمینان 99 درصد تایید شده است.
نشر ایران,عوامل فرهنگی,اجتماعی و سیاسی,اقتصاد نشر
https://jlib.ut.ac.ir/article_36195.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_36195_e7f6f57ba661ad8756da54ce7db0bcad.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
46
2
2012
06
21
بررسی و شناسایی بهترین و موثرترین رویکرد مناسبتی به ترویج علم و روش اهدای جوایز: دیدگاه صاحبنظران
77
99
FA
آزاده
حیدری
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
az.heidari@gmail.com
محمد
حسن زاده
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
hasanzadeh@modares.acir
10.22059/jlib.2012.36196
هدف:<br />در راستای ترسیم سازوکار ملی ترویج علم در کشور، تعیین مناسبت برای ترویج علم و تعیین روشی مناسب برای اهدای جوایز از اهمیت زیادی برخوردار است که در این پژوهش به آنها پرداخته می شود.<br /><br />روش:<br />جامعه پژوهش، شامل 60 نفر از صاحبنظران حقیقی و حقوقی (شاغل در سازمانهای متولی ترویج علم) در زمینه ترویج علم در کشور است. داده های پژوهش توسط تلفیقی از روش های اسنادی-کتابخانه ای و پیمایشی گردآوری شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه و روش نمونه گیری، هدفمند و گلوله برفی بوده است. <br /><br />یافتهها:<br />تحلیل یافتهها نشان داد که پاسخگویان، با «تعریف هفتهای با عنوان ترویج علم» موافقند. اهدای جوایز در سطح ملی نیز توانست در مجموع، بالاترین رتبه را به خود اختصاص دهد. <br /><br />اصالت اثر:<br />تاکنون پژوهشی به منظور ترسیم سازوکار ملی ترویج علم در کشور که منجر به تعیین مناسبت برای ترویج علم و تعیین روشی مناسب برای اهدای جوایز شود انجام نشده است.
ایران,رویکرد مناسبتی,ترویج علم,اهدای جوایز,سازوکار ملی
https://jlib.ut.ac.ir/article_36196.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_36196_bd07eebdad015e195b2113df0ffd7e00.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
46
2
2012
06
21
مقایسه تطبیقی مهارت اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
101
117
FA
مجید
صمیمی نژاد
کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، معاون، کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
m.samimi@ut.ac.ir
فاطمه
زندیان
دانشگاه تربیت مدرس، گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی، عضو هیئت علمی، دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی
zandian@modares.ac.ir
10.22059/jlib.2012.36197
هدف: بررسی و مقایسه سطح مهارت اطلاع یابی دانشجویان هریک از دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و پردیس کشاورزی دانشگاه تهران از لحاظ دسترسی، ارزیابی، و تعیین ماهیت اطلاعات <br />روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و گردآوری اطلاعات به کمک پرسشنامه ای بر اساس استانداردهای انجمن کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشی استفاده گردیده است. <br />یافته ها: میزان مهارت اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، 96/2 و پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، 80/2 میباشد. با کمک آزمون تی مشخص گردید با توجه به نتیجه آزمون مشابه قبلی(58/2) مهارت اطلاع یابی هردو دانشکده در سطح مطلوبی قرار دارد. با کمک آزمون یو من ویتنی مشخص شد بین مهارت اطلاعیابی این دو دانشکده تفاوت معناداری وجود دارد.
دانشجویان تحصیلات تکمیلی,ارزیابی,دسترسی,تعیین ماهیت اطلاعات,مهارت اطلاع یابی
https://jlib.ut.ac.ir/article_36197.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_36197_6284ee7a16e50367e0ca234e40321fc8.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
46
2
2012
06
21
بررسی و تبیین سطح مدیریت دانش با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری (مطالعه موردی: دانشگاه مازندران)
119
140
FA
عیسی
نیازی
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
e.niazi@ut.ac.ir
10.22059/jlib.2012.36199
هدف: هدف پژهش حاضر، بررسی و تبیین سطح مدیریت دانش در دانشگاه مازندران با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری است.
روش: جامعه آماری این تحقیق، اعضای هیأت علمی رشتههای شیمی، فیزیک، فنی و مهندسی، ریاضی و علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه مازندران بود که با توجه به حجم جامعه، حجم نمونه برابر 187 نفر تعیین شد که پس از توزیع، تعداد 142 پرسشنامه معتبر جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی، پیمایشی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونهگیری طبقهبندی شده سهمیهای بین اعضای هیآت علمی دانشگاه مازندران توزیع گردید
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که کلیت مدل برای دانشگاههای مازندران مورد تأیید است. یعنی اینکه متغیرهای اکتساب دانش، تبدیل دانش، خلق دانش، ذخیره دانش، توزیع دانش و به کارگیری دانش تبیین کننده خوبی از سطح مدیریت دانش در دانشگاه مازندران میباشند.
مدیریت دانش,تحلیل معادلات ساختاری,دانشگاه مازندران
https://jlib.ut.ac.ir/article_36199.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_36199_280be85938d43252a811fea9ecc7a6cd.pdf