دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
47
4
2013
12
22
سخن سردبیر: دکتری برای چیست؟
347
350
FA
10.22059/jlib.2013.51143
https://jlib.ut.ac.ir/article_51143.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_51143_800d191261a28ea20534d6a3069fd047.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
47
4
2013
12
22
تبیین رابطۀ التزام دانشجویان و رفتار تسهیم دانش در دانشگاه: سهم متغیر نگرش به تسهیم دانش
351
374
FA
قاسم
سلیمی
استادیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز؛
salimi_shu@yahoo.com
الهام
حیدری
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز
e_haidari_66@yahoo.com
فهیمه
کشاورزی
دانشجوی دکتری مطالعات برنامۀ درسی دانشگاه شیراز
fahimehkeshavarzi@yahoo.com
10.22059/jlib.2013.51130
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین کیفیت التزام دانشجویان و رفتار تسهیم دانش آنان با در نظر گرفتن نقش واسطهگری نگرش به تسهیم دانش است.
روش: این پژوهش با روش پیمایشی بین دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز انجام شده است که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشجویان دورۀ دکتری دانشگاه شیراز بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری 250 نفر انتخاب و در نهایت 214 پرسشنامه تحلیل شدند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها، پرسشنامههای التزام دانشجویان شافلی و باکر (2006)، نگرش به تسهیم دانش بوک و همکاران (2005) و تسهیم دانش وندنهوف و رایدر (2004) بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر بهوسیلۀ مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که رابطۀ مثبت و معناداری بین التزام و نگرش و سرانجام بروز و ظهور رفتار تسهیم دانش در بین دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز وجود دارد.
التزام دانشجویان,تسهیم دانش,رفتار دانشجویان دکتری,محیطهای دانشگاهی,نگرش به تسهیم دانش
https://jlib.ut.ac.ir/article_51130.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_51130_3bb365bca6e188c33255128357f5f9b3.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
47
4
2013
12
22
مطالعۀ آشنایی پژوهشگران دانشگاه تهران با تعریفها و مصداقهای سوءرفتارهای پژوهشی
375
396
FA
امیرحسین
رجب زاده عصارها
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
amirassarha@gmail.com
نادر
نقشینه
0000-0002-0509-5454
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران
nnaghsh@ut.ac.ir
علی اکبر
صبوری
استاد مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران
saboury@ut.ac.ir
10.22059/jlib.2013.51131
هدف: پژوهش حاضر در صدد بررسی میزان آشنایی پژوهشگران دانشگاه تهران با تعریفها، مفاهیم و مصادیق تخلفات و سوءرفتارهای پژوهشی است.
روششناسی: این پژوهش که از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع پیمایش توصیفی است، با استفاده از ابزار پرسشنامه (محققساخته) بهصورت خوداظهاری، میزان آشنایی اعضای نمونه با مقولۀ تخلفات پژوهشی را بررسی میکند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که پژوهشگران دانشگاه تهران، بهطور کلی معتقدند با مفاهیم و مصادیق سوءرفتارهای پژوهشی آشنایی بالایی دارند. اعضای نمونه، در عین حال که اذعان میکنند آموزش منسجمی در این زمینه ندیدهاند، معتقدند قانونهای کافی و مناسب در زمینۀ پیشگیری و برخورد با سوءرفتارهای پژوهشی وجود ندارد. از لحاظ جنسیت، تفاوت آماری معناداری در شناخت زنان و مردان از مقولۀ سوءرفتارهای پژوهشی وجود ندارد، اما اعضای نمونه، میزان ارتکاب سوءرفتارهای پژوهشی را در مردان، بیش از زنان میدانند. علاوه بر این پژوهشگران دانشگاه تهران، اظهارکردهاند که احتمال ارتکاب ناآگاهانۀ سوءرفتارهای پژوهشی در بین پژوهشگران ایرانی زیاد است و در مقابل احتمال کمی برای ارتکاب سوءرفتار پژوهشی در آثار خود قائل هستند.
پژوهشگران دانشگاه تهران,دانشگاه تهران,سوءرفتارهای پژوهشی,میزان آشنایی
https://jlib.ut.ac.ir/article_51131.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_51131_b195f84c1fdd26db13481ce39b828067.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
47
4
2013
12
22
سنجش رابطۀ حمایت سازمانی ادراکشده و بیتفاوتی سازمانی در کتابداران مطالعۀ موردی: کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی تابعۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران
397
414
FA
نجلا
حریری
0000-0002-5876-1588
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
nadjlahariri@gmail.com
سیده زهرا
روتن
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
rootan@modares.ac.ir
مریم
جان محمدی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه تهران
janmohammadi.m@ut.ac.ir
10.22059/jlib.2013.51132
هدف: این پژوهش با هدف سنجش رابطۀ حمایت سازمانی ادراکشده و بیتفاوتی سازمانی در کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی تابعۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران انجام شد.
روش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی، و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ حمایت سازمانی ادراکشدۀ آیزنبرگر و دیگران (1986) و پرسشنامۀ بیتفاوتی سازمانی سالاریه (1389) بود. جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل تمامی کتابداران دارای حداقل مدرک دیپلم شاغل در بخشهای مختلف کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی تابعۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران در سال 1392 به تعداد 219 نفر بود که پس از توزیع پرسشنامه از این تعداد 177 پرسشنامه جمع آوری و سپس تحلیل آماری با استفاده از نرمافزار spss انجام شد.
یافتهها: در بین کتابداران جامعۀ آماری، میزان حمایت سازمانی ادراکشده پایینتر از حد متوسط و میزان بیتفاوتی سازمانی نیز پایینتر از حد متوسط است و بین حمایت سازمانی ادراکشده و بروز بیتفاوتی سازمانی در کتابداران جامعۀ آماری رابطۀ معکوس معناداری وجود دارد.
بیتفاوتی سازمانی,حمایت سازمانی ادراکشده,دانشگاههای تابعۀ وزارت علوم,تحقیقات و فناوری,کتابخانههای مرکزی,کتابداران
https://jlib.ut.ac.ir/article_51132.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_51132_4c7e0422c37ea824d110ae35bb978df1.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
47
4
2013
12
22
بررسی وضعیت فرآیند بازاریابی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل 7P
415
430
FA
احمد
شعبانی
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
shabania@edu.ui.ac.ir
نوشین
عمادی
کارشناس ارشد رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
emadi_nooshin@yahoo.com
مرتضی
محمدی استانی
کارشناس ارشد رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
morteza_mohamadi64@yahoo.com
ناهید
سلیمانی
کارشناس ارشد رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
nahidsoleymani@gmail.com
10.22059/jlib.2013.51133
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت فرآیند بازاریابی بر اساس مدل 7P (محصول، قیمت، مکان، ترویج، کارکنان، فرآیند و شواهد فیزیکی) در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی، روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه 96 نفر است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته است که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 96/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین مؤلفههای فرآیند بازاریابی بر اساس مدل 7P در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان بیشتر از سطح متوسط است و مؤلفۀ "قیمت" بهترین وضعیت را نسبت به سایر مؤلفهها دارد. همچنین بین نظر پاسخگویان بر حسب متغیرهای جمعیتشناختی رشتۀ تحصیلی، نوع کار در کتابخانه و دانشگاه محل خدمت، تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی برحسب متغیرهای جمعیتشناختی جنسیت، سابقۀ خدمت، سن، میزان تحصیلات و نوع کتابخانه تفاوت معنادار مشاهده شد.
اصالت/ ارزش: نتایج این پژوهش مدیران را در شناخت مفهوم، اهمیت و بهبود بازاریابی در سازمان یاری میدهد و شیوههای مناسب برای افزایش بهبود فرآیند بازاریابی بر اساس مدل 7P در کتابخانههای دانشگاهی را به آنها میشناساند.
بازاریابی,دانشگاه اصفهان,دانشگاه صنعتی اصفهان,دانشگاه علوم پزشکی اصفهان,کتابداران,مدیران
https://jlib.ut.ac.ir/article_51133.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_51133_106eda8773e0f27f2b4601aaa00291e1.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
47
4
2013
12
22
ارزیابی وضعیت استقرار کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهی ایران در هر یک از سطوح نظریههای مرجع
431
448
FA
زاهد
بیگدلی
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
bigdeli_zahed@yahoo.co.in
روح اله
خادمی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
r.khademi@semnan.ac.ir
10.22059/jlib.2013.51134
هدف: هدف این پژوهش، ارزیابی وضعیت استقرار کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هر یک از سطوح نظریههای مرجع بوده است.
روش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است ودادهها با استفاده از پرسشنامۀ محققساختۀ برگرفته از نظریههای موجود، گردآوری شدهاند.در مجموع 133 پرسشنامه از سوی کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاهها بازگشت داده شد.
یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد که گرایش کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاهها به سمت نظریۀ حداکثر و پس از آن حد متوسط است. با افزایش سطح تحصیلات و سابقۀ کار تمایل به سمت نظریۀ حداکثر بیشتر شده است. همچنین کتابداران مرجع کتابخانههای تحت پوشش وزارت بهداشت نمرههای بیشتری در نظریۀ حداکثر کسب کردهاند.
<br clear="all" />
خدمات مرجع,کتابخانههای دانشگاهی ایران,کتابداران مرجع,نظریههای مرجع,وزارت بهداشت,وزارت علوم
https://jlib.ut.ac.ir/article_51134.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_51134_379613e118e62f92c95bf3267aaca237.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
47
4
2013
12
22
سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICTL) دبیران بر اساس الگوی ISST
449
468
FA
آذر
احمدی
کارشناس ارشد آموزش بزرگسالان، دبیر آموزش و پرورش شهر تهران.
azar_ahmmady@yahoo.com
جواد
پورکریمی
استادیار دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
jpkarimi@gmail.com
10.22059/jlib.2013.51135
هدف: هدف در این پژوهش معرفی الگویISST برای سنجش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات دبیران و شناسایی و مقایسۀ نظر متخصصان و دبیران در این زمینه است.
روش: روش پژوهش توصیفی است که بهصورت پیمایشی به گردآوری دادهها اقدام کردهایم. جامعۀ آماری تمامی دبیران آموزش و پرورش شهر تهران است که 299 نفر بهعنوان نمونه و بهصورت تصادفی بررسی شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه بوده که بر اساس الگویISST تهیه شده است. روایی ابزار مورد استفاده از نوع محتوایی است که توسط متخصصان حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش تأیید شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: یافتههای بهدست آمده نشان داد که متخصصان ودبیران، مؤلفههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای دبیران مهم ارزیابی کردهاند، همچنین یافتهها نشان داد که در بررسی دیدگاههای متخصصان و دبیران در مورد مؤلفههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مورد جامعۀ اطلاعاتی، ابزار اطلاعاتی و مدیریت اطلاعاتی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05p<)، ولی در مورد پردازش اطلاعات تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشده است (0.05p>).
آموزش و پرورش,الگوی ISST,دبیران,سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات
https://jlib.ut.ac.ir/article_51135.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_51135_c47c40c23f99734d244b32a2f2f61f42.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
47
4
2013
12
22
چکیده های انگلیسی
1
6
FA
10.22059/jlib.2013.52152
https://jlib.ut.ac.ir/article_52152.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_52152_9247a96db5148118e6c5876fe9c081f1.pdf