دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
3
2018
11
22
رتبهبندی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع و صنعتی به روش تاپسیس
13
37
FA
فرامرز
سهیلی
0000-0003-2581-7052
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور
fsohieli@gmail.com
حسیبه
سیدی طاجار
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیامنور کرمانشاه
hasibe.seyedi@gmail.com
مهدی
حسینی
دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی – استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
smahdihosseni@gmail.com
حمید
احمدی
دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی – رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه رازی
hamid_ahmadi@razi.ac.ir
10.22059/jlib.2019.265326.1357
مقدمه: نظر به اهمیت کتابخانههای مرکزی دانشگاهها و لزوم شناسایی نقاط ضعف و قوت و ایجاد رقابت بین آنها در ارائه خدمات بهتر، هدف پژوهش حاضر ارزیابی و رتبهبندی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع و صنعتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به روش تاپسیس است. <br />روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی-توصیفی انجام شدهاست. جهت تعیین معیار و وزندهی شاخصها از تکنیک مقایسه زوجی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دانشگاههای جامعی که رتبه 1تا 40 و دانشگاههای صنعتی که رتبه 1 تا 10 را در رتبهبندی سال 95- 1394 پایگاه استنادی علوم جهان اسلام کسب کرده بودند. تعداد 50 کتابخانه انتخاب شده، 27 دانشگاه تمایل به شرکت در پژوهش و رتبهبندی شدن داشتند. روشهای آماری شامل آمار توصیفی برای محاسبه شاخصها، تکنیک مقایسه زوجی برای تعیین وزن شاخص و معیارها، و تکنیک تاپسیس برای رتبهبندی بود.<br />یافتهها: یافتههای حاصل از ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی مورد مطالعه نشان داد که کتابخانهها در شاخص ارتباط و همکاری، برنامه ریزی، خدمات، آموزش، دسترسپذیری و مدیریت در وضعیت مطلوبتری نسبت به امکانات، بودجه، کارکنان و منابع قرار دارند. نتایج رتبهبندی نیز نشان داد که کتابخانههای دانشگاه ارومیه، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و شیراز به ترتیب رتبههای اول تا سوم را کسب کردهاند.<br />نتایج: نتایج بیانگر آنست که کتابخانه دانشگاه ارومیه در محاسبه شاخصها بیشترین میزان نزدیکی را به راهحل ایدهآل مثبت داشته و در مطابقت با استانداردها در جایگاه نخست قرار گرفته است. دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز در جایگاه آخر قرار گرفته است.
ارزیابی کتابخانه,رتبهبندی کتابخانه,کتابخانه دانشگاه,تاپسیس
https://jlib.ut.ac.ir/article_70149.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70149_73c8ec7ffc74ca8fa985cd7efc254992.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
3
2018
11
22
کیوآر کد و بازنمایی اطلاعات در کتاب های درسی دانشگاهی: دیدگاه اساتید
39
58
FA
معصومه
محمدی ضرون
دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران،ایران
library_mohammadi@yahoo.com
سپیده
فهیمی فر
0000-0001-5182-9159
عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
sfahimifar@ut.ac.ir
10.22059/jlib.2019.239429.1246
هدف: هدف این پژوهش شناسایی اطلاعات مورد نیاز در کیوآر کد کتابهای درسی دانشگاهی از دیدگاه اساتید است.<br />روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر روش شناسی کیفی و از لحاظ نوع تحقیق کاربردی است . مصاحبه با اساتید با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته در رابطه با مولفه های مهم در انتخاب کتاب درسی دانشگاهی و معیارهای مهم مورد نیاز به منظور درج درکیوآرکد انجام شد. برای تحلیل داده های مصاحبه ها از تکنیک تحلیل تم استفاده شده است. <br />یافته ها: در مجموع برای انتخاب کتاب درسی دانشگاهی، 21 مولفه شناسایی شد که مهمترین مولفه اهمیت نویسنده کتاب بود. در مجموع 43 مولفه برای درج در کیوآرکد کتاب های درسی دانشگاهی از دیدگاه اساتید مطرح شد. این مولفه ها در پنج معیار نویسنده کتاب(7 مولفه)، نشر کتاب(10مولفه)، ظاهر کتاب(9 مولفه) ، محتوای کتاب(14 مولفه) و اهمیت کتاب در محیط دانشگاهی(3 مولفه) دسته بندی شدند. <br />اصالت پژوهش: به نظر می رسد تا کنون پژوهشی مرتبط یا تا حدودی مرتبط در ارتباط با موضوع کیوآر کد با کتاب انجام نشده و اغلب آن ها به کتابخانه محدود است. ناشران کتب دانشگاهی به واسطه ی انتخاب مولفه های درست بواسطه ی این پژوهش می توانند بازاریابی و توزیع کتاب خود را گسترده تر نمایند. اگرچه بررسی دیدگاه سایر ذی نفعات نظیر کتابداران و کاربران برای نتیجه گیری نهایی ضروری است.
کتاب درسی دانشگاهی,کیوآرکد,انتخاب کتاب,رمزینه پاسخ سریع,کدهای دو بعد
https://jlib.ut.ac.ir/article_70150.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70150_42435c224a1d9d53c5e76cf46372e761.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
3
2018
11
22
بررسی تأثیر کوچک سازی کتابخانه های دانشگاهی بر رضایت شغلی کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی در مراکز استانها
59
80
FA
مریم
ناخدا
دانشگاه تهران- دانشکده مدیریت ، گروه علم اطلاعات
mnakhoda@ut.ac.ir
محمدرضا
اسمعیلی
دکتری مدیریت سیستم ها ، استادیارگروه مدیریت دولتی؛ دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
s.givi@ut.ac.ir
محمد موسی
طالبی پناه
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
talebipanah@ut.ac.ir
10.22059/jlib.2019.264553.1354
هدف: بررسی تأثیر کوچکسازی کتابخانههای دانشگاهی بر رضایت شغلی کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی در مراکز استانها میباشد.<br />روش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث روش به دست آوردن داده ها از نوع توصیفی پیمایشی و از نظر نوع دادههای گردآوری شده که به وسیله پرسشنامه به دست آمده اند، از نوع کمی می باشد. برای سنجش کوچک سازی از پرسشنامه محقق ساخته و برای سنجش رضایت شغلی از پرسشنامه استاندارد مینه سوتا استفاده شد. جامعه پژوهش شامل 205 نفر از کارمندان کتابخانههای دانشگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم در مراکز استانها بودند که با محاسبه حجم نمونه و توزیع پرسشنامهها تعداد 148 نفر پاسخنامه را عودت دادند. تحلیلهای این پژوهش به کمک آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون تی تکنمونهای و همبستگی اسپیرمن و نرمافزار اسپیاساس و پی ال اس صورت گرفته است.<br />یافته ها: تحلیل دادههای گردآوری شده نشان داد متغیر کوچکسازی و رضایت شغلی در بین کارکنان کتابخانههای دانشگاهی در وضعیت نامطلوب قرار دارد و از میان ابعاد کوچکسازی : تغییر در نوع کار و تغییر در ساختار بر رضایت شغلی کارکنان کتابخانه تاثیری ندارد، ولی تغییر در فناوری بر رضایت شغلی کارکنان کتابخانه تاثیر مستقیم دارد. بنابراین فرضیه تاثیرکوچکسازی بر رضایت شغلی کارکنان کتابخانههای دانشگاهی تایید میگردد.<br />اصالت اثر: این مقاله حاصل یک کار پژوهشی کاربردی بوده و پیش از این در هیچ مجله دیگری به چاپ نرسیده است
تمرکز,یکپارچهسازی,کتابخانههای دانشگاهی,کوچکسازی,مدیریت تغییر
https://jlib.ut.ac.ir/article_70151.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70151_5df1416958c7f117edcb876866645979.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
3
2018
11
22
نقش توسعه حرفه ای و اخلاق کار بر تعهد سازمانی و میل به ماندن کارکنان کتابداری شهر تبریز
81
98
FA
ابوالفضل
قاسم زاده علیشاهی
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
ghasemzadee@yahoo.com
روح اله
مهدیون
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
rmahdiuon@gmail.com
عزیز
هدایتی خوشمهر
استادیار گروه علم اطلاعات، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
ma3ta@yahoo.com
مهدی
کاظم زاده بیطالی
دانشجوی دکتری دانشگاه ارومیه
mehdikazemzadee@gmail.com
10.22059/jlib.2019.224419.1174
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش توسعه حرفه ای و اخلاق کار بر تعهد سازمانی و میل به ماندن کارکنان کتابداری شهر تبریز انجام شد. <br /> روش: این پژوهش از نظر نوع توصیفی و از لحاظ روش، همبستگی از نوع مدل یابی علی (مدل یابی معادلات ساختاری) می باشد. جامعه آماری 360 نفر از کارکنان کتابداری شهر تبریز بود که از میان آنان 200 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند که برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه-های استاندارد استفاده شد. داده ها با روش مدلیابی معادلاتساختاری تحلیل گردید.<br /> یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین توسعه حرفه ای با تعهد و میل به ماندن رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین اخلاق حرفه ای با تعهد و میل به ماندن رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. علاوه براین تحلیل ها نشان داد که اخلاق حرفه ای نقش میانجی در رابطه بین توسعه حرفه ای با تعهد و میل به ماندن ایفا می کند. <br /> اصالت اثر: با توجه به یافتهها توسعه حرفه ای به طور مستقیم باعث ارتقاء تعهد سازمانی و افزایش میل به ماندن کارکنان می شود. همچنین با تایید نقش اخلاق حرفهای، توسعه حرفهای دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنیدار بر تعهد سازمانی و میل به ماندن میباشد. این نتایج بر ضرورت بازشناسی نقش میانجی اخلاق حرفه ای در بررسی رابطه علی توسعه حرفهای با پیامدهای آن تاکید می کند.
توسعه حرفه ای,اخلاق کار,تعهد سازمانی,میل به ماندن
https://jlib.ut.ac.ir/article_70164.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70164_f8dbc486d31a8a2bec30c3ef81a2b4b0.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
3
2018
11
22
وندالیسم در کتابخانههای دانشگاهی: بررسی نمودها و دلایل
101
118
FA
رقیه
علیزاده
دانش آموخته ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی
roghayehalizadeh363@gmail.com
نصرت
ریاحی نیا
استاد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه خوارزمی، تهران
sara_purriahi@yahoo.com
سمیه سادات
آخشیک
0000-0002-4060-4584
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران
somakhshik@gmail.com
10.22059/jlib.2019.240296.1254
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی نمودها و دلایل وندالیسم در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کتابداران این کتابخانهها است.<br /> روش: پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای 10 دانشگاه دولتی شهر تهران بودند که دیدگاه 304 نفر آنها به شیوه تصادفی ساده و با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته گردآوری و بررسی شد.<br /> یافتهها: وندالیسم در "منابع" بیش از وندالیسم در "تجهیزات و ساختمان" است. در منابع، سرقت، پنهان و پاره کردن کتابها و مجلات بیشتر رخ میدهد. در تجهیزات و ساختمان، بیشترین تخریب به واسطه نوشتن مطالب، جابجایی پوستر، نوشتن متن روی دیوار و آسیبرسانی به تجهیزات است. <br /> نتایج: دلایل وقوع رفتارهای وندالیستی از دیدگاه کتابداران را میتوان به 2 دسته تقسیم کرد؛ 1- عوامل فردی شامل: عدم توانایی در خرید منابع و استفاده مکرر از منابع کتابخانهها و مسائل روانشناختی. 2- عوامل محیطی مانند: نارضایتی کاربران از خدمات کتابخانه و نبودن نسخههای متعدد از منابع. <br /> اصالت اثر: با توجه به مطالعات انجام شده، این پژوهش برای نخستین بار در کشور به بررسی وندالیسم در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران پرداخته است.
وندالیسم,نمودها و دلایل,کتابخانههای دانشگاهی,کتابداران,دانشگاههای دولتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_70165.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70165_15eebd71abb89bb0c4e41a21330515ac.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
3
2018
11
22
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در بازاریابی بهینه خدمات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
119
139
FA
حسن
مقدس زاده
دبیر/ انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه فارس
moghaddas1354@gmail.com
10.22059/jlib.2019.264493.1352
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در بازاریابی بهینه خدمات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بوده است.<br /> روش: روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، توصیفی- پیمایشی بوده؛ جامعه آماری پژوهش عبارت بودند از تمامی کاربران مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (15825 نفر) که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 380 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل 57 گویه بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بازاریابی بهینه خدمات از آزمون تحلیل عاملی با کمک نرم افزار SPSS ویرایش 22 استفاده شده است.<br /> یافته ها: با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل عاملی و نمرات بدست آمده، 9 عامل موثر بر بازاریابی بهینه خدمات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شناسایی شد. عوامل شناسایی شده به ترتیب عبارت بودند از: ترفیع، محصول، شواهد فیزیکی، ارتباطات، قیمت، زیرساخت ها، دسترسی، اشخاص و مکان.<br /> اصالت اثر: با توجه به اهمیت بازاریابی خدمات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و از آنجایی که تاکنون پژوهش خاصی در زمینه بازاریابی خدمات مرکز منطقه ای علوم و فناوری صورت نگرفته، پژوهش حاضر از نوآوری لازم برخوردار می باشد و می تواند راهکارهایی برای مرکز مورد بررسی و مراکز مشابه ارائه نماید.
بازاریابی,بازاریابی بهینه خدمات,مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
https://jlib.ut.ac.ir/article_70166.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70166_fb4bbd76df73d86589e61c5c6e256834.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
3
2018
11
22
مقایسه ی به کار گیری آمیخته ی بازاریابی مشتری مداری در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه(مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه)
141
168
FA
افسانه
جعفری
دانشگاه رازی
afsanejafari7202@gmail.com
محمود
مرادی
0000-0001-5750-120X
عضو هیئت علمی
mmoradi44@gmail.com
امین
زارع
استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی
a.zare@razi.ac.ir
10.22059/jlib.2019.265026.1356
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی به کار گیری آمیختهی بازاریابی مشتری مداری در کتابخانههای دانشگاهی در بین مخاطبان کتابخانههای دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه.<br />روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی-پیمایشی است. برای توصیف و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون یومن ویت-نی و آزمون تی ) استفاده شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه ی بازاریابی مشتری مداری بود. جامعهی پژوهش دانشجویان عضو کتابخانههای دانشکدهی دانشگاه رازی و علوم پزشکی بودند،که تعداد اعضای کتابخانههای دانشکدهی رازی وکتابخانههای دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی جمعا ۱۶۴۹۳نفرشدند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه شد که 374 نفر به دست آمد. برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که از پایایی قابل قبولی(r=%89) برخوردار است. <br />یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که مولفههای ارزشهای مورد انتظار مشتری( میانگین ۶۲/۳) و هزینه مشتری (میانگین ۱۶/۱) در دانشگاه رازی نسبت به دانشگاه علوم پزشکی از وضعیت بهتری برخوردار است و مولفه راحتی مشتری ( میانگین ۵۴/۳) و ارتباط متقابل با مشتری (میانگین ۹۱/۱) دانشگاه رازی نسبت به دانشگاه علوم پزشکی در وضعیت بهتری قرار دارد. نتایج حاصل از آزمون سوالات نشان داد که وضعیت کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی از نظر به کارگیری آمیختهی بازاریابی مشتری مداری با میانگین رتبه ای ۲۰۸/۱۵ نسبت به کتابخانههای دانشگاه رازی با میانگین رتبه ای ۱۷۰/۴۱ در شرایط بهتری قرار دارند.<br />اصالت / ارزش: نتایج این پژوهش میتواند اطلاعاتی را فراهم آورد که زمینه ساز برنامه ریزی بهتر مدیران جهت ارتقای سطح کتابخانههای دانشگاهی.<br />واژه های کلیدی: بازاریابی، آمیخته ی بازاریابی، مشتری مداری، مخاطبان، کتابخانههای دانشگاهی
بازاریابی,آمیختهی بازاریابی,مدل مشتری مداری,کتابخانههای دانشگاهی,مخاطبان
https://jlib.ut.ac.ir/article_70160.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70160_de5d3c313901ea3c768e18105fb1ba83.pdf