دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
4
2019
02
20
ارزیابی اپکهای دانشگاههای ایران
13
36
FA
لیلا
همرنگ
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس
mehrang1366@gmail.com
عاطفه
شریف
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس
atefehsharif@gmail.com
فاطمه
زندیان
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
zandian@modares.ac.ir
10.22059/jlib.2019.261924.1338
هدف: هدف اصلی در این پژوهش ارزیابی اپکهای کتابخانههای دانشگاههای ایران در دو دسته تجاری و طراحی شده توسط دانشگاهها از نظر قابلیتهای جستجو و نمایش، مرور و سایر قابلیتها (قابلیتهای محدودسازی به نوع مدرک) بوده است. <br />روش: این پژوهش از نظر نوع، کاربردی است که به روش ارزیابانه انجام گرفت. سیاهه وارسی قابلیتهای وزندهی شده توسط متخصصان، جهت ارزیابی استفاده شد. در این پژوهش نمونهگیری انجام نشد و تمامی اپکهای کتابخانههای دانشگاهی ایران بررسی شد.<br />یافتهها: از 121 قابلیت شناسایی شده 52.06% مربوط به نمایش است. با توجه به پرسشهای پژوهش بیش از 95% قابلیتها از نظر متخصصان وزنی بیشتر از 7 دارند. 20.66 % قابلیتها در اپکهای دانشگاهی ایران وجود ندارد. وضعیت اپکهای تجاری به جز در مقوله جستجو در سایر مقولهها بهتر از اپکهای طراحی شده است. پارس آذرخش با کسب میانگین رتبه 1.5 در فراوانی و فراوانی وزندار، رتبه نخست و مبین سافت رتبه آخر را به خود اختصاص داده است. سپس بر اساس فراوانی، نرم افزار سیمرغ رتبه دوم، پیام مشرق رتبه سوم و بر اساس فراوانی وزن دار، پیام مشرق رتبه دوم و سیمرغ رتبه سوم را کسب نمودهاند. میتوان نتیجه گرفت که برتری اپکهای تجاری نسبت به اپکهای طراحی شده مورد تایید است.<br />اصالت اثر: ارزیابی تمامی اپکهای دانشگاهی ایران و مقایسه اپکهای تجاری و طراحی شده تا کنون در پژوهش مشابهی به انجام نرسیده است.
کلیدواژهها: اپکهای دانشگاهی,فهرست پیوسته کتابخانهای,کتابخانه دانشگاهی,ارزیابی اپکها
https://jlib.ut.ac.ir/article_70155.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70155_d9a7cffb4b2ad1895c9b3957b3cbcd38.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
4
2019
02
20
مروری گسترده بر جایگاه و نقش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در بهبود و گسترش فعالیت کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی
86
59
FA
رضا
رجبعلی بگلو
0000-0002-6278-1928
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران
reza.beglou@gmail.com
10.22059/jlib.2018.236613.1231
هدف: هدف این پژوهش، توجیه و تبیین نیاز به یک سازمان یا یک مرکز برای بهبود و گسترش فعالیت کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی و شناسایی قابلیتها و جایگاه پژوهشگاه ایرانداک برای پذیرش نقشهای ممکن در این زمینه است.<br />روش: این پژوهش با رویکرد کتابخانهای و با مرور گسترده انجام پذیرفت که در آن، دامنه پژوهش، تدوین و اسناد و مدارک درون/برون سازمانی و پژوهشهای مرتبط با نظام ملی اطلاعرسانی و فعالیت برخی از مهمترین سازمانهای موفق بینالمللی در این زمینه بررسی شد.<br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد ایرانداک میتواند در زمینه گسترش استاندارد، ایجاد شبکه متخصصان و حرفهمندان، گسترش فرایند بهاشتراکگذاری اطلاعات و دانش، تسهیل دسترسی به محتوای علمی و اطلاعاتی، رهبری و مدیریت تغییر در این کتابخانهها، گسترش بسترهای مدیریت دادههای پژوهشی، گردآوری اطلاعات و آمار این کتابخانهها و گسترش همکاریهای بینکتابخانهای نقش داشته باشد. <br />اصالت اثر: پژوهش حاضر از معدود پژوهشهای مربوط به شفافسازی نقش و جایگاه یک سازمان در نظام ملی اطلاعرسانی دانشگاهی و همچنین بهبود و گسترش فعالیت کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی در ایران است.
کتابخانههای دانشگاهی,کتابخانههای پژوهشی,نظام ملی اطلاعرسانی دانشگاهی,پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
https://jlib.ut.ac.ir/article_70152.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70152_af97725665ddea7e64f801c186a2b3c3.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
4
2019
02
20
تحلیل عوامل اثرگذار بر پذیرش رایانش ابری کتابداران کتابخانه های دانشگاه تبریز و علوم پزشکی بر مبنای نظریه اشاعه نوآوری راجرز
39
58
FA
افشین
حمدی پور
0000-0002-5671-995X
دانشگاه تبریز، عضو هیات علمی
hamdipour@gmail.com
تراب
نجاری
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
najjari2009@yahoo.com
اکبر
فرمانلو لیلاب
دانشگاه تبریز
akbar.lilab70@gmail.com
10.22059/jlib.2018.225290.1179
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل موثر بر پذیرش رایانش ابری توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاه تبریز و علوم پزشکی بر اساس نظریه اشاعه نو آوری راجرز انجام شده است.<br />روششناسی: این پژوهش به روش پیمایش توصیفی انجام شده است. جامعهی آماری کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاه تبریز و علوم پزشکی تبریز به تعداد 55 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای تعیین روایی پرسشنامه از نظرات اساتید و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ با ضریب 2/92/0 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عامل اکتشافی) استفاده شد. <br />یافتهها: مزیت نسبی، آزمون پذیری، پیچیدگی، سازگاری، و قابلیت رویت نتایج، مهمترین ویژگیهای رایانش ابری هستند که به وسیله تحلیل عامل اکتشافی مشخص شدند، علاوه بر پنج ویژگی فوق، دو عامل دیگر در این پژوهش شناسایی و با عنوانهای "فرصت آزمون" و "عدم احساس نیاز به رایانش ابری" نامگذاری شدند. یافتههای رگرسیون چند متغیّره نشان داد از بین متغیّرهای مستقل، متغیّرهای آزمون پذیری، سازگاری و عدم احساس نیاز به رایانش، پیچیدگی، مزیت نسبی و فرصت آزمون پیشبینهای معنیداری در پذیرش رایانش ابری هستند که در مجموع 31 درصد از واریانس متغیّر وابسته را تبیین میکنند. یافتههای پژوهش حاضر نظریه اشاعه نوآوری نظریه راجرز (2003) را در زمینه درک ویژگی رایانش ابری توسط کتابداران دانشگاههای تبریز و علوم پزشکی تایید کرد.<br />اصالت/ ارزش: با توجه به جدید بودن موضوع رایانش ابری و مزایای آن برای کتابخانهها، پژوهش حاضر میتواند افقهای جدیدی را برای کتابخانهها و کتابداران بگشاید.
رایانش ابری,نظریه اشاعه نوآوری راجرز,درک ویژگیهای رایانش ابری,کتابداران,دانشگاه تبریز
https://jlib.ut.ac.ir/article_70153.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70153_38b1c8f139036018b5062b2f279959da.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
4
2019
02
20
عوامل مؤثر بر قصد به اشتراکگذاری دانش در موسسات دانشگاهی با رویکرد فراتحلیل
87
105
FA
فرهاد
شیرانی
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایران
shirani@irandoc.ac.ir
10.22059/jlib.2019.237465.1233
هدف این پژوهش، توصیف، تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای پیشین در زمینۀ عوامل مؤثر بر قصد به اشتراک گذاری دانشِ صریح در محیط های دانشگاهی است که از طریق ترکیب این نتایج، نمود صحیحتری از این روابط ارائه شده است. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل به بررسی عوامل مؤثر بر قصد به اشتراک گذاری دانش در محیط های دانشگاهی پرداخته است. جامعۀ آماری پژوهش، پایان نامهها و مقالات فارسی و لاتین مرتبط با موضوع است که در بازۀ زمانی سالهای 1395 -1381 (2016-2003) در پایگاههای اطلاعاتی و مجلات علمی پژوهشی معتبر داخل و خارج کشور انتشار یافتهاند. 15 عنوان پژوهش با شرایط مناسب به عنوان نمونه آماری برای ورود به فراتحلیل انتخاب شدند. به منظور محاسبۀ اندازه اثرِ هر یک از عوامل از نرم افزار stata استفاده گردیده است. نتایج فراتحلیل نشان دادکه عوامل نگرش ، اعتماد،کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای ذهنی، جوّ سازمانی و عمل متقابل به ترتیب بر قصد به اشتراک گذاری دانش تأثیر معنی داری دارند. اما پاداش و پشتیبانی فناوری اطلاعات بر قصد به اشتراک گذاری دانش تأثیر ندارند.
فراتحلیل,موسسات دانشگاهی,کنترل رفتاری درک شده,هنجارهای ذهنی,قصد به اشتراک گذاری دانش
https://jlib.ut.ac.ir/article_70156.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70156_8e990a841cc865d10b6c3029138450ea.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
4
2019
02
20
بررسی تأثیر تولید علم و گسترش مرزهای دانش بر اقتصاد مقاومتی از منظر خلاء آییننامهای تألیف کتاب جهت ارتقاء اساتید
107
126
FA
محمدمهدی
مظفری
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
mozaffari@soc.ikiu.ac.ir
پروانه
قلی پور
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.
parvanehgholipour@gmail.com
10.22059/jlib.2019.270150.1376
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تولید علم و گسترش مرزهای دانش بر اقتصاد مقاومتی از منظر خلاء آیین نامه ای تألیف کتاب جهت ارتقاء اساتید است.<br />روش: جامعۀ آماری تحقیق حاضر شامل اساتید، پژوهشگران و خبرگان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) است که از طریق فرمول کوکران 100 نفر به عنوان نمونه تحقیق گزینش شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیرزل استفاده شده است.<br />یافته ها : نتایج معادلات ساختاری نشان داد که ضریب تاثیر تولید علم بر اقتصاد مقاومتی مثبت و معنادار می باشد. <br />ارزش/ اصالت تحقیق: با توجه به مطالعات انجام شده، این تحقیق برای نخستین بار انجام میشود و به عنوان یک موضوع جدید در این حوزه به کار رفته است. پیش از این در هیچ فصلنامه ای چاپ نگردیده است.
آیین نامهی ارتقای مرتبهی علمی اعضاء هیئت علمی,تولید علم,گسترش مرز دانش,اقتصاد مقاومتی,گرایش استاد به تألیف کتاب
https://jlib.ut.ac.ir/article_70157.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70157_87fe7d1a5ed860a6b4f33c4248508042.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
4
2019
02
20
میزان حضور نرم افزارهای مدیریت استناد در وب گاههای دانشگاههای ایران
127
145
FA
مریم
صراف زاده
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
m.sarrafzadeh@ut.ac.ir
نرگس
خالقی
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم
nkhaleghi87@gmail.com
10.22059/jlib.2019.233671.1214
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی حضور آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد در وب گاههای دانشگاههای دولتی ایران انجام شد.<br />روش: روش پژوهش توصیفی است و برای گردآوری دادهها از سیاهه وارسی محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری شامل وب گاه 80 دانشگاه جامع دولتی و صنعتی ایران بود.<br />یافتهها: یافته ها نشان می دهد بیش از نیمی از وب گاههای دانشگاههای مورد بررسی به نرم افزارهای مدیریت استناد اشاره نکرده اند. در بیشتر دانشگاهها، اندنوت تنها نرم افزار مدیریت استناد مورد استفاده و آموزش بوده است. در کمتر از نیمی از دانشگاهها، آموزش نرم افزار مدیریت استناد توسط کتابخانه مرکزی انجام شده است و در سایر موارد، معاونت پژوهشی و دانشکدهها و انجمن های دانشجویی عهده دار این امر بوده اند. بجز 11 دانشگاه، آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد به صورت منظم و همیشگی در کتابخانه های دانشگاهی انجام نمیشود. آموزش ها فقط به صورت کارگاه های حضوری بوده اند و از انواع آموزش مثل راهنماهای آنلاین متنی و صوتی و تصویری غفلت شده است.<br />نتیجهگیری: کتابخانه های دانشگاهی نقش کمرنگی در آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد دارند. برای اینکه کتابداران قادر به آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد باشند، خود باید قبلا آموزش دیده باشند. آموزش کتابداران از دو طریق میسر است: نخست، آموزش ضمن خدمت کتابداران که میتواند توسط انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران و یا سایر نهادهای متولی آموزش حرفهای انجام شود. دوم، آموزش دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی که کتابداران بالقوه آینده هستند.
نرم افزار مدیریت استناد,کتابخانههای دانشگاهی,سواد اطلاعاتی,اندنوت
https://jlib.ut.ac.ir/article_70158.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70158_9b1732a0597b87465060025b9912135f.pdf
دانشگاه تهران
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
2783-4638
52
4
2019
02
20
سطح سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی دانشجویان بر اساس استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی
147
163
FA
عیسی
برقی
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی، تبریز، ایران
isabarqi@yahoo.com
10.22059/jlib.2019.260478.1334
با توجه به گسترش روزافزون کاربران شبکههای اجتماعی، این شبکهها به بخش اساسی در زندگی کاربران تبدیل شدهاند و تأثیرات مهمی در حوزههای علمی، اجتماعی، فرهنگی کاربران دارند. هدف این پژوهش، تعیین تفاوت دانشجویان از جهت سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی است. <br />مواد و روش: جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید مدنی در سال1396-1395 در نظر گرفته شد که با استفاده از فرمول کوکران 365 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد و نمونهگیری با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی صورت گرفت. اطلاعات لازم جهت دستیابی به نتایج، از طریق پرسشنامههای سواد اطلاعاتی اشرفیریزی و همکاران(1390)پرسشنامه انگیزش پژوهشی صالحی(1390) و پرسشنامه محقق ساخته به دست آمد. به منظور تعیین روایی و پایایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای آماری spss20 و LISRAL8.5 براساس آزمونهای همبستگی، مانوا و تابع تشخیص انجام گرفت.<br />یافتهها: با توجه به نتایج پژوهش، ارتباط شبکههای اجتماعی با سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی به ترتیب برابر با 46/0 و 36/0 به دست آمد. در بررسی تفاوت دو جنس، اختلاف در متغیر انگیزش پژوهشی معنادار نشان داده شد. در تفکیک دانشجویان از لحاظ انگیزشی، سه گروه تشخیص داده شد که انگیزش درونی5درصد، انگیزش بیرونی3/0 درصد و بی انگیزگی 1/11درصد را به خود اختصاص دادند.<br />نتیجهگیری: براساس یافتههای این تحقیق، دانشآموختگان برای بهرهمندی از شبکههای اجتماعی در کسب آگاهی <br />و اطلاعات لازم است که هدف و انگیزه خود را در مسیر استفاده از این شبکهها تعیین نمایند.
سواد اطلاعاتی,انگیزش پژوهشی,شبکه های اجتماعی
https://jlib.ut.ac.ir/article_70163.html
https://jlib.ut.ac.ir/article_70163_e47910bc5fb4e5a524f26bd516a13e24.pdf