TY - JOUR ID - 69599 TI - تدوین الزامات طراحی دایره‌المعارف‌ برخط امام علی "علیه‌السلام" از طریق ایجاد تیم‌های فرازمانی رسمی JO - تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی JA - JLIB LA - fa SN - AU - پورعزت, علی اصغر AU - دهقانپور فراشاه, افسانه AU - عباسی, طیبه AD - استاد و عضو هیات علمی/دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران ، ایران AD - استادیار و عضو هیات علمی/دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 52 IS - 1 SP - 34 EP - 13 KW - دایره‌المعارف‌ برخط امام علی (ع) KW - تیم‌های‌ فرازمانی KW - مدیریت دانش KW - پروژه های فرازمانی DO - 10.22059/jlib.2019.251240.1299 N2 - هدف: تیم‌های فرازمانی، تیم‌های مستعد انجام کارهای بزرگ و طولانی‌مدت بوده، تأثیر شگرفی بر توسعة ظرفیت تولید و مدیریت دانش دارند. از سویی، دایره‌المعارف‌ها از حیث نقش مؤثری که در آموزش، پژوهش و توسعه فرهنگ جوامع علمی ایفا می کنند، سرمایه دانشی ارزشمندی محسوب می‌شوند. قابل تأمل است که نگارش و بازپردازی دایره‎المعارف‌های بزرگ و به‌روز، از عهده یک نسل انسانی فراتر است و تدوین آن‌ها، با استفاده از تیم‌های کاری منسجم، در مدت زمانی طولانی، در ورای حیات یک نسل (تیم فرازمانی)، امکان‌پذیر می‌شود. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، تدوین الزامات و ویژگی‌های یک تیم فرازمانی رسمی برای توسعه یک دایره‌المعارف برخط، جامع، دیرپا، موثق، منسجم و فرازمانی، درباره جلوه‌های اصیل زندگی، شخصیت، سخنان، سیره و رهنمودهای امام علی (ع) است. روش: با توجه به ماهیت موضوع، پژوهش به شیوه کیفی انجام شده، جامعة خبرگان پژوهش، افرادی بودند که در تدوین و نشر دایره‌المعارف‌ها، فرهنگ‌های لغت یا طراحی تیم‌های حرفه‌ای، سابقه همکاری و آگاهی کافی داشتند؛ از میان جامعه خبرگان پژوهش 12 نفر به روش گلوله‌برفی انتخاب شدند و با آنان مصاحبه شد. به‌طور منظم، متن هر مصاحبه‌ کدگذاری شد و ضمن تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها با روش تحلیل تم ، مفاهیم و تم‌های مربوط به این پژوهش از آن‌ها‌ استخراج شدند. یافته‌ها: تم‌های حاصل از داده‌های گردآوری شده به صورت 10 تم اصلی و 50 تم فرعی ارائه و تعریف شدند و در قالب نقشه تم ساماندهی گردیدند. اصالت اثر: این پژوهش با ملاحظه ضرورت تدوین دایره‌المعارف‌های برخط با استفاده از تیم‌های فرازمانی از بداعت ویژه‌ای برخوردار است. UR - https://jlib.ut.ac.ir/article_69599.html L1 - https://jlib.ut.ac.ir/article_69599_3bc0b8da36abffd814854a6ef1f57fa9.pdf ER -