TY - JOUR ID - 89307 TI - تأثیر اخلاق حرفه‌ای بر عملکرد شغلی با میانجیگری جو اخلاقی در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز JO - تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی JA - JLIB LA - fa SN - AU - کوهی رستمی, منصور AU - گیلانی, سعید AU - نجف پور مقدم, پروین AD - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران، AD - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - مربی، عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران، Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 56 IS - 3 SP - 1 EP - 12 KW - اخلاق حرفه‌ای KW - جو اخلاقی KW - عملکرد شغلی KW - کتابخانه‌های دانشگاهی KW - کتابداران DO - 10.22059/jlib.2022.346776.1626 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر اخلاق حرفه‌ای بر عملکرد شغلی با میانجیگری جو اخلاقی در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز است.روش‌: پژوهش حاضر از منظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از منظر روش از نوع مطالعات کمی است که به روش توصیفی همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز هستند که 87 نفر از آنان به روش سرشماری در پژوهش مشارکت داشتند. در این پژوهش از پرسشنامه‌های جو اخلاقی، عملکرد شغلی و اخلاق حرفه‌ای استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش از آزمون‌هایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است.یافته‎ها: نتایج پژوهش نشان داد که اخلاق حرفه‌ای تأثیر معنا‌داری بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز و جو اخلاقی کتابخانه‌ها دارد. از سوی دیگر، جو اخلاقی تأثیر معنا‌داری بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز دارد. همچنین نتایج پژوهش بیانگر آن است که اخلاق حرفه‌ای از طریق جو اخلاقی تأثیر غیرمستقیم معنا‌داری بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی دارد. بر اساس نتایج، هر چهار فرضیه پژوهش تأیید شدند.نتیجه‌گیری: وجود چهارچوب‌ها و رهنمودهای اخلاقی در کتابخانه‌های دانشگاهی می‌تواند زمینه برای ظهور و تثبیت جو اخلاقی در این کتابخانه‌ها را فراهم کند. یک کتابدار فقط در صورتی می‌تواند عملکرد مطلوبی از خود به جا بگذارد که در یک جو اخلاقی مطلوب بتواند توانایی‌های اخلاقی و رفتاری خود را نشان دهد و از این طریق می‌تواند به طیف‌های مختلف از مراجعان خدماتی متناسب با نیازها و خصوصیاتشان ارائه کند. UR - https://jlib.ut.ac.ir/article_89307.html L1 - https://jlib.ut.ac.ir/article_89307_33b536915e6bb6de68fec20166aeb825.pdf ER -