TY - JOUR ID - 89687 TI - شناسایی ابعاد مدیریت راهبردی مصرف رسانه‌ای (مورد مطالعه: شبکه اجتماعی آپارات) JO - تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی JA - JLIB LA - fa SN - AU - بوجارزاده, مجید AU - روشندل اربطانی, طاهر AU - سلیمانی, ندا AD - دانشجوی دکتری گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. رایانامه: boujarzadeh@gmail.com AD - (نویسنده مسئول)؛ استاد مدعو گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران / استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران. رایانامه: arbatani@ut.ac.ir AD - استادیار گروه علم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. رایانامه: goopgoopi@gmail.com Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 56 IS - 2 SP - 15 EP - 30 KW - مدیریت راهبردی KW - مصرف رسانه‌ای KW - شبکه‌های اجتماعی KW - اشتراک ویدئو KW - آپارات DO - 10.22059/jlib.2022.349373.1646 N2 - هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی ابعاد مدیریت راهبردی مصرف رسانه‌ای در بین شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد در ایران شامل آپارات است.روش‌شناسی: روش این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و براساس چگونگی به دست آوردن داده‌های مورد نیاز، تحقیق حاضر از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی (تحلیلی) محسوب می‌شود. جامعه آماری در این تحقیق، مدیران و کارشناسان شبکه اجتماعی آپارات و خبرگان و کارشناسان مدیریت رسانه هستند که نمونه آماری براساس روش نمونه در دسترس (گلوله برفی) انتخاب شدند به همین منظور، در مرحله اول با استفاده از مطالعه‌ای که در زمینه کیفی و مصاحبه انجام شد، مصاحبه‌ها با شش نفر از خبرگان رسانه آپارات صورت گرفت و در نهایت مؤلفه‌های تأثیرگذار بر مصرف رسانه‌ای شبکه‌های داخلی پرکاربرد در ایران استخراج گردید و با روش کدگذاری این عوامل فهرست شدند. سپس، با استفاده از روش ماتریس SWOT عوامل داخلی و خارجی و نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید شناسایی و دسته‌بندی شدند.یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که در بخش نقاط قوت مهمترین مؤلفه‌ها شامل 1. افزایش تعداد مخاطبان جدید داخلی و خارجی، 2. دسته‌بندی مطلوب و چینش مؤثر مطالب، 3. ایمن‌سازی و افزایش امنیت اطلاعات؛ مهمترین مؤلفه‌های نقاط ضعف شامل 1. ضعف در برقراری ارتباط با کاربران از طریق سایر ابزارها، 2. پایین بودن میزان مشارکت در لایک، اشتراک‌گذاری، دایرکت، ذخیره کردن، کامنت و … در هر اشتراک پست‌های آپارت، 3. ضعف در تولید محتوای مناسب، مهمترین مؤلفه‌های فرصت‌ها شامل 1. توجه بیشتر افکار عمومی به شبکه.های اجتماعی، 2. در دسترس بودن شبکه‌های اجتماعی در بین آحاد جامعه، 3. اپیدمی کرونا و گرایش جامعه به استفاده از فضای مجازی برای امورات روزمره و مهمترین مؤلفه‌های تهدیدات شامل 1. افزایش رقابت‌پذیری در بین پلتفرم‌های چندرسانه‌ای، 2. ضعف در روزآمدسازی قوانین و مقررات دولتی در زمینه شبکه‌های اجتماعی، 3. عدم واردات فناوری‌های به روز در زمینه شبکه‌های اجتماعی می‌شود.نتیجه‌گیری: نتایج کلی پژوهش نشان داد که رسانه‌های اجتماعی نقش برجسته‌ای در هدایت، راهبری، تهییج، ترغیب و... آحاد جامعه و کاربران به سمت موضوعات و رویدادهای مختلف اجتماعی دارند. UR - https://jlib.ut.ac.ir/article_89687.html L1 - https://jlib.ut.ac.ir/article_89687_6d7fefcb3c793c755e1344faf103812f.pdf ER -