TY - JOUR ID - 89805 TI - بررسی رابطه بین میزان مشارکت در مدیریت دانش با تمایل به تفکر انتقادی کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران JO - تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی JA - JLIB LA - fa SN - AU - حیدرنژاد, فاطمه AU - فهیم نیا, فاطمه AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 56 IS - 2 SP - 47 EP - 58 KW - مدیریت دانش KW - تفکر انتقادی KW - تمایل به تفکر انتقادی KW - کتابخانه‌های دانشگاهی KW - کتابداران DO - 10.22059/jlib.2022.349006.1642 N2 - هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین میزان مشارکت در مدیریت دانش با تمایل به تفکر انتقادی در بین کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران است.روش پژوهش: این پژوهش از نظر شیوه پژوهش توصیفی همبستگی و از شاخه پیمایشی است؛ و برحسب هدف در دسته پژوهش‌های کاربردی جای می‌گیرد. جامعه آماری این پژوهش را کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران که تعداد آنها 210 نفر بود، تشکیل دادند؛ و با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه 136 نفر بدست آمد. برای جمع‌آوری داده از دو پرسش‎نامه استاندارد مشارکت کارکنان در مدیریت دانش کالکارنی و همکاران (2006) و پرسش‎نامه تمایل به تفکر انتقادی کالیفرنیا (1992) استفاده شد. هر دو پرسش‎نامه از نظر روایی توسط استاد راهنما تایید شدند؛ و پایایی پرسش‎نامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش‎نامه میزان مشارکت کارکنان در مدیریت دانش (0.946) و برای پرسش‎نامه تمایل به تفکر انتقادی (0.933) به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزاز اس.‌پی.‌اس.‌اس. انجام شد.یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین متغیر گرایش به تفکر انتقادی و مشارکت در مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.نتیجه‌گیری: پژوهشگران تفکر انتقادی را در دو بعد مهارت‌ها و تمایلات تفکر انتقادی تعریف و بررسی می‌کنند، در پژوهش‌های قبلی رابطه بین مدیریت دانش و بعد مهارت‌ها بررسی شده بود اما در این پژوهش به بررسی رابطه بین مشارکت در مدیریت دانش و بعد تمایل به تفکر انتقادی پرداخته شد. UR - https://jlib.ut.ac.ir/article_89805.html L1 - https://jlib.ut.ac.ir/article_89805_15dd21c2b4c9a5b57a28804b610d4736.pdf ER -