2024-03-28T15:47:50Z
https://jlib.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7137
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
1
نگاشت ساختار فکری حوزۀ موضوعی ترمودینامیک بر اساس بروندادهای علمی ایرانیان در مجلات نمایهشده در وبگاه علوم مؤسسۀ تامسون رویترز
رسول
زوارقی
غلامرضا
فدایی
هدف : هدف از این پژوهش بررسی و مصورسازی ساختار فکری حوزۀ موضوعی ترمودینامیک بر اساس بروندادهای دانشمندان ایرانی این حوزه در بازۀ زمانی 1369 تا 1388 (1990 تا 2009) است.
روش: جامعۀ این پژوهش را کل ارجاعات انتشارات ایرانیان در این حوزه تشکیل میدهد . نمونۀ پژوهش نیز 1 درصد بالای نویسندگان پایۀ این حوزه هستند. این پژوهش علمسنجی با رویکرد تحلیل هماستنادی نویسنده صورت گرفت و برای تحلیل جایگاه شبکهای نویسندگان پایه نیز، از روش تحلیل شبکههای اجتماعی استفاده شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش ارائۀ تصویر کلانی از شالودههای فکری این حوزه بهصورت تصویری و تحلیل آن است. بر این مبنا سعی شد نویسندگان پایه و مرجع این حوزه بر اساس شاخص تحلیل شبکههای اجتماعی چون مرکزیت، تازگی، ماجولاریتی، سیلهوئت و تراکم و همچنین شاخصهای زمانی و استنادی تحلیل شوند.
تحلیل استنادی ترمودینامیک ایران
تحلیل شبکههای اجتماعی حوزۀ ترمودینامیک ایران
ترمودینامیک ایران
وضعیت شبکۀ علمی ترمودینامیک ایران
2014
04
21
1
38
https://jlib.ut.ac.ir/article_52699_6bd2c0b81c34ee639179a932b8e5995a.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
1
شناسایی مشکلات پایاننامهنویسی از دیدگاه دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای شهر تهران
سارا
بهی مهر
نصرت
ریاحی نیا
یزدان
منصوریان
هدف: این پژوهش با هدف شناخت مشکلات و چالشهای موجود برای نگارش پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی انجام شده است.
روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش تمامی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی هستند که در یکی از دانشگاههای شهر تهران در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی در مقطع کارشناسی ارشد، در بازۀ زمانی 1386 - 1391 پایاننامه نوشتهاند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی،20 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعۀ موردی جمعی انجام و دادههای پژوهش با استفاده از ابزار مصاحبه گردآوری شده است و از طریق روش تحلیل محتوای کیفی و دادهبنیاد تحلیل شدهاند.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که دانشجویان در بخشهای مختلف پایاننامه شامل: انتخاب موضوع، پروپوزالنویسی، تدوین پنج فصل پایاننامه (کلیات پژوهش، پیشینۀ پژوهش و مبانی نظری، روششناسی، یافتههای پژوهش، بحث و نتیجهگیری)، نگارش متن پایاننامه، اخلاق پژوهش، استاد راهنما و مشاور مشکل دارند.
اصالت اثر: با توجه به اهمیت پایاننامهها، برای ارتقای سطح کیفی آنها، نیاز است تا چالشهای پایاننامهنویسی از دیدگاه اصلیترین پدیدآورندگان آن یعنی دانشجویان بررسی شود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی به بیان شرایط موجود پایاننامهنویسی در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی میپردازد تا بتوان به رفع موانع پرداخت.
پایاننامه
پایاننامهنویسی
دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی
مشکلات پایاننامهنویسی
2014
04
21
39
59
https://jlib.ut.ac.ir/article_52701_aaf6c7f9241443fae7475cd2d6d2b5f1.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
1
بررسی توسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباط آن با مؤلفههای ساختار سازمانی و کارکردهای مدیریتی: موردکاوی کتابخانههای دانشگاه شیراز
یعقوب
نوروزی
طیبه
نوابی
هدف: این تحقیق بهمنظور شناسایی مؤلفههای فناوری اطلاعات و تأثیرات آن بر ساختار سازمانی و کارکردهای مدیریتی در کتابخانههای دانشگاه شیراز صورت گرفته است. روش: پژوهش با استفاده از روش پیمایشی - توصیفی و همبستگی انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته (بر مبنای طیف 7 مرتبهای لیکرت) در بین 64 نفر از کارکنان و کارشناسان کتابخانههای دانشگاه شیراز توزیع و سپس دادههای جمعآوری و با شیوههای توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که توسعۀ فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تأثیرگذار است و بهویژه با کاهش تمرکز در سازمان ارتباط معناداری دارد. اما رابطۀ میان توسعۀ فناوری و بهبود کارکردهای مدیریتی تأیید نشد. همچنین نتایج نشان داد که رابطۀ معناداری میان توسعۀ فناوری اطلاعات و بهبود کارکردهای مدیریتی وجود ندارد. توسعۀ فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه شیراز، بیشترین تأثیر را در کاهش تمرکز، آموزش و توانمندسازی کارکنان و بهبود ارتباطات دارد. همچنین میان فناوری اطلاعات و کارکردهای ارزیابی عملکرد و گزینش نیروهای انسانی نیز رابطهای یافت نشد. اصالت و ارزش: در پژوهش حاضر پیشفرضهای موجود در زمینۀ تأثیر توسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباط آن با مؤلفههای ساختار سازمانی و کارکردهای مدیریتی در کتابخانهها بررسی شد. از اینرو نتایج حاصل از این پژوهش در کتابخانههای مورد مطالعه و سایر کتابخانههای مشابه کاربرد دارد و نکات ضعف احتمالی را برطرف و نکات قوت را تقویت میکند.
دانشگاه شیراز
ساختار سازمانی
فناوری اطلاعات
کارکردهای مدیریتی
کتابخانههای دانشگاهی
2014
04
21
61
81
https://jlib.ut.ac.ir/article_52706_29fbc57f5cb6e568c95fe55d02c6685a.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
1
راهکارهای برنامههای برتر حفاظت وب در مقابله با چالشهای فنی حفاظت
هاجر
ستوده
کیانوش
رشیدی
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی برنامههای حفاظت وب بهمنظور شناسایی راهکارهای آنها در مواجهه باچالش فنی است.
روش: گردآوری دادهها به روش متنپژوهی انجام شد. به این ترتیب که برای شناسایی و بررسی راهکارهای چالش فنی، گسترهای از متون اعم از مقالات، دستنامهها و مستندات و وبسایتهای برنامههای برتر جستوجو و مطالعه شدند. همچنین برای تکمیل اطلاعات، با مسئولان برنامهها تماس گرفته شد. همچنین، برنامههای برتر حفاظت وب از طریق جستوجو در گوگل، مستندات، مقالات و راهنماهای معتبر شناسایی شدند. پس از بررسی و حذف برنامههای بهنسبت ضعیفتر، در نهایت 61 برنامۀ برتر شناسایی و بررسی شدند.
یافتهها: دشواریهای حفاظت از نظر فنی که در برنامههای برتر حفاظت وب بررسی قرار شدند عبارتند از: اجزای حفاظتشده، راهبرد حفاظت، روش حفاظت از نسخهها، فراداده، نوع فراداده، روش ایجاد فراداده، خدمات جستوجو و مرور، انواع سبکهای جستوجو و مرور، خدمات نمایهسازی، فهرستنویسی و ردهبندی، نرمافزارهای دروگری، نرمافزارهای دسترسی، نرمافزارهای نمایهسازی و مدل حفاظتی. برنامههای برتر راهکارهای مختلفی را برای مواجهه با چالشهای فنی در پیش گرفتهاند. راهکارهای کنونی نیز از وضعیت آرمانی فاصله دارند و بهدلیل داشتن نقاط قوت و ضعف خاص، راهکار واحد و استانداردی برای چالشها وجود ندارد.
برنامههای حفاظت
چالش فنی
حفاظت وب
2014
04
21
83
103
https://jlib.ut.ac.ir/article_52707_3d4c02e4cd33ca7fe8854fdb0d3329a7.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
1
مدلسازی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری آر.اف.آی.دی در کتابخانه (نمونۀ موردی: کتابخانۀ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر)
خداکرم
سلیمی فرد
عبدالرسول
خسروی
امید
پاک
اسماعیل
پاسبان
زهرا
صفایی
هدف: فناوری شناسایی با امواج رادیوییآر.اف.آی.دی دارای رشد شتابان و کاربردهای گستردهای برای صنابع و خدمات است. این فناوری سیستمی نوآورانه و خودکار برای مدیریت هوشمند کتابخانه فراهم میکند. موفقیت در کاربردهای سازمانی این فناوری در کتابخانه، نیازمند پذیرش و استفادۀ درست آن از سوی کاربران خواهد بود. هدف از این پژوهش شناسایی مهمترین عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فناوری آر.اف.آی.دیاز سوی کارکنان کتابخانهها و شناسایی روابط موجود میان آنها با بهرهگیری از مدلسازی ساختاری تفسیری و در نهایت ارائۀ یک مدل ساختاری تفسیری است.
روش: در این پژوهش با بازخوانی پیشینۀ نظری فناوری شناسایی با امواج رادیویی، عاملهای مؤثر بر پذیرش آن از سوی کاربران شناسایی و با بهکارگیری تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری، مدلسازی شده است. ابزار کاربردی برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه است. شناسایی ارتباط بین متغیرها اغلب به اطلاعات، میزان آشنایی و تجربۀ کارکنان با فناوری در سازمان مورد مطالعه بستگی دارد. جامعۀ آماری پژوهش، تمامی کارکنان کتابخانۀ دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر بودند که با فناوری آر.اف.آی.دی سروکار داشتند. به این منظور پرسشنامهها در جامعۀ آماری مورد نظر توزیع و جمعآوری شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد که عامل نگرش نسبت به فناوری، عامل بنیادینی در پذیرش این فناوری از سوی کارکنان کتابخانههاست. داشتن نگرش مثبت نسبت به فناوری، به موقعیتی رهنمون میشود که در آن آر.اف.آی.دی بهعنوان فناوری سودمندی در دسترسی به اطلاعات مورد نیاز پذیرفته خواهد شد. از سوی دیگر، این خود نیز تأثیرش را بر سودمند دانستن فناوری نشان میدهد که سبب کاهش مقاومت کارکنان در پذیرش فناوری میشود.
شناسایی با امواج رادیویی
مدل پذیرش فناوری
مدلسازی ساختاری تفسیری
مدیریت کتابخانه
2014
04
21
105
120
https://jlib.ut.ac.ir/article_52708_92f1576ee6254d7f3008e3b31dab0f36.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
1
انگیزهها و موانع کاربست رسانههای اجتماعی توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاهی
نیوشا
ظهوریان فولادی
هدف: شناسایی میزان نفوذ و استفاده از رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی و بررسی دلایل ایجاد رسانههای اجتماعی وهمچنین درک موانع حضور این رسانهها در کتابخانههای دانشگاهی از جملۀ اهداف این مقاله است.
روش: در این پژوهش دادهها بهوسیلۀ ابزار کیفی و بهصورت گروه بحث گردآوری شده است و جامعۀ پژوهش شامل 22 کتابدار از سه دانشگاه (دانشگاه یو. ام؛ یو. پی. ام؛ یو. کی. ام) پژوهشمحور در شهر کوالالامپور کشور مالزی است.
نتایج: نتایج حاکی از آن است که در این دانشگاهها چهار دسته از ابزارهای رسانههای اجتماعی برای استفادۀ کاربران در کتابخانهها وجود دارد. این دستهها شامل وبلاگها، ابزارهای چندرسانهای، بوکمارکها و شبکههای اجتماعی هستند. انگیزۀ کتابداران برای استفاده از رسانههای اجتماعی شامل ارتقای خدمات کتابخانه، مدیریت دانش سازمانی و تسریع ارتباط با کاربران است. موانعی که بر حضور فعال کتابداران تأثیر میگذاشت شامل موانع فناورانه، موانع سازمانی، ویژگیهای فردی و نحوۀ گردش کار در سازمان بود. این مقاله، با استفاده از روش کیفی مشخص میکند که باید مدیریت کتابخانهها به پشتیبانی و تشویق کتابداران بپردازند تا کتابداران کتابخانههای دانشگاهی، نقش و مشارکت بهتری در رسانههای اجتماعی داشته باشند.
ابزارهای شبکههای اجتماعی
رسانۀ اجتماعی
کتابخانه 2.0
کتابداران کتابخانههای دانشگاهی
وب 2.0
مالزی
2014
04
21
121
141
https://jlib.ut.ac.ir/article_52709_8aedd618ba738476857d8733e6bdc6e7.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
1
مدیریت اثربخش و کتابخانههای دانشگاهی ایران: تبیین دیدگاههای مدیران و کارکنان بر اساس الگوی پارسونز
محمدجواد
هاشم زاده
سید احمد
موسوی
هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل اثربخشی سازمانی شامل انطباق، کسب هدف، انسجام و مشروعیت در کتابخانههای دانشگاهی ایران، از دیدگاه مدیران و کارکنان است. روش: روش تحقیق پیمایشی و از نوع کاربردی است و جامعۀ پژوهش، تمامی مدیران و کارکنان کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند. از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ تعدیلشدۀ استاندارد بود. روایی پرسشنامه، از طریق متخصصان و پایایی آن، از طریق آزمون آلفای کرونباخ و بازآزمایی سنجیده شد. یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که از دیدگاه مدیران، فقط بین میانگین نمرههای مؤلفۀ کسب هدف و حد مطلوب تفاوت وجود ندارد(p-value=0/137)؛ در حالیکه در سایر موارد از دیدگاه آنان تفاوت معنادار است. از دیدگاه کارکنان، بین میانگین نمرههای همۀ عوامل اثربخشی سازمانی و حد مطلوب، تفاوت وجود دارد (p-value=0/000). مؤلفۀ «کسب هدف»، بااهمیتترین مؤلفه از دیدگاه مدیران و مؤلفۀ «مشروعیت» مهمترین مؤلفه از دیدگاه کارکنان کتابخانههای دانشگاهی ایران هستند. افزون بر آن، مشخص شد که میانگین دیدگاه مدیران نسبت به میانگین دیدگاه کارکنان، در همۀ مؤلفههای اثربخشی پارسونز (انطباق، کسب هدف، انسجام و مشروعیت) بالاتر بود؛ همچنین، مشخص شد که تفاوت معناداری بین دیدگاه مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاهی ایران نسبت به مدیریت کتابخانههای دانشگاهی با توجه به چهار عامل اثربخشی پارسونز وجود دارد. بین دیدگاه مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران بر حسب جنسیت با توجه به چهار عامل اثربخشی پارسونز، تفاوت معناداری وجود نداشت. در نهایت، مدیران و کارکنان، اثربخشی مدیریت کتابخانههای مورد بررسی را بهترتیب، در حدود سطح خوب و متوسط ارزیابی کردند.
: اثربخشی سازمانی
الگوی پارسونز
کارکنان
کتابخانههای دانشگاهی ایران
مدیران
مدیریت
2014
04
21
143
158
https://jlib.ut.ac.ir/article_52710_a4a48109b819fe6bfca636e2cb031464.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
1
چکیده انگلیسی
2014
04
21
1
7
https://jlib.ut.ac.ir/article_52711_31dfd4d8a2dc097c11619b3acdfd8b92.pdf