2024-03-29T14:09:37Z
https://jlib.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7216
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
3
نقش فرهنگ دانش در اثربخشی فرایندهای مدیریت دانش مورد مطالعه: یک سازمان دانشبنیان
میترا
دیلمقانی
قاطمه
فهیم نیا
محمد
ابویی اردکان
غلامرضا
فدایی
هدف: هدف مقاله، شناخت ابعاد و عوامل مؤثر بر فرهنگ دانش و ارائۀ مدل تبیین رابطۀ فرهنگ دانش با اثربخشی فرایندهای مدیریت دانش در یک سازمان دانشبنیان است.
روش: روش پژوهش ترکیبی از مطالعات کتابخانهای، اسنادی و تحقیقات آمیختۀ اکتشافی است. ابتدا با مطالعۀ متون، ابعاد و عوامل مؤثر بر فرهنگ دانش استخراج و مدل مفهومی ترسیم شد. سپس پرسشنامه پس از تأیید و نظرسنجی از خبرگان و بررسی وضعیت مدیریت دانش در سازمان، بین محققان (که به روش نمونهگیری احتمالی انتخاب شده بودند) توزیع شد. دادههای جمعآوریشده از طریق نرمافزارهای SPSS و AMOSبررسی و تحلیل شدند. ارتباط اجزای مدل (عوامل زمینهای و ابعاد فرهنگ دانش) با طرح 5 فرضیه و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی بررسی شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که بین عوامل زمینهای و ابعاد فرهنگ دانش و نیز بین فرهنگ دانش و اثربخشی مدیریت دانش رابطۀ معنادار و مثبتی وجود دارد. ارزیابی متغیرهای مدل مفهومی نشان داد که ویژگیهای کارکنان، فناوری اطلاعات و ویژگیهای شغلی بر تسهیم دانش و تولید آن تأثیر معنادار و مثبتی دارد، اما این عوامل تأثیر معناداری بر همکاری و یادگیری دانش ندارند.
ابعاد فرهنگ دانش
تسهیم دانش
تولید دانش
عوامل زمینهای
فرهنگ دانش
مدل مفهومی مدیریت دانش
همکاری دانش
یادگیری دانش
2014
10
23
325
345
https://jlib.ut.ac.ir/article_53444_fc3e1ea40b63c40449e33f908ffab72f.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
3
عوامل راهبردی مؤثر بر توسعۀ کتابخانههای دیجیتالی در ایران
المیرا
جنوی
فهیمه
باب الحوائجی
هدف: هدف شناسایی عوامل راهبردی مؤثر و پیشبرندۀ رشد و توسعۀ کتابخانههای دیجیتالی در ایران است.
روش: روش این پژوهش نظریۀ دادهبنیاد به شیوۀ نظاممند در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی است. جامعۀ آماری پژوهش متشکل از متخصصان و خبرگان حوزۀ کتابخانههای دیجیتالی و روش گردآوری دادهها، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته تا رسیدن به کفایت و اشباع نظری بود. دربارۀ دادهها پس از کدگذاری و شکلگیری طبقات اصلی بحث و نتیجهگیری انجام شده است.
یافتهها: عوامل راهبردی مؤثر بر توسعۀ کتابخانههای دیجیتالی در ایران بهترتیب اهمیت و اولویت عبارتند از سازوکارهای مدیریتی، سازوکارهای توسعۀ منابع انسانی، سازوکارهای حقوقی و قانونی، سازوکار محتوا و ارائۀ خدمات.
توسعه
عوامل راهبردی
کتابخانههای دیجیتالی
2014
10
23
347
369
https://jlib.ut.ac.ir/article_53445_f321af9503d7aefe03d0b3382d629e6d.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
3
بررسی رابطۀ بین تفکر راهبردی و عملکرد کارکنان مورد مطالعه: (کارکنان کتابخانههای دانشگاه دولتی استان ایلام)
سید مهدی
شریفی
محمد
تابان
وحید
شرفی
هدف: هدف این تحقیق «بررسی رابطۀ بین تفکر راهبردی و عملکرد کارکنان کتابخانههای دانشگاه دولتی استان ایلام» است. روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی - مدل معادلات ساختاری بوده است. جامعۀ آماری تمامی کارکنان کتابخانههای دانشگاه دولتی استان ایلام (200 نفر) بودند که با استفاده از جدول مورگان، 127 نفر برای نمونۀ مورد نظر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 916/0 بهدست آمد که بیانگر تأیید پایایی پرسشنامۀ مورد نظر خواهد بود. در نهایت مجموعۀ دادهها به کمک نرمافزار LISREL تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان دادند که بین تفکر راهبردی و عملکرد کارکنان در دانشگاه دولتی استان ایلام رابطۀ مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین هنگامی که ارتباط بین ابعاد تفکر راهبردی (نگرش سیستمی، عزم راهبردی، پیشروی بر اساس رویکرد علمی، فرصتطلبی هوشمندانه و تفکر در زمان) بهصورت تکتک و بدون تعامل با یکدیگر با عملکرد کارکنان سنجیده شد، نتایج نشان داد که بین هر پنج بعد تفکر راهبردی و عملکرد کارکنان رابطۀ مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد.
تفکر راهبردی
دانشگاه دولتی ایلام
عملکرد کارکنان
2014
10
23
371
389
https://jlib.ut.ac.ir/article_53446_646c70083fff99270fb0359e003318db.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
3
شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ سیستم کتابخانۀ دیجیتالی: دیدگاه مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران
یعقوب
نوروزی
نیره
جعفری فر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ سیستم کتابخانۀ دیجیتالی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران این کتابخانهها انجام شد.
روش: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به شیوۀ پیمایشی – تحلیلی صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته بود که بر مبنای تعریف فدراسیون جهانی کتابخانۀ دیجیتالی (شامل چهار محور اساسی نیروی انسانی، مجموعه، خدمات و فناوری) و با مرور متون و منابع مرتبط و با اعمال نظر متخصصان حوزه تهیه شد. جامعۀ آماری پژوهش مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند.
یافتهها: از سوی جامعۀ آماری 43 عامل مطرحشده در این پژوهش، همگی مؤثر قلمداد شدند. مؤثرترین عاملی که برای توسعۀ کتابخانههای دیجیتالی ایران مدنظر قرار گرفت، عامل آموزش نیروهای داخلی در کنار برونسپاری برخی از فعالیتها به متخصصان حوزۀ کتابخانۀ دیجیتالی بود و مهمترین راهکار برای ارتقای خدمات، آگاهی و الگوبرداری از تجربیات برتر داخلی و بینالمللی (با کسب بالاترین رتبۀ لیکرت83/4 از 5 در طیف لیکرت) است و تعیین سطوح دسترسی به اطلاعات کتابخانۀ دیجیتالی (با کسب پایینترین رتبۀ لیکرت 33/3 از 5 در طیف لیکرت) کماهمیتترین عامل بود. تفاوت معناداری بین دیدگاه مدیران مورد مطالعه، نسبت به راهکارهای مؤثر بر توسعۀ خدمات و فناوری سیستم کتابخانۀ دیجیتالی وجود دارد.
اصالت / ارزش: پژوهش حاضر جزو اولین پژوهشهایی است که به شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ سیستم کتابخانۀ دیجیتالی میپردازد. شناسایی این عوامل شاید نقش بسیار مهمی در پیشرفت و بهبود امور کتابخانههای دیجیتالی ایفا کند.
توسعۀ سیستم
خدمات
دانشگاههای دولتی
شهر تهران
فناوری
کتابخانههای دانشگاهی
کتابخانۀ دیجیتالی
مجموعه
مدیران اطلاعاتی
نیروی انسانی
2014
10
23
391
412
https://jlib.ut.ac.ir/article_53447_c4ca384031a6280b03da2385d8bba5bb.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
3
بررسی وضعیت جذب اعتبار پژوهشی در تولیدات علمی سازمانها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی ایران در بازۀ زمانی 2008 - 2011
هاجر
ستوده
محمد حسن
امیدی
هدف: بهدلیل نبود شواهد جامع دربارۀ وضعیت جذب اعتبار پژوهشی در ایران، مقالۀ حاضر به بررسی وضعیت جذب اعتبارات پژوهشی در میان سازمانها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی ایران اختصاص یافته است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر تحلیل انتشارات از روشهای رایج علمسنجی است. دادههای تولیدات علمی ایران از نمایهنامۀ استنادی علوم گردآوری و به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد.
یافتهها: بیش از سی درصد مقالات ایرانی با حمایت مالی منتشر شدهاند که بیش از سهچهارم آنها را سازمانهای داخلی و کمتر از یکچهارم را سازمانهای خارجی تأمین اعتبار کردهاند. در میان سازمانهای داخلی، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین مقالات ایران را حمایت مالی کردهاند و در جذب اعتبارات خارجی و همچنین در همکاری با سازمانهای خارجی برای حمایت مالی مقالات، بیش از همه موفق بودهاند. نیاز به تلاش بیشتر سازمانها و مؤسسات ایرانی برای جذب اعتبارات خارجی همچنان احساس میشود. با توجه به بالا بودن هزینههای پژوهش و رشد روزافزون بهای ابزارهای علمی در بسیاری از حوزههای موضوعی، جذب اعتبارات خارجی و همچنین همکاری با سازمانهای خارجی در تأمین اعتبارات مالی راهکار مناسبی برای رفع کمبود بودجۀ تحقیقاتی محسوب میشود.
اعتبار پژوهشی
ایران
تولیدات علمی
منابع خارجی
منابع داخلی
2014
10
23
413
433
https://jlib.ut.ac.ir/article_53448_eb6941165f8f36d29e10908b0366746d.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
3
پژوهشی پیرامون تدوین برنامۀ راهبردی کتابخانۀ سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور 1390 - 1394
جواد
عباس پور
مهدیه
میرزابیگی
هدف: این پژوهش دو هدف اساسی را دنبال میکند: ابتدا شناخت وضعیت کتابخانۀ سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی ایران از طریق ارزیابی محیط داخلی(نقاط قوت و ضعف) و محیط خارجی (فرصتها و تهدیدها) و سپس ارائۀ راهکارها و برنامههای راهبردی بهمنظور کمک به کتابخانه برای دستیابی به اهداف، رسالتها و چشماندازهای پیشبینیشده.
روش: این پژوهش بر پایۀ مدل دیوید، فرد و هانگر و تکنیک تحلیل عوامل راهبردی (SWOT) انجام شده است. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل متون و اسناد کتابخانه، مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شد. زیرساخت سؤالات مصاحبه و پرسشنامه را استاندارد کتابخانههای تخصصی ایران تشکیل میداد. با تحلیل دادههای بهدستآمده، عوامل راهبردی داخلی و خارجی استخراج و بر اساس اهمیت و وزن اختصاصیافته رتبهبندی شدند. در پایان ماتریس عوامل راهبردی (TWOS) ترسیم و چهار گروه راهبرد (SO، ST، WO و WT) ارائه شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که نمرۀ ارزیابی عوامل داخلی و خارجی کتابخانه بهترتیب 999/2 و 275/2 است؛ بهعبارت دیگر بر اساس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، کتابخانه در موقعیت متوسط قرار دارد. در نهایت، 16 راهبرد اصلی در مقولههای خدمات، مدیریت، منابع انسانی و تجهیزات با اولویتهای زمانبندیشده برای کتابخانه پیشنهاد شد.
اصالت اثر: این پژوهش را میتوان اولین پژوهشی دانست که با استفاده از تحلیل عوامل داخلی و خارجی به ارزیابی یکی از مهمترین کتابخانههای تخصصی ایران میپردازد. بر اساس نتایج این پژوهش، مجموعهای از راهکارها و عوامل راهبردی در مقولههای مختلف پیشنهاد میشود که باید دستمایۀ مدیران این کتابخانه و سایر کتابخانهها برای برنامهریزی و اقدامات عملی آتی قرار گیرند.
برنامۀ راهبردی
کتابخانۀ سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور
مدل .SWOT
2014
10
23
435
457
https://jlib.ut.ac.ir/article_53449_05219af9fdebd0bf3c9c22744a0eb2ce.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
3
ارزیابی مقالات نقد کتاب منتشرشده در مجلۀ کتاب ماه: کلیات بر اساس مدلBREM
نیره السادات
سلیمانزده نجفی
حسن
اشرفی ریزی
مقدمه: هدف این پژوهش، ارزیابی مقالات نقد کتاب منتشرشده در مجلۀ کتاب ماه: کلیات بر اساس مدلBREM است.
روش: روش این پژوهش کتابسنجی و نوع مطالعه کاربردی و ابزار گردآوری دادهها سیاهۀ وارسی استاندارد است. جامعۀ آماری شامل همۀ مقالات نقد کتاب فارسی منتشرشده در مجلۀ کتاب ماه: کلیات در سال1390 است که شامل 76 مقاله بود و روش نمونهگیری سرشماری است. روایی ابزار توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی تأیید شد. از روشهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی(آزمون t مستقل و واریانس یکطرفه) استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرۀ شاخصهای محتوا، نگارشی، ظاهری و سایر شاخصها در مقالات نقد کتاب منتشرشده در مجلۀ کتاب ماه: کلیات در سال 1390 بر اساس مدل BREM، بهترتیب 2/2، 32/2، 13/1 و 97/2 از 4 است. بین جنسیت، مقطع تحصیلی و رشتۀ تحصیلی ناقدان و میانگین نمرۀ شاخصهای نقد کتاب در مجلۀ کتاب ماه: کلیات تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P-value>). بین میانگین نمرۀ شاخص محتوایی و همچنین ظاهری و موضوع کتاب، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P-Value<). یافتهها نشان داد که بین میانگین نمرۀ شاخص نگارشی و همچنین سایر شاخصها و موضوع کتاب تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P-value>).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد توجه ناقدان به ویژگیهای محتوایی و نگارشی متوسط به بالا بوده است، در صورتیکه توجه به ویژگیهای ظاهری اثر اغلب مورد غفلت واقع شده است. با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرۀ سایر شاخصها، بهنظر میرسد منتقدان معمولاً ساختار کلی مقالۀ نقد کتاب را کم و بیش بهخوبی میشناسند و رعایت میکنند. البته باید در نظر داشت که آموزش منتقدان و ارائۀ ساختار صحیح و کامل نقد کتاب، برای نوشتن نقدهای صحیح و آشنا کردن منتقدان با همۀ اصول نقدنویسی علمی از ضروریات است.
مجلۀ کتاب ماه: کلیات
مدل ارزیابی نقد کتاب
نقد کتاب
2014
10
23
459
476
https://jlib.ut.ac.ir/article_53450_981367f19b0825a3d71cef9100ced7d4.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1393
48
3
چکیده های انگلیسی
2014
10
23
1
7
https://jlib.ut.ac.ir/article_54038_51ee80075456d5f643674ac4094dda5e.pdf