2024-03-28T19:24:28Z
https://jlib.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9212
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1397
52
2
اولویتبندی عوامل موثر بر انتصاب مدیران کتابخانههای دانشگاهی براساس فرایند تحلیل شبکه
سمیرا
اسماعیلی
سعید
اسدی
حمزه علی
نورمحمدی
هدف: پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل موثر بر انتصاب مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران با استفاده از فرایند تحلیل شبکه انجام شده است.روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش پیمایشی در سالهای 1393 تا 1394 انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 34 نفر از اعضای هیئت علمی گروههای علم اطلاعات و دانششناسی، 12 نفر از مدیران و 315 نفر از کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تهران است که مدیران و اعضای هیئت علمی به صورت سرشماری و 175 نفر از کارکنان کتابخانههای مرکزی به صورت نمونهگیری طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیکهای تصمیمگیری فرایند تحلیل شبکه با استفاده از نرمافزار Super Decisions 2.0.8 استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که در معیارهای مربوط به عوامل شغلی، «داشتن سابقۀ ارتقاء علمی و اداری» ازنظر اولویت مهمترین معیار و «تخصص» دارای کمترین اولویت بوده و در معیارهای مربوط به عوامل سازمانی، «آگاهی نسبت به فناوری سازمانی» مهمترین معیار و «شناخت سیستم بودجه» دارای کمترین اولویت بوده است. همچنین در معیارهای مربوط به عوامل محیطی، «آگاهی نسبت به عوامل اقتصادی» مهمترین معیار و «آگاهی نسبت به عوامل تکنولوژیکی» دارای کمترین اولویت بوده است.نتیجهگیری: نتایج نشان داد که داشتن سابقه شغلی و ارتقاء علمی به عنوان مهمترین عامل موثر و مفید و تخصصگرایی بهعنوان ضعیفترین عامل مؤثر در انتصاب مدیران کتابخانههای دانشگاهی میباشد.
مدیریت
کتابخانه دانشگاهی
مدیر
فرایند تحلیل شبکه (ANP)
انتصاب
2018
06
22
13
32
https://jlib.ut.ac.ir/article_69462_a85fac5f8923bc3673c2bd6ffc2329fe.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1397
52
2
طراحی شبکه دانش اجتماعی، برای توسعه سیستم عصرمدار ترویج سرمایه معنوی و اجتماعی در سامانههای علمی (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)
احمد
سیاح
علی اصغر
پورعزت
طاهر
روشن دل اربطانی
در این پژوهش، ضمن بررسی ادبیات سرمایههای معنوی و ارتباط آن با سایر سرمایهها، همچون سرمایههای اجتماعی، به نقش رسانه در ترویج و تثبیت مفاهیم و مولفههای این دو سرمایه، با توجه به برجستگی نقش رسانه ها در تغییر نگرشها پرداخته شده، راه خروج این مفاهیم از اتهام انتزاعی و غیرکاربردی بودن، کاربست رسانهها در پرتو خطمشیهایی هوشمند برای نافذ کردن مولفههای این سرمایهها، فرض شدهاست و در نتیجه با توجه به هدف فوق و اجماع خبرگانی که در پژوهش با آنها مصاحبه شد و تحلیل سلسله مراتبی تمهای حاصله، شبکههای اجتماعی بهمثابه تاثیرگذارترین رسانه حال حاضر در محیطهای علمی و دانشگاهی معرفی شدند. بنابراین در پژوهش حاضر، شبکه دانش اجتماعی، به مثابه نوعی شبکه علمی جدید با کارکرد تخصصی معرفی میشود. شبکهای که از عوارض و تهدیدهای مترتب بر مجازی شدن بیش از حد شبکههای اجتماعی متداول، مصون مانده و میتواند در فضای علمی واقعی جامعه اثرگذارتر جلوه کند. با استخراج تمهای حاصله از مصاحبهها، این نتیجه حاصل شد که نافذ نمودن سرمایهی معنوی در سازمانهای یادگیرنده و دانش بنیانی همچون دانشگاه تهران، از طریق رسانهها، نیازمند طراحی و تعریف نوعی رسانهی سامانمند مستقل و خودگردان است؛ رسانهای برخوردار از ویژگیهایی که در سیستمهای فوق هوشمند مجهز به سیستم برنامهریزی سلولی عصرمدار توصیف میگردد.
سرمایه معنوی
کاربست رسانه
سازمان یادگیرنده یا دانش بنیان
شبکه اجتماعی
سیستم عصرمدار
2018
06
22
33
53
https://jlib.ut.ac.ir/article_69595_aefdf1ff32d4e2ee49f29c2755686dcb.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1397
52
2
برآورد ارزش اقتصادی خدمات کتابخانه های دانشگاهی و میزان تمایل به پرداخت کاربران در شرایط بحران و بهبود با استفاده از روش مشروط
ویدا
صیفوری
فهیمه
باب الحوائجی
فاطمه
نوشین فرد
داریوش
مطلبی
هدف: پژوهش شناسایی میانگین تمایل به پرداخت کاربران برای خدمات کتابخانههای مرکزی و عوامل موثر بر آن در شرایط بحرانی و بهبود و تخمین ارزش اقتصادی کل خدمات کتابخانه از نظر کاربران مورد بررسی است. روش: ارزشگذاری مشروط و تکنیک تمایل به پرداخت که بخشی از روش ترجیحات اظهارشده هستند، استفادهشد.جامعه آماری پژوهش کاربران کتابخانه های مرکزی اعم از دانشجویان ، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاههای زیر نظر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری هستند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای ، تعداد10 کتابخانه مرکزی انتخاب شد.حجم نمونه با استفاده از فرمول میشل وکارسون درسطح10درصد854 نفر محاسبه شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته دوبعدی با 40سؤال که برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری مانند، آمار توصیفی و رگرسیون خطی و لجستیک استفادهشده است. یافته ها : میانگین تمایل به پرداخت برای هرنفر در استفاده ماهیانه از خدمات کتابخانههای مرکزی در شرایط بهبود برابر84100 ریال و درشرایط بحرانی برای حفظ خدمات کتابخانه تقریباً مبلغ 101560 ریال است. 6/17 درصد تمایل به پرداخت مبلغی در شرایط بحرانی نداشتند. نتایج نشان می دهد متغیرهای شغل، تحصیلات و میزان درآمد کاربران دارای تاثیر مثبت و معنیدار اما متغیر جنسیت افراد تاثیری در تمایل به پرداخت بیشتر برای استفاده سالیانه از خدمات کتابخانه مرکزی ندارد.مقدار میانگین تمایل به پرداخت ماهیانه برای هر فرد جهت استفاده از خدمات کلی کتابخانه مرکزی با استفاده از انتگرال تمایل به پرداخت برابر 92830 ریال به دست آمد.
ارزشگذاری اقتصادی
ارزشگذاری مشروط
تمایل به پرداخت
کتابخانه مرکزی
2018
06
22
55
77
https://jlib.ut.ac.ir/article_69592_5494a153de1eccef0ea6a0b8f351fed2.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1397
52
2
شناخت انگیزه استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام
معصومه
لطیفی
نصرت
ریاحی نیا
یحیی
قائدی
محمود
بابائی
هدف: محبوبیت استفاده از شبکههای اجتماعی در سراسر جهان رو به افزایش است؛ تمایل کاربران به ویژه قشر دانشجو به عضویت در شبکهها نشان از رضامندی حاصل از آن است که انگیزه آنان را به استفاده تقویت نموده است. متاسفانه در ایران نگاه منفی به تحولات فناوری در عرصه شبکههای اجتماعی و بیتوجهی به انگیزههای مخاطبان ما را از شناخت علمی اینگونه انگیزهها دور کرده است. بدین منظور این پژوهش با هدف شناسایی انگیزههای استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، با روششناسی کیفی و روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی هدایتشده انجام شد. نمونهها هدفمند و بر اساس معیار از دانشجویان دانشگاه تهران گزینش شدند. در این پژوهش با 19 دانشجوی پر مصرف شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل یافتهها نشان از هدفمندی دانشجویان در بهرهگیری از فضا و ظرفیتهای شبکهها میباشد. بطوری که استفاده از این شبکهها نه به انگیزه جدید بودن و یا مد روز بودن بلکه به انگیزه برآورده شدن نیازهای آنان میباشد. بطوریکه سه انگیزه ارتباط و تعامل با دیگران، آزادی بیان و خود اظهاری از نیاز اجتماعی، دو انگیزه اطلاعیابی و اطلاع رسانی و کنجکاوی از نیاز شناختی و دو انگیزه تفریح و سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت و تنهائی از نیاز عاطفی نشات میگیرد.
انگیزه
دانشجویان
شبکههای اجتماعی
استفاده
2018
06
22
79
107
https://jlib.ut.ac.ir/article_69596_96a0600dc567e29d50bbc641d9e01d4f.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1397
52
2
طراحی مدل مفهومی مسئلهیابی پژوهش با استفاده از روش فراترکیب
مصطفی
باغ میرانی
محمدرضا
اسمعیلی
محمد
حسن زاده
علیرضا
نوروزی
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی ویژگیهای متمایز مسئلهیابی پژوهش به عنوان اولین گام در تولید دانش و رسیدن به درک بهتری از فرآیند مسئلهیابی است. در این پژوهش مفاهیم، ایدهها و یافتههای پژوهشهای قبلی با هم ترکیب شده و مدل مفهومی مسئلهیابی پژوهش طراحی شد. روش: در پژوهش حاضر با استفاده از روش فراترکیب و از طریق مراحل هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو، به ترکیب دادههای به دست آمده از منابع پیشین پرداخته شد. همچنین از واژه «مسئلهیابی» جهت جستجو در عنوان، چکیده، کلیدواژهها و متن اصلی منابع موجود در پایگاههای اطلاعاتی استفاده شد. یافتهها: در مجموع از میان 38 منبع انتخاب شده، 138 کد، 24 مفهوم و 4 مقوله به دست آمد. ویژگی شخصیتی، ویژگی روانشناختی، ویژگی فکری (تفکر خلاقانه و تفکر انتقادی) و ویژگی آموزشی، اجزای اصلی مدل مفهومی مسئلهیابی پژوهش را تشکیل دادند. اصالت اثر: این پژوهش جزء اولینهایی است که چهار ویژگی را حول محور مسئلهیابی شناسایی کرده است. همچنین عوامل شناسایی شده مؤثر بر مسئلهیابی، بسیار فراگیرتر از پژوهشهای قبلی است. به علاوه اینکه تاکنون مدلی مفهومی از مسئلهیابی با استفاده از روش فراترکیب ارائه نشده است.
مسئله یابی پژوهش
روش فراترکیب
ویژگی شخصیتی
ویژگی روانشناختی
ویژگی فکری
ویژگی آموزشی
تفکر خلاقانه
تفکر انتقادی
2018
06
22
109
130
https://jlib.ut.ac.ir/article_69593_23fd7284fc92f824ee4bfd8a551db0b6.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1397
52
2
اعتبار سنجی مقیاس اضطراب اطلاع یابی در دانشجویان
علی
رضائی شریف
عادل
زاهد
فاطمه
رضایی شریف
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس اضطراب اطلاع یابی در دانشجویان بود. روش: بدین منظور 262 نفر دانشجو (125 نفر پسر و 137 نفر دختر) از دانشجویان دانشگاه های اردبیل که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند به روش در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب اطلاع یابی پاسخ دادند. داده ها با روش آلفای کرونباخ، اعتبار باز آزمایی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 24 و LISREL 8.8 تحلیل شدند. یافتهها: ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفه موانع مربوط به منابع اطلاعاتی 85/0، مؤلفه موانع مربوط به رایانه و اینترنت 79/0، مؤلفه موانع مربوط به کتابخانه 83/0، موانع مربوط به جست و جوی اطلاعات 80/0، موانع فنی 82/0 و موانع انتخاب موضوع 87/0 به دست آمد. اعتبار باز آزمایی نیز در فاصله 2 هفته اجرا در دامنه 79/0 تا 84/0 به دست آمد. یافته های حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است (93/0=CFI، 96=GFI، 91=NFI و 056/0=RMSEA). با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که مقیاس اضطراب اطلاع یابی در دانشجویان ابزار مناسبی برای سنجش اضطراب مربوط به جست و جوی اطلاعاتی در دانشجویان است
اعتبارسنجی
اضطراب اطلاع یابی
دانشجویان
2018
06
22
131
146
https://jlib.ut.ac.ir/article_69591_a4ac2d9b086d8b1dce0cc9c9ec3c331b.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1397
52
2
معرفی و بررسی علمی نسخه خطی منحصر به فرد پنجگنج نظامی محفوظ در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران
لی لی
کردوانی
رویا
بهادری
فرانک
بحرالعلومی
چکیده: هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی مواد و ترکیبات مختلف به کار رفته در نسخه خطی پنج گنج نظامی است. این نسخهی مصور و منحصر به فرد، متعلق به دوره مغول و قرن هشتم ه.ق است و توسط کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در سال 1346 خریداری شده است. روش: با توجه به نفیس بودن این اثر و محدودیت در نمونهبرداری، از روشهای غیر تخریبی مثل میکروسکوپ نوری پلاریزان (PLM)، طیفنگاری فلورسانس پرتو ایکس قابل حمل (micro-XRF) و طیفنگاری زیر قرمز تبدیل فوریه (FTIR) مجهز به سلول انعکاسی ATR استفاده شد و ترکیبات و عناصر موجود در کاغذ و رنگهای به کار رفته در تزئینات و نقاشیهای این نسخه خطی شناسایی شدند. یافتهها: نتایج نشان داد در کاغذ متن و حاشیه این نسخه خطی از مخلوط کتان و کنف با درصدهای متفاوت استفاده شده است. نقاشیهای این نسخه بر روی یک لایه از هانتیت (کربنات دوتایی منیزیم و کلسیم) سفید رنگ صورت گرفته است. در سر لوح و نقاشیهای این نسخه خطی، رنگدانههای شنگرف، لاجورد، نیل، زرنیخ، زنگار، طلا، دوده و هانتیت به کار رفته است و در بعضی از رنگها مثل صورتی، نارنجی، خاکستری و قهوهای از مخلوط دو یا سه رنگدانه استفاده شده است. مواد به کار رفته در ساخت کاغذ و رنگها همه از مواد شناخته شده و رایج در زمان کتابت اثر است.
"پنج گنج نظامی"
"نسخه خطی"
"شناسایی رنگدانه"
"الیاف"
2018
06
22
149
171
https://jlib.ut.ac.ir/article_69594_096a2e4906eab3d52e42b4d405fcf506.pdf