2024-03-29T14:16:49Z
https://jlib.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9965
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1398
53
4
ارائه الگوی برند شخصی نویسندگان کتابهای دانشگاهی در صنعت نشر ایران (مورد مطالعه: حوزه علم اطلاعات و دانششناسی)
صفورا
شاهپوری
علیرضا
نوروزی
سپیده
فهیمی فر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر برند شخصی نویسندگان کتابهای دانشگاهی در صنعت نشر ایران (مورد مطالعه حوزه علم اطلاعات و دانششناسی) و ارائه مدل مفهومی و ساختاری است.روش پژوهش: پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل 122 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد که به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از دو روش مطالعه اسنادی و پیمایشی استفاده شد.در روش پیمایشی نیز از پرسشنامه محققساختهای استفاده شد که با مطالعه مبانی نظری طراحی و میان دانشجویان توزیع شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای عوامل مؤثر بر برند شخصی نویسندگان مقدار 946/0 و برای عوامل مؤثر بر شایستگی فردی نویسندگان مقدار 921/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.ال.اس برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.یافتههای و نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که معیارهای مؤثر بر برند شخصی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مؤلفه فرهنگی (898/0)، تخصصی (875/0) و اجتماعی (620/0) است و معیارهای مؤثر بر شایستگی فردی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مؤلفه مهارتها (898/0)، نگرش (886/0) و دانش (744/0) است. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی، و تخصصی مبتنی بر مؤلفههای شایستگی فردی نویسندگان است.
برند شخصی
نویسندگان کتابهای دانشگاهی
صنعت نشر ایران
علم اطلاعات و دانششناسی
2020
02
20
13
34
https://jlib.ut.ac.ir/article_75873_5a2e887124f4c5b1bbb7d735472a9764.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1398
53
4
چارچوبی مفهومی برای بکارگیری فناوری اینترنت اشیاء در کتابخانههای دیجیتال: مروری نظاممند نوشتهها
یعقوب
نوروزی
مسعود
رزمی شندی
مهدی
علپور حافظی
کتابخانههای دیجیتال در راستای اشاعة خدمات و ارائهی اطلاعات دیجیتال با سرعت بالا و صرفة اقتصادی برای استفادة یک جامعه یا مجموعهای از جوامع به امر انتخاب، سازماندهی و تسهیل دسترسی به منابع اطلاعاتی میپردازند و فرآیند تفسیر، توزیع، حفاظت از یکپارچگی اطلاعات دیجیتالی، کنترل اطلاعات و نیز اطمینان از وجود مجموعهای از آثار دیجیتال در مدت زمان طولانی را مورد توجه قرار میدهند. این مطالعه در تلاش است تا چارچوبی مفهومی برای بکارگیری فناوری اینترنت اشیاء در خدمات کتابخانههای دیجیتال پیشنهاد کند. به این منظور، با روش مرور نظاممند، پس از جستجوی پایگاههای اطلاعاتی از 2010 تا 2018، 1149 رکورد در زمینۀ بکارگیری اینترنت اشیاء در کتابخانههای دیجیتال شناسایی شدند. پس رکوردهای تکراری و تحلیل ژرفتر، 128 رکورد اطلاعاتی از مقالات بانکهای اطلاعاتی و مقالات کنگرهها انتخاب گردید و در نهایت پس از ارزیابی کیفی با استفاده از سیاهۀ وارسی، 48 رکورد اطلاعاتی برای مطالعه متن کامل انتخاب گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهند که شش مولفة اصلی (تجهیزات سختافزاری، امکانات نرمافزاری، زیرساختهای شبکهای و مخابراتی، استانداردهای مورد نیاز، مسائل امنیتی و حریم خصوصی و ویژگیها و خصوصیات منابع انسانی) به همراه 114 گویه در بکارگیری اینترنت اشیاء در کتابخانههای دیجیتال مؤثر هستند. این چارچوب میتواند به جامعة اطلاعاتی در امر تحقیق، توسعه، اجراء و بهبود برنامههای ارائهی خدمات کتابخانههای دیجیتال در بستر اینترنت اشیاء کمک نماید.
"اینترنت اشیاء"
"کتابخانههای دیجیتال"
"چارچوب مفهومی"
"مرور نظاممند"
"خدمات کتابخانهای"
2020
02
20
34
52
https://jlib.ut.ac.ir/article_75874_8c826bd6c4721d3531faa4c90eb068b7.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1398
53
4
دانش و استفاده کتابداران از آلتمتریکس: موردکاوی کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تهران
مریم
خسروی
بهروز
رسولی
هدف: در سالهای اخیر شکل تازهای از سنجههای ارزیابی پژوهش و پژوهشگران با نام آلتمتریکس (دگرسنجی ) طرح شده که به دنبال ردگیری توجه رسانهای، بازدید، دانلود، و غیره دربارة آثار دانشگاهی است. از نهادهای کلیدی که باید از این سنجههای نوظهور آگاهی داشته باشند کتابخانههای دانشگاهی هستند که به پژوهشگران خدمات سنجش پژوهش ارائه میدهند. هدف از این پژوهش آگاهی از میزان آمادگی کتابخانههای دانشگاهی برای ارائة این نوع خدمات تازه است. روش/رویکرد: برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش پیمایشی بهرهبرداری شده است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وزارت عتف و بهداشت شهر تهران (شامل 105 نفر) بود. اطلاعات لازم با یک پرسشنامه محقق ساخته، دربردارندۀ سه بخش و 20 گویه گردآوری شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهند که دانش و استفادة کتابداران برای پاسخگویی به درخواست کاربران کافی نیست و آمادگی این نهادها برای خدمترسانی در زمینة آلتمتریکس پایین است. همچنین، هیچ تفاوت معناداری میان میزان دانش و استفاده کتابداران دو وزارت از سنجههای آلتمتریکس نیست. افزون بر این، بیشتر کتابداران نیازمند کارگاهی آموزشی برای یادگیری استفاده از سنجههای آلتمتریکس هستند. اصالت/ارزش: این اولین پژوهشی است که به دنبال آگاهی از میزان آشنایی و استفادة کتابداران کتابخانههای دانشگاهی ایران از آلتمتریکس است.کاربرد اجرایی: دانش و مهارت کتابداران در کتابخانههای بررسی دربارة سنجههای آلتمتریکس کافی نیست و مدیران این کتابخانهها برای زیستپذیری و مرتبط ماندن با جامعة خود نیازمند توجه جدیتر به آموزش کتابداران در زمینة بکارگیری این خدمات تازه برای کاربران هستند.
آلتمتریکس (دگرسنجی)
وزارت علوم تحقیقات و فناوری (وزارت عتف)
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (وزارت بهداشت)
کتابخانههای دانشگاهی
اعضای هیأت علمی
2020
02
20
53
77
https://jlib.ut.ac.ir/article_75841_dd3d7b98a28306ad6dfd76f40aa092d3.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1398
53
4
تدوین سناریوهای متصور برای آیندۀ برنامه های پژوهشی دانشگاه ها و تأثیر آنها بر خدمات کتابخانه های دانشگاهی
علی
مرادمند
مریم
ناخدا
نادر
نقشینه
علیرضا
نوروزی
هدف: این تحقیق با هدف شناسایی عوامل کلیدی پژوهش، تهیۀ سناریوهای پژوهشی دانشگاهها و تحلیل نقش این سناریوها بر خدمات کتابخانههای دانشگاهی در افق 1413 انجام شده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد آیندهپژوهی و به روش سناریونویسی GBN انجام شدهاست. برای شناسایی عوامل کلیدی پژوهش از روش نظرسنجی از متخصصان به شیوۀ مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شده است. از روش «تحلیل مضمونی» جهت شناسایی مضمونهای موجود در دادههای کیفی مصاحبه استفاده شده است. برای ارزیابی تأثیر سناریوهای پژوهش بر خدمات کتابخانههای دانشگاهی، از مدیران کتابخانههای دانشگاهی به شکل مکتوب نظرسنجی شده است.یافتهها: در مجموع، 24 عامل کلیدی پژوهش براساس نظر متخصصان حوزۀ پژوهش از طریق تحلیل مضمونی منون مصاحبهها شناسایی شد. دو عامل شناسایی شده با بیشترین میزان اهمیت و عدم قطعیت جهت تدوین سناریوهای پژوهش عبارتند از: عامل «وضعیت همکاری علمی و پژوهشی بینالمللی»، و عامل «رویکرد دولت به پژوهش». چهارسناریو برای پژوهش دانشگاهها ارائه شده است : 1. رونق پژوهش ملی و بینالمللی، سازوکار پژوهش باز در دانشگاهها را به وجود خواهد آورد؛ 2. عدم توجه به پژوهش ملی، زمینههای رونق پژوهش بینالمللی را فراهم خواهد کرد؛ 3. حمایت از پژوهش ملی؛ و 4. رکود برنامههای پژوهشی ملی و بینالمللی. نظرسنجی از مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاهی نشان داد که سناریوها و برنامه های راهبردی پژوهش بر خدمات کتابخانههای دانشگاهی تأثیر مستقیم میگذارد.اصالت اثر: براساس بررسیهای نویسندگان مقاله، پژوهش حاضر هم در ایران و هم خارج از ایران برای اولین بار انجام شده و از نوآوری و دانش افزایی لازم برخوردار است.
سناریوهای پژوهش
برنامههای راهبردی پژوهش
عوامل کلیدی پژوهش
خدمات کتابخانههای دانشگاهی
2020
02
20
77
96
https://jlib.ut.ac.ir/article_75875_5cf454a7d1e863e0c9118f9a3f5f7756.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1398
53
4
حمایت اجتماعی ، رفتار اطلاع یابی دانشجویان: نقش میانجی درگیری تحصیلی
حسین
تقوی
فرشید
اختیاری
هدف: با توجه به اهمیت توانمندی اطلاعاتی در حل مسائل و چالش های دانشگاهی و تاثیرگذاری بر محیط و دیگران، تحقیق حاضر با هدف شناسایی نقش حمایت اجتماعی در بهبود رفتار اطلاعیابی دانشجویان علوم رفتاری و انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با میانجیگری درگیری تحصیلی انجام شده است. روش: تحقیق حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات همبستگی به شمار میآید. دادههای مطالعه از 161 دانشجوی علوم رفتار و انسانی دانشگاه محقق اردبیلی و به روش نمونهگیری دردسترس و با لحاظ کردن نسبت لازم در مدلسازی معادلات ساختاری حاصل شد. برای سنجش وضعیت حمایت اجتماعی، درگیری تحصیلی و رفتار اطلاعاتی به ترتیب از زیر مقیاس پرسشنامه رفتار اطلاعاتی بیگدلی، رجبی و نصیری (1394)، مقیاس درگیری تحصیلی سالملا آرو و آپادایا (2012) و مقیاس حمایت اجتماعی لنت و همکاران (2001) استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد همبستگی مؤلفهها و عامل کلی حمایت اجتماعی با رفتار اطلاعیابی بین 37/0 تا 43/0 و همگی معنادار بوده اند. این امر در رابطه بین مولفهها و عامل کلی درگیری تحصیلی با رفتار اطلاعیابی نیز صادق بوده و روابط حاصل شده (بین 35/0 تا 43/0) معنادار هستند. آزمون الگوی روابط بین سه متغیر حاکی از برازش مناسب مدل و معناداری هر یک از پارامترهای برآورد شده برای مسیرها در مدل است. به طورکلی نتایج حاصل شده موید فرضیه های تحقیق و بیانگر نقش قابل توجه حمایت اجتماعی و درگیری تحصیلی در تبیین رفتار اطلاعیابی بوده است.
حمایت اجتماعی
درگیری تحصیلی
رفتار اطلاعیابی
دانشجویان
2020
02
20
97
110
https://jlib.ut.ac.ir/article_75876_699bc1db3ef40b4c2b8ec7cabb70b958.pdf
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی
.Acad. Librariansh. Info. Res
1398
53
4
بررسی اثر بخشی کتاب در بهبود درمان بیماران سرطانی گروه سنی ب (9-7 سال)
لیلا
معصومی
حسین
وکیلی مفرد
آرش
قدیمی
زهرا
رضوی
عباس
فتاحی
حمید
تن زده پناه
مقدمه: هدف از انجام این مطالعه بررسی نقش کتاب درمانی در بهبود شرایط روحی کودکان سرطانی و افزایش امید به زندگی در روند درمان میباشد.روش مطالعه: در این مطالعه 40 کودک مبتلا به سرطان پس از اطلاع رسانی کامل مورد بررسی قرار گرفتند. این کودکان به سه گروه 15، 15 و 10 نفری تقسیم شدند. به دو گروه یک کتاب با محتوای انگیزشی داده شد و به یک گروه بعنوان گروه کنترل کتابی اهدا نشد. پیش از مطالعه کتاب و پس از آن از کودکان خواسته شد تا پرسشنامه امیدواری میلر را پر کنند. در نهایت دادهها با آزمونهای t-زوجی و One-Way Anova آنالیز گردید و 0.05 P-Value <به عنوان حد معنادار در نظر گرفته شد.یافتهها: در این مطالعه 40 کودک مبتلا به سرطان (21 پسر و 19 دختر با رنج سنی 9-7 و میانگین سنی 78/0 ± 9/7) شرکت داده شدند. در گروه اول میزان امید به زندگی پس از مطالعه کتاب "سالمونی که جسارت ورزید و بالاتر پرید" نسبت به قبل از مطالعه دارای افزایش چشمگیر بود (P < 0/001). در گروه دوم پس از مطالعه کتاب "خودت را بپذیر" میزان امید به زندگی نسبت به قبل از مطالعه کتاب افزایش یافت (P < 0/01). میزان امید به زندگی در کودکان گروه کنترل بعد از مطالعه نسبت به قبل از مطالعه اندکی افزایش یافت (P < 0/05). نتیجهگیری: ما در این مطالعه برای اولین بار نشان دادیم که استفاده از کتابهایی در حوزه روانشناختی کودک و محتوای انگیزشی سبب افزایش امید به زندگی در کودکان میگردد.
کتاب درمانی
سرطان
کودکان گروه سنی ب
2020
02
20
111
122
https://jlib.ut.ac.ir/article_75877_7eba01dd52e71767a015b04707bb915f.pdf