دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638384120040621-بررسی فرایند اطلاع جویی پیوسته دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلأع رسانی دانشگاه های دولتی شهر تهران11603FAدکتر عباسحرىحمیدکشاورزJournal Article19700101The present study was conducted with the aim of understanding the online information-Seeking Process(ISP) among M.L.S students of libiary and information sciences at the state universities of Tehran. 36 students’ demographic features, preliminary knowledge and field of interests in web searching were identified using a questionnaire. Based on obtained results, 4 search scenarios in scientific, news and entertainment areas were designed and submitted to students. At the end of their search process, the participants were interviewed and asked 4 questions (3 close-ended and one open-ended). Using Track4Win Software Package, all search actions of the participants were recorded in Access Microsoft databases. Using Log Analysis method, and basing Marchionini’s ISP model, it was revealed that the participants go through the following stages during their information seeking process:35.63 percent in examin results, 27.42 percent in formulating and executing query. 17.33 percent in selecting source, 14.99 percent in extracting information, 2.82 percent in defining problem and 1.78 percent in reflecting/stopping. Based on logs, additional results were obtained, including records, time, scenarios, retrieved documents, first visited web sites, most frequently used web sites, search strategies, errors, and keywords.پژوهش حاضر با هدف شناخت چگونگی فرایند جست و جوی اطلاعات پیوسته دانشجویان کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های دولتی شهر تهران انجام پذیرفته است. با توزیع پرسشنامه بین 36 دانشجوی ویژگی های جمعیت شناختی، میزان دانش جست و جو و زمینه های علاقه مندی آنها در اینترنت مشخص گردید. بر پایه یافته های پرسشنامه چهار سناریوی جست و جو در زمینه های موضوعی علمی پژوهشی، اخبار و سرگرمی طراحی و در اختیار دانشجویان قرارگرفت. با استفاده از بستهء نرم افزاری Track 4 win کلیهء حرکات و رفتار جست و جوی دانشجویان در چند پایگاه اطلاعاتی در محیط access Microsoft در قالب گزارش ثبت و ضبط شد. در پایان جست و جوها از یکایک دانشجوبان مصاحبه ای با چهار پرسش (سه پرسش بسته و یک پرسش باز به عمل آمد. باکاربرد روش تحلیل گزارش و بستر قرار دادن مدلی برگرفته از مدل فرابند اطلاع جویی مارکیونی نی مشخص شدکه دانشجویان در فرایند جست و جوی خود به ترتیب در مراحل ارزیابی نتایج 63/35 درصد فرمول بندی و اجرای پرسش با 42/27 درصد، گزینش منبع با 32/17 درصد؟ اسنخراج اطلاعات با 99/14 درصد، دریافت مسئله با 82/2 درصد، و توقف انعکاس با 87/1 درصد در حال تردد و توقف بودند. بر پایه گزارش های به دست آمده رفتارهای کاربران به لحاظ تعداد رکورد زمان، سناریو ضریب موفقیت، مدرک نوع سایت های مورد بازدید تکرار استفاده از سایت یا سایت های خاص راهبرد کاوش نوع و میزان خطا وکلید واژه ها مورد بررسی قرار گر فت.https://jlib.ut.ac.ir/article_11603_38f1df2b5717e5317f72959126d879c8.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638384120040621-میزان همگونی فهرستنویسی درکتابخانه های دانشگاهی و مراکز پژوهشی11604FAدکترنرگسنشاطJournal Article19700101The present study is to evaluate cataloguing consistency in Tehran’s academic and research libraries compared to that in the National Library of Iran. In order to limit the library collections, the subject category of “Iran logy” has been selected out of 12 relevant academic and research libraries. Using content analysis and survey methods, the data of the library catalogs from 1983 up to 1997 were noted down on specil sheets and then they calculated and analysed based on their main entries, subject headings, and classification codes. Data was analysed using statistical tables as well as Hooper formula. The findings of the preset study indicate that in 66.6% of libraries there is less than 50% inconsistency in main entries, whereas in 33.3% of them the inconsistency rate is between 65.5% and 87/5% In terms of subject headings, in 75% of libraries the inconsistency rate is between 60% and 85%. In 91.5% of libraries there is more than 50% inconsistency in classification. The most inconsistency rate of main entry belongs to the library of Danesh Pajouh and the least one belongs to the library of Humanties Research Center. The most inconsistency rate of subject headings belongs to the Art Faculty library and the least one belongs to the Humanities Research Center; whereas the most inconsistency rate in classification belongs to the International Study Center library and the least one is for the Parliament Library. The findings also indicate that, in terms of DDC Classification, the most inconsistency rate of main entries belong to the class of literature, the most one in subject headings and classification belong to the class of Philosophy. Summing up the findings, we can find that the total inconsistency rate in classification(73.37%) is more than the rate of subject headings(71 %) which, in turn, is more than the rate of main entry(50.8%).تحقیق حاضر بر آن است تا میزان همگونی فهرست نویسی منابم ایران شناسی کتابخانه های دانشگاس و مراکز پژوهش تهران را با کتابخانة ملی- به عنوان شاخص- مورد ارزیابی ترار دهد. به همین منظور؟ با استفاده از روش پیمایشی و تحلیل محتوا، برگه های فهرست نویسی 12 کتابخانه (از سال 362 ا-1376)، که با موضوع نحت بررسی نزدیکی بیشتری داشتنده از نظر سرشناسه مؤلف. موضوع و رده بندی مورد بررس قرارگرفت و با استفاده از جداول آماری و نیز فرمول هوپر تجزیه و تحلیل گردید. یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که 66/6 درصد کتابخانه ها کمتر از 50% درصد ناهمگونی در سرشناسهء مولف دارند و نیز 3/33 درصد آنها دارای 5/65 – 5/87 درصد ناهمگرنی هستند. به بیان دیگر، بیش از 75 درصد کتابخانه ها دارای همگونی بالاتر از 50 درصد در شناساه مؤلف هستند. اما از لحاظ موضوع در 75 درصدکتابخافه ها بین 60-85 درصد ناهمگونی مشاهده شده است. 5/91 درصد کتابخانه ها دارای بیش از 50 درصد ناهمگونی در شمارهء رده بندی بوده اند. در این میان، بیشترین ناهمگونی در سرشناسهء اسامی به کتابخانهء استاد دانش پژوه وکمترین ناهمگونی به پژوهشگاه علوم انسانی تعلق یافته است. بیشترین ناهمگونی در موضوع به کتابخانهء دانشکده هنرهای زیبا و کمترین أن به پژوهشگاه علوم انسانی اختصاص دارد. بیشترین ناهمگونی در رده بندی به کتابخانهء مرکز مطالعات عالی و بین المللی اختصاص دارد و کمترین آن درکتابخانه مجلس یافت شد. است.
همچنین با بررسی هر یک از فهرست برگه ها در رده های ده گانه مشخص گردید که بیشترین ناهمگونی اسامی به ردهء ادبیات؟ بیشترین ناهمگونی موضرع و نیز بیشترین ناهمگونی رده بندی به ردهء فلسفه تعلق یافته است. در مجموع یافته ها نشان دادکه ناهمگونی در شمارهء رده بندی (3/72 درصد) بیش از موضوع (71 درصد)، و ناهمگونی در موضوع بیش از ناهمگرنی در سرشناسهء مژلف (8/50 درصد) بوده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_11604_4828b2d9a0ee2368903464300e450ddd.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638384120040621-مطالعة میزان دسترسی به پایگاه مجلات الکترونیکی الزویر در دانشگاه تهران11605FAهاجرستودJournal Article19700101The Creation of full-text retrieval databases, especially electronic journals, has been of great advantage for scientific communities. However, there are different factors, such as limited bandwidth and crowded networks, which affect the optimum usage of the systems. Verifying the relationship between requests and successful downloads, the present study tries to investigate the accessibility of the Science Direct’s (Elsevier) electronic papers at Tehran University and to highlight the impact of undesired factors on optimum usage.ایجاد نظام های بازیابی تمام متن، به ویژه مجلات الکترونیکی مزایای بسیاری برای جوامع علمی داشته است. با این حال، عوامل مختلفی از جمله ضعف در زیرساخت ها، خطوط انتقال داده، و شبکه سازی می توانند استفاده بهینه از این نظام ها را متأثر سازند. تحقیق حاضر که به بررسی میزان دسترس پذیری مقالات الکترونیکی الزویر در دانشگاه تهران می پردازد، سعی دارد تا با مطالعة رابطه میان درخواست ها و بارگذاری ها میزان موفقیت کاربران در دسترسی به این مقالات را بررسی کند و تأثیر عوامل بازدارنده بر استفاده بهینه را به تصویر بکشد.https://jlib.ut.ac.ir/article_11605_26d2b77d71fe624ad9bdaf5d86a4fdea.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638384120040621-بررسی راهکارهای عملیاتی کردن طرح نظام ملی اطلاع رسانی در دانشگاه های کشور11606FAدکیر ناطمهزندیاندکتر عباسحرىJournal Article19700101The purpose of the present study is to present procedures of implementing the National Information System Policy in the Iranian academic libraries and information centers. Data were gathered by qusestionnairs, containing 21 open and 1 closed questions, distributed among 130 academic central libraries, 81.5 percent of which has been completed and returned. Findings indicate that
86.5% of the libraries use LC classification and 45.5%. use NLM system for organizing in formation sources. 87.7% of the libraries have their OPAC, 68.9% have bulletin boards, 15.7% provide SDI services, 70.4% have no information exchange programs with other information centers. 69.4% of them exchange information via air-mail, 44.4% use electronic mail. 70.2% of them cooperate with other information conters, 84.5% cooperate for inter-library loan.Al1 the managers who have participated in this study, emphasis on the establishment of a national system for coordinating inter-university researches. By the end, regarding the research findings and in order to reduce the information shortages in this context, the national academic information system policy was proposed.هدف اصلی این پژوهش ارائه راهکارهای برای عملیاتی کردن طرح نظام ملی اطلاع رسانی در دانشگاه های کشور به منظور رسیدن به اهداف نظام و پدید آمدن شرایط لازم برای اجرای کلیه اهداف نظام ملی اطلاع رسانی و پیدایش همکاری تبادل ااشتراک- و دسترس پذیری اطلاعات میان مراکز علمی- پژوهش کشور و استفاده بهینه از کلیه اطلاعات علمی و تحقیقاتی موجود در کشور است. با بررسی وضعیت موجود و امکانات و تجهیزات کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاه ها و هم چنین نظرخواهی از مسئولان آنها از طریق پرسشنامه کوشش شده است که کلیه اطلاعاثی که دإنستن آنها راهگشای حل مسئله بوده دشرسی حاصل شود. با توجه به یافته ها و برای رفع کمبودهای اطلاغ رسانی، طرح نظامی ملی برای اطلاع رسانی دانشگاه های کشور پیشنهاد شد که زیر نظر شورای عالی نظام ملی اصلاع رسانی دانشگاه ها متشکل از سه شورا شامل شورای سیاست گذاری و هماهنگی؟ خدمات و فعالیت ها با 5 کمیته، شورای تحقیق و توسعه با 6کمیته و شورای مالی و اداری با دوکمیته به مرحله اجرا درآید.
درانتها برای بهبود وضعیت مدیریت، بودجه و تجهیزات نظام و تحقیقات آینده پیشنهاد هایی ارائه شده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_11606_8f9d39d1a36ba3ca998c0a30c7e131a8.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638384120040621-بررسی ضریب تأثیر پایان نامه های رشتهء کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های دولتی شهر تهران (1357- 1380)11607FAمحمودحقیقىفرزانهسخایىJournal Article19700101In this study, the impact factor of the cited dissertations have been measured in the US dissertations, being defended during 1978-2001 in Tehran public universities. To achieve the objectives of the study, citation analysis method was applied. The findings indicate that the citations of 473 dissertations were mostly book-based (59.8%). Dissertations also were cited about 9.96%(i,293 citations) from total cited materials. The average number of citations was 28. As regards the impact factor of dissertations, the study showed that those of Iran Medical Science University had the highest impact factor in 1993, followed by Tarbiat Modarress University in 1993, and Then University of Tehran in 1999. Concerning the half life of cited dissertations, those belonging to University of Tehran had the highest half life(9 Years) in 2001, and those of Tarbiat Modarress University had the lowest half life(2 months) in 1992.در این پژوهش با استفاد. از روش تحلیل استنادی به بررسی ضریب تاثیر پایان نامه های مورد استناد در مجمومه مآخذ پایان نامه های کارشناسی ارشد کتابداری و اطاع رسانی دانشگاه های دولتی شهر تهران در طول سال های 1357 تا 1380 پرداخته شده است. پایان نامه 96/9 درصد (293 1 مورد) از کل منابع مورد استناد را در برمیگیرد. میانگین استنادهای محاسبه شده در پایان نامه های این سه دانشگاه 28 منبع با احتساب موارد مکرر برای هر پایان نامه بوده است. بیشترین پایان ها به حوزه موضوعی مواد و منابع با 8/14 در صد (70 عنوان) و کمترین پایان نامه ها به حوزه موضوعی خواندن با 85 درصد (4 عنوان) گرایش داشته آند. در طول 24 سال از مجموعه 473 پایان نامه 256 پایان نامه مورد استناد قرار گرفته اند که در این میان پریسامدترین پایان نامه؟ پایان نامه فریده عصاره (1361) با 12 استناد از دانشگاه تهران پایان نامه معصومه سلیمی جهرمی 1366 با 17 استناد از دانشگاه علوم پزشکی ایران و پایان نامه نصرت ریاحی نیا (1372) با 11 استناد از دانشگاه تربیت مدرس است. بیشترین میزان اثرگذاری را به ترتیب پایان نامه های دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1372 دانشگاه تربیت مدرس در سال 1373 و دانشگاه تهران در سال 1378 داشته اند. در این میان بیشترین تیم عمر مربرط به دانشگاه تهران در سال 1380 (نه سال) و کمترین أن مربوط بة دانشگاه تربیت! مدرس در سال 1371 (دو ماه) بوده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_11607_e874ce0399a5ddf849b3ed49a00bbf4b.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638384120040621-جایگاه مسلمانان در تاریخ کتاب و کتابخانه: نقدی برکتابخانه وکتابداری از علی مزینانی11608FAحسن منتصبمجابىJournal Article19700101Though it has been essential to compile such a book for the library students, yet there are some points about it which can not be left unseen. Unfortunately most of our writers are used to rely on western references when compiling books on the history of civilization and other relevant subjects. While western writers, on the other hand, try to place themselves in the focus of all attention when writing about these subjects. Thus, they put non-western pepole, specially Muslems, on the outskirts. This very way of viewing the past and presednt history, has influenced the works of those writers who rely on western references. The present article trys to look for such influences in the fore-mentiond book.تألیف کتاب "کتابخانه وکتابداری "گرچه اقدامی ضروری برای درسی با همین نام در رشتهء کتابداری محسوب می شود. در تدوین آن نکاتی وجود دارد که نمی توان نادیده گرفت. اصولأ، از آنجاکه شیوهء متداول تألیفاتی از این دست در بین نویسندگان ما اغلب همراه با استناد و اعتماد بیشتر به منابع غربی است، و غربی ها نیز با جهان بینی های خود سعی میکنند در نگارش مطالبی که به نحوی در ارتباط با تاریخ تمدن و فرهنگ و علم است. پیوسته از خود شروع و به خود ختم کنند. و در این میان نه تنها همیشه غرب است که شاخص و در مرکز توجه قرار دارد. بلکه اقوام و ملث های دیگر- به خصوص مسلمانان- به حاشیه رانده شده و مورد بی توجهی، و حتی بی مهری قرار میگیرند. این یک سونگری ها و کوچک شمردن دیگران که از ویژگی های این نوع آثار غربی است، خود به خود به متون نویسندگانی که اعتمادشان بیشتر به منابع غرب است راه یافته و به طور آشکاری بر أن سایه می اندازد؟ و به همان نسبت نیز میان این متون و واقعیات فاصله برقرار میکند. به هر حال، مقالة حاضر بر آن است که در طی چهار بخش عمدتأ به بررسی اینگونه تأثیرات درکتاب !کتابخانه و کتابداری! بپردازد.https://jlib.ut.ac.ir/article_11608_e1236ae98fa0e44a87915e761472ee40.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638384120040621-میزان به کارگیری فن آوری نوین اطلاعاتی در برنامه درسی دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی شهر اهواز11609FAآتوساکوچکمینا سمیرمىزادJournal Article19700101In this article we try to study the use of information technology in Ba and MLS levels of library and information science courses. The effects of information technologyies also will be studied on the graduated students in these levels, to found out whether these students are able to offer information services probably, or some changes in Library and information science courses and methods of teaching are necessary? To come up to this end, we also will earn the students attitudes about they study needs of to information technologies with the help of scientists ideas in this area some suggestions also will be offered.در این مقاله سعی می شود به بررسی میزان به کارگبری فن آوری های نوین در برنامه درسی دانشجویان مفاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و تأثیر آن بر داننش آموختگان این رشته پرداخته شود. هدف ابن پژوهش یافنن پاسخ این سوال است که آیا کتابداران فارغ اتحصیل شده در عمل می توانند به عنوان یک متخصصی اطلاع رسانی انجام وظیفه کنند، یا لازم است در محتوای دروس و شیوه تدریس در این مقاطع تغییراتی ایجاد شود در این راستا نظرات دانشجریان این رشته را جویا شده در جهت برآورد نبازهای آموزشی آنان در حوزه فن آوری اطلاعات، با استفاده از نظرات نظریه پردازان این حوزه. پیشنهادات ارانه شد. است.https://jlib.ut.ac.ir/article_11609_9941cc1cfb7b0c7f9219fcaf291624ce.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638384120040621-صفحه فشرده گزارش های استنادی مجله (ICR) چگونگی کاربرد آن در مطالعات کتابسنجی11610FAرویا مقصودیدریهJournal Article19700101The present study introduces the CD of the Journal Citation Reports. A description of the applications, the possible users and the way to use it wilt follow. The way to calculate the impact factor and cited half-life have also been included At the end, instructions are put forward on bow to identify highly cited valid journals of each subject area using the aforementioned CD.مفاله حاضر ضمن تحلیل استنادی به معرفی صفحهء فشرده "گزارش های استنادی مجله پرداخته أست. موارد استفاده گروه های استفاده کننده و چگونکی استفاده از صفث فشرده دوضبح داد. شد. ه ر مساللی از نبیل چگونگی محاسبهء عامل تأثیر و نبم عمر مجلات مورد استناد شده بیان گردیده است. در نهایت چگونگی شناسایی مجلات پر اسثناد و معنبر هر رشته موضوعی از طریق این صفحهء فشرده آموزش داده شده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_11610_9d99d7c7730c4995c040d7adc2cef49c.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638384120040621-مروری تحلیلی بر خدمات فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران11611FAمینابشارتیJournal Article19700101The central library and doucumentation center of the university of Tehran is one of the biggest and richest academic libraries of Iran. As much as possible, the present paper deals with the history, structure and retrieval services of the cataloging department of the central library. Finally it refers to the present activities and retrieval servieces of the cataloging department.کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران به عنوان یکی از بزرگ ترین و غنی ترین کتابخانه ذانشگاهی کشور است، در این مقاله سعی شده است در حد امکان ناریخچه، ساختار و نحوه ارانه خدمات بخش فهرست نویسی کنابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران ارائه کردد.
در نهایت مروری بر روند فعالبت های فعلی بخش و نحوهء خدمات آن ببان گردبده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_11611_23eb988a54da1bc95e2f53689b699c10.pdf