دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845420111222editorialسخن سردبیر: بین اطلاعرسانی و شایعه71128766FAغلامرضافداییاستاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران؛Journal Article19700101حادثه غریبی در تاریخ 12 و 13 فروردین سال 1390 برای حوزه کتابداری و اطلاع رسانی اتفاق افتاد که از جهات عدیده ای قابل تامل است و آن این بود که ظاهرا فردی که هیچگونه مسئولیتی در امر برنامه ریزی در این حوزه را نداشته است به طنز نکته ای را مطرح می کند و آن اینکه نام کتابداری و اطلاع-رسانی در بین نامهای دیگر اگر به مهندسی ناوبری اطلاعات تغییر کند چه میشود. این سخن طنز آلود توسط افراد نقل می شود آنگاه ناگهان خبرگزاری از راه می رسد و در زمان کمبود خبر؛ یعنی تعطیلی روزهای 12و13 آن را می-رباید، سوژه میکند و به سرعت تداول عام پیدا می کند تا به عنوان جنجالی ترین خبر در این حوزه و شاید بیرون حوزه کتابداری و اطلاع رسانی بدل می شود.https://jlib.ut.ac.ir/article_28766_b7f9ab69bf640b886228cfc9be48b34d.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845420111222Comparative Study On Influence of Teaching Information Literacy by "Teacher" And "Librarian" on Improvement of Information Literacy Skills of Smart Female's High Schools Pupils in Tehranمطالعه مقایسهای تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی توسط «کتابدار» و «معلم»
برارتقای مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشآموزان دبیرستانهای
هوشمند دخترانه شهر تهران133228767FAنسترنپورصالحیدانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهرانفاطمهزندیاناستادیار گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت مدرسفاطمهفهیم نیااستادیار گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Objective: This research is based on comparative study of teaching information literacy skills effectiveness by a teacher and a librarian in two smart high schools. A sample course was devised and used to gauge the effectiveness of these skills on pupils and determine the basis of eligibility for teaching “information literacy skills “at schools.
Methodology: Quasi-experimental and documentary method was deployed. 12 smart high schools in Tehran were surveyed. Absal and Nedai Azadi schools were selected because of their similarity in IT infrastructure and reputation. A librarian in Absal School and A teacher in Nedai Azadi School taught information literacy skills during four sessions (about 4 hours) in a 3 week.
Findings: Information literacy skills of pupils were observed before the course was offered. There was no meaningful difference between students in these two schools based on result of independent t test. The average of difference between post test and pre test scores demonstrated that the Liberian (1.33) and teacher (0.07) improved pupils’ information literacy skills. Based on paired t test, the difference rate was meaningful just in the group trained by the librarian. In general comparison between results of literacy skills, s scores pre and post test in two groups with teacher or librarian, there is meaningful difference.هدف: این پژوهش با توجه به اهمیت آموزش سواد اطلاعاتی به دانش آموزان، ضمن طراحی یک دوره آموزشی، به بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش مهارتهای سواداطلاعاتی از سوی معلم و کتابدار در دو دبیرستان هوشمند پرداخته است، و سعی در یافتن فرد مسئول این آموزشها در مدارس دارد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و از روشهای کتابخانهای و شبه تجربی بهره میگیرد. از میان دوازده مدرسه هوشمند شهر تهران، دبیرستانهای دخترانه آبسال و ندای آزادی که از شباهت بیشتری به لحاظ زیرساختهای فناوری اطلاعات و سابقه هوشمند بودن برخوردار بودند، انتخاب شدند. در دبیرستان آبسال کتابدار متخصص و در دبیرستان ندای آزادی یکی از دبیران، به آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی طی 4 جلسه پرداختند.
یافتهها: پیش از آموزش مهارتهای سواداطلاعاتی، دانش آموزان دو دبیرستان مورد سنجش قرار گرفتند و طبق نتایج آزمون t مستقل تفاوت معناداری میان دانش آموزان دو دبیرستان پیش از آغاز آموزش وجود نداشت. میانگین تفاضل نمرات پس آزمون و پیش آزمون نشان داد، کتابدار به میزان 33/1 و معلم به میزان 07/0 در ارتقای مهارتهای سواد اطلاعاتی دانش آموزان موثر بودهاند و بر اساس آزمون t زوجی میزان تغییرات تنها در گروه تحت تعلیم کتابدار معنادار بوده است. همچنین تغییر معناداری در نمره سواد اطلاعاتیِ پیش و پس آزمون دو گروه آموزش دیده به وسیله معلم و کتابدار رخ داده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_28767_cd5204138a80e2d16c12c26297be8700.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845420111222Impact of Organization Structure on Entrepreneurial Attitude of Staff Members: Case Study of University Of Tehran Campus Libraries in Metro Tehranتاثیر ساختار سازمانی بر گرایش کارآفرینانه افراد سازمان مورد مطالعه: کتابخانه های دانشگاه تهران(پردیس های مستقردر شهر تهران)335328768FAابوالقاسمعربیونعضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانعامردهقانکارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانآرشرضازادهکارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانیوسفزرنگاریانکارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانتوفیقساعدی تپه رشتدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهرانJournal Article19700101Objective: The present study aims to gauge the impact of organizational structure on entrepreneurial attitude of employees in University of Tehran Campus libraries located in Metro Tehran
Methodology: While essentially an applied research, a questionnaire was employed to collect the data within a descriptive survey. To measure the dimensions of the organizational structure Robbins’ standard questionnaire was used. To measure entrepreneurial attitude, Lampkin’s standard questionnaire was used. Samples were selected on a random scale from among the librarians in university of Tehran (250). Using Cochrane formulae a final 150 member sample was selected.
Findings: Data analysis demonstrated that organizational structure impacts positively on the entrepreneurial attitude of the staff. The findings could aid University of Tehran library managers in identifying the weaknesses and strengths of an effective organizational structure design in emergence of attitude and individual inclinations towards entrepreneurial activitiesهدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر گرایش کارآفرینانه افراد سازمان در کتابخانههای مربوط به پردیسهای دانشگاه تهران که در شهرتهران مستقر هستند، میباشد.
روش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث روش به دست آوردن دادهها از نوع توصیفی پیمایشی و از نظر نوع دادههای گردآوری شده که به وسیله پرسشنامه به دست آمدهاند، از نوع کمی میباشد. برای سنجش ابعاد ساختار سازمانی از پرسشنامه استاندارد رابینز1 و برای سنجش گرایش کارآفرینانه از پرسشنامه استاندارد لامپکین و دس2 استفاده شد. جامعة آماری تحقیق، کارشناسان کتابخانههای دانشگاه تهران (حدود 250 نفر) است و در نهایت با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید.
یافتهها: تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه و همچنین سنجش مدل معادلات ساختاری نشان داد که ساختار سازمانی بر گرایش کارآفرینانه افراد سازمان تأثیر مثبت و معناداری دارد. یافتههای این پژوهش میتواند به مدیران کتابخانههای دانشگاه تهران در شناسایی ضعفها و قوتهای طراحی ساختار سازمانی مؤثر در بروز رفتارها و تمایلات افراد در جهت فعالیتهای کارآفرینانه کمک کند.https://jlib.ut.ac.ir/article_28768_d1ee5b975f0fb5cce3461d5971a7a505.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845420111222Status of Information Technology Services Management in Libraries and Special Information Centers in Metro Tehranوضعیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کتابخانه ها
و مراکز اطلاع رسانی تخصصی شهر تهران557528769FAزهراابوالقاسمیکارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع¬رسانی دانشگاه الزهرا؛امیرغائبیاستادیار گروه کتابداری و اطلاع¬رسانی دانشگاه الزهرا (س)؛0000-0003-0495-3434سعیدرضائی شریف آبادیدانشیار گروه کتابداری و اطلاع¬رسانی دانشگاه الزهرا (س)؛0000-0003-3113-2973Journal Article19700101Objectives: The present study investigates the state of administration of information technology services in libraries and special information centers in metropolitan Tehran
Methodology: A quantitative approach was used using literature survey. 131 libraries and Special Information Center were selected in Tehran Area.
Findings: Statistical Analysis confirmed the non-compliance with four out of seven evaluation criteria. These were planning and implementation of service management, service processes, control processes and presentation. No concrete theory was developed regarding the remaining criteria of management system, communication processes, and solution processesهدف: این پژوهش به بررسی وضعیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی تخصصی در شهر تهران میپردازد.
روش: این پژوهش با یک رویکرد کمی و با استفاده از روشهای مطالعات کتابخانهای و پیمایشی در 131 کتابخانه و مرکز اطلاعرسانی تخصصی شهر تهران انجام شده است.
یافتهها: تجزیه و تحلیلهای آماری ناهمخوانی 4 مورد از 7 ملاک ارزیابی شامل: برنامهریزی و پیاده-سازی مدیریت خدمات، فرایندهای ارائه خدمات، فرایندهای کنترلی، و فرایند عرضه با استاندارد را در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی تخصصی شهر تهران، تأیید کرد و در مورد ملاکهای سیستم مدیریتی، فرایندهای ارتباطی، فرایندهای راهحلی، به انسجام نظری رسیده نشد.https://jlib.ut.ac.ir/article_28769_2965313df0e935b449e0e5314592664d.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845420111222Quality of Learning and Its Effective Factors within Academic E-Learning Centers: A Qualitative Studyکیفیت یادگیری در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاهی؛ مطالعهای کیفی7710028770FAروح اللهمهدیوندانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتیمحمدقهرمانیعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیمقصودفراستخواهعضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیمحمودابوالقاسمیعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101Objective: The aim of the present study is to identify the factors impacting on the quality of electronic learning in E-learning Centers.
Methodology: Phenomenological qualitative research method was adopted. Samples were drawn from managers and experts from E-learning centers as well educational quality policy experts and students. 18 were selected purposefully for in-depth interview. Once the validity was established, open and axial coding was used for data analysis.
Findings: results demonstrate that 117 conceptual statements, in 17 subcategories and 3 main categories affecting quality of education have been identified in form of direct causal factors, background and environmental conditions and their interrelationships were outlined and presented in form of a constructive modelهدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کیفیت یادگیری الکترونیکی در مراکز آموزش الکترونیکی است.
روش: در این تحقیق از روش تحقیق کیفی پدیدار شناسی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش مدیران و خبرگان مراکز یادگیری الکترونیکی، خبرگان و سیاستگذاران کیفیت در آموزش عالی و دانشجویان بودند که تعداد 18 نفر از میان آنها بصورت هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند. روایی یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار تضمین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز و محوری، استفاده شد.
یافتهها: نتایج گویای آنست که 117 گزاره مفهومی اولیه با 17 مقوله فرعی و 3 گزاره مقولهای اصلی تاثیرگذار بر کیفیت یادگیری در قالب عوامل علّی بی واسطه، زمینه و شرایط محیطی شناسایی و روابط بین آنها در قالب الگوی ساختاری ترسیم و ارائه شد.https://jlib.ut.ac.ir/article_28770_ad79a9f8fc43428bccaddc2d69121c5c.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845420111222Spiritual Intelligence and Happiness Correlation among University of Tehran Librariansبررسی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی کتابداران شاغل
در کتابخانههای دانشگاه تهران10112128771FAفهیمهباب الحوائجیدانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-5876-1588عباسعلیرستمینسباستادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان؛اورانوستاج الدینیدانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانفخرالساداتهاشمینسبکارشناس ارشد جامعه شناسیJournal Article19700101Objective: The present study investigates the links between spiritual intelligence and happiness among librarians currently employed by University of Tehran.
Methodology: A descriptive correlation method was deployed. Esmael Naseri’s Spiritual Intelligence Questionnaire (2008) and Oxford Happiness Inventory (2010) were used. 150 questionnaires were collected, of which 132 were selected and were subjected to statistical analysis.
Findings: results indicated that there is a signifant correlation between spiritual intelligence and happiness. This is further substantiated through statistical analysis. Findings further indicate there are no significant correlation between librarian spiritual intelligence and happiness based on sex and marital statusهدف: این پژوهش با هدف، بررسی رابطه هوش معنوی و شادکامی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه تهران انجام شده است .
روش: پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه هوش معنوی اسماعیل ناصری (1387) و نیز پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) استفاده شد. تعداد 150 پرسشنامه توسط محققان جمعآوری شد که پس از بازبینی و تصحیح پرسشنامههای ناقص، 132 پرسشنامه نهایی انتخاب شدند و سپس تحلیل آماری بر روی دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافتهها: نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی و شادکامی کتابداران رابطه معناداری وجود دارد، (با سطح معناداری 000/0 و ضریب همبستگی 836/0)، بنابراین فرض وجود رابطه بین هوش معنوی کتابداران و شادکامی آنها با بیش از 99 درصد اطمینان تأیید میشود. همچنین یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین هوش معنوی و شادکامی کتابداران بر اساس جنسیت و تاهل آنها رابطه معنی داری وجود ندارد.https://jlib.ut.ac.ir/article_28771_53216e492d9f86aabceb97df847ece37.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845420111222An Introduction to Reverse Engineering Method in Codicologyدر آمدی بر روش مهندسی معکوس در نسخهشناسی12314228772FAمحمدوصفیاستادیار دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران0000-0003-4331-6454Journal Article19700101Objective: The outliving manuscripts have not enjoyed the same future. Although some manuscripts are favored with accurate information paving the way for researchers’ studies, for a considerable number of which, there is not enough information available. Some manuscripts are wrongly associated with false authors; the real authors of which are anonymous. A great number of manuscripts have been partly or wholly destroyed by natural and unnatural phenomena as well.
Methodology: The present study aims at evaluating the data reported from manuscripts adopting a method which has recently been referred to as ‘Reverse Engineering’ in engineering sciences. Through this method, based on ‘mere technology’ or ‘technology accompanied by other majors and fields of study’, it would be possible to increase the scientific facets of codicologistic studies. Consequently, it would be possible to report on the non-authenticity or counterfeiters of manuscripts.
Findings: the researcher has tried to utilize the books and articles available in the two majors of “Librarianship Sciences” as well as “Engineering Sciences.” It can be concluded that the borderlines between phraseology, research, and the criticism are not crystal-clear revealing a direct relationship between reverse engineering and codicology.هدف: آنچه از نسخههای خطی ادامه حیات یافته، از سرنوشتی یکسان برخوردار نبوده است. هر چند آن تعداد از نسخهها که اطلاعاتِ دقیقی در معرفی خود به همراه دارند، کم نیستند، با این حال، رقم قابل توجهی از آنها، در هاله از ابهام به سربرده و آگاهی لازم آنها را همراهی نمیکند؛ آثاری هم به نام دیگران شهرت یافته و هویت پدید آورندهِ اصلی، پنهان است؛ نسخههایی هم در اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی دچارآسیب دیدگی جزئی و کلی و یا تباهی شده که تعداد آنها فرآوان است.
روش: این نوشتار در کشف هویت و یا محک زدن به دادههای گزارش شده از نسخهها، کاربست روشی را هدف قرارداده که طی سالهای اخیردر رشتههای فنی و مهندسی، زیرِ عنوان «مهندسی معکوس» از آن یاد میشود. با این روش در مواردی میتوان با «اعتماد صِرف بر فن و تکنولوژی» و در شرایطی میتواند «با قرار گرفتنِ فن و تکنولوژی در کنار دیگر تخصصها و دادهها»، احتیاطِ علمی در شناخت و معرفی نسخه را فزونی داد، و اگردستِ جعل و یا تزویری در نسخه وارد شده، با اطمینانِ بالایی از جزئیات آن سخن گفت، و اگرنسخهای نیازمند مرمّت است، اجرای آن را با دقت لازم، امکان سنجی کرد.
یافتهها: نظر به بین رشتهای بودنِ ادعای این نوشتار و تازه بودن زاویه نگاه، ارائه منابع، ذیلِ عنوان آمده مقدور نبوده است، با این حال تلاش شده، نوشتار با استفاده از منابع کتابخانه ای در دو دانشِ مستقلِ «کتابداری» و «فنی – مهندسی» مستند شود. با آنچه آمده است، مرزهای کارِ فهرست نگار، محقق و نقّاد، به هم آمیخته است و بیانگر ارتباط مستقیمی است که میتوان بین مهندسی معکوس و نسخه شناسی یافت شود.https://jlib.ut.ac.ir/article_28772_05d7ae13e96d7d20254976548e27f1e9.pdf