دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638394320070622-بررسی نگرش کتابداران کتابخانههای بیمارستانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی نسبت به ارائه خدمات کتابخانهای به بیماران17404FAدکتر حجت اله حسنلاریجانیفاطمه نورسریمقدمJournal Article19700101This research is a survey on the attitudes of librarians in hospital libraries affiliated to medical science universities of Iran, Tehran, ans Shalid beheshty, with respect to presenting library services to patients. According to the results of this research, only 6.1 percent of the patients use library servieces. Just 26.7 percent of Libraries are situated in a correct position which patients can use them. There are 30 percent of safery cases for coming of patients to Library. 3.3 percent of libraries specify budget on serving their patients. 6.7 percent of libraries consider patients as a part of the clients in their administrative regulations of libraries. 3.3 percent of libraries are trained how to serve. 80 percent of libraries agree that they arc satisfied with working at hospital libraries. 90 percent of libraries are interested in their work. Inspite of insufficient privileges, 83.4 percent of librarians arc ready to work in hospital libraries. In 86.7 percent librarians’ opinion, educational certificates play an important role in their success; and 94 percent of them believed that it is necessary to consult them in providing schedules and purposes of the library.این پژوهش به منظور بررسی نگرش کتابداران کتابخانه بیمارستانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی نسبت به ارائه خدمات کتابخانهای به بیماران انجام گردیده است. روش پژوهش پیمایشی است و جامعه پژوهش شامل 30 کتابخانه بیمارستانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران، و شهید بهشتی است و دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. بر اساس نتایج این پژوهش فقط 1/6 درصد بیماران از خدمات کتابخانهای استفاده میکنند، و تنها 7/26 درصد از کتابخانهها در وضعیت مکانی مناسبی قرار دارند تا بیماران بتوانند از آنها استفاده کنند. 3/3 درصد کتابداران برای ارائه خدمات به بیماران آموزش دیدهاند. 80 درصد کتابداران معتقدند که کار در کتابخانه بیمارستانی برایشان رضایتبخش است. 90 درصد کتابدارادن با علاقه سرکار حاضر میشوند. 4/83 درصد کتابداران حاضرند، علی رغم مزایای ناکافی، در کتابخانه بیمارستان کار کنند. از نظر 7/86 درصد کتابداران، مدرک تحصیلی نقش زیادی در موفقیت آنها دارد و 94 درصد کتابداران اعتقاد دارند که لازم است در تهیه برنامهها و اهداف کتابخانه با آنها مشورت شود.https://jlib.ut.ac.ir/article_17404_ab961d7bafbdf3c3e63269adf1b97df5.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638394320070622-زبان و هرمنوتیک در فرایند مرجع17405FAنرگسنشاطJournal Article19700101In many of the positivistic models, language is defined as a phenomenon which plays the role of reality representation, whereas the integration of languge with the process of reference interviews and responding the users’ needs, as well as all other humanistic studies and investigations, my justify the languge not merely as a meaning pattern but as the basis of meaning. Hermeneutic approach to the reference process is, in fact, the act of decoding the signs and symbols of the question statements in order to explore the latent meanings and, consequently, the users’ needs. The interaction of librarian-user in a context of communicative dialogue is created through language.در بسیاری از الگوهای پوزیتویستی، زبان به عنوان پدیدهای تعریف میشود که نقش بازنمایی واقعیت را دارد. یعنی کار و نقش زبان در سایه این الگوها، بازنمایی ان چیزی است که واقعیت نامیده میشود. تنیدگی علم زبان شناسی با فرایند مرجع و پاسخگویی به نیاز مراجعان و نیز با همه انواع مطالعات انسانی و پژوهشهای اساسی دیگر بدان جهت است که زبان صرفا الگوی معنا نیست: بلکه بنیان معناست. رویکرد هرمنوتیکی به فرایند مرجع، آن عمل رمزگشایی است که از محتوا و معنای ظاهر – که همان علائم و نشانههای مراجع است که در قالب پرسش ارائه میگردد. به معنای نهفته و مکنون آن، که تشخیص نیاز و پاسخ یابی است میرسد. مصاحبه مرجع و ایجاد کنش ارتباط دو سویه بخش مهمی از هر فرایند مرجع است و این ارتباط دو سویه و رسیدن به دریافتی مشترک، از رهگذر زبان حاصل میشود.https://jlib.ut.ac.ir/article_17405_76c4acaf0ea3423293946e3f052f3655.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638394320070622-ارتباطات علمی در دانشگاهها با تاکید بر مشکلات دسترسی به مجلات علمی17406FAنشانهپاکدامنJournal Article19700101Access to scientific findings is the main concern of scholars, researechers and scientists. Increase of scientific journal prices, particularly pertaining to STM (science, technology, and medicine), and decrease of libraries budget has led to scholarly communcatoins and consequently an open access movement has been emerged to provide free access to scientific resources by many academic and non-profit institutions. Explaining and evaluating issues of scholarly communication, the article tries to offer some actions for communicating researches and academic communities.امروزه محققان جهت دسترسی به منابع علمی با مشکلات عدیدهای رو به رو هستند. در واقع، مسئله ارتباطات علمی هنگامی مطرح شد که افزایش قیمت نشریات و کاهش بودجه اختصاص یافته به کتابخانه شدت گرفت: یا به بیان دیگر، بحث نشریات ادواری در مجامع دانشگاهی مطرح گردید. راه حل نهایی برای رفع چنین مشکلی پیدایش نهضتی در زمینه دسترسی آزمان به منابع علمی است که توسط بسیاری از موسسات دانشگاهی پدید آمده است. در مقاله حاضر، سعی شده است که با بررسی مسائل و مشکلات ارتباطات علمی از مجرای مجلات و ارائه راهکارها، گامی در جهت برقراری ارتباط علمی میان محققان و نهادهای دانشگاهی برداشته شود.https://jlib.ut.ac.ir/article_17406_9227f808a0532e3457c14d5ca604684b.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638394320070622-عوامل موثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات با تاکید بر کتابخانههای دانشگاهی : پژوهشی در متون17407FAمریمناخداعباسحریJournal Article19700101Organizational investment on information Technology has significantly grown up since last decade. The important role of IT in libraries cannot be ignored, as an effective usage of IT in libraries-especially university and research libraries-leads to the promotion of their performance and services, but various research works suggest an improper outcome of investments on IT, so that the identification of factors that affect IT application may he helpful in effectiveness of this investment. A group of these factors which are extracted through reviewing literature are cultural factors, organizational factors, technical factors, and individual factors.سرمایهگذاری سازمانها در زمینه فنآوری اطلاعات از دهه گذشته به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. در این میان کتابخانهها نیز از آثار فناوری اطلاعات بی نصیب نماندهاند، به طوری که استفاده از فنآوری اطلاعات در کتابخانهها – به ویژه کتابخانههای دانشگاهی و تحقیقاتی – سبب ارتقاء کارکرد کتابخانهها و قابلیت خدمت رسانی آنها میگردد. اما تحقیقات گوناگون، بازدهی این سرمایه گذاریها و میزان نیل به اهداف سازمانی با استفاده از آنها را نامطلوب ارزیابی کردهاند. در نتیجه شناسایی عواملی که بر کاربرد فنآوری اطلاعات تاثیر دارند، و سپس برنامهریزی برای کنترل آنها، میتوان به جهت دهی مناسب سرمایهگذاریها در این زمینه کمک کند. مجموعهای از این عامل که با بررسی متون به دست می آید عبارت است از : عوامل فرهنگی، عوامل سازمانی، عوامل فنی (تکنولوژیکی)، و عوامل فردیhttps://jlib.ut.ac.ir/article_17407_ac9189919b34534605d570b902857e19.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638394320070622-تکنولوژی اطلاعات و تکنولوژیهای معطوف به خود17408FAرافائلکاپورومحمدخندان0000-0003-3138-2470Journal Article19700101Information technology has an ambiguous impact on society. This situation calls for a two-level ethical analysis. On the one hand the issues of power and control must be reconsidered under the viewpoint of institutional structures, i.e. of living norms. On the other hand the technological shaping of society, taking the character of power, oppression, verbosity and dogmatic belief, should be at the same time reconsidered under the viewpoint of a plurality of the living forms i.e. within a framework of deliberation and dissent. This paper presents briefly both issues, taking into account Michel Foucault's concept of “technologies of the self’.تکنولوژی اطلاعات تاثیری متناقض بر جامعه دارد. این وضعیت، تحلیل اخلاقی دو سطحی را میطلبد. از یک سوء مباحث مربوط به قدرت و کنترل باید با توجه به ساختارهای نهادی، هنجارهای زندگی، مورد بازبینی قرار گیرد. از سوی دیگر و عهمزمان با تحلیل فوق، شکلگیری تکنولوژیک جامعه، پذیرا شدن خصائل قدرت، تعدی، وراجی و عقاید جزمی باید با اصالت دادن به تکثر شکلهای زندگی، یعنی در چارچوب بحث و تخالف، مورد بازبینی قرار گیرد. مقاله حاضر با در نظر گرفتن مفهوم تکنولوژیهای معطوف به خود، که توسط میشل فوکو مطرح شد، هر دو بحث را به اختصار ارائه میکند.https://jlib.ut.ac.ir/article_17408_20cc6583ca14e3b4f2c4ed5f656579bf.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638394320070622-ارزیابی مجموعه کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه بر اساس استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران17409FAغلامحیدریعلی امیدچهریJournal Article19700101Faculty Member, IAU. Kermanshah In this study, The purpose is to evaluate and explain the collection of university libraries in Kermanshah city, and compare current condition with Standards for Iranian University Libraries. The study was done through survey and observation . Condition of collection, number of students, and academic staff in 12 university libraries in Kermanshah was studied. After that we compare this data with Standards for Iranian University Libraries. For data gathening we used questionnaire as well as direct observation. According to the standards, the sources in academic libraries in Kermanshah should he 1615700 volumes, while the number of sources in these libraries is 283566 volumes (18% of the standard) that indicate a big shortage of sources.هدف از انجام این تحقیق، تشریح وضع موجود کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه از نظر مجموعه و تعیین فاصله وضع موجود با وضع مطلوب و استاندارد است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و مشاهده مستقیم استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که منابع مورد نیاز در کتابخانههای مورد پژوهش کسری 82 درصد نسبت به استاندارد را نشان میدهد. در این بخش بهترین کتابخانه، کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی است که 40 درصد از منابع مورد نیاز را طبق استاندارد داراست و کمترین منابع نسبت به استاندارد متعلق به دانشکده پزشکی است که 6 درصد استاندارد را نشان میدهد.https://jlib.ut.ac.ir/article_17409_ea0e696b46a1fc005f5d36bbd4f1b15b.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638394320070622-مروری بر رویکردهای نمایه سازی خودکار وب : محتوا محوری، استناد محوری و معنا محوری17410FAعاطفهشریفJournal Article19700101Tehran University LIS Master Student Due to multimedia features of the world wide web, rapidly growth of websites and large amount of information which is published and available through web, the number of web users are increasingly growing. So, in such a situation, the main issues are information organization and administration To crawl, indexing and storing the information in search engines’ databases provide searching, retrieving, ranking and displaying the query answers. In this article some search tools and a comprehensive introduction cm current automatic indexing approaches by search engines- content-base indexing, link analysis and semantic indexing - are briefly discussed. At the end, it is pointed that the movement is toward structured data and semantic web through XML and RDF technologies.وب به واسطه ویژگی چند رسانهای، کاربران فراوانی در اینترنت دارد. شمار وب سایتها روز به روز افزایش مییابد و انبوهی از اطلاعات در وب منتشر میشود. در چنین وضعیتی مهم ترین مسئله، سازماندهی و مدیریت اطلاعات منتشر شده است: زیرا کیفیت بازیابی در گرو سازماندهی و ذخیره سازی مناسب است. موتورهای کاوش، با نمایه سازی و ذخیره اطلاعات نمایه شده در پایگاههای خود امکان جست و جو، بازیابی، رتبه بندی، و نمایش اطلاعات وب را فراهم میآورند. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن معرفی مختصر برخی ابزارهای کاوش، به تشریح رویکردهای موجود محتوا محوری، استناد محوری، و معنا محوری، در زمینه نمایه سازی خودکار وب در موتورهای کاوش پرداخته شود. در نهایت حرکت به سمت دادههای ساختار یافته و وب معنایی با تکنولوژیهای XML و RDF مورد بررسی قرار میگیرد.https://jlib.ut.ac.ir/article_17410_0b450cad2b12e4a24cbd19a1ac11d60e.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638394320070622-بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان و تاثیر استادان بر الگوهای اطلاع یابی آنها17411FAماریانصیریJournal Article19700101The results of the study indicate the highest motivation of the students in searching for information is to acquire general knowledge, to make use of information resources to carry out their studies and to update their knowledge, and to get specific information. There is also no significant difference between the academic groups of the study(humanities, medical science, science, engineering, technical, and agricultural groups). Although most of the subjects used formal and informal methods to get information, formal methods are more frequently used than in formal ones. Further more, the students make use of printed sources more than unprinted ones. Inadequacy of library sources unfamiliarity with foreign languages, and shortage of time are the main reasons of harriers and shortcomings in achieving the required information respectively. Moreover the results of the study which aimed at finding out about the impacts of instructors also indicated that the instructors are influential through their teaching methods and introducing the sources.تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایشی صورت گرفته و جامعه آماری آن شامل 300 نفر دانشجو است که به روش نمونهگیری تصادفی – طبقهای انتخاب شدهاند. به منظور گرد.آوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بیشترین انگیزه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان از جست و جوی اطلاعات، کسب اطلاعات عمومی، استفاده از منابع اطلاعاتی جهت انجام تحقیقات، و سپس به ترتیب روزآمد ساختن اطلاعات و کسب اطلاعات تخصصی است، و از این نظر میان گروههای علمی مورد بررسی (علوم انسانی، علوم پزشکی، علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی) اختلاف معنیداری مشاهده نگردید. اکثریت جامعه آماری از دو روش رسمی و غیر رسمی برای کسب اطلاعات استفاده میکنند، اما استفاده از منابع رسمی کسب اطلاعات بیشتر از منابع غیر رسمی است: علاوه بر این، دانشجویان به استفاده از منابع چاپی بیش از منابع غیر چاپی میپردازند. در زمینه موانع و مشکلات دستیابی به اطلاعات، به ترتیب ناکافی بودن منابع کتابخانه، عدم آشنایی با زبانهای خارجی و کمبود وقت مهمترین عوامل عدم دسترسی به اطلاعات ذکر گردیدهاند. اساتید از طریق شیوه تدریس و معرفی منابع بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان تاثیر گذاشتهاند.https://jlib.ut.ac.ir/article_17411_7296c5ba746858f9959d3b884aaf07e9.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638394320070622-بررسی نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز (82-81) و تعیین اولویتهای خدماتی کتابخانههای دانشگاهی.17412FAحسین مرادیمقدمJournal Article19700101هدف پژوهش حاضر کشف نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. روش پژوهش پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و جامعه مورد بررسی کلید اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. نتایج تحقیق نشان میدهد که اعضای هیات علمی برای تامین نیازهای اطلاعاتی خود از هر دو نوع مواد چاپی و غیر چاپی استفاده میکنند. نتایج آزمون مجذور خی نشان داد که متغیرهایی چون گروه آموزشی، محل اخذ مدرک تحصیلی، جنسیت و مرتبه علمی اعضای هیات علمی بر استفاده آنها از انواع منابع اطلاعاتی چاپی موثر بوده است. اکثریت اعضای هیات علمی (1/79 درصد) جهت تقویت توان خود در جست و جوی اطلاعات تخصصی مورد نیاز و مهارت در اطلاع یابی از شبکه اینترنت و بانکهای اطلاعاتی و همچنین استفاده از امکانات کتابخانههای دانشگاه، خواستار برگزاری کارگاههای آموزشی در این زمینهها بودهاند.https://jlib.ut.ac.ir/article_17412_d761ab8f81caa938efbae6bbddb5a7cd.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638394320070622-روابط عمومی در کتابخانههای دانشگاهی17413FAنانسی ج.مارشالامینزارعJournal Article19700101The need for public relations in academic libraries has often gone unrecognized. This article analyzes the results of interviews with 13 library directors on the subject of public relations. While most grasped the importance of establishing a strong public image, many have not actively pursued an organized public relations program.نیاز به روابط عمومی در کتابخانههای دانشگاهی اغلب ناشناخته مانده است. این مقاله به تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از مصاحبه با سیزده تن از مدیران کتابخانهها درباره روابط عمومی میپردازد. با اینکه اغلب مصاحبه شوندگان به اهمیت روابط عمومی قوی اعتقاد دارند، بسیاری از آنها ایجاد واحد روابط عمومی را به طور جدی و سازماندهی شده پیگیری نکردهاند.https://jlib.ut.ac.ir/article_17413_39b854f437a63f11d397c978931848ce.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638394320070622-بررسی روابط میان اصطلاحات مشترک در اصطلاحنامه فرهنگی فارسی : اصفا و اصطلاحنامه بین المللی توسعه فرهنگی یونسکو17414FAمهدیهمیرزابیگیJournal Article19700101The significance of thesauri in information storage and retrieval has made library and information science specialists pay more attention to preparing and developing new thesauri. In particular, some works have been done to prepare and translate thesauri in Iran. ”Persian Cultural Thesaurus: ASFA” and “UNESCO” Thesaurus: International Thesaurus of Cultural Development” in cultural areas are two examples of the works done in this field. Definitely, some principles should be followed in thesauri structure in order to help us gain the specified goals of thesauri; the use in information storage and retrieval. One of these principles that need special attention is providing a logical and structured relationship between differenct concepts. In this study which is a pilot study in this field, using a comparison of the relationship between the keywords of the two thesauri.- ASFA and “UNESCO thesaurus: - the researcher investigated the relationship between different thesaural concepts.اهمیت اصطلاحنامهها در فرایند ذخیره و بازیابی اطلاعات، متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی را بر آن داشته است تا بیش از گذشته به امر تهیه اصطلاحنامهها پرداخته و گامهایی در این راستا بردارند. در ایران نیز تلاشهایی برای تهیه و ترجمه اصطلاحنامهها صورت گرفته است که از جمله آنها میتوان به دو مورد اصطلاحنامه بین المللی توسعه فرهنگی یونسکو و اصطلاحنامه فرهنگی فارسی (اصفا) در حوزه فرهنگ اشاره کرد. طبعا در ساختار هر اصطلاحنامه مبانی و اصولی باید رعایت شوند تا اینکه به اهداف مورد نظر، که استفاده بهینه از آنها در امر ذخیره و بازیابی است، دست یابند. یکی از این موارد برقراری روابط نظاممند و معقول میان اصطلاحات است که مستلزم دقت نظر و توجه خاص است. در این نوشته که در واقع حاصل مطالعهای مقدماتی در این راستاست. سعی شده است تا با مقایسه روابط میان کلید واژههای مشترک در دو اصطلاحنامه چگونگی روابط میان اصطلاحات بررسی شود.https://jlib.ut.ac.ir/article_17414_7f7dd3db57f65e332420f8f6a1328175.pdf