دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846120120320editorialسخن سردبیر:سرقت جزیی و سرقت کلی7112877310.22059/jlib.2012.28773FAغلامرضافداییاستاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهرانJournal Article19700101پدیده شوم سرقت به ویژه سرقت ادبی همواره وجود داشته است. این امر ناشی از انگیزه های گوناگون انسانی است که به این امرمنتهی میشود: زیاده طلبی، خود برتربینی، و حسادتها نسبت به دیگران از جمله عواملی هستند که به سرقت دامن میزنند. پدیده سرقت علمی به مانند سرقت اشیائ فیزیکی در گذشته هم به شدت رواج داشته است. این پدیده را در گذشته «انتحال» و یا «دستبرد فکری» مینامیدند.https://jlib.ut.ac.ir/article_28773_fb94f4fef1d1c0033ecfc0454d7079ff.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846120120320Review of ISO-Compliance of Indexes of both Farsi and Arabic Reference Books Published In Iran on Islamic Sciences in 1991-1999بررسی میزان مطابقت نمایههای انتهای کتابهای مرجع فارسی و عربی حوزه علوم اسلامی منتشره در ایران بین سالهای 1370 - 1388 با استانداردهای موجود13342877410.22059/jlib.2012.28774FAغلامرضافداییاستاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهراناحمدشعبانیدانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه اصفهانبهروزهماییدانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Objective: The aim of the present study is to investigate the extent of compliance of indexes of Farsi and Arabic Islamic Sciences reference books published in Iran for the 1991-1999 periods with the relevant ISO standards.
Methodology: 338 reference titles published in Farsi and Arabic in the field of Islamic Science published between 1991-1999 were selected for the survey
Findings: Research Findings demonstrated that only 44.95% of the titles studied had any indexes. Of these 58.28% complied with ISO 999 standard. Of these, pagination of index pages was observed in 329 (97.34%) of cases while introductory notes was observed in only 37 (10.95%) casesهدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی میزان مطابقت نمایههای انتهای کتابهای مرجع فارسی و عربی در حوزه علوم اسلامی منتشره در ایران بین سالهای 1370 – 1388 با استانداردهای نمایهسازی موجود (ISO) است.
روش: نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل 338 عنوان کتاب مرجع فارسی و عربی دارای نمایه انتهایی درحوزه علوم اسلامی اعم از تالیف و ترجمه، منتشره بین سالهای 1370 – 1388 میباشد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که درصد کتابهای دارای نمایه 95/44% ازکل کتابهای مرجع فارسی و عربی منتشره بین سال های 1370 – 1388 است. میزان رعایت ملاکهای ارزیابی ایزو 999 درنمایههای مورد بررسی28/58% است، که از میان این ملاکها، بیشترین میزان رعایت استاندارد مربوط به شمارهگذاری صفحههای نمایه با فراوانی 329 عنوان (34/97%) کتاب و بیشترین میزان عدم رعایت استاندارد مربوط به یادداشت مقدماتی با فراوانی 37 عنوان (95/10%) کتاب بوده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_28774_afe052ed4267ffd251c70eaa5e8b3826.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846120120320Identifying Knowledge Culture: A Case Study of Computer Security Researchersشناخت فرهنگدانشی:مطالعه موردی پژوهشگران حوزه امنیت رایانه33582877510.22059/jlib.2012.28775FAمیترادیلمقانیدانشجوی دکتری دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران؛ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشترفاطمهفهیم نیااستادیار دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Objective: This study aims at assessing the status of knowledge and knowledge interactions between researchers in the field of computer security in a technical college.
Methodology: Research method is used due to collection mode of survey - descriptive data & also in researches classification according to aim, we can consider this research as an applied research from whose aim is to recognize strength and weakness points in knowledge management for providing solutions on development and implementation procedure.
Findings: The status of knowledge culture of organization has been distributed & collected through questionnaires or overview of knowledge components into question then (three open questions & seventeenth closed question) among the whole desired society. Descriptive statics methods are used to analyze information. Based on of review, supply situation, knowledge sharing and exchange among researchers showed that more than 84% percent of them use their previous experiences in doing affairs and responsibilities. (Tacit knowledge above).
Knowledge owners spend a lot of time in collecting and recognizing of knowledge. There are many problems in this way that the major problems include: in knowledge transferring which is related to challenge of information exchange among people, lack of necessary facilities, lack of adequate understanding of individual's capabilities, people's inhibition in giving knowledge to othersهدف: هدف این پژوهش، بررسی و شناخت وضعیت دانشی(فرهنگدانشی) و تعاملات دانشی بین محققان رشته امنیت رایانه در یک مرکز تحقیقات دانشگاهی است.
روش: روش تحقیق مورد استفاده برحسب نحوه گردآوری دادهها، پیمایشی- توصیفی از نوع مطالعه موردی و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی محسوب کرد که هدف آن شناسایی نقاط قوت و ضعف تعاملات دانش برای ارایه راهکارهایی جهت پیادسازی و توسعه مدیریت دانش میباشد. با ابزار پرسشنامه مولفههای دانشی در قالب سوالات (3 سوال باز و 17 سوال بسته) بین کل جامعه موردنظر توزیع و جمع آوری و جهت تحلیل اطلاعات، از روشهای آمار توصیفی استفاده شده است.
یافتهها: بررسی وضعیت ذخیره، تبادل و اشتراک دانشی بین محققان نشان داد که بیش از 84% آنها جهت انجام امور و مسئولیتها از تجارب قبلیشان استفاده میکنند (وجود دانش ضمنی بالا). از لحاظ کسب و جمع آوری دانش و شناسایی صاحبان دانش مدت زمان بسیاری را صرف میکنند. از جمله مشکلات عمده آنها در انتقال دانش مربوط به چالش تبادل اطلاعات بین افراد، عدم وجود امکانات لازم، نبود شناخت کافی از تواناییهای افراد، خودداری و مقاومت افراد در ارایه دانش به دیگران است. از بین مولفههای دانشی مورد بررسی کمترین میزان ارتباطات بین اعضا مربوط به کانالهای رسمی و بیشترین تمایل به برگزاری جلسات تخصصی و نشستهای رودرو است. آنها دانش خود را از طریق کسب تجربه شخصی، بدون آموزشهای خاص و تنها در حین کار فرا میگیرند.https://jlib.ut.ac.ir/article_28775_b0c9c1c8851c6d08ce7e01b4504db500.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846120120320Identification of Factors Affecting Academic Users’ Acceptance of Web-Based Databases: A Grounded-Theory Approachشناسایی عوامل تأثیر گذار بر پذیرش پایگاههای اطلاعاتی مبتنی بر وب توسط کاربران دانشگاهی: یک مطالعه گراندد تئوری59812877610.22059/jlib.2012.28776FAفاطمهمکی زادهدانشجوی دکتری در گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازعبدالحسینفرج پهلواستاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز؛0000-0002-3184-4244فریدهعصارهاستاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازمنیجهشهنی ییلاقاستاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article19700101Objective: The present research attempts to identify key factors in acceptance of web-based databases by the academic users.
Method: Data was collected via 15 semi-structured interviews conducted with faculty members, graduate students and university officials. Once openly, axially and selectively coded, these data were analyzed using Grounded Theory Approach.
Findings: A central concept “Intent to use” was formed. This pertains to a person’s decision to use the databases available on campus for scholarly activities. Other categories included Skill/knowledge characteristics, Individual/professional characteristics, attitude, effectiveness, ease of access, carrying of duties and knowledge increase. University and libraries are among factors influencing acceptance of databases that affect intent to use both directly and indirectly.هدف: این پژوهش به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش پایگاههای اطلاعاتی تحت وب توسط کاربران دانشگاهی است.
روش: دادهها از 15 مصاحبه نیمه ساختار یافته با اعضای هیأت علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مسئولین دانشگاه گردآوری و با روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از رویکرد موسوم به گراندد تئوری تحلیل شده است.
یافتهها: مفهوم مرکزی با عنوان «قصد رفتاری (تصمیم به استفاده)» شکل گرفت. قصد رفتاری یا تصمیم به استفاده، تصمیم شخص برای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی در دسترس در محیط دانشگاه برای انجام فعالیتهای علمی است. مقوله های دیگر در این پژوهش شامل: ویژگی مهارتی/دانش، ویژگی فردی/حرفهای، نگرش، سودمندی، سهولت استفاده، انجام وظیفه، افزایش دانش، دانشگاه و کتابخانه ازعوامل مؤثر بر پذیرش پایگاههای اطلاعاتی هستند که به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم بر تصمیم به استفاده تأثیر میگذارند.https://jlib.ut.ac.ir/article_28776_286710e9b7f898a4d7e4cc01ecd7aff9.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846120120320A study of ICT adoption as innovation in Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences founded on Concern Based Adoption Model (CBAM)مطالعه میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان نوآوری در دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر مبنای الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه831042877710.22059/jlib.2012.28777FAعیسیبرقیدانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطباییستارهموسویکارشناس ارشد، برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه اصفهانمیر محمدموسوی زادهمدرس دانشگاه تربیت معلم تبریزJournal Article19700101Objective: The main goal of the present research was to investigate the ICT utilization level by faculty members of Isfahan Universities as a criterion for accepting innovation in curriculum based on Concern Based Adoption Model (CBAM).
Methodoloy: A descriptive survey was conducted on a sample was randomly drawn from faculty members at both Isfahan University (126) and Isfahan University of Medical Sciences (174). The instrument employed was the CBAM standard evaluation of ICT application in Education (Ver.1.1).
Findings: Referring to CBAM, the majority of University professors (65.9%) were placed at levels 2 through 5 of ICT adoption (beginners to Intermediate). Female faculty members and full professors demonstrated relatively lower levels of ICT adoption. Isfahan University professors demonstrated lower levels of ICT adoption compared to those in Isfahan University of Medical Sciences. No significance was found between lengths of tenured service with adoption of ICT. Since the majority of faculty members at these universities were at level 2 through five of ICT adoption, therefore the essential groundwork should be laid for them to apply ICT in the curriculum.هدف: این پژوهش به منظور مطالعه سطوح بکارگیری فناوری اطلاعات توسط اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان به عنوان معیاری برای پذیرش نوآوری برنامه درسی بر مبنای الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه «سی بام» انجام شد.
روش: نوع پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و نمونه آماری شامل 126 نفر از استادان دانشگاهاصفهان و 174 نفر از استادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شده است. ابزار بهکارگرفته شده، پرسشنامه استاندارد سنجش سطوح کاربرد فناوری در آموزش بر مبنای الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه (نسخه 1.1) میباشد.
یافتهها: با ارجاع به الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه، اکثریت استادان دانشگاه (9/65?) در سطوح 2 تا 5 (یعنی آمادگی تا استفاده عادی) از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارند. استادان زن نسبت به مرد و استادان در مرتبه مربی و استادی نسبت به استادان در مرتبه های دانشیاری و استادیاری در سطح پایینتری از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارندو استادان دانشگاه اصفهان نسبت به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سطح پایینتری از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارند . سابقه خدمت استادان رابطه معنیداری با سطح بکارگیری فناوری توسط آنها ندارد. از آنجا که اکثریت اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان در سطوح 2 تا 5 (یعنی آمادگی تا استفاده عادی) از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارندhttps://jlib.ut.ac.ir/article_28777_f0220a3ca72f1d12c80b398165f24b8e.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846120120320First Debate among Iran – Islam and Christian in Persian Manuscriptsنخستین گفتمان مناظرهای بین ایران - اسلام و مسیحیت در دستنوشتهای
فارسی (پایان قرن شانزدهم و آغاز قرن هفدهم میلادی)1051282877810.22059/jlib.2012.28778FAمحمدوصفیاستادیار دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران0000-0003-4331-6454Journal Article19700101Objective: The outliving manuscripts have not enjoyed the same future. Although some manuscripts are favored with accurate information paving the way for researchers’ studies, for a considerable number of which, there is not enough information available. Some manuscripts are wrongly associated with false authors; the real authors of which are anonymous. A great number of manuscripts have been partly or wholly destroyed by natural and unnatural phenomena as well.
Methodology: The present study aims at evaluating the data reported from manuscripts adopting a method which has recently been referred to as ‘Reverse Engineering’ in engineering sciences. Through this method, based on ‘mere technology’ or ‘technology accompanied by other majors and fields of study’, it would be possible to increase the scientific facets of codicologistic studies. Consequently, it would be possible to report on the non-authenticity or counterfeiters of manuscripts.
Findings: the researcher has tried to utilize the books and articles available in the two majors of “Librarianship Sciences” as well as “Engineering Sciences.” It can be concluded that the borderlines between phraseology, research, and the criticism are not crystal-clear revealing a direct relationship between reverse engineering and codicology.هدف: این نوشتار معرفی نخستین اثر نوشتاری با رویکرد گفتمان مناظرهای، در تاریخ دست نوشتهای فارسی، بین دو حوزه عقیدتی اسلام و مسیحیت را معرفی میکنید.
روش:روش این تحقیق تاریخی است و این پرسش ها بررسی شده است ؛ رویداد در کجا، چه زمانی، با چه کسانی، با چه باور و پیش زمینه عقلی و با چه انعکاسی در متن روی داده است .
یافتهها: نخستین دستنوشت فارسی پس از اسلام که این گونه را بین دو آیین اسلام و مسیحیت نمایندگی می کند و سالیانی دراز، جریانی از جدال فکری را در دنیای فارسی زبان ایجاد کرد، دستنوشت «آیینه حق نما» است. بررسی این متن نشان از چالشی دارد که خرد مسیحیت در آن روزگار برای نخستین بار با آن روبرو شد. این چالش در زمان خود ساختار و سازوکارهای زبانی- گفتمانی پیچیدهای داشت و با چالشهایی که مسیحیت پیش از آن در سرزمینهای عربی تجربه کرده بود، تفاوت میکرد. مبلغان مسیحی در اینجا و هنگام روبرو شدن با تمدن ایرانی – اسلامی با چالشی برگرفته از خرد حِکمی ایرانی – اسلامی روبرو شدند. چالشی که برون متنی بود و رنگ فلسفی داشتhttps://jlib.ut.ac.ir/article_28778_06faa1a2866db58b1b33c6d1758bd624.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846120120320Performance Evaluation of The Center for Intellectual Development of Children and adolescents in Iran Using EFQM Model for Excellence and Suggested Model for Establishment of an International Children and
Adolescent Libraryارزیابی عملکرد کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان در ایران با استفاده از مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا(EFQM) و ارائه مدل پیشنهادی ایجاد کتابخانه بینالمللی کودکان و نوجوانان1291502877910.22059/jlib.2012.28779FAمیناذاکرشهرکدکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران؛زهرااباذریدانشیار گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال0000-0001-9398-6590Journal Article19700101Objective: The present paper main objective is to evaluate the performance of CIDCA using EFQM model for excellence
Methodology: A mixed method was used for the survey. Sample was drawn from CIDCA policy makers and senior management.
Findings: Results indicate that based on the said model, CIDCA receives 278.15 out of the possible 1000 score. It is further demonstrated that by taking the necessary steps, it is possible to establish an international library for children and adolescents in Iran. A model for such library is also suggested.هدف: پژوهش عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استفاده از مدل، مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی (EFQM) ارزیابی میکند.
روش:. این پژوهش به روش کمی و کیفی (Mixed Method) میباشد. از لحاظ ماهیت تحقیق، میتوان جزو مطالعات کاربردی محسوب نمود. جامعه آماری شامل سیاستگذاران و مدیران عالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میباشد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دهنده این است که بر اساس مدل ارزیابی مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی (EFQM)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امتیاز 15/278 را از کل 1000 امتیاز ممکن کسب نموده است. نتایج بدست آمده نشان داد که با تامین اقدامات لازم، امکان ایجاد کتابخانه بینالمللی کودکان و نوجوانان در ایران وجود دارد. در پایان مدل پیشنهادی کتابخانه بینالمللی کودکان و نوجوانان نیز ارائه شده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_28779_9ca8afb1fe1faf143f608e9ea5b71b83.pdf