دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846220120621Editorialسخن سردبیر: هنر و کتابداری و اطلاع رسانی7133617810.22059/jlib.2012.36178FAJournal Article20140127https://jlib.ut.ac.ir/article_36178_16982db3a4c78f6fd2854044cccf3cf0.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846220120621Investigation the Relationship between ICT Utilization and Academic Performance of Faculty Members of Faculty of Psychology and Education of University Of Tehranرابطة میزان استفاده از فنآوری اطلاعات با عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران13303617910.22059/jlib.2012.36179FAعباسبازرگان هرندیاستاد دانشگاه تهرانامینحسینی شاوونکارشناس ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه تهرانروح الهمهدیوناستاد یار دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20140127Objective: The present research attempts to identify the link between ICT utilization by faculty members and their academic performance in the
Faculty of Psychology and Education of Tehran University
Methodology: A survey was carried out. Sample was the total number of faculty members at Faculty of Psychology and Education (10 women and 43 men).
Findings: There is an average level of ICT utilization by the faculty members. Educational Performance was at a desired level and no significant differences were found among educational.
Keywords. ICT, Academic Performance, faculty Members, University of Tehran.هدف: هدف این پژوهش، مشخص کردن رابطة بین میزان استفادة اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی از فنآوری اطلاعات با عملکرد آموزشی آنان در دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بود.
روش: روش این پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به تعداد 53 نفر شامل (10 نفر زن و 43 نفر مرد) بودند و به صورت سرشماری انتخاب شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد اعضای هیأت علمی به میزان متوسط از فنآوری اطلاعات استفاده میکنند و عملکرد آموزشی آنان در سطح مطلوب قرار دارد و میان گروههای آموزشی از نظر میزان استفاده فنآوری اطلاعات تفاوت معنیداری مشاهده نشد. همچنین بین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات با عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی با 53/0 = در سطح 001/0 رابطه معنیداری وجود داشتhttps://jlib.ut.ac.ir/article_36179_09e85b1cf89000238542a02141fb2d6f.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846220120621Investigation the Relationship between Emotional Intelligence and Library Anxiety among Students of Bushehr University of Medical Sciences and Persian Gulf Universityبررسی رابطه هوش هیجانی واضطراب کتابخانهای دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر بوشهر31503619410.22059/jlib.2012.36194FAعبدالرسولخسرویاستادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهررضابصیریان جهرمیمربی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر0000-0002-8170-5728شهرهسیدحسینیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکینیلوفرمعتمددانشیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرJournal Article20121010Objective: The purpose of this research was to determine the relationship between emotional intelligence and library anxiety among students of Bushehr University of Medical Sciences and Persian Gulf University. <br />Methodology: In this descriptive study which is of correlation type, a total of 700 students of Bushehr University of Medical Sciences and the Persian Gulf University were selected through Stratified random sampling. Data was collected by using normalized Questionnaire of Siberia Shrink's Emotional Intelligence and Localized Questionnaire of Bostick library anxiety and analyzed using SPSS. <br />Findings: there was a significant inverse correlation between emotional intelligence and library anxiety of students (r = -0.41). This result was in Bushehr University of Medical Sciences (r = -0.39) and in Persian Gulf University (r = -0.43). Also except of the component of self-motivation there was a significant inverse relationship between the components of emotional intelligence and library anxiety. Regarding the research findings showing significant relationship between emotional intelligence and library anxiety, it seems that considering Emotional intelligence in order to reduce the anxiety level of students using the library, which Results in better productivity at library, could be effective. So, it is proposed that authorities, library managers and librarians –in cooperation with each other- promote communication skills and emotional intelligence skills by holding specialized courses.هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه بین هوش هیجانی و اضطراب کتابخانهای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دانشگاه خلیج فارس است. <br />روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی با روش پیمایشی و از نوع همبستگی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه هنجاریابی شده هوش هیجانی سیبریاشرینگ و پرسشنامه بومیسازی شده اضطراب کتابخانهای بوستیک است. جامعه پژوهش را 700 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دانشگاه خلیج فارس تشکیل میدهد که به شیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. <br />یافتهها: یافتهها نشان داد بین هوش هیجانی و اضطراب کتابخانهای دانشجویان رابطه معکوس و معناداری وجود داشت. همچنین بین مؤلّفههای هوش هیجانی- به غیر از مؤلّفه خودانگیزی_ و اضطراب کتابخانهای و مؤلّفههای آن رابطه معکوس و معناداری وجود داشت. با توجه یه یافتههای پژوهش و وجود رابطه معنادار هوش هیجانی و اضطراب کتابخانهای، به نظر میرسد توجه به هوش هیجانی برای کاهش سطح اضطراب دانشجویان هنگام استفاده از کتابخانه و درنتیجه بهرهوری بهتر کتابخانه مؤثر و ارزشمند باشد. <br /> https://jlib.ut.ac.ir/article_36194_71412b6c4b2e15ee9518097837ed0c26.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846220120621The Study of Cultural, Social and Political Factors Influencing Publishing Economy in Iran from Publishers’ Points Of View: The Case Study of Active Publishers in 1358-1378عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثر بر اقتصاد نشر ایران: مطالعه موردی دیدگاه ناشران فعال بین سالهای 1358-138751763619510.22059/jlib.2012.36195FAداریوشمطلبیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر ری، دکتری کتابداری0000-0002-2503-6558فهیمهباب الحوائجیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دکترای کتابداری و اطلاع رسانی0000-0002-5876-1588Journal Article20120903Purpose: to explore cultural, social and political factors influencing publishing economy in Iran from publishers’ points of view so as to identify gaps, problems and strategies in development of publishing economy.<br />Methodology: Survey approach has been used to study the viewpoints of the publishers. Statistical population of the research is comprised of 264 private-sector publishers from which 98 publishers were selected by a systematic stratified sampling method. A researcher made questionnaire was used to gather the information and the data gathered was analyzed by Friedman test.<br />Findings: The following have been attained from publishers’ points of view: increase in the number of literate people has the most positive impact and the economic poverty has the most negative impact on book publishing. In the area of book request, information broadcasting about the books through press and improved distribution of the books has the most positive impact and increasing number of workless people has the most negative impact. <br />Conclusion: the study of cultural, social and political factors related to request and supply of books indicates that the publishers evaluate them positively. Publishers also evaluate helpful the administrative and supportive plans of the government and asses the censorship as the main problem. The first and second hypotheses of the research namely “positive impact of cultural, social and political factors on request and supply of books” and the third hypotheses namely “the positive impact of government’s policy in improving the economy of publishing” are approved with 99 percent of assurance.هدف: عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار بر اقتصاد نشر کتاب ایران از دیدگاه ناشران با هدف شناسایی خلاءها، مشکلات و راهکارهای توسعه اقتصاد نشر مورد بررسی قرار گرفته است.<br />روششناسی: برای مطالعه دیدگاهها و نظرات ناشران از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل 264 ناشر خصوصی است که 98 ناشر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندیشد? منظم انتخاب شدهاند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگرساخته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری فریدمن استفاده شده است.<br />یافتهها: افزایش میزان جمعیت با سواد بیشترین تاثیر مثبت و فقر اقتصادی بیشترین تاثیر منفی را در عرضه کتاب از دیدگاه ناشران داشتهاند. اطلاعرسانی کتاب از طریق مطبوعات، توزیع مطلوب کتاب بیشترین تاثیر مثبت و افزایش نرخ بیکاری بیشترین تاثیر منفی را بر تقاضای کتاب داشتهاند. <br />نتایج: مطالعه متغیرهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرتبط با عرضه و تقاضای کتاب نشان میدهد در مجموع ناشران تاثیر این متغیرها را مثبت ارزیابی کردهاند؛ همچنین ناشران تاثیر اقدامات نظارتی و حمایتهای ترویجی و مالی دولت بر عرضه و تقاضای کتاب را مثبت ارزیابی کردهاند و ممیزی را بزرگترین مشکل در این حوزه مطرح کردهاند. فرضیه اول و دوم مبنی بر «تاثیر مثبت تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در عرضه و تقاضای کتاب» و فرضیه سوم «تاثیر مثبت سیاستهای دولت در بهبود اقتصاد نشر» از دیدگاه ناشران با اطمینان 99 درصد تایید شده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_36195_e7f6f57ba661ad8756da54ce7db0bcad.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846220120621Evaluating and identifying the best and most effective approach to popularization of science (PS) events and awards: Expert viewبررسی و شناسایی بهترین و موثرترین رویکرد مناسبتی به ترویج علم و روش اهدای جوایز: دیدگاه صاحبنظران77993619610.22059/jlib.2012.36196FAآزادهحیدریدانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتمحمدحسن زادهعضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20120129Purpose: In order to draw a national mechanism for popularization of science (PS) in the country, the aim of this research is determining the occasion to PS and determining how the awards donating to.<br /><br />Methodology: For this target, a national survey involving 60 special participants who were working individually or as administrators was proposed. Data were collected and analyzed by using a mixed method survey. Participants were identified through targeted and then snowball sampling<br /><br />Findings: The findings revealed that “Defining a Week for PS” and “Donating Awards at the national level” have got highest ranks.<br /><br />Originality: Until now, a research for Identifying and evaluating the best and most effective approach to popularization of science (PS) events and awards has not been done in the country.هدف:<br />در راستای ترسیم سازوکار ملی ترویج علم در کشور، تعیین مناسبت برای ترویج علم و تعیین روشی مناسب برای اهدای جوایز از اهمیت زیادی برخوردار است که در این پژوهش به آنها پرداخته می شود.<br /><br />روش:<br />جامعه پژوهش، شامل 60 نفر از صاحبنظران حقیقی و حقوقی (شاغل در سازمانهای متولی ترویج علم) در زمینه ترویج علم در کشور است. داده های پژوهش توسط تلفیقی از روش های اسنادی-کتابخانه ای و پیمایشی گردآوری شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه و روش نمونه گیری، هدفمند و گلوله برفی بوده است. <br /><br />یافتهها:<br />تحلیل یافتهها نشان داد که پاسخگویان، با «تعریف هفتهای با عنوان ترویج علم» موافقند. اهدای جوایز در سطح ملی نیز توانست در مجموع، بالاترین رتبه را به خود اختصاص دهد. <br /><br />اصالت اثر:<br />تاکنون پژوهشی به منظور ترسیم سازوکار ملی ترویج علم در کشور که منجر به تعیین مناسبت برای ترویج علم و تعیین روشی مناسب برای اهدای جوایز شود انجام نشده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_36196_bd07eebdad015e195b2113df0ffd7e00.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846220120621A comparative study of information seeking competencies of postgraduate students of Agriculture Faculty of Tarbiat Modares University and Agriculture College of University of Tehranمقایسه تطبیقی مهارت اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و پردیس کشاورزی دانشگاه تهران1011173619710.22059/jlib.2012.36197FAمجیدصمیمی نژادکتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، معاون، کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانیفاطمهزندیاندانشگاه تربیت مدرس، گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی، عضو هیئت علمی، دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانیJournal Article20120611Objective: Assessing and comprising the level of information seeking competencies of Post graduate students in Faculty of Agriculture of Tarbiat Modares University and College of Agriculture of University of Tehran in terms of access, evaluate, and determining the nature of the information <br />Method: A survey was used to collect information from a questionnaire based on ACRL standards. <br />Results: The amount of information seeking skills of post graduate students in Faculty of Agriculture University of Tarbiat Modares is 2.96 and in College of Agriculture of University of Tehran is 2.80. T test was used to test the first hypothesis, which showed according to the results of previous similar research (2.58) information seeking skills of both are desirable. The Mann-Whitney U test revealed significant differences between the skills of these two faculties.هدف: بررسی و مقایسه سطح مهارت اطلاع یابی دانشجویان هریک از دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و پردیس کشاورزی دانشگاه تهران از لحاظ دسترسی، ارزیابی، و تعیین ماهیت اطلاعات <br />روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و گردآوری اطلاعات به کمک پرسشنامه ای بر اساس استانداردهای انجمن کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشی استفاده گردیده است. <br />یافته ها: میزان مهارت اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، 96/2 و پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، 80/2 میباشد. با کمک آزمون تی مشخص گردید با توجه به نتیجه آزمون مشابه قبلی(58/2) مهارت اطلاع یابی هردو دانشکده در سطح مطلوبی قرار دارد. با کمک آزمون یو من ویتنی مشخص شد بین مهارت اطلاعیابی این دو دانشکده تفاوت معناداری وجود دارد.https://jlib.ut.ac.ir/article_36197_6284ee7a16e50367e0ca234e40321fc8.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463846220120621Investigating and Surveying the level of Knowledge Management by Linear Structural Relationship Analysis (A Case Study: Mazandaran University)بررسی و تبیین سطح مدیریت دانش با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری (مطالعه موردی: دانشگاه مازندران)1191403619910.22059/jlib.2012.36199FAعیسینیازیدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20140128Objective: The aim of this paper is the investigating the level of knowledge management in Mazandaran university by linear structural relationship analysis (LISREL).
Methodology: The study population includes all the members of department of Mazandaran University. Employing a classified random sampling, the data was collected through the distribution of a questionnaire among the 142 persons of the academic staffs of Mazandaran University. SPSS16.0 and LISREL8.5 is used for statistical analysis.
Findings: The results of research show the model is confirmed in general. That is, the technical, cultural, and managerial variables are good determiners from the level of knowledge management in Mazandaran University.هدف: هدف پژهش حاضر، بررسی و تبیین سطح مدیریت دانش در دانشگاه مازندران با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری است.
روش: جامعه آماری این تحقیق، اعضای هیأت علمی رشتههای شیمی، فیزیک، فنی و مهندسی، ریاضی و علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه مازندران بود که با توجه به حجم جامعه، حجم نمونه برابر 187 نفر تعیین شد که پس از توزیع، تعداد 142 پرسشنامه معتبر جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی، پیمایشی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونهگیری طبقهبندی شده سهمیهای بین اعضای هیآت علمی دانشگاه مازندران توزیع گردید
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که کلیت مدل برای دانشگاههای مازندران مورد تأیید است. یعنی اینکه متغیرهای اکتساب دانش، تبدیل دانش، خلق دانش، ذخیره دانش، توزیع دانش و به کارگیری دانش تبیین کننده خوبی از سطح مدیریت دانش در دانشگاه مازندران میباشند.
https://jlib.ut.ac.ir/article_36199_280be85938d43252a811fea9ecc7a6cd.pdf