دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849120150321Information Literacy Self-efficacy: Conceptual Framework and Research Backgroundخودکارآمدی سواد اطلاعاتی: چارچوب مفهومی و زمینۀ پژوهشی1225695710.22059/jlib.2015.56957FAحمیدکشاورزعضو هیئت علمی دانشگاه سمنانعلیشعبانیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران0000-0002-1271-1817فاطمهفهیم نیادانشیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهرانJournal Article20150505Purpose: the present paper aims to relate Self-Efficacy as an important psychological construct to Information Literacy as an essential requisite of the information society.<br />Methodology: reviewing related literature in communication, sociology, information science and computer science.<br />Findings: Self-efficacy could increase interest, efforts, enjoy, self-regulation and performance. it is considered to a factor influencing network and social competencies and social and techno phobia as well. Information Seeking could be highly influenced by the level of self-efficacy. some factors as gender, age, academic attainments, experience, instruction, English language knowledge and task to be correlated to self-efficacy. most of the research about Information literacy self efficacy has been explored in turkey.<br />Novelty: The construct of self-efficacy which is coined by Albert Bandura as most famous and cited live psychologist and forth psychologist in the history of Psychology has a significant role in information literacy. the current paper is the first review paper exploring the concept of self-efficacy in information literacy and seeking.<strong>هدف</strong>: مقالۀ حاضر به بررسی مفهوم خودکارآمدی بهعنوان سازۀ روانشناختی مهم و تأثیرگذاری در رفتار انسانی و نیز «نظریۀ شناختی - اجتماعی» و ارتباط آن با مفهوم سواد اطلاعاتی، بهعنوان یکی از پیشنیازهای اساسی زندگی در جامعۀ اطلاعاتی و فرایند یادگیری مدرن و مادامالعمر میپردازد.
<strong>روششناسی</strong>: مرور ادبیات موجود در رشتههای روانشناسی، آموزش و پرورش، ارتباطات، جامعهشناسی، علم اطلاعات و علوم رایانه.
<strong>یافته</strong>ها: خودکارآمدی شاید بر میزان علاقه، تلاش، پشتکار، لذت، خودتنظیمی و در نهایت عملکرد فرد، تأثیر مطلوبی داشته باشد و بهعنوان یکی از عوامل شایستگی اجتماعی، شایستگی شبکهای، موفقیت، رضایتمندی تحصیلی و کاری و غلبه بر ترسهایی مانند ترسهای اجتماعی و ترس از فناوری نقشی جدی ایفا کند. سواد اطلاعاتی به عنصری درونی مانند خودکارآمدی موکول و مشروط میشود. در برخی پژوهشها، خودکارآمدی بالاترین و بیشترین همبستگی و تأثیر را بر رفتار جستوجوی اطلاعات داشته است که اهمیت بسیار آن را نشان میدهد. خودکارآمدی سواد اطلاعاتی با عواملی مانند سن، جنسیت، سطح تحصیلات، پایۀ تحصیلی، تجربه، آموزش، دانش زبان انگلیسی و شغل ارتباط مستقیم دارد. خودکارآمدی سواد اطلاعاتی در کشور ترکیه بیش از سایر کشورها بررسی شده است.
<strong>اصالت/ ارزش</strong>: مفهوم خودکارآمدی که از سوی برجستهترین و پراستنادترین روانشناس زندۀ دنیا و چهارمین روانشناس تاریخ این علم، یعنی آلبرت بندورا ارائه شد، نقشی اساسی در سواد اطلاعاتی ایفا میکند که متأسفانه در ادبیات علم اطلاعات در زبان فارسی دربارۀ آن بررسی کافی نشده است. مقالۀ حاضر اولین مقالۀ فارسی محسوب میشود که بهصورت مروری به بررسی نقش خودکارآمدی در سواد اطلاعاتی و اطلاعجویی اختصاص مییابد.https://jlib.ut.ac.ir/article_56957_00f1bbdf4716a0d980eec5080b47dde8.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849120150321The Most Influential Researchers in iMetrics: A Compound Look at Influence Indicatorsتأثیرگذارترین پژوهشگران در حوزۀ آی متریکس: نگاهی ترکیبی به شاخصهای تأثیرگذاری23545696210.22059/jlib.2015.56962FAفرامرزسهیلیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052هادیشریف مقدمدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور0000-0002-6467-1423افشینموسوی چلکاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نورعلی اکبرخاصهمربی و دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور0000-0001-5664-4671Journal Article20151019Purpose: Using both ideational and social influences’ indicators, this study tries to identify and analyze the most influential researchers in iMetrics. To do so, the researchers used a combination of H family indexes (h-index, g-index, and contemporary h-index) and co-authorship centralities (degree, betweenness, and closeness) for calculating ideational and social influences, respectively.<br />Methods: The study uses a bibliometric methodology and social network analysis approaches. The initial data of this study, which comprises 5944 records in the field of iMetrics during 1978-2014, have been retrieved from Web of Science. UCINet and BibExcel software have been used to calculate centrality measures and h-index; g-index and contemporary h-index have been measured manually within Excel. Once all measures have been calculated, researchers used SPSS and LISREL statistical software packages.<br />Findings: Findings indicated that there is a significant correlation between social influence indicators and researchers’ performance. Moreover, the results of LISREL uncovered a significant correlation between ideational indicators and social ones.<br />Conclusions: Based on the findings revealed in this study, it seems that using balanced and compound bibliometric indicators has the capability to provide a relatively fair and clear insight on researchers’ influence in a specific field. In this way, it is possible to create individual profiles for all of researchers in that field. So that the result could be used for important decisions such as tenure and promotion committees, granting research projects, and the like.<strong>هدف</strong>: در این پژوهش بر آنیم تا تأثیرگذارترین پژوهشگران حوزۀ آی متریکس، با استفاده از شاخصهای نفوذ اندیشهای و اجتماعی شناسایی شوند. با این هدف از شاخصهای منتخب خانوادۀ اچ (شاخص اچ، شاخص جی، و شاخص اچ. سی) برای تعیین نفوذ اندیشهای پژوهشگران از مرکزیتهای همتألیفی (مرکزیت رتبه، مرکزیت بینابینی، و مرکزیت نزدیکی) استفاده شده است.
<strong>روش</strong>: پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابسنجی و همچنین رویکرد تحلیل شبکههای اجتماعی انجام گرفته است. جامعۀ پژوهش حاضر را تمامی مقالههای حوزۀ آی متریکس تشکیل میدهد که در بازۀ زمانی 1978 تا 2014 در وبگاه علوم نمایه شدهاند و تعداد آنها 5944 رکورد است. برای محاسبۀ شاخصهای مرکزیت و شاخص اچ از نرمافزارهای یو. سی. آی نت و بایب اکسل استفاده شده است؛ شاخص جی و شاخص اچ. سی نیز بهصورت دستی و با فرمولنوبسی در نرمافزار اکسل محاسبه شدهاند. پس از محاسبۀ همۀ شاخصهای کاربردی در پژوهش، با استفاده از بستههای نرمافزاری اس. پی. اس. اس و لیزرل به پرسشهای همبستگی پاسخ داده شده است.
<strong>یافتهها</strong>: بررسی رابطۀ بین نمرههای مرکزیت (نفوذ اجتماعی) و کارایی، حاکی از آن بود که بین سه نوع مرکزیت رتبه، بینابینی، و نزدیکی از یک طرف و کارایی از طرف دیگر، همبستگی مثبتی وجود دارد. نتایج مربوط به همبستگی میان شاخصهای نفوذ اجتماعی و شاخصهای نفوذ اندیشهای، حاکی از وجود همبستگی مثبت بین این دو نوع نفوذ بود. بهطور کلی و با توجه به پروندههای انفرادیِ ایجادشده بر مبنای جمیع شاخصهای اندیشهای و اجتماعی که بر اساس مجموعه نمرات حاصل از شش شاخص اچ، اچ. جی، اچ. سی، مرکزیت رتبه، بینابینی، و نزدیکی محاسبه شد، بهنظر میرسد «لیدسدورف» و «کوشا» بهترتیب تأثیرگذارترین پژوهشگران حوزۀ آی متریکس در سطح جهان و ایران هستند.
<strong>اصالت</strong>: با توجه به یافتههای حاصل از این پژوهش، بهنظر میرسد که استفاده از شاخصهای ترکیبی در حد متعادل، بینش بهنسبت عادلانه و واضحتری دربارۀ وضعیت و تأثیرگذاری پژوهشگران در یک حوزۀ علمی خاص بهوجود میآورد. پس میتوان برای هر یک از پژوهشگران پروندهای انفرادی ایجاد کرد، بهطوری که از نتایج بهدستآمده، برای تصمیمگیریهای مهمی نظیر کمیتههای ترفیع و ارتقا، استخدام، اعطای درجههای پژوهشی و سایر موارد مشابه استفاده شود. https://jlib.ut.ac.ir/article_56962_d83b9e48a2a450159ac225ef98759ca1.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849120150321SWOT analysis and strategic positioning of the National Library of IRI in the frame of 'marketing: production'تحلیل SWOT و موقعیتیابی راهبردی کتابخانۀ ملی ج.ا.ا در قالب «بازاریابی: محصول»55785696310.22059/jlib.2015.56963FAمحمدرضااسمعیلی گیویدکترای مدیریت سیستمها، استادیار دانشگاه تهراننادرنقشینهاستادیار دانشکده علوم اطّلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران0000-0002-0509-5454فرزانهسهلیدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20150531Purpose: The purpose is strategic analysis of the current state of the National Library in "marketing - production" framework that would result in presentation of the proposed strategies based on swot matrix.<br />Methodology: At first, by applying content analysis on interviews with 13 library specialist employees, the swot elements was extracted. Then, by using questionnaire and ranking elements, and also by using matrix of strategic position evaluation, library's strategic position in the field of production is determined and SO, ST, WO, and WT strategies is provided. <br />Finding: Library's strategic position in the category of the production is offensive. Some of proposed strategies include: optimizing the training space of library, optimizing the power of content, services, digitization and access, Strengthening qualitative capabilities of services, better using of interactive and legal opportunities, strengthening processing Capabilities, Strengthening publish capabilities, using different methods of collection development, using marketing campaigns, moving to educating other libraries, using more logical filters to identify researchers, developing cooperation and joint activities between Archives and the National Library, and using more and more sophisticated resources to provide services.<br />Originality: This research reviews the philosophy of existence of National Library and Clarify its distinct role in research structure in the country.<strong>هدف:</strong> هدف، تحلیل راهبردی وضع کنونی کتابخانۀ ملی ج.ا.ا در قالب «بازاریابی - محصول» و ارائۀ راهبردهای پیشنهادی مبتنی بر ماتریس swot است.
<strong>روش:</strong> در ابتدا با استفاده از مصاحبۀ با 13 نفر از کارمندان متخصص کتابخانه و کاربرد روش تحلیل محتوا، مؤلفههای SWOT استخراج شدند. سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه و رتبهبندی مؤلفهها و با استفاده از ماتریس ارزیابی موقعیت راهبردی، وضعیت کتابخانۀ ملی ج.ا.ا در مقولۀ محصول، تعیین و راهبردهای SO، ST، WO، و WT ارائه شدهاند.
<strong>یافتهها: </strong>موقعیت راهبردی کتابخانۀ ملی ج.ا.ا در مقولۀ محصول، تهاجمی است. برخی راهبردهای پیشنهادی عبارتند از: بهینهسازی فضای آموزشی کتابخانه، بهینهسازی قدرت محتوایی، خدماتی، رقومی و نوع دسترسی، تقویت قابلیتهای کیفی خدمات، استفادۀ مطلوبتر از فرصتهای تعاملی و قانونی، تقویت قابلیتهای پردازش، تقویت قابلیتهای انتشاراتی، استفاده از شیوههای مجموعهسازی متنوع، استفاده از کمپینهای بازاریابی، حرکت در مسیر آموزش کتابخانههای دیگر، استفاده از فیلترهای منطقیتر بهمنظور تشخیص پژوهشگران، همکاری و فعالیت مشترک آرشیو و کتابخانۀ ملی ج.ا.ا و استفاده از نیروهای بیشتر و ماهرتر برای ارائۀ خدمات.
<strong>اصالت</strong>: این پژوهش سبب مرور مجدد فلسفۀ وجودی کتابخانۀ ملی ج.ا.ا و شفاف شدن نقش متمایز آن در ساختار پژوهشی کشور میشود.https://jlib.ut.ac.ir/article_56963_6202b5eaafee56a1b2a0912fecff99ea.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849120150321Co-authorship Network of Institutions in Iranian Knowledge and Information Science Papersشبکۀ همنویسندگی مؤسسات در مقالههای علم اطلاعات و دانششناسی ایران79995696610.22059/jlib.2015.56966FAمحمدامینعرفان منشاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتیهماارشدیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150503Objective: This paper tries to analyse and visualize the co-authorship network of institutions in 1351 papers published in 7 knowledge and information science journals in Iran from 1387 through 1391.<br />Methodology: In this paper, we use scientometric and social network analysis to study the collaboration network of institutions. Overall structure of the network was investigated using a few macro-level metrics like density, connectedness, clustering coefficient, components, mean distance and diameter. Additionally, centrality metrics include degree centrality, betweenness centrality, closeness sentrality, eigenvector, number of adjacent nodes as well as productivity measure were adopted to analyze the performance and status of institutions in the network. UCINET software was utilized for data analysis.<br />Results: Findings of the study revealed that the majority of papers (68.8%) are multi-authored and publications by two authors are the most common type of co-authorship (45.22%). Based on the findings, 63.4% of publications in 7 journals were published through inter-institutional collaboration, which shows that Iranian KIS researchers tend to collaborate more with researchers from other institutions. The co-authorship network of institutions in Iranian KIS papers contains 218 vertices and 1002 cross-institutional collaboration links.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر به ترسیم و بررسی شبکۀ همنویسندگی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی در 1351 مقالۀ منتشرشده در 7 مجلۀ علمی ـ پژوهشی حوزۀ علم اطلاعات و دانششناسی ایران طی سالهای 1387 تا 1391 میپردازد.
<strong>روش پژوهش:</strong>این پژوهش با رویکرد علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی انجام گرفته و در آن ساختار شبکۀ همنویسندگی مؤسسات در مقالههای علم اطلاعات و دانششناسی ایران با استفاده از شاخصهای کلان تحلیل شبکهها مانند تراکم، اتصال، ضریب خوشهبندی، مؤلفههای شبکه، میانگین فاصله و قطر شبکه بررسی شده است. از سوی دیگر برای بررسی عملکرد هر یک از مؤسسات دارای تألیف در شبکه، شاخصهای خرد تحلیل شبکهها مانند مرکزیت درجه، مرکزیت بینیت، مرکزیت نزدیکی، بردار ویژه، تعداد گرههای مجاور و همچنین شاخص تولید استفاده شدهاند. ترسیم و تحلیل شبکه با استفاده از نرمافزار یو.سی.آی.نت انجام گرفته است.
<strong>یافتهها: </strong>نتایج پژوهش نشان میدهد که بیشتر مقالههای علم اطلاعات و دانششناسی مورد بررسی (8/68 درصد) بهصورت مشارکتی منتشر شدهاند و مشارکت میان دو پژوهشگر مهمترین الگوی همکاری در مقالههای مذکور بوده است (22/45 درصد). همچنینهمکاری بین سازمانی (4/63 درصد) بیشتر از سایر انواع مشارکتهای علمی از سوی پژوهشگران علم اطلاعات و دانششناسی کشور استفاده میشود. شبکۀ همنویسندگی مؤسسات در مقالههای علم اطلاعات و دانششناسی ایران از تعداد 218 گره و 1002 پیوند تشکیل شده است. با در نظر گرفتن تمامی شاخصهای مرکزیت و تولید، میتوان از دانشگاههای تهران، شهید چمران اهواز، فردوسی مشهد، اصفهان، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، آزاد اسلامی واحد همدان و کتابخانۀ ملی ایران بهعنوان مرکزیترین مؤسسات در شبکۀ همنویسندگی مقالههای علم اطلاعات و دانششناسی ایران نام برد. همچنین شبکۀ مذکور با دارابودن شاخص تراکم معادل 019/0 انسجام کمی دارد.
<strong>اصالت پژوهش:</strong> ترسیم شبکۀ همکاری علمی میان مؤسسات دارای تألیف در حوزۀ علم اطلاعات و دانششناسی، نمایی از دانشگاه نامرئی پژوهشگران این حوزه بهدست میدهد که شاید از سوی این مؤسسات برای برنامهریزی همکاریهای آینده استفاده شود.https://jlib.ut.ac.ir/article_56966_612c009dc2025bec5ba7f5e9734e4bcf.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849120150321Assessing the quality of scientific publications related to national spending on R & D: Cluster analysis of countriesارزیابی رابطۀ کیفیت انتشارات علمی و میزان هزینهکردکشورها در تحقیق و توسعه: تحلیل خوشهای کشورها1011155696910.22059/jlib.2015.56969FAعبدالرضانوروزی چاکلیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شاهد0000-0002-0088-9159زهرامددیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسیJournal Article20150716purpose: The purpose of this research is analysis links Of these indicators. Method: This research is a scientometrics study and it includs 37 countries that have more than 100 H-Index in 1996 until 2010 in SciMago. These countries were studied in 3 difference clusters. The data gathered from WoS, SciMago, UNESCO, OECD and World Bank databases. Excel and SPSS are used to analyze the data. Also, the research questions and hypothesis are responded through Pierson Correlation Test. Findings: The findings show there is positive correlation between two batches of Gross domestic expenditure on R&D indicators and And The quality of scientific publications . Also the citation indices, the most important indicator that affect on the quality of scientific publications. Originality: Searching through countries shows that there is relationship between Gross domestic expenditure on R&D and The quality of scientific publications. So at this study has been dealt to analyze to this matter<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش تحلیل پیوندهای میان این دو دسته از شاخصهاست.
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر مبتنی بر علمسنجی و جامعۀ آماری مشتمل بر 37 کشوری است که بر اساس اطلاعات مربوط به دورۀ پانزدهسالۀ 1996 تا 2010 در پایگاه سایمَگو[1] در سه خوشه بررسی شدهاند. دادههای آماری این پژوهش از پایگاههای اطلاعاتی وب آو ساینس، سایمَگو، نظام رتبهبندی کیواس، نظام رتبهبندی شانگهای و نظام رتبهبندی تایمز استخراج شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار اکسل[2] و اس. پی. اس. اس[3] و بهمنظور پاسخگویی به سؤال و فرضیه، از آزمون آماری همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان میدهند که بین دو دستۀ شاخصهای هزینهکرد تحقیق و توسعه و همچنین کیفیت انتشارات علمی کشورها همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین میان شاخصهای استنادی، بهعنوان مهمترین بخش از شاخصهای تعیینکنندۀ کیفیت انتشارات علمی کشورها، ارتباط مستقیمی برقرار است.
<strong>اصالت </strong><strong>اثر</strong><strong>:</strong> بررسیها نشان میدهند که میزان هزینهکرد در زمینۀ تحقیق و توسعه همواره تأثیر بسزایی در کیفیت انتشارات علمی کشورها داشته، پس در این پژوهش به تحلیل این مهم پرداخته شده است.
<br clear="all" />
[1]. scimago. http://www.scimagojr.com
1. Excel
2. SPSShttps://jlib.ut.ac.ir/article_56969_835ca2d7bef7cce60cddac6c9701913a.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849120150321A Survey Study of Librarians' Knowledge and Skills in the Application of Reference Services based views' Kovacks
(Case study: Mazandaran Public University Libraries)بررسی وضعیت دانش و مهارتهای کتابداران در کاربرد خدمات مرجع بر اساس دیدگاه کواکس (موردپژوهی: کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان مازندران)1171335697110.22059/jlib.2015.56971FAاحمدشعبانیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهانرقیهمتانیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصهانمرتضیمحمدی استانیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20150604Objective: The aim of the study was to assess the status of knowledge and skills in the use of references services based on the views' Kovacks (critical thinking, analysis questions, interviewing, organizing information, Find reference resources, and mastery of advanced tools) in terms of views' staff or the Mazandaran public university library.<br />Methodology: This descriptive - survey. Population is management and public librarians Mazandaran public University. Sampling method is random stratified sampling. Data collection methods is researcher- built questionnaire and reliability was calculated with Cronbach's alpha coefficient (%80). Data analysis was done by SPSS 16 software.<br />Findings: Findings demonstrated views' Kovacks is effective on knowledge and skills of reference librarians in Mazandaran Public university libraries and the average of all the components is higher than average and it is in good condition. The most favorable component is "mastery of advanced tools" and lowest component "organization information". Also there was not a significant difference among the views' librarians based on demographic variables (i.e. gender, measure of study, background of employment, graduation degree, type of work in library) in Mazandaran Public University libraries.<br />Originality/ Value: Views' Kovacks was integrated critical thinking aspects with fields information- seeking tools and will help to develop skills and knowledge synergy reference librarian. Reference librarians can develop their skills in references service and accelerated access and disseminate information to client.<strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش بررسی وضعیت دانش و مهارتهای کتابداران در کاربرد خدمات مرجع بر اساس دیدگاه کواکس (تفکر انتقادی، تحلیل سؤالات، مصاحبه، سازماندهی اطلاعات، یافتن منابع مرجع و تسلط بر ابزارهای پیشرفتۀ اطلاعیابی) از نظر کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان مازندران است.
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی و جامعۀ آماری شامل مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان مازندران است. روش نمونهگیری هم تصادفی طبقهای متناسب با حجم بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته است که ضریب پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (80/0) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی از نرمافزار SPSS V.16 استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که دیدگاه کواکس بر دانش و مهارتهای مرجع کتابداران در کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان مازندران مؤثر و میانگین تمام مؤلفههای مذکور بالاتر از حد متوسط و در وضعیت مناسبی است. مطلوبترین مؤلفه «تسلط بر ابزارپیشرفته» و کمترین مؤلفه «سازماندهی اطلاعات» محسوب میشود. همچنین بین نظرهای کتابداران بر پایۀ عوامل جمعیتشناختی (جنسیت، رشتۀ تحصیلی، سابقۀ خدمت، سطح تحصیلات، محل خدمت، و نوع کار) در کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان مازندران تفاوت معناداری وجود ندارد.
<strong>اصالت/ ارزش:</strong> دیدگاه کواکس جنبههای تعامل و تفکر انتقادی را با زمینههای ابزارهای اطلاعیابی در هم آمیخته است و به توسعۀ مهارتها و دانشافزایی کتابدار مرجع کمک میکند. کتابداران کتابخانهها میتوانند با توسعۀ مهارتهای خود در خدمات مرجع، دسترسی و اشاعۀ اطلاعات به مراجعان را تسریع ببخشند.https://jlib.ut.ac.ir/article_56971_b2447ac95f05828e3c167908961a0e9f.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849120150321Relationship between Techno-stress and Organizational Commitment
(Case Study: librarian’s viewpoints of Tabriz governmental universities)رابطۀ استرس فناوری و تعهد سازمانی(موردپژوهی:کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تبریز)1351525697210.22059/jlib.2015.56972FAصباروشن ضمیرکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسیداریوشمطلبیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام، تهران، ایران0000-0002-2503-6558Journal Article20150705Purpose: The main purpose of this study is to identify the relationship between Techno-Stress and the organizational commitment of librarians in libraries of governmental universities of Tabriz.<br />Methodology: The analytical survey has been used in this study and the population includes all librarians in governmental universities of Tabriz. Questionnaires of techno-stress designed by Ragu-Nathan et al. (2002), and organizational commitment designed by Allen and Meyer (1997) have been used for gathering data. <br />Results: The findings show: There is a positive and significant correlation between Techno-stress and organizational commitment among librarians of Tabriz governmental universities libraries.<br />There isn’t any relationship between techno-stress and demographic characteristics of Librarians of Tabriz governmental Universities Libraries. And also result show there isn’t any relationship between organizational commitment and demographic characteristics of Librarians of Tabriz governmental Universities Libraries; only the relationship associated between education variable and organizational commitment. <br />Originality of research: Development of information technologies leads to the formation of stress between the staff of the organizations. Technostress is effective to reduce of the organization commitment as an important and effective measure in the management of human resources. Study of relationship between Technostress and the organization commitment is necessary because of the increasing technology in libraries.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش، شناسایی رابطۀ بین استرس فناوری و تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تبریز است.
<strong>روششناسی: </strong>پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و در آن ازروش همبستگی استفاده شده است. جامعۀ آماری، تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تبریز بودهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استرس فناوری راگوناتان و همکاران (2002) و تعهد سازمانی آلن و مییر (1997) است.
<strong>یافتهها: </strong>بین استرس فناوری و ویژگیهای جمعیتشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تبریز رابطهای وجود ندارد. بین تعهد سازمانی و ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تبریز رابطهای وجود ندارد و تنها متغیر تحصیلات با تعهد سازمانی رابطه دارد. بین استرس فناوری و تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تبریز، رابطۀ معنادار و مثبتی وجود دارد.
<strong>اصالت پژوهش:</strong> گسترش فناوریهای اطلاعاتی سبب شکلگیری استرس فناوری در میان کارکنان سازمانها میشود؛ استرس فناوری بر کاهش تعهد سازمانی (بهعنوان شاخص مهم و اثربخشی در مدیریت نیروی انسانی) مؤثر است و بررسی رابطۀ آنها در میان کتابداران بهدلیل حضور روزافزون فناوری در کتابخانه ضروری است و مطالعۀ پژوهشهای انجامگرفته نشان میدهد که هیچ پژوهشی در ایران، رابطۀ بین استرس فناوری و تعهد سازمانی را بررسی نکرده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_56972_a322f25bb6b93ff144b11566d74fe2fc.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849120150321English Abstractsچکیده انگلیسی195747610.22059/jlib.2015.57476FAJournal Article20160524https://jlib.ut.ac.ir/article_57476_d9865857c27f7334bf2de2d28c6a6772.pdf