دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463852420190220Evaluation of Iranian Universiy library OPACsارزیابی اپکهای دانشگاههای ایران13367015510.22059/jlib.2019.261924.1338FAلیلاهمرنگدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرسعاطفهشریفاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرسفاطمهزندیاناستادیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180712Purpose: In this research, the main objective was to evaluate Iranina University library OPACs in two categories (including commercial and designed by universities OPACs) in terms of search, display, browsing, and other features (limitations to type of the document).<br />Methods: It was an applied research that has been evaluated OPACs using a check list of features. In this research, sampling was not done and all university OPACs identified in Academic libraries of Iran have been studied.<br />Results: From 121 features identified in the first phase, 52.06 % was belonged to display category. According to the experts, more than 95% of the features were considered highly important. 23.14% Features were not available in OPACs of Iranian universities. The situation of commercial OPACs was better than the designed ones. The Pars Azarakhsh OPAC was ranked as the first (1.5 mean rank and weighed rank) and Mobin soft was ranked as the last. According to the frequency, Simorgh was the second and Payam e Mashregh was the third one but according to the weighed frequency, Payam e Mashregh was the second and Simorgh was the third OPAC in ranking. It can be concluded that Commercial OPACs compare to the designed OPACs had a better position.<br />Originality: Evaluating all of the university library OPACs and comparion of two groups of OPACs has not yet been done in a similar study.هدف: هدف اصلی در این پژوهش ارزیابی اپکهای کتابخانههای دانشگاههای ایران در دو دسته تجاری و طراحی شده توسط دانشگاهها از نظر قابلیتهای جستجو و نمایش، مرور و سایر قابلیتها (قابلیتهای محدودسازی به نوع مدرک) بوده است. <br />روش: این پژوهش از نظر نوع، کاربردی است که به روش ارزیابانه انجام گرفت. سیاهه وارسی قابلیتهای وزندهی شده توسط متخصصان، جهت ارزیابی استفاده شد. در این پژوهش نمونهگیری انجام نشد و تمامی اپکهای کتابخانههای دانشگاهی ایران بررسی شد.<br />یافتهها: از 121 قابلیت شناسایی شده 52.06% مربوط به نمایش است. با توجه به پرسشهای پژوهش بیش از 95% قابلیتها از نظر متخصصان وزنی بیشتر از 7 دارند. 20.66 % قابلیتها در اپکهای دانشگاهی ایران وجود ندارد. وضعیت اپکهای تجاری به جز در مقوله جستجو در سایر مقولهها بهتر از اپکهای طراحی شده است. پارس آذرخش با کسب میانگین رتبه 1.5 در فراوانی و فراوانی وزندار، رتبه نخست و مبین سافت رتبه آخر را به خود اختصاص داده است. سپس بر اساس فراوانی، نرم افزار سیمرغ رتبه دوم، پیام مشرق رتبه سوم و بر اساس فراوانی وزن دار، پیام مشرق رتبه دوم و سیمرغ رتبه سوم را کسب نمودهاند. میتوان نتیجه گرفت که برتری اپکهای تجاری نسبت به اپکهای طراحی شده مورد تایید است.<br />اصالت اثر: ارزیابی تمامی اپکهای دانشگاهی ایران و مقایسه اپکهای تجاری و طراحی شده تا کنون در پژوهش مشابهی به انجام نرسیده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_70155_d9a7cffb4b2ad1895c9b3957b3cbcd38.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463852420190220Scoping Review of the Position and Role of Iranian Research Institute for Information Science and Technology (Irandoc) in Improving and Extending Activities of University and Research Librariesمروری گسترده بر جایگاه و نقش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در بهبود و گسترش فعالیت کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی86597015210.22059/jlib.2018.236613.1231FAرضارجبعلی بگلوپژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران0000-0002-6278-1928Journal Article20170718Purpose: The purposes of this research was defining the need to an organization or a center for improving and extending university and research libraries, and identifying capabilities and position of Iranian Research Institute for Science and Technology (Irandoc) for accepting possible roles. <br />Methodology: This research was documentary with scoping review in which the scope of research defined with internal and external organizational documents, related researches in NATional Information System (NATIS) and international successful organizations in this field.<br />Findings: Irandoc can play roles in developing standard, establishing experts and professional network, developing information and knowledge sharing process, facilitating access to the scholarly contents, leadership and change management, developing infrastructures for research data management, gathering information and statistics of these libraries & developing interlibrary collaborations in these libraries.<br />Originality: This research is one of the seldom researches related to clarification of an organization’ role and position in NATional Information System (NATIS) in Universities and improving and also extending activities of university and research libraries in Iran.هدف: هدف این پژوهش، توجیه و تبیین نیاز به یک سازمان یا یک مرکز برای بهبود و گسترش فعالیت کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی و شناسایی قابلیتها و جایگاه پژوهشگاه ایرانداک برای پذیرش نقشهای ممکن در این زمینه است.<br />روش: این پژوهش با رویکرد کتابخانهای و با مرور گسترده انجام پذیرفت که در آن، دامنه پژوهش، تدوین و اسناد و مدارک درون/برون سازمانی و پژوهشهای مرتبط با نظام ملی اطلاعرسانی و فعالیت برخی از مهمترین سازمانهای موفق بینالمللی در این زمینه بررسی شد.<br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد ایرانداک میتواند در زمینه گسترش استاندارد، ایجاد شبکه متخصصان و حرفهمندان، گسترش فرایند بهاشتراکگذاری اطلاعات و دانش، تسهیل دسترسی به محتوای علمی و اطلاعاتی، رهبری و مدیریت تغییر در این کتابخانهها، گسترش بسترهای مدیریت دادههای پژوهشی، گردآوری اطلاعات و آمار این کتابخانهها و گسترش همکاریهای بینکتابخانهای نقش داشته باشد. <br />اصالت اثر: پژوهش حاضر از معدود پژوهشهای مربوط به شفافسازی نقش و جایگاه یک سازمان در نظام ملی اطلاعرسانی دانشگاهی و همچنین بهبود و گسترش فعالیت کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی در ایران است.https://jlib.ut.ac.ir/article_70152_af97725665ddea7e64f801c186a2b3c3.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463852420190220Analysis of the affecting factors on cloud computing adoption of the University of Tabriz and Medical sciences based on Rogers diffusion of innovation theoryتحلیل عوامل اثرگذار بر پذیرش رایانش ابری کتابداران کتابخانه های دانشگاه تبریز و علوم پزشکی بر مبنای نظریه اشاعه نوآوری راجرز39587015310.22059/jlib.2018.225290.1179FAافشینحمدی پوردانشگاه تبریز، عضو هیات علمی0000-0002-5671-995Xترابنجاریعضو هیات علمی دانشگاه تبریزاکبرفرمانلو لیلابدانشگاه تبریزJournal Article20170116Objective: the purpose of this study is to identify affecting factors on cloud computing adoption of the librarians of UTMS based on Rogers DOI.<br />Methodology: This study carried out using descriptive survey method. all 55 librarians in UTMS were mentioned as participations. Data collection tool was a questionnaire which its validity was confirmed by professionals and scholars. Cronbach's alpha was used to determine the reliability. Multiple regression, Pearson correlation and Exploratory Factor Analysis were used for the data analysis.<br />Findings: Exploratory factor analysis showed 7 important properties of cloud computing: Relative Advantage, Trialability, Complexity, Compatibility, and Observability. Also, two other factors were identified entitled “Opportunity of evaluation” and “Lack of need for cloud computing”. There was significant correlation between the rate of adoption and all factors except Observability. Further, the findings of correlation analysis showed that there is a significant relationship between the above mentioned 6 properties of cloud computing and adoption rate. The result of multiple regression analysis showed that the properties of “Trialability”, “Compatibility”, “Lack of need for cloud computing”, “Complexity”, “Relative Advantage” and “opportunity of evaluate”, are significant predictors for the adoption of cloud computing, which in total explain 31 percent variance of the dependent variable. The finding of this study confirmed The Rogers’ DOI (2003) in the context of perceived properties of cloud computing, from the librarians of UTMS.<br />Originality: According to the novelty of cloud computing and its benefits for libraries, this study can be open new horizons for libraries and librarians.هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل موثر بر پذیرش رایانش ابری توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاه تبریز و علوم پزشکی بر اساس نظریه اشاعه نو آوری راجرز انجام شده است.<br />روششناسی: این پژوهش به روش پیمایش توصیفی انجام شده است. جامعهی آماری کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاه تبریز و علوم پزشکی تبریز به تعداد 55 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای تعیین روایی پرسشنامه از نظرات اساتید و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ با ضریب 2/92/0 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عامل اکتشافی) استفاده شد. <br />یافتهها: مزیت نسبی، آزمون پذیری، پیچیدگی، سازگاری، و قابلیت رویت نتایج، مهمترین ویژگیهای رایانش ابری هستند که به وسیله تحلیل عامل اکتشافی مشخص شدند، علاوه بر پنج ویژگی فوق، دو عامل دیگر در این پژوهش شناسایی و با عنوانهای "فرصت آزمون" و "عدم احساس نیاز به رایانش ابری" نامگذاری شدند. یافتههای رگرسیون چند متغیّره نشان داد از بین متغیّرهای مستقل، متغیّرهای آزمون پذیری، سازگاری و عدم احساس نیاز به رایانش، پیچیدگی، مزیت نسبی و فرصت آزمون پیشبینهای معنیداری در پذیرش رایانش ابری هستند که در مجموع 31 درصد از واریانس متغیّر وابسته را تبیین میکنند. یافتههای پژوهش حاضر نظریه اشاعه نوآوری نظریه راجرز (2003) را در زمینه درک ویژگی رایانش ابری توسط کتابداران دانشگاههای تبریز و علوم پزشکی تایید کرد.<br />اصالت/ ارزش: با توجه به جدید بودن موضوع رایانش ابری و مزایای آن برای کتابخانهها، پژوهش حاضر میتواند افقهای جدیدی را برای کتابخانهها و کتابداران بگشاید.https://jlib.ut.ac.ir/article_70153_38b1c8f139036018b5062b2f279959da.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463852420190220Factors influencing knowledge sharing in academic institutions meta-analysis approachعوامل مؤثر بر قصد به اشتراکگذاری دانش در موسسات دانشگاهی با رویکرد فراتحلیل871057015610.22059/jlib.2019.237465.1233FAفرهادشیرانیپژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایرانJournal Article20170722The purpose of this study is to describe, analyze and synthesize the results of previous research on the factors affecting the intention to share explicit knowledge in academic institutions, which, by combining these results, provides a more accurate representation of these relationships. This research uses a meta-analysis method to investigate the factors affecting the intention to share knowledge in academic institutions. The statistical population of the research, theses and articles of Persian and Latin related to the subject, have been published in the periodicals of 1395-1383 (2016-2003) in reputable databases and scientific journals both inside and outside the country. 15 research titles were selected with appropriate conditions as a statistical sample for entering meta-analysis. In order to calculate the effect size of each of the factors, the stata software has been used. The results of the meta-analysis showed that attitudes, trust, perceived behavioral control, subjective norms, organizational climate, and reciprocal interaction had a significant effect on the intention to share knowledge. But IT support and rewards do not affect the intention to share knowledge.هدف این پژوهش، توصیف، تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای پیشین در زمینۀ عوامل مؤثر بر قصد به اشتراک گذاری دانشِ صریح در محیط های دانشگاهی است که از طریق ترکیب این نتایج، نمود صحیحتری از این روابط ارائه شده است. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل به بررسی عوامل مؤثر بر قصد به اشتراک گذاری دانش در محیط های دانشگاهی پرداخته است. جامعۀ آماری پژوهش، پایان نامهها و مقالات فارسی و لاتین مرتبط با موضوع است که در بازۀ زمانی سالهای 1395 -1381 (2016-2003) در پایگاههای اطلاعاتی و مجلات علمی پژوهشی معتبر داخل و خارج کشور انتشار یافتهاند. 15 عنوان پژوهش با شرایط مناسب به عنوان نمونه آماری برای ورود به فراتحلیل انتخاب شدند. به منظور محاسبۀ اندازه اثرِ هر یک از عوامل از نرم افزار stata استفاده گردیده است. نتایج فراتحلیل نشان دادکه عوامل نگرش ، اعتماد،کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای ذهنی، جوّ سازمانی و عمل متقابل به ترتیب بر قصد به اشتراک گذاری دانش تأثیر معنی داری دارند. اما پاداش و پشتیبانی فناوری اطلاعات بر قصد به اشتراک گذاری دانش تأثیر ندارند.https://jlib.ut.ac.ir/article_70156_8e990a841cc865d10b6c3029138450ea.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463852420190220The effect of science production and extension of the knowledge boundary on resistive economy for no regulation code writing a book for the promotion of rank of the faculty membersبررسی تأثیر تولید علم و گسترش مرزهای دانش بر اقتصاد مقاومتی از منظر خلاء آییننامهای تألیف کتاب جهت ارتقاء اساتید1071267015710.22059/jlib.2019.270150.1376FAمحمدمهدیمظفریگروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.پروانهقلی پورکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.Journal Article20181123Purpose: This study aimed to investigate the effect of the effect of science production and extension of the knowledge boundary on resistive economy for no regulation code writing a book for the promotion of rank of the faculty members.<br />Methodology: The sample including faculty, researchers, staff and students of Imam Khomeini international university (science and research branch). It was calculated by using the cochran formula (100). For data analysis, structural equation modeling with LISREL software was used.<br />Findings: Structural equation modeling results indicated that the Science production have a positive and statistically significant effect on resistive economy.<br />Originality: According to studies, this research has been conducted to the first time and has been used as a new topic in this field. It has not been published in any journal previously.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تولید علم و گسترش مرزهای دانش بر اقتصاد مقاومتی از منظر خلاء آیین نامه ای تألیف کتاب جهت ارتقاء اساتید است.<br />روش: جامعۀ آماری تحقیق حاضر شامل اساتید، پژوهشگران و خبرگان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) است که از طریق فرمول کوکران 100 نفر به عنوان نمونه تحقیق گزینش شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیرزل استفاده شده است.<br />یافته ها : نتایج معادلات ساختاری نشان داد که ضریب تاثیر تولید علم بر اقتصاد مقاومتی مثبت و معنادار می باشد. <br />ارزش/ اصالت تحقیق: با توجه به مطالعات انجام شده، این تحقیق برای نخستین بار انجام میشود و به عنوان یک موضوع جدید در این حوزه به کار رفته است. پیش از این در هیچ فصلنامه ای چاپ نگردیده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_70157_87fe7d1a5ed860a6b4f33c4248508042.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463852420190220Reference management tools in websites of Iran universitiesمیزان حضور نرم افزارهای مدیریت استناد در وب گاههای دانشگاههای ایران1271457015810.22059/jlib.2019.233671.1214FAمریمصراف زادهگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهراننرگسخالقیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قمJournal Article20170520Aim: The present paper is the result of a research which aimed to review the current level of support and training provided for the reference management software by academic libraries.<br />Method: The data was gathered on the basis of a survey of Iranian universities’ websites.<br />Findings: The results reveal that in about 50 percent of Iranian universities, there is no information about RMS at their websites at all. In less than half of the remaining 39 universities, central library is responsible for introducing and training of citations and RMS. Deputy of research and faculty scholarly associations have been other organizers of RMS training. Furthermore, the results show that more than 90 percent of universities perform their training in face to face format only. EndNote is the only citation management software supported approximately by all universities. Teaching other RMS, such as Mendeley or Zotero, has been very limited. <br /> Conclusion: Authors suggest that librarians themselves get instruction on using citation management tools to be able to teach library users. Also, there is a need for providing online tutorials on RMSs.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی حضور آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد در وب گاههای دانشگاههای دولتی ایران انجام شد.<br />روش: روش پژوهش توصیفی است و برای گردآوری دادهها از سیاهه وارسی محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری شامل وب گاه 80 دانشگاه جامع دولتی و صنعتی ایران بود.<br />یافتهها: یافته ها نشان می دهد بیش از نیمی از وب گاههای دانشگاههای مورد بررسی به نرم افزارهای مدیریت استناد اشاره نکرده اند. در بیشتر دانشگاهها، اندنوت تنها نرم افزار مدیریت استناد مورد استفاده و آموزش بوده است. در کمتر از نیمی از دانشگاهها، آموزش نرم افزار مدیریت استناد توسط کتابخانه مرکزی انجام شده است و در سایر موارد، معاونت پژوهشی و دانشکدهها و انجمن های دانشجویی عهده دار این امر بوده اند. بجز 11 دانشگاه، آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد به صورت منظم و همیشگی در کتابخانه های دانشگاهی انجام نمیشود. آموزش ها فقط به صورت کارگاه های حضوری بوده اند و از انواع آموزش مثل راهنماهای آنلاین متنی و صوتی و تصویری غفلت شده است.<br />نتیجهگیری: کتابخانه های دانشگاهی نقش کمرنگی در آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد دارند. برای اینکه کتابداران قادر به آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد باشند، خود باید قبلا آموزش دیده باشند. آموزش کتابداران از دو طریق میسر است: نخست، آموزش ضمن خدمت کتابداران که میتواند توسط انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران و یا سایر نهادهای متولی آموزش حرفهای انجام شود. دوم، آموزش دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی که کتابداران بالقوه آینده هستند.https://jlib.ut.ac.ir/article_70158_9b1732a0597b87465060025b9912135f.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463852420190220The level of information literacy and research motivation of students based on the use of virtual social networksسطح سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی دانشجویان بر اساس استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی1471637016310.22059/jlib.2019.260478.1334FAعیسیبرقیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی، تبریز، ایرانJournal Article20180619Due to the increasing spread of social networking users, these networks have become a vital part of user life and have important implications for users' scientific, social and cultural backgrounds. The purpose of this research is to determine the difference between students on information literacy and research motivation.<br />Materials and Methods: The statistical population of this study was Shahid Madani University Tabriz during the academic year 2016-2017. Using Cochran's formula, 365 individuals were selected as sample. Sampling was done by stratified sampling method. Data analysis was performed using SPSS20 and LISRAL8.5 software based on correlation, MANOVA and diagnostic function.<br />Results: According to the research results, the relationship between social networks with information literacy and research motivation was 0.46 and 0.36 respectively. In the study of gender difference, the difference in the variable of research motivation was significant. In terms of motivation, three groups were identified as having internal motivation of 5%, external motivation of 0.3 and impulsivity of 11.1.<br />Conclusion: Based on the findings of this research, graduates are required to acquire knowledge and information in order to benefit from social networks, which will determine their motivation and motivation to use these networks.با توجه به گسترش روزافزون کاربران شبکههای اجتماعی، این شبکهها به بخش اساسی در زندگی کاربران تبدیل شدهاند و تأثیرات مهمی در حوزههای علمی، اجتماعی، فرهنگی کاربران دارند. هدف این پژوهش، تعیین تفاوت دانشجویان از جهت سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی است. <br />مواد و روش: جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید مدنی در سال1396-1395 در نظر گرفته شد که با استفاده از فرمول کوکران 365 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد و نمونهگیری با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی صورت گرفت. اطلاعات لازم جهت دستیابی به نتایج، از طریق پرسشنامههای سواد اطلاعاتی اشرفیریزی و همکاران(1390)پرسشنامه انگیزش پژوهشی صالحی(1390) و پرسشنامه محقق ساخته به دست آمد. به منظور تعیین روایی و پایایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای آماری spss20 و LISRAL8.5 براساس آزمونهای همبستگی، مانوا و تابع تشخیص انجام گرفت.<br />یافتهها: با توجه به نتایج پژوهش، ارتباط شبکههای اجتماعی با سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی به ترتیب برابر با 46/0 و 36/0 به دست آمد. در بررسی تفاوت دو جنس، اختلاف در متغیر انگیزش پژوهشی معنادار نشان داده شد. در تفکیک دانشجویان از لحاظ انگیزشی، سه گروه تشخیص داده شد که انگیزش درونی5درصد، انگیزش بیرونی3/0 درصد و بی انگیزگی 1/11درصد را به خود اختصاص دادند.<br />نتیجهگیری: براساس یافتههای این تحقیق، دانشآموختگان برای بهرهمندی از شبکههای اجتماعی در کسب آگاهی <br />و اطلاعات لازم است که هدف و انگیزه خود را در مسیر استفاده از این شبکهها تعیین نمایند.https://jlib.ut.ac.ir/article_70163_e47910bc5fb4e5a524f26bd516a13e24.pdf