دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853320191122Designing a Framework for Creating Persian Gulf University Archivesارائه الگوی ایجاد آرشیو دانشگاهی در دانشگاه خلیج فارس13317584410.22059/jlib.2020.290149.1436FAاکرماشکوکارشناس ارشدعلم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.علیرضانوروزیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-0877-1566مریمناخدادانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20191004Purpose: The main purpose of the present research was to provide a pattern for creating university archives at the Persian Gulf University.<br />Methodology: The methodology of the current applied research was survey, descriptive and analytical. The research population consisted of 20 librarians and 185 faculty members of the Persian Gulf University as the stakeholders of the university archives at the Persian Gulf University. Out of a total of 205 people, a sample of 132 was selected according to the Cochran formula. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire based on theoretical foundations and research literature in the field of university archives. Data were analyzed using descriptive statistics (frequency, median, and mean), and analytical statistics (single sample t-test).<br />Findings: The findings of the research were categorized in several main sections in the archival requirements (resources and documents, formats and document types, general knowledge and archives staff skills, ethical standards, staff technical skills, equipment and facilities, and building requirements).هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی جهت ایجاد آرشیو دانشگاهی در دانشگاه خلیج فارس انجام شده است.<br />روش: روش پژوهش حاضر، پیمایشی، توصیفی و تحلیلی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش شامل 20 نفر از کتابداران و 185 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس به عنوان ذینفعان آرشیو دانشگاهی در دانشگاه خلیج فارس بودند که مجموع آنها 205 نفر و بر اساس فرمول کوکران نمونه مستخرج از آن 132 نفر شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود که مبتنی بر مبانی نظری و پیشینههای پژوهش حوزه آرشیو دانشگاهی بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانه و میانگین) و آمار تحلیلی (آزمون تی تک نمونهای) انجام شده است.<br />یافتهها: یافتههای پژوهش در چند بخش اصلی در ملزومات آرشیو (منابع و اسناد، قالبها و فرمتها، دانش عمومی و تخصص کارکنان آرشیو، برخورداری از ضوابط اخلاقی، مهارتهای فنی کارکنان، تجهیزات و امکانات لازم و ملزومات ساختمان) دستهبندی شد.<br />نتیجهگیری: بر اساس الگوی پیشنهادی مطالعه حاضر، مؤلفههای آرشیو دانشگاهی به صورت زیر تقسیمبندی شدند: منابع و اسناد در 4 گروه، قالبها و فرمتها در 13 گروه، دانش عمومی و تخصصی کارکنان در 4 گروه، ضوابط اخلاقی در 4 گروه، مهارتها فنی کارکنان، تجهیزات و امکانات در 7 گروه و ملزومات ساختمان در 2 گروه.https://jlib.ut.ac.ir/article_75844_8d2ba3e17043068b9b7ae46b9948e26f.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853320191122Identifying the Effective Factors on Information Security Management in Libraries and Information Centers in Hamadan University of Medical Sciencesشناسایی عوامل موثر بر مدیریت امنیت اطلاعات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی همدان32467584510.22059/jlib.2020.290044.1434FAمعصومهامینیدانشجوی کارشناسیارشد، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانحسینوکیلی مفردگروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانمحمدکریمصابریگروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایرانJournal Article20191002Introduction: The purpose of this study was to identify factors affecting information security management of libraries and information centers of Hamadan University of Medical Sciences.<br />Method: This study was conducted with quantitative approach and analytical survey method. The statistical population of this study was all managers and librarians of libraries of Hamadan University of Medical Sciences in 2018. evaluation of Content validity of the questionnaire was performed by computing the Content validity Ratio (CVR) and content validity index (CVI). Cronbach's alpha coefficient was used to assess the overall reliability of the questionnaire. The normality of the studied variables was assessed by one-sample Kolmogorov-Smirnov test. Also, one-sample t-test and Friedman test were used to evaluate the hypotheses and rankings.<br />Results: According to the results of the study, executive structures with a mean of 4.46 were in the first rank and with the most effect on the information security management system and human resources structure with a mean of 3.56 in the seventh rank and with the least effect. It is essential for senior managers to enhance security by identifying organization-related security objectives, establishing comprehensive and integrated management, striving to comply with security rules and standards, having adequate resources and budgets, and motivating librarians and informants. To make services more desirable and to take an effective step in enhancing academic productivity.<br />Originality of work: This article was the result of an applied research and has not been published in any other magazine.هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت امنیت اطلاعات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفت.<br />روش: این مطالعه با رویکرد کمی و روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش تمام مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1397 بودند. در این پژوهش از پرسشنامه محققساخته بهره گرفته شد. سنجش روایی محتوایی پرسشنامه با محاسبه ضریب نسبت روایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI)انجام گردید. جهت سنجش پایایی کلی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نرمال بودن متغیرهای مورد مطالعه توسط آزمون کولموگروف- اسمیرنوف تک نمونهای بررسی شد. همچنین برای بررسی فرضیهها و رتبهبندی از آزمون تی تک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شد.<br />یافتهها: براساس نتایج مطالعه، سازه اجرایی با میانگین 46/4 در رتبه اول و با بیشترین اثرگذاری در سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و سازه نیرویانسانی با میانگین 56/3 در رتبه هفتم و با کمترین اثرگذاری شناسایی شد. برای ارتقاء سطح امنیت اطلاعات ضروری است که مدیران ارشد با مشخص نمودن اهداف امنیتی مرتبط با سازمان، ایجاد مدیریتی جامع و یکپارچه، تلاش برای رعایت قوانین و استانداردهای امنیتی، در دست داشتن منابع و بودجه کافی و ایجاد انگیزه در بین کتابداران و اطلاعرسانان، بستر مناسبی را فراهم آورند تا ارائه خدمات مطلوبتر گردد و همچنین بتوانند گامی مؤثر در جهت افزایش تولیدات علمی دانشگاهی داشته باشند.<br />اصالت اثر: این مقاله حاصل یک پژوهش کاربردی بوده و پیش از این در هیچ مجله دیگری به چاپ نرسیده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_75845_d342335c45ec28942df646809d2b8d58.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853320191122A Survey on the Relationship Between Knowledge Management with Job Performance and Open Innovation in Employees of West Regional Electric Companyبررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد شغلی و نوآوری باز کارکنان شرکت برق منطقهای غرب47637583910.22059/jlib.2020.285739.1419FAفرامرزسهیلیهیأت علمی دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052صالحرحیمیعضو هیئت علمی0000-0001-6540-9825فاطمهایوتوندی پورکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسیJournal Article20190719Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between knowledge management and job performance and open innovation among West Regional Electric Company employees.<br />Method: The research method was descriptive correlational and the statistical. Using simple random sampling 140 people were selected as sample. Three questionnaires were used for collecting data. For the validity of the questionnaires, management experts have been used. The reliability of the questionnaires was also based on Cronbach's alpha coefficient. The research data were analyzed using independent T-analysis and multiple regression analysis. <br />Findings: The findings indicate that: 1. Knowledge management has a positive and significant effect on job performance and its components (behavioral behavior and underlying performance). 2. Knowledge management has a positive and significant impact on open innovation and its components (exploration and exploitation). 3- There is a difference between the knowledge management with the job performance and the open innovation by gender.<br />Results: The results of research may help managers in designing knowledge management programs to achieve better business performance, more open innovation and a more sustainable competitive advantage.هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه مدیریت دانش با عملکرد شغلی و نوآوری باز کارکنان شرکت برق منطقهای غرب انجام شده است. <br />روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری 220 نفر از کارکنان رسمی شاغل در شرکت منطقهای غرب در شهر کرمانشاه بود. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل تی دو نمونهای مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.<br />یافتهها: نتایج به دست آمده گویای آن است که: 1. مدیریت دانش بر عملکرد شغلی و مؤلفههای آن (عملکرد رفتاری و عملکرد زمینهای) و بر نوآوری باز و مؤلفههای آن (اکتشاف و بهرهبرداری) تأثیر مثبت و معناداری دارد. بین مدیریت دانش با عملکرد شغلی و نوآوری باز کارکنان شرکت برق منطقهای غرب به تفکیک جنسیت تفاوت وجود ندارد.<br />نتیجهگیری: نتایج پژوهش میتواند مدیران را در طراحی برنامههای مدیریت دانش به منظور دستیابی به عملکرد شغلی بهتر، نوآوری باز بیشتر و برخورداری از مزیت رقابتی پایدار و توسعه پایدار یاری دهد.https://jlib.ut.ac.ir/article_75839_55c24a4d6d8380d93df429f963c15b7d.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853320191122Factors creating Chaos the organization of information and Solutions for Preventionعوامل ایجاد آشوب در سازماندهی اطلاعات و راهکارهای جلوگیری از آن648675842FAمریمناخدااستادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهرانعلیشرفیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران0000-0002-3366-5995Journal Article20181118Purpose: Chaos is one of the most important features of today''s complex information world which causes users to be confused in the correctly and timely retrieval of information. The Purpose of this reaearch is to identify and prioritizes the chaos creating factors in the information organization and providing solutions to prevent it.<br />Methodology: This research is an applied that done by descriptive-analytical and qualitative content analysis. The statistical population of this study includes 10 experts of information organizers that they have been selected by Snowball method. Data collection tools were unstructured deep interview. <br />Findings: The findings showed that the most important factors in creating chaos in the organization of information are: 1- Human factors 2- Systematic factors 3- Fundamental factors 4- Economic factors and 5- Linguistic factor. Also, findings showed that butterfly effect, self similarity, strange attractors and dynamic adaptation respectively were the most important inhibitors of chaos in organization of information and organizers will have better performance to prevent disorders by having the expertise, precision and time<br />Originality: The results showed that using elements of chaos theory is effective in preventing chaos in organization of information.هدف: آشوب یکی از مهمترین ویژگیهای دنیای پیچیده اطلاعاتی امروز است که باعث سردرگمی کاربران در بازیابی درست و به موقع اطلاعات میشود. هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل ایجاد آشوب در سازماندهی اطلاعات و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از آن است. <br />روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی-تحلیلی و تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 10 نفر از متخصصان سازماندهی اطلاعات است که به روش گلوله برفی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه عمیق ساختنیافته است.<br />یافتهها: یافتهها نشان داد که مهمترین عوامل ایجاد آشوب در سازماندهی اطلاعات شامل: 1. عوامل انسانی 2. عوامل سیستمی 3. عوامل بنیادی 4. عوامل اقتصادی و 5. عامل زبانشناختی است. همچنین یافتهها نشان داد که اثر پروانهای، خودمانایی، جاذبههای غریب و سازگاری پویا به ترتیب از مهمترین عوامل بازدارنده آشوب در سازماندهی اطلاعات هستند و سازماندهیکنندگان با داشتن تخصص، دقت و زمان کافی، عملکرد بهتری را در جلوگیری از آشوب خواهند داشت. <br />اصالت اثر: نتایج نشان داد که استفاده از عناصر نظریه آشوب برای جلوگیری از آشوب در سازماندهی اطلاعات مؤثر است.https://jlib.ut.ac.ir/article_75842_1e29336bfe62aef501b314820315e82e.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853320191122Study of the status and barriers affecting the use of personal knowledge management by managers (Case study: Organization of Libraries, Museums and Documents Center of Astan Quds Razavi)بررسی وضعیت و موانع مؤثر بر به کارگیری مدیریت دانش شخصی توسط مدیران(مطالعه موردی: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی)117584310.22059/jlib.2020.260368.1335FAجلالقاسمیانکتابدار کتابخانه مرکزی آستان قدس رضویزهراجعفرزاده کرمانیعضو هیآت علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)Journal Article20180619Objectives: The purpose of this study was to investigate the status and identification of the level of familiarity and use of managers of The Organization of Library, Museums and Document Center of Astan Quds Razavi of the Personal Knowledge Management Tools, systems and skills, as well as identifying the most important barriers to using personal knowledge management in The Organization of Libraries.<br />Method: This research is applied in its nature and its method is descriptive and of a survey type. The research population consisted of 100 managers in the organization of libraries, museums and Astan Quds Razavi Documentation Center, which interact with the staff and clients as the manager and responsible for the department. The population of this study was selected by census method and no sample was taken. The research questionnaire was distributed among them.<br /><br />Findings: Findings indicate that the level of familiarity of managers with the tools and systems of knowledge management in the library organization is in the desired level (2.490), and their use of these tools and systems is moderate (1.954). Also, based on the research findings, the skill level of managers is good at personal knowledge management skills (2.733). The results of the research also showed that all three barriers to the study have an impact on the use of Personal Knowledge Management in The Organization Of Libraries, with the most effect on the infrastructural and cultural barriers and the least impact on individual barriersهدف: بررسی وضعیت و شناسایی میزان آشنایی و استفاده مدیران سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از ابزارها، سامانه ها و مهارتهای مدیریت دانش شخصی و همچنین شناسایی مهمترین موانع موثر بر بکارگیری مدیریت دانش شخصی در سازمان کتابخانه ها است.<br />روش: این پژوهش از نوع کاربردی و از منظر ماهیت و روش آن توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل100 مدیر شاغل در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که بهعنوان مدیر، مسؤول بخش و یا مسؤول کتابخانههای اقماری درون شهری آستان قدس رضوی با کارکنان و مراجعان در تعامل هستند. جامعه این پژوهش به روش سرشماری انتخاب شد و نمونه گیری صورت نگرفت.<br />یافته ها: یافتههای پژوهش نشانداد که میزان آشنایی مدیران با ابزارها و سامانه های مدیریت دانش شخصی سازمان کتابخانه در حد مطلوب (490/2)، و میزان استفاده آنها از این ابزارها و سامانه ها در حد متوسط است (954/1). همچنین، براساس یافتههای پژوهش میزان مهارت مدیران از مهارتهای مدیریت دانش شخصی در حد مطلوبی است (733/2). نتایج پژوهش همچنین نشان داد که هر سه دسته موانع مورد بررسی، در بکارگیری مدیریت دانش شخصی در سازمان کتابخانه ها تأثیر دارد و در این میان بیشترین تأثیر مربوط به موانع زیرساختی وکمترین تأثیر مربوط به موانع فردی است. بر این اساس 28 عامل بازدارنده در بکارگیری مدیریت دانش شخصی در سازمان کتابخانه ها شناسایی شد که در قالب سه دسته کلی (موانع فردی، سازمانی و موانع زیرساختی) مورد بررسی قرار گرفت.https://jlib.ut.ac.ir/article_75843_623397412e964d48c221de06ce5ae051.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853320191122The Pathology of Research in discipline of knowledge & information science: A grounded theory studyآسیب شناسی پژوهش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی: مطالعه نظریه زمینه ای1081267584010.22059/jlib.2020.262481.1345FAزهرارضازدهگروه علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد تهران شمال، تهران، ایرانزهرهمیرحسینیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال0000-0002-8469-8543زهرااباذریدانشیار گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی0000-0001-9398-6590فهیمهباب الحوائجیدانشیار گروه کتابداری دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم تحقیقات0000-0002-5876-1588Journal Article20180807Objective: To identify the factors for the pathology of research in the field of library and information science from the perspective of field specialists.<br />Methodology: This is a qualitative research. Deep and semi-structured interviews were conducted to collect information with 13 knowledge and science experts selected by mixed or mixed purpose sampling. To analyze the data, using the underlying theorizing in three stages, the topics were raised, codified and categorized.<br />Results: 405 concepts from open coding stage were selected and categorized in 46 sub categories and 25 main categories in the coding stage. The underlying conditions are 34 concepts and 5 sub categories and 3 main categories, the original conditions 89 concepts and 15 sub categories and 5 main categories, and interfering 142 concepts and 13 sub categories and 9 main categories, and strategies with 114 concepts and 8 sub categories and 4 Major categories, outcomes with 26 concepts and 4 sub categories and 3 main categories.<br />Originality: The field of library and information science requires the movement towards the pathology of research, which according to this model, identifies the central phenomenon of "pathology of research" and develops its paradigm model.هدف: آسیب شناسی پژوهش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از منظر متخصصان دانشگاهی هدف تحقیق حاضر است.<br />روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از نظریه پردازی زمینه ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته بود و تجزیه وتحلیل و کدگذاری داده ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرم افزار تحلیل داده های کیفی MAXQDA 10انجام شد. جامعه پژوهش را اعضای کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی ،و صاحبنظرا ن دانشگاه تشکیل دادندکه با روش نمونه گیری هدفمند ترکیبی تعداد 13 نفر به عنوا ن حجم نمونه انتخاب شدند.<br />یافته ها: 405 مفهوم در مرحله کدگذاری باز در46 مقوله فرعی و 25 مقوله اصلی انتخاب و دسته بندی شد. در شرایط زمینه ای 34 مفهوم و 5 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی ؛ در شرایط علی 89 مفهوم و15مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی ؛درشرایط مداخله گر 142 مفهوم و 13 مقوله فرعی و 9مقوله اصلی؛ در راهبردها 114 مفهوم و 8 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی ؛ و در پیامدها 26 مفهوم و 5مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی استخراج شد. <br />اصالت اثر: عوامل موثردر"آسیب شناسی پژوهش" در این تحقیق شناسایی وتحلیل شد و در قالب یک الگو ارایه گردید.https://jlib.ut.ac.ir/article_75840_9f0caf96fe79ce0103899b21258f993e.pdf