دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853420200220Presentation of a Personal Brand Pattern for Authors of Academic Books in Publishing Industry in Iran (Study Case: Information Science & Knowledge)ارائه الگوی برند شخصی نویسندگان کتابهای دانشگاهی در صنعت نشر ایران (مورد مطالعه: حوزه علم اطلاعات و دانششناسی)13347587310.22059/jlib.2020.291682.1438FAصفوراشاهپوریکارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات؛ گروه علم اطلاعات و دانش
;شناسی؛ دانشکده مدیریت؛ دانشگاه تهران؛ تهران؛ ایرانعلیرضانوروزیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشکده مدیریت،دانشگاه تهران،تهران،ایران0000-0003-0877-1566سپیدهفهیمی فراستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-5182-9159Journal Article20191102<strong>Purpose</strong>: The aim of this research was to identify, determine, evaluate and prioritize the factors influencing the personal brand pattern of authors of academic books in the Iranian publishing industry in the field of library and information science.<br /><strong>Materials and methods</strong>: The methodology of this applied research was the analytical survey. The population of the research includes 122 out of 139 master's degree students in the field of library and information science, entering in the public universities in Tehran in 2018. The data were collected through library studies and a questionnaire. In fact, previous studies and the documentary research method were used to review the fundamental factors influencing the personal branding of authors of academic books in the Iranian publishing industry in the field of library and information science in order to design the questionnaire based on the research model. Research reliability was evaluated by Cronbach's alpha value which was 0.935 for the investigation of factors influencing the personal brand and 0.921 for personal competence. The collected data were analyzed through descriptive and inferential statistical methods by the SPSS and the Smart PLS software.<br /><strong>Results</strong>: The results showed that factors influencing the personal brand include the following components: cultural component (0.898), specialty (0.875), and social factor (0.620) respectively. The results of the current research indicate that the appropriate fitting of cultural, social, and professional components is based on the individual competency components of authors.<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر برند شخصی نویسندگان کتابهای دانشگاهی در صنعت نشر ایران (مورد مطالعه حوزه علم اطلاعات و دانششناسی) و ارائه مدل مفهومی و ساختاری است.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل 122 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد که به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از دو روش مطالعه اسنادی و پیمایشی استفاده شد.در روش پیمایشی نیز از پرسشنامه محققساختهای استفاده شد که با مطالعه مبانی نظری طراحی و میان دانشجویان توزیع شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای عوامل مؤثر بر برند شخصی نویسندگان مقدار 946/0 و برای عوامل مؤثر بر شایستگی فردی نویسندگان مقدار 921/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.ال.اس برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.<br /><strong>یافتههای و نتیجه گیری</strong>: یافتهها نشان داد که معیارهای مؤثر بر برند شخصی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مؤلفه فرهنگی (898/0)، تخصصی (875/0) و اجتماعی (620/0) است و معیارهای مؤثر بر شایستگی فردی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مؤلفه مهارتها (898/0)، نگرش (886/0) و دانش (744/0) است. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی، و تخصصی مبتنی بر مؤلفههای شایستگی فردی نویسندگان است.https://jlib.ut.ac.ir/article_75873_5a2e887124f4c5b1bbb7d735472a9764.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853420200220Conceptual Framework for Deploying IoT in Digital Libraries: A systematic review of the entriesچارچوبی مفهومی برای بکارگیری فناوری اینترنت اشیاء در کتابخانههای دیجیتال: مروری نظاممند نوشتهها34527587410.22059/jlib.2020.293742.1443FAیعقوبنوروزیعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم0000-0003-3030-7647مسعودرزمی شندیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، دانشجومهدیعلپور حافظیدکتری علم اطلاعات و دانششناسی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-3113-9887Journal Article20191208Digital libraries aim at disseminating high-speed, cost-effective digital information services and services for the use of a community or set of communities to select, organize, and facilitate access to information resources, and the process of interpreting, distributing, protecting the integrity of digital information, And consider making sure that there is a set of digital works over a long period of time. The components of digital libraries of digital information storage include the direct use of communication networks to access and obtain information. This study seeks to explore the conceptual framework of digital library service delivery infrastructure including hardware, software, networking and telecommunication needs, standards, security and privacy issues, and human resource features and features in the Internet of Things using systematic review. This framework can help the information society research, develop, implement, improve digital library service delivery platforms on the IoT.<br />For the first step of research after searching valid databases between 2010 and 2018, 1149 records were identified. A total of 568 records were selected for further analysis after entering data in Endnotes and deleting duplicates. After a preliminary review and preliminary study of the abstracts, 128 database records were selected from database articles and congressional articles on digital library development in the Internet environment and finally after qualitative evaluation using a tool. Valid, 48 data records were selected for full-text study. In the fourth step, read-based and full-text encoding analysis of the articles was performed in the selected records and six main components with 114 items were selected.کتابخانههای دیجیتال در راستای اشاعة خدمات و ارائهی اطلاعات دیجیتال با سرعت بالا و صرفة اقتصادی برای استفادة یک جامعه یا مجموعهای از جوامع به امر انتخاب، سازماندهی و تسهیل دسترسی به منابع اطلاعاتی میپردازند و فرآیند تفسیر، توزیع، حفاظت از یکپارچگی اطلاعات دیجیتالی، کنترل اطلاعات و نیز اطمینان از وجود مجموعهای از آثار دیجیتال در مدت زمان طولانی را مورد توجه قرار میدهند. این مطالعه در تلاش است تا چارچوبی مفهومی برای بکارگیری فناوری اینترنت اشیاء در خدمات کتابخانههای دیجیتال پیشنهاد کند. به این منظور، با روش مرور نظاممند، پس از جستجوی پایگاههای اطلاعاتی از 2010 تا 2018، 1149 رکورد در زمینۀ بکارگیری اینترنت اشیاء در کتابخانههای دیجیتال شناسایی شدند. پس رکوردهای تکراری و تحلیل ژرفتر، 128 رکورد اطلاعاتی از مقالات بانکهای اطلاعاتی و مقالات کنگرهها انتخاب گردید و در نهایت پس از ارزیابی کیفی با استفاده از سیاهۀ وارسی، 48 رکورد اطلاعاتی برای مطالعه متن کامل انتخاب گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهند که شش مولفة اصلی (تجهیزات سختافزاری، امکانات نرمافزاری، زیرساختهای شبکهای و مخابراتی، استانداردهای مورد نیاز، مسائل امنیتی و حریم خصوصی و ویژگیها و خصوصیات منابع انسانی) به همراه 114 گویه در بکارگیری اینترنت اشیاء در کتابخانههای دیجیتال مؤثر هستند. این چارچوب میتواند به جامعة اطلاعاتی در امر تحقیق، توسعه، اجراء و بهبود برنامههای ارائهی خدمات کتابخانههای دیجیتال در بستر اینترنت اشیاء کمک نماید.https://jlib.ut.ac.ir/article_75874_8c826bd6c4721d3531faa4c90eb068b7.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853420200220Librarians' Knowledge and Use of Altmetrics: A Case of the University Libraries of MSRT and MOHME in Tehranدانش و استفاده کتابداران از آلتمتریکس: موردکاوی کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تهران53777584110.22059/jlib.2020.287899.1428FAمریمخسرویپژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران- مربیبهروزرسولیپژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)0000-0001-6091-6967Journal Article20190826Purpose – In recent years, a new form metrics for evaluating research and researchers, called Altimetrics has been developed that seeks to track media attention, viewing, downloading, and so on about academic works. The key institutions that need to be aware of these emerging metrics are academic libraries that provide researchers with research measurement services. The purpose of this research is to find out how well these libraries are prepared to provide these new services.<br />Design/methodology/approach – To achieve the objectives of the study, a survey method was employed. The statistical population of this study was librarians working in central libraries of universities affiliated to MSRT and MOHME in Tehran (105 librarians). Data were collected using a researcher-made questionnaire including three sections and 20 items.<br />Findings – Findings indicate that librarians' knowledge and use of altmetrics are not sufficient to respond to users' requests and their readiness to serve in this field is low. Also, there is no significant difference between the knowledge and use of librarians in the two ministries. In addition, most librarians need a workshop on learning altmetrics.<br />Originality/value – This is the first study to find out the extent to which librarians in Iranian libraries are familiar with and utilize altmetrics.<br />Practical implications – librarians' knowledge and use of altmetrics are not sufficient. University librarians need new services for users to be viable and relevant to their communities. The findings of this study are an alarm for them to move quickly to new tools and methods.هدف: در سالهای اخیر شکل تازهای از سنجههای ارزیابی پژوهش و پژوهشگران با نام آلتمتریکس (دگرسنجی ) طرح شده که به دنبال ردگیری توجه رسانهای، بازدید، دانلود، و غیره دربارة آثار دانشگاهی است. از نهادهای کلیدی که باید از این سنجههای نوظهور آگاهی داشته باشند کتابخانههای دانشگاهی هستند که به پژوهشگران خدمات سنجش پژوهش ارائه میدهند. هدف از این پژوهش آگاهی از میزان آمادگی کتابخانههای دانشگاهی برای ارائة این نوع خدمات تازه است. <br />روش/رویکرد: برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش پیمایشی بهرهبرداری شده است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وزارت عتف و بهداشت شهر تهران (شامل 105 نفر) بود. اطلاعات لازم با یک پرسشنامه محقق ساخته، دربردارندۀ سه بخش و 20 گویه گردآوری شد. <br />یافتهها: یافتهها نشان میدهند که دانش و استفادة کتابداران برای پاسخگویی به درخواست کاربران کافی نیست و آمادگی این نهادها برای خدمترسانی در زمینة آلتمتریکس پایین است. همچنین، هیچ تفاوت معناداری میان میزان دانش و استفاده کتابداران دو وزارت از سنجههای آلتمتریکس نیست. افزون بر این، بیشتر کتابداران نیازمند کارگاهی آموزشی برای یادگیری استفاده از سنجههای آلتمتریکس هستند. <br />اصالت/ارزش: این اولین پژوهشی است که به دنبال آگاهی از میزان آشنایی و استفادة کتابداران کتابخانههای دانشگاهی ایران از آلتمتریکس است.<br />کاربرد اجرایی: دانش و مهارت کتابداران در کتابخانههای بررسی دربارة سنجههای آلتمتریکس کافی نیست و مدیران این کتابخانهها برای زیستپذیری و مرتبط ماندن با جامعة خود نیازمند توجه جدیتر به آموزش کتابداران در زمینة بکارگیری این خدمات تازه برای کاربران هستند.https://jlib.ut.ac.ir/article_75841_dd3d7b98a28306ad6dfd76f40aa092d3.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853420200220Developing conceivable scenarios for the future of university research programs and their impact on university library servicesتدوین سناریوهای متصور برای آیندۀ برنامه های پژوهشی دانشگاه ها و تأثیر آنها بر خدمات کتابخانه های دانشگاهی77967587510.22059/jlib.2020.294492.1448FAعلیمرادمندگروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز0000-0003-3619-2270مریمناخدادانشیار، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهراننادرنقشینهاستادیار دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی0000-0002-0509-5454علیرضانوروزیدانشیار، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران0000-0003-0877-1566Journal Article20191221<strong>Objective</strong>: The research aims to identify key research factors, prepare research scenarios for universities and analyze the role of these scenarios on the services of academic libraries in the 2034 horizon.<br /><strong>Research Method</strong>: The present study was conducted with a futures research approach using the GBN method. Semi-structured interviews were used to identify key factors in the research. Thematic analysis was used to identify the themes in the qualitative data of the interview. To evaluate the impact of research scenarios on the services of academic libraries, academic library manager viewpoints have been surveyed.<br /><strong>Findings</strong>: A total of 24 key research factors were identified based on the experts' viewpoints through the thematic analysis of the interviews. The two factors identified with the greatest importance and uncertainty for formulating research scenarios are the status of international scientific and research cooperation, and the "government approach to research". Four scenarios for university research are presented: 1. The national and international research boom will create an open research mechanism in universities; 2. Failure to pay attention to national research will provide opportunities for an international research boom; 3. Support for national research; and 4. Stagnation of national and international research programs. A survey of university central library managers found that research scenarios and strategic plans had a direct impact on academic library services.<br /><strong>Originality</strong>: According to the authors, the present study was conducted for the first time both in Iran and abroad and has the necessary innovation and knowledge.<strong>هدف</strong>: این تحقیق با هدف شناسایی عوامل کلیدی پژوهش، تهیۀ سناریوهای پژوهشی دانشگاهها و تحلیل نقش این سناریوها بر خدمات کتابخانههای دانشگاهی در افق 1413 انجام شده است.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: پژوهش حاضر با رویکرد آیندهپژوهی و به روش سناریونویسی GBN انجام شدهاست. برای شناسایی عوامل کلیدی پژوهش از روش نظرسنجی از متخصصان به شیوۀ مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شده است. از روش «تحلیل مضمونی» جهت شناسایی مضمونهای موجود در دادههای کیفی مصاحبه استفاده شده است. برای ارزیابی تأثیر سناریوهای پژوهش بر خدمات کتابخانههای دانشگاهی، از مدیران کتابخانههای دانشگاهی به شکل مکتوب نظرسنجی شده است.<br /><strong>یافتهها</strong>: در مجموع، 24 عامل کلیدی پژوهش براساس نظر متخصصان حوزۀ پژوهش از طریق تحلیل مضمونی منون مصاحبهها شناسایی شد. دو عامل شناسایی شده با بیشترین میزان اهمیت و عدم قطعیت جهت تدوین سناریوهای پژوهش عبارتند از: عامل «وضعیت همکاری علمی و پژوهشی بینالمللی»، و عامل «رویکرد دولت به پژوهش». چهارسناریو برای پژوهش دانشگاهها ارائه شده است : 1. رونق پژوهش ملی و بینالمللی، سازوکار پژوهش باز در دانشگاهها را به وجود خواهد آورد؛ 2. عدم توجه به پژوهش ملی، زمینههای رونق پژوهش بینالمللی را فراهم خواهد کرد؛ 3. حمایت از پژوهش ملی؛ و 4. رکود برنامههای پژوهشی ملی و بینالمللی. نظرسنجی از مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاهی نشان داد که سناریوها و برنامه های راهبردی پژوهش بر خدمات کتابخانههای دانشگاهی تأثیر مستقیم میگذارد.<br /><strong>اصالت اثر</strong>: براساس بررسیهای نویسندگان مقاله، پژوهش حاضر هم در ایران و هم خارج از ایران برای اولین بار انجام شده و از نوآوری و دانش افزایی لازم برخوردار است.https://jlib.ut.ac.ir/article_75875_5cf454a7d1e863e0c9118f9a3f5f7756.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853420200220Social Support and Student’s Information Seeking Behavior: The Mediator Role of Academic Engagementحمایت اجتماعی ، رفتار اطلاع یابی دانشجویان: نقش میانجی درگیری تحصیلی971107587610.22059/jlib.2020.299249.1473FAحسینتقویاستادیار مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانhttps://orcid.org/00فرشیداختیاریکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیلJournal Article20200310Background and purpose: Paying attention to the importance of information empowerment in solving academic problems and challenges and influencing the environment, the present study aims to investigate the role of social support on information seeking behavior in humanities and behavioral sciences students and academic engagement as mediator. <br />Materials and methods: The present study is an applied research in terms of aim, and is a descriptive-correlation research in terms of data collection. The population of this study consists of humanities and behavioral sciences students, which 161 students were selected using the ratio of "sample size to number of variables" calculation and convenience sampling method. To measure variables, Lent et al’s social support questionnaire (2001), & Salmela-Aro and Upadyaya academic engagement scale (2013) and information seeking behavior subscale (2015) was used.<br />Results: The results showed that the correlation of components and general factor of social support with information seeking behavior were all significant. The correlation analysis indicated that the correlation coefficients of components and general factor of social support and academic, engagement with information seeking behavior were all significant and positive. Examination of the pattern of relations between the three variables shows that the model fits the data and each of the estimated parameters for the paths in the model is significant. Overall, the results support the research hypotheses and illustrate the significant role of social support and academic engagement in explaining information seeking behavior.هدف: با توجه به اهمیت توانمندی اطلاعاتی در حل مسائل و چالش های دانشگاهی و تاثیرگذاری بر محیط و دیگران، تحقیق حاضر با هدف شناسایی نقش حمایت اجتماعی در بهبود رفتار اطلاعیابی دانشجویان علوم رفتاری و انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با میانجیگری درگیری تحصیلی انجام شده است. <br />روش: تحقیق حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات همبستگی به شمار میآید. دادههای مطالعه از 161 دانشجوی علوم رفتار و انسانی دانشگاه محقق اردبیلی و به روش نمونهگیری دردسترس و با لحاظ کردن نسبت لازم در مدلسازی معادلات ساختاری حاصل شد. برای سنجش وضعیت حمایت اجتماعی، درگیری تحصیلی و رفتار اطلاعاتی به ترتیب از زیر مقیاس پرسشنامه رفتار اطلاعاتی بیگدلی، رجبی و نصیری (1394)، مقیاس درگیری تحصیلی سالملا آرو و آپادایا (2012) و مقیاس حمایت اجتماعی لنت و همکاران (2001) استفاده شد.<br />یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد همبستگی مؤلفهها و عامل کلی حمایت اجتماعی با رفتار اطلاعیابی بین 37/0 تا 43/0 و همگی معنادار بوده اند. این امر در رابطه بین مولفهها و عامل کلی درگیری تحصیلی با رفتار اطلاعیابی نیز صادق بوده و روابط حاصل شده (بین 35/0 تا 43/0) معنادار هستند. آزمون الگوی روابط بین سه متغیر حاکی از برازش مناسب مدل و معناداری هر یک از پارامترهای برآورد شده برای مسیرها در مدل است. به طورکلی نتایج حاصل شده موید فرضیه های تحقیق و بیانگر نقش قابل توجه حمایت اجتماعی و درگیری تحصیلی در تبیین رفتار اطلاعیابی بوده است.https://jlib.ut.ac.ir/article_75876_699bc1db3ef40b4c2b8ec7cabb70b958.pdfدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853420200220The Effectiveness of the Book on Improving the Treatment of Cancer Patients in Age B (7-9 Years)بررسی اثر بخشی کتاب در بهبود درمان بیماران سرطانی گروه سنی ب (9-7 سال)1111227587710.22059/jlib.2020.293087.1440FAلیلامعصومیگروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانحسینوکیلی مفردعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان؛آرشقدیمیگروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانزهرارضویگروه اطفال، بیمارستان بعثت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانعباسفتاحیمرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانحمیدتن زده پناهمرکز تحقیقات پزشکی مولکولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانJournal Article20191128Objective: The purpose of this study was to investigate the role of Bibliotherapy in improving children's mental status and increasing life expectancy in the treatment process.<br />Methods: In this study, 40 children with cancer were fully informed. The children were divided into three groups of 15, 15, and 10. Two groups received a book with motivational content .One group as control group don’t received book. Before and after the reading of book, children were asked to complete the Miller Hope Questionnaire. Finally, the data were analyzed by paired t test and one-way Anova test and P value Results: In this study, 40 children with cancer (21 males and 19 females, age range 7-9 years and mean ± SD= 78 ± 0.97) were recruited. In the first group, the rate of life expectancy was significantly higher than the pre-study of book “Salmone who dared and jumped higher” (P <0.001). In the second group, after reading the book "Doing Yourself", the life expectancy increase compared to before reading the book (P <0.01). The rate of life expectancy in children in control group after intervention was a bit higher than before (P <0.05).<br />Conclusion: In this study, for the first time, we showed that the use of books in the psychological domain of the child and the motivational content increases the life expectancy of children.مقدمه: هدف از انجام این مطالعه بررسی نقش کتاب درمانی در بهبود شرایط روحی کودکان سرطانی و افزایش امید به زندگی در روند درمان میباشد.<br />روش مطالعه: در این مطالعه 40 کودک مبتلا به سرطان پس از اطلاع رسانی کامل مورد بررسی قرار گرفتند. این کودکان به سه گروه 15، 15 و 10 نفری تقسیم شدند. به دو گروه یک کتاب با محتوای انگیزشی داده شد و به یک گروه بعنوان گروه کنترل کتابی اهدا نشد. پیش از مطالعه کتاب و پس از آن از کودکان خواسته شد تا پرسشنامه امیدواری میلر را پر کنند. در نهایت دادهها با آزمونهای t-زوجی و One-Way Anova آنالیز گردید و 0.05 P-Value <به عنوان حد معنادار در نظر گرفته شد.<br />یافتهها: در این مطالعه 40 کودک مبتلا به سرطان (21 پسر و 19 دختر با رنج سنی 9-7 و میانگین سنی 78/0 ± 9/7) شرکت داده شدند. در گروه اول میزان امید به زندگی پس از مطالعه کتاب "سالمونی که جسارت ورزید و بالاتر پرید" نسبت به قبل از مطالعه دارای افزایش چشمگیر بود (P < 0/001). در گروه دوم پس از مطالعه کتاب "خودت را بپذیر" میزان امید به زندگی نسبت به قبل از مطالعه کتاب افزایش یافت (P < 0/01). میزان امید به زندگی در کودکان گروه کنترل بعد از مطالعه نسبت به قبل از مطالعه اندکی افزایش یافت (P < 0/05). <br />نتیجهگیری: ما در این مطالعه برای اولین بار نشان دادیم که استفاده از کتابهایی در حوزه روانشناختی کودک و محتوای انگیزشی سبب افزایش امید به زندگی در کودکان میگردد.https://jlib.ut.ac.ir/article_75877_7eba01dd52e71767a015b04707bb915f.pdf