دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463854220200621Assessing the Iran Scientific Information Database (Ganj) based on User Engagement Scaleارزیابی پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) بر اساس مقیاس درگیری کاربران (UES)1298065210.22059/jlib.2021.304738.1502FAهاشمعطاپوراستادیار ، علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریزافشینحمدی پوردانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-5671-995Xالههشیریکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ،علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایرانJournal Article20200619Objective: The main purpose of this study was to evaluate the Iran Scientific Information Database (Ganj) using user engagement scale.<br />Methodology: This research is an applied one. A standard questionnaire for User Engagement Scale was used to collect the data, which is composed of four scales including Focused Attention, Perceived Usability, Aesthetic Appeal, and Reward. SPSS software was used for data analysis. The population of this study is the graduate students of Tabriz University, of which 50 students who declared their readiness to participate in the research was selected as sample.<br />Findings: Results showed that the Focused Attention scale has the lowest and the Perceived Usability scale has the highest average score in both systems. The mean scores for the Attention, Perceived Usability, Aesthetic Appeal, and the Reward were 2.28, 2.77, 2.31, and 2.57 in the previous version of Iran Scientific Information Database (Ganj), and were respectively 2.56, 2.91, 2.79, and 2.84 in the new platform of the same database.<br />Conclusion: Although new platform of ISID (Ganj) is relatively better than its previous version in term of UES, However, in order to improve the user engagement in the new platform, it is necessary to pay more attention to the principles of user interface design.هدف: هدف اصلی این پژوهش ارزیابی پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) با استفاده از مقیاس سطح درگیریکاربران است.<br />روش: این پژوهش ازنظرهدف کاربردی و ازنظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مقیاس درگیریکاربر که دارای چهار مقیاس توجهمتمرکز، استفاددهپذیری، زیباییشناسی و تاثیرگذاری بود، استفاده شده است. جهت تجزیه وتحلیل دادهها، نرمافزار اسپیاساس مورد استفاده قرارگرفت. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز بود که از بین آنها 50 نفر که آمادگی خود را برای مشارکت در پژوهش اعلام کردند، انتخاب شدند.<br />یافتهها: براساس نتایج، مقیاس توجهمتمرکز پایینترین میانگین و مقیاس استفادهپذیری بیشترین میانگین را در هر دو پایگاه کسب کرده است. میانگین نمرات در پایگاه گنج پیشین برای مقیاسهای توجهمتمرکز، استفادهپذیری احساسشده، جاذبه زیباییشناسی، و خوشایندی به ترتیب 28/2، 77/2، 31/2، و 57/2، و در پایگاه گنج جدید به ترتیب 56/2، 91/2، 79/2 و 84/2 به دست آمد.<br />نتیجهگیری: اگر چه پایگاه گنج جدید در مقایسه با پایگاه پیشین از نظر مقیاس درگیری کاربران در وضعیت نسبتاً بهتری قرار دارد، با این حالت برای بهبود مولفههای درگیری کاربر در پایگاه جدید نیز توجه بیشتر به اصول طراحی رابط کاربر ضروری است.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463854220200621The relationship between multiple variables (social desirability, mental norms, academic self- efficacy, plagiarism knowledge, purpose, pressure, time management, risk) and the possibility of plagiarism among studentsبررسی رابطه متغیرهای چندگانه (مطلوبیت اجتماعی، هنجارهای ذهنی، خودکارآمدی تحصیلی، احتمال سرقت علمی، دانش سرقت علمی، هدف، فشار، مدیریت زمان، ریسک) با سرقت علمی در بین دانشجویان31508065010.22059/jlib.2021.310913.1522FAعلی اکبرخاصهگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور0000-0001-5664-4671سودابهروستاییدانشگاه پیام نورفرامرزسهیلیهیأت علمی دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052مهریشهبازیدانشگاه پیام نور0000-0002-5190-7951Journal Article20200928the purpose of present research was to determine the relationship between multiple variables (social desirability, mental norms, academic self- efficacy, plagiarism knowledge, purpose, pressure, time management, risk) with the possibility of plagiarism among post- graduate students of Ilam University. <br />Methodology: the present research is applied in terms of purpose and is survey in terms of research implementation. It is a correlation research in terms of the manner of collecting the required data and the relationship between the variables. The statistical population of the present research includes all post- graduate students of Ilam university.The questionnaire was distributed among them by random sampling and self- developed questionnaires of risk, time management, pressure, objective and policy of APA Johnson (2018), mental norms questionnaire of Montana & Kespzick (2008), Academic self- efficacy questionnaire of Downport & Lan (2006), the possibility of plagiarism questionnaire of Shred et al (2002), plagiarism questionnaire of Yeh (2007). In data analysis, simple correlation coefficient and Structural equation modeling was used in WARP PLS software. <br />Findings: The results of research showed that excessive pressure on students to do homework beyond their ability, lack of knowledge about plagiarism and plagiarism knowledge, as well as poor time management to do homework on time cause students to turn to this immoral phenomenon. Therefore, university administrators and professors can reduce the prevalence of this phenomenon by holding educational classes on plagiarism and its consequences, increasing students’ self- efficacy, creating a proper culture and also teaching proper time management, and prevent it from being committed.هدف: تعیین رابطه متغیرهای چندگانه هدف موقعیتی علمی، فشار، هنجارهایذهنی، درک خطر، دانش سرقتعلمی، خودکارآمدی تحصیلی و متغیر تعدیلکننده مدیریت زمان با احتمال سرقت علمی در مدل جانسون، هدف اصلی پژوهش حاضر میباشد.<br />روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام تشکیل دادند ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامههای خود توسعهیافته هدف موقعیتی، فشار، درک خطر، و مدیریتزمان (جانسون، 2018)؛ هنجارهای ذهنی مونتانا و کسپزیک (2008)، خودکارآمدی تحصیلی داونپورت و لن (2006)، احتمال سرقت علمی شرد و همکاران (2002) و دانش سرقت علمی یئو (2007) بود. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار وارپ پی ال اس استفاده شد. <br />یافتهها: نتایج نشان داد که بین تمام متغیرهای مدل جانسون (2018) با احتمال سرقت علمی در پژوهش حاضر همبستگی معنادار و برخلاف این مدل در این پژوهش، بین فشار و دانش سرقت علمی با خودکارآمدی نیز ارتباط معناداری مشاهده میشود.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463854220200621The relationship between Career plateau (content and structural) with Job satisfaction and organizational commitment and the mediating role of intrinsic motivation of university library librariansرابطه فلات شغلی (محتوایی و ساختاری) با رضایت شغلی و تعهد سازمانی و نقش میانجی انگیزه درونی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی51678065110.22059/jlib.2021.307344.1508FAصلاح الدینابراهیمیدکتری تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه تهران0000-0003-3836-9287مرجانفیاضیگروه آموزشی مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.امیرطیاریگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-3675-1610علیسیفیگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20200731Objective: University libraries play a decisive role in the quality of education and research in the country and job satisfaction, commitment and motivation of librarians of these libraries is very important in the optimal efficiency of their services. Commitment and mediating role of inner motivation of university library librarians are discussed.<br />Methodology: The method of this research is descriptive (non-experimental) and the correlational research design is path analysis. The statistical population of this study is all librarians of Iranian university libraries. From this number, according to the number of librarians in each university, based on the formula for determining the sample size and random stratified method, 537 people have been selected as the sample. The Millman (1992) questionnaires were also used to measure the job plateau in this study.<br />Findings: The results showed that among the research variables, job satisfaction (-0.28), organizational commitment (-0.25) and intrinsic motivation (-0.15), respectively, had the highest negative correlation coefficient with the Career plateau. Also, the effect of Career plateau on organizational commitment, job satisfaction and internal motivation is negative and significant.<br />Originality: This is one of the few studies that has studied the effects of the Occupational Career plateau phenomenon on academic librarians. The results of this study can be used to improve the situation of plateau employees.هدف: کتابخانههای دانشگاهی نقش تعیین کنندهای در کیفیت آموزش و پژوهش کشور ایفا میکنند و رضایت، تعهد و انگیزه شغلی کتابداران این کتابخانهها، اهمیت زیادی در بازدهی مطلوب خدمات آنان دارد لذا در این پژوهش به بررسی رابطه فلاتزدگی شغلی (محتوایی و ساختاری) با رضایت و تعهد و نقش میانجی انگیزه درونی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی پرداخته شده است.<br />روش: روش اجرای این پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی ایران میباشد که از این تعداد با توجه به تعداد کتابداران در هر دانشگاه، براساس فرمول تعیین حجم نمونه و به روش طبقهای تصادفی، 537 نفر به عنوان نمونه مورد نظر تحقیق انتخاب شدهاند. همچنین برای اندازهگیری فلات شغلی در این پژوهش از پرسشنامه فیاضی (1393) استفاده شده است.<br />یافتهها: نتایج نشان داد که از میان متغیرهای تحقیق، رضایت شغلی (28/0-)، تعهد سازمانی (25/0-) و انگیزه درونی (15/0-)، به ترتیب دارای بالاترین ضریب همبستگی منفی با فلات شغلی بودهاند. همچنین اثر فلات شغلی بر تعهد سازمانی، رضای شغلی و انگیزه درونی منفی و معنادار است. <br />اصالتاثر: این از محدود پژوهشهایی است که به بررسی اثرات پدیده فلات شغلی روی کتابداران دانشگاهی پرداخته است. نتایج این پژوهش میتواند برای بهبود وضعیت کارکنان فلاتزده بکار گرفته شود.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463854220200621Presenting a model regarding librarian' role in infopreneurship by users of Iran government universities central librariesارائۀ الگوی نقش آفرینی کتابداران در اطلافرینی کاربران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران69858065610.22059/jlib.2021.298295.1468FAزهرااباذریعضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد تهران شمال0000-0001-9398-6590زهرهدوگچیدانش آموخته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالزهرهمیرحسینیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال0000-0002-8469-8543نجلاحریریاستاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-5876-1588Journal Article20200222Objective: Presenting a model regarding librarian' role in infopreneurship by users of Iran government universities central libraries <br />Methodology: applied research is done in the analytical - descriptive method which consists of documentary and is a combination of methods. a questionnaire was used to collect data from the documents and to collect the data from the researcher's questionnaire. The content validity coefficient of the questionnaire content is higher than 0.99 and content validity index is higher than 0.79. reliability was also measured on the alpha 's alpha coefficient at 0/971. statistical population sampling as simple random And 240 librarians completed questionnaires.<br />Findings: in the method of delphi qualitative in two phases, the cumulative frequency of responses, many questions has been more than 70 % . and the coefficient of Kendall showed no significant difference in two stages , exploratory factor analysis showed that queries in seven factors with operating loads respectively , Infopreneurship ideas (0.89) , respectively , Selected information (0.84), information reuse (0.83) , information processing (0.82) , information processing (0.81), Infopreneurship training (0.77) , the highest role and nature of information (0.65) have the lowest importance uploaded.<br />Originality of work: The present work is one of the first has passed on the librarianship traditional skills and by infopreneurship methods, Introduces a new aspect of librarianship to inform the community of librarians your abilities, based on other intelligence jobs among librarians until with presenting a model regarding librarian' role in infopreneurship by users' libraries can Institutionalized information entrepreneurship .هدف: ارائۀ الگوی نقشآفرینی کتابداران در اطلافرینی کاربران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران<br />روششناسی: پژوهش کاربردی حاضر به روش کیفی و کمّی میباشد. گردآوری دادهها جهت طراحی مؤلفهها در روش دلفی و پرسشنامه پژوهشگر ساخته به روش اسنادی صورت گرفت. ضریب روایی کیفی محتوای پرسشنامه بالاتر از 99/0 و شاخص روایی محتوای بالاتر از79/0 میباشد. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 971/0 سنجیده شد. نمونهگیری جامعۀ آماری براساس فرمول کوکران از میان 644 نفر از کتابداران ، 241 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و درنهایت 240 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودند.<br />یافتهها: در روش کیفی دلفی طی دو مرحله فراوانی تجمعی پاسخهای زیاد و بسیارزیاد سؤالات بیشتر از 70% بوده و ضریب کندال نیز تفاوت چندانی را نشان نداد و هر 39 سؤال مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که گویهها در7 عامل با بارهای عاملی به ترتیب ایدههایاطلافرینی(89/0)، اطلاعاتگزیده(84/0)، تولید مجدد اطلاعات(83/0)، پشتیبانی از اطلاعات(82/0)، پردازش اطلاعات(81/0)، آموزش اطلافرینی(77/0) با بیشترین نقش و ماهیت اطلاعات(65/0) با کمترین میزان اهمیت بارگذاری شد.<br />اصالت اثر: اثر حاضر از نخستینهایی است که از مهارتهای سنتی کتابداری گذشته و از طریق پرداختن به روشهای اطلافرینی، جنبۀ جدیدی از کتابداری را در راستای آگاهسازی جامعه کتابداران به حیطهی تواناییهای خود بر مبنای مشاغل اطلاعاتی در میان کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران بررسی نموده تا با ارائۀ الگوی نقشآفرینی کتابداران در اطلافرینی کاربران کتابخانهها بتواند کارآفرینی اطلاعاتی و اشتغالزایی از طریق اطلاعات و تولید ثروت را به کمک کتابداران در بین کاربران کتابخانهها اجرایی و نهادینه نماید.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463854220200621Presentation of Information Technology (IT) Communication Model with Knowledge Management and Organizational Learning in the Staff of Farhangian Universityارائهی مدل ارتباطی فناوری اطلاعات با مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در کارکنان دانشگاه فرهنگیان851008218910.22059/jlib.2021.300807.1479FAعلیرضابادلهدانشگاه فرهنگیان0000-0002-8540-8165مهشیدخاکپورکارشناسی ارشد رشتهی تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزمحمدباقرخطیبیگروه آموزش زبان انگلیسی, پردیس دکتر شریعتی ساری, ایرانJournal Article20200412This study aims to develop an IT communication model with knowledge management and organizational learning in the staff of Farhangian University. The method is a descriptive correlation based on structural equations. The statistical population is all the staff of Farhangian university of Tehran that were 220 people. According to the size of the society and its homogeneity in the type of employment, the society was divided into three classes, and according to the ratio of each class, the sample size was determined., the Torng & Lin`s (2005) IT questionnaire, organizational learning of Neefeh (2002), and Knowledge Management of Lawson (2003) have been used. Their validity was confirmed by experts and professors, and the reliability is in a preliminary study with 30 subjects and with Cronbach's alpha is calculated 0.95, 0.92, and 0.93. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics such as Kolmogorov-Smirnov, modeling PLS and SPSS 21 software were used. The findings showed that there is a relationship between IT and knowledge management and organizational learning among the staff of Farhangian University, as well as between IT with knowledge management components (recognition of knowledge, knowledge acquisition, knowledge use, knowledge sharing, knowledge development, knowledge maintenance) and components of organizational learning (individual skills, mental models, common perspective, comprehension), and their relationship model has a good fit. Also, of 0.75, and mental models with coefficient of influence of 0.76. Considering the impact of IT on knowledge, using their communication model in planning and decision making of this university is recommended.هدف پژوهش تدوین مدل ارتباطی فناوریاطلاعات با مدیریتدانش و یادگیریسازمانی در کارکنان دانشگاه فرهنگیان است که روش آن توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلاتساختاری میباشد. جامعهی-آماری، کارکنان دانشگاه فرهنگیان تهران، به تعداد 220 نفر است که با توجه به مشخصبودن حجم جامعه وهمگنبودن آن در نوع استخدام، ابتدا جامعه به سه طبقه تقسیم و با درنظرگرفتن نسبت هر طبقه، حجمنمونه در آنها تعیین شد، سپس از هر طبقه به روش تصادفیساده و با استفاده از فرمولکوکران، 140 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش ازپرسشنامههای فناوری اطلاعاتTorng & Lin یادگیریسازمانی Neefeh و مدیریتدانش Lawson استفاده شده که روایی آنها به تأیید متخصصان و اساتید رسیده و پایاییشان در یک مطالعهی مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفایکرونباخ 95.0، 92.0 و 93.0 محاسبهشدهاست. بهمنظور تجزیهو-تحلیل اطلاعات، از آمارتوصیفی و استنباطی ازجمله کولموگروف–اسمیرنوف، تحلیل مسیر و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها، از روش مدل معادلاتساختاری بهکمک نرمافزارهای PLS2و21SPSS استفاده شد. یافته-های نشان داد، بین فناوریاطلاعات با مدیریتدانش و یادگیریسازمانی در کارکنان دانشگاه فرهنگیان و بین فناوریاطلاعات با مؤلفههای مدیریتدانش (تشخیص، تحصیل، بکارگیری، اشتراک، توسعه و نگهداریدانش) و مؤلفههای یادگیریسازمانی (مهارتهایفردی، مدلهایذهنی، چشمانداز مشترک، تفکرسیستمی) در کارکنان دانشگاه فرهنگیان رابطه وجود دارد و مدلارتباطی آنها از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین فناوریاطلاعات بیشترین تأثیر را بر مؤلفههای اشتراکدانش با ضریب 0.75 و مدلهایذهنی با ضریب تأثیر 76.0 دارد. با توجه به تأثیر فناوریاطلاعات بر مدیریتدانش و یادگیریسازمانی در دانشگاه فرهنگیان، بهره-گیری از مدلارتباطی آنها در برنامهریزی و تصمیمگیریهای این دانشگاه توصیه میشود.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463854220200621Presenting a Model for Improving Libraries Service by Using DEMATEL
(Case: Shiraz University Central Library and Documentation Center)ارائه مدلی برای بهبود خدمات کتابخانهها با استفاده از روش دیمتل مورد مطالعه: کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز1011228065710.22059/jlib.2021.296344.1460FAپیامشجاعیعضو هیأت علمی دانشگاه شیرازفرزانهعفیفیاندانشگاه شیراز دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی/ کارشناس مسؤل پژوهشی و مدرس دانشگاه شیرازفرزانهاسلاملوکارشناس ارشد دانشگاه شیرازJournal Article20200121Perpose: This article aims to provide effective solutions to improve the quality of service of Central Library of the Shiraz University, the dimensions of service quality based on prioritizing comments of experts and determine the existing situation desired library from the perspective of users checked out. the Methodology: Factor of the quality of service was extracted from the SERVQUAL model. And the comments of the experts of the library in connection with prioritizing the effective factors in improving the quality of library services, Through the use of DEMATEL method, were analyzed. In addition, the perspective of the users of the library the existing situation of the target library services through a standard questionnaire checked out.<br />Findings: Results achieved with respect to the method of DEMATEL showed that the reliability as the most influential factor and empathy as the richest of the most important factors Improve the quality of library services. The analysis of library users comments also indicated that more empathy than other factors about the satisfaction of library users.هدف: هدف اصلی این پژوهش اولویتبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات در کتابخانهها و سپس ارزیابی وضعیت موجود کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز بر اساس مدل بدست آمده و همچنین، ارائه راهکارهای مؤثر در بهبود کیفیت خدمات آن بوده است. <br />روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از حیث شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی میباشد؛ که به اولویتبندی ابعاد کیفیت خدمات کتابخانهها براساس نظر خبرگان و ارزیابی وضعیت موجود کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز از دیدگاه کاربران آن پرداخته شد. برهمین اساس، عوامل کیفیت خدمات از مدل سروکوآل استخراج گردید و نظرات کارشناسان و خبرگان کتابخانه در ارتباط با اولویتبندی عوامل مؤثر در بهبود کیفیت خدمات کتابخانه، از طریق بکارگیری روش دیمتل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ همچنین، وضعیت موجود کتابخانه مورد ارزیابی از طریق پرسشنامه استاندارد سروکوآل بررسی شد. <br />یافتهها: نتایج بدست آمده با توجه به روش دیمتل نشان داد که، قابلیت اطمینان به عنوان تأثیرگذارترین عامل و همدلی به عنوان تأثیرپذیرترین عامل از مهمترین عوامل مؤثر در بهبود کیفیت خدمات کتابخانهها به شمار میروند. تجزیه و تحلیل نظرات کاربران کتابخانه نیز نشان داد، که بعد همدلی بیشتر از سایر عوامل در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز مورد توجه قرار گرفته است و کتابخانه موردنظر بایستی در جهت بهبود وضعیت موجود کتابخانه از نظر ابعاد ملموسات، قابلیت اطمینان، پاسخگویی و تضمین اقدامات مؤثرتری را به عمل آورد.