دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463855420211222Study of Customer Journey Map in Electronic Bookshopsبررسی نقشه سفر مشتری در فروشگاههای الکترونیکی کتاب1258686010.22059/jlib.2022.340459.1599FAرقیهسبزعلیانکارشناسی ارشد مدیریت کتابخانههای دیجیتال؛ دانشکده مدیریت؛ دانشگاه تهران،ایران0000-0001-8575-4052علیرضانوروزیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران0000-0003-0877-1566محسننظریدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران0000-0003-2861-2052Journal Article20220312<strong>Purpose</strong>: The purpose of this research was to identify the touchpoints in the customer journey map of electronic bookshops.<br /><strong>Methodology</strong>: This study was an “applied research” and was conducted by analytical-survey method, the statistical population of this research were those who had the experience of purchasing a few books from online bookstores and was included 670 people. The documentary research method (library research method) and a survey questionnaire based was used to collect the data. Finally, using the SPSS software, data were analyzed. Calculation of descriptive statistics indices and reliability were performed by the SPSS software, and also Kolmogorov-Smirnov test, binomial distribution test and Kruskal-Wallis test, and Mann-Whitney test were conducted by the SPSS software.<br /><strong>Findings</strong>: The extracted touchpoints were evaluated in three dimensions. Finally, 41 touchpoints were divided into three stages: pre-purchase, purchase, and post-purchase. According to the research results, only 10 of these 41 touchpoints were more important from the customers' point of view, which include the following items: 1. touchpoints in the pre-purchase stage include: virtual advertising, high ranking in search engines, reading of comments and ratings of previous customers of the store, popularity and commercial reputation of the store, design of the store website and instructions for using the store website; 2. touchpoints in the purchase stage include: interaction with the support unit of the store, and cash on delivery; and 3. touchpoints in post-purchase stage include: store notification for new products and after-sales service.<strong>هدف</strong>: این پژوهش با هدف شناسایی نقاط تماس نقشۀ سفر مشتری در فروشگاههای الکترونیکی کتاب انجام شد. سفر مشتری شامل نقاط تماسی است که تمام موارد آن نمادی از تعاملات و ارتباطات بین فروشگاه و مشتریان، از مرحلۀ پیش از خرید تا مرحلۀ پس از خرید، از طریق محصولات، خدمات و دستگاهها در نظر گرفته میشود.<br /><strong>روششناسی</strong>: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش پیمایشی-تحلیلی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه افرادی است که تجربۀ خرید حداقل چند کتاب از فروشگاههای الکترونیکی را داشتهاند که شامل 670 نفر بوده است. به منظور گردآوری دادهها از دو روش مطالعه اسنادی (کتابخانهای) و پیمایشی استفاده شد. دادههای حاصل از تکمیل پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس برای تجزیه و تحلیل یافتهها استفاده شد. محاسبه شاخصهای آمار توصیفی، محاسبه پایایی، اجرای آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون توزیع دو جملهای و آزمونهای کروسکال والیس و یومنویتنی توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس. صورت گرفت. <br /><strong>یافتهها</strong>: یافتههای پژوهش نشان داد که 41 نقطه تماس در سه مرحلۀ پیش از خرید، خرید و بعد از خرید تقسیمبندی شدند. ده نقطه تماس از این 41 نقاط تماس از دید مشتریان از اهمیت بالاتری برخوردار بودند که به ترتیب شامل: مرحله قبل از خرید نقاط تماس تبلیغات مجازی، رتبه بالا در موتورهای جستجو، خواندن نظرات و امتیازدهی مشتریان قبلی فروشگاه، شهرت و اعتبار تجاری فروشگاه، طراحی وبگاه فروشگاه و راهنمای استفاده از وبگاه فروشگاه در مرحلۀ خرید نقاط تماس تعامل با واحد پشتیبانی فروشگاه و پرداخت هزینه درب منزل و در مرحلۀ پس از خرید نقاط تماس آگاهیرسانی فروشگاه از محصولات جدید و دریافت خدمات پس از فروش هستند.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463855420211222A feasibility assessment framework (FAF) for creating a natural disaster information management open-access repository (NDIM-OAR) in Iranچارچوبی برای امکانسنجی ایجاد واسپارگاه مدیریت اطلاعات سوانح طبیعی ایران26438712310.22059/jlib.2022.339620.1598FAشاهدرشیدیبخش مدیریت اسناد الکترونیک، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بزرگراه حقانی، تهران، ایران0000-0001-6106-5236نادرنقشینهاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0509-5454فاطمهفهیم نیاگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانیاسمیناستوار ایزدخواهپژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران، ایرانفاطمهثقفیگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4843-6885Journal Article20220304Objective: Due to the increase in natural disasters and its impact on the information production process, designing and development of sustainable information systems to facilitate information flow has become particularly important. Besides, feasibility studies of technological solutions presented in natural disaster information management (NDIM) are quantitatively and qualitatively poor. The present study aims to design a feasibility assessment framework (FAF) for assessing the feasibility of creating an open-access repository, (OAR) as a socio-technical system, in the context of natural disaster information management (NDIM-OAR) in Iran. Methodology: A Self-administered questionnaire (SAQ) was validated from the key components of an OAR with the proposed FAF dimensions adopted from TELOS, (Technological, Economic, Legal, Operational, Scheduling,) validated by the experts in the fields of information and technology management and natural disasters. The fuzzy Delphi method employed to analyze the data. Findings: The final FAF including Technological, Economic, Legal, Operational, Scheduling, Cultural and Behavioral (TELOS-CB) crossed with the 44 indicators of creating an NDIM-OAR (including 7 categories as collection provision,, information organization, storage and retrieval, security, application, stakeholder 's participation, and management) was validated and approved by experts of the field. Originality: The first proposed feasibility framework for creating an NDIM-OAR in Iran, through a systematically context-based design and validation. The developed framework, TELOS-CB, has been also proposed to the international research community in the field of information management and technology (NDIM/IT) as one of the dedicated tools for feasibility studies, as a reference framework to be employed, validated and adapted to similar contexts with considering adaptability rules.<strong>هدف</strong>: با توجه به افزایش سوانح طبیعی و تأثیر آن بر روند تولید اطلاعات، طراحی و ایجاد نظامهای پایدار اطلاعات برای تسهیل جریان اطلاعات و افزایش به کارگیری اطلاعات اهمیت ویژهای یافته است و این در حالی است که پژوهشهای امکانسنجی در این بافت به لحاظ کمی و کیفی ضعیف است. پژوهش حاضر به هدف طراحی چارچوب و ابزاری برای امکانسنجی واسپارگاهی با دسترسی باز برای مدیریت اطلاعات سوانح طبیعی در ایران انجام گرفته است.<br /><strong>روش</strong>: پرسشنامهای خود-تنظیم از اجزای کلیدی یک واسپارگاه با دسترسی آزاد به همراه ابعاد مهم پژوهشهای امکانسنجی اعتبارسنجی شد و در اختیار خبرگان حوزههای مدیریت اطلاعات و فناوری و سوانح طبیعی قرار گرفت و دادههای گردآوری شده به روش دلفی فازی تحلیل شد.<br /><strong>یافتهها</strong>: چارچوب نهایی امکانسنجی شامل هفت بُعد فناورانه، اقتصادی، حقوقی، عملیاتی، زمانی، فرهنگی و رفتاری (تلوس توسعهیافته که با عنوان اختصاری تلوس.سی.بی معرفی شده) برای 44 شاخص اصلی ایجاد واسپارگاه مدیریت اطلاعات سوانح طبیعی اعتبارسنجی شد و به عنوان ابزار ارزیابی امکان ایجاد واسپارگاه به تأیید خبرگان حوزه مدیریت اطلاعات و فناوری سوانح طبیعی رسید.<br /><strong>اصالت</strong>: چارچوب ارائه شده اولین چارچوب ارائه شده برای امکانسنجی واسپارگاه دسترسی باز در بافت مدیریت اطلاعات سوانح طبیعی ایران است که به شیوهای نظاممند و علمی و بر پایه نظرات خبرگان حوزه مدیریت اطلاعات و فناوری سوانح طبیعی طراحی و اعتبارسنجی شده است، و ضمن آن، چارچوب توسعه یافته تلوس (تلوس.سی.بی.) به عنوان یکی از ابزارهای اختصاصی امکانسنجی واسپارگاه ها برای آزمودن فناوریهای مشابه و بافتهای مشابه به جامعه پژوهشهای بینالمللی حوزه مدیریت اطلاعات معرفی میشود.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463855420211222The Evaluation of Skyroom virtual meeting Software user interfaceارزیابی محیط رابط کاربری نرمافزار ارائه جلسات مجازی اسکای روم44588763910.22059/jlib.2022.340693.1602FAفاظمهجباریدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحسننوکاریزیاستاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-7716-8280اعظمصنعتجوگروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-6288-314XJournal Article20220318Objective: The aim was to evaluate Skyroom’s user interface, and to find its strengths and weaknesses.<br />Methodology: The study was an applied one. To evaluate the user interface, the heuristic method was used. In a heuristic study, 3 to 15 experts evaluate the user interface. In this study, 10 software expert evaluators from the Computer Center of Ferdowsi University of Mashhad (FUM) evaluated the Skyroom's user interface based on Nielsen criteria. Data collection tools included a checklist and a researcher-made questionnaire based on Nielsen’s ten criteria. In the study, after the checklist filled in by the researchers, and the questionnaire were filled in by the experts, an interview was conducted with them through Skyroom program. Its strengths and weaknesses were revealed in the interview. <br />Findings: In the study, 12 major strengths and 17 major weaknesses were revealed in the Skyroom's user interface. The findings also showed that 66% of the criteria were met, but the severity of compliance with the criteria was 2.61 out of 5, which was at a moderate level with 95% confidence. Also, its user interface had a fundamental problem in the criteria of “error prevention (error correction)”, “flexibility and efficiency of use” and “documentation”, as well as "limiting the choices", "offering a choice", "creating history and content previously visited", "having shortcuts for professionals", "teaching shortcuts for newcomers to learn" and so on, and needs paying more attention.<br />Originality: According to experts, the problems explored can be problematic for the program and may also cause user boredom, confusion and ultimately their non-use. Therefore, it is recommended that Skyroom developers solves the explored problems.<strong>هدف</strong>: این پژوهش با هدف ارزیابی محیط رابط کاربری نرمافزار اسکایروم و یافتن نقاط قوت و ضعف محیط رابط کاربری این نرمافزار انجام شده است.<br /><strong>روش</strong>: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بود. برای ارزیابی از روش ارزیابی مکاشفه استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل یک سیاهه وارسی و یک پرسشنامه محققساخته براساس معیارهای دهگانه نیلسن بود. روایی سیاهه وارسی و پرسشنامه به روش اعتبار محتوا توسط چند تن از اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی و مهندسی نرمافزار تأیید شد و پایایی برای سیاهه وارسی 0.86 و برای پرسشنامه 0.90 بود. در این پژوهش 10 ارزیاب متخصص نرمافزار اسکایروم را بررسی کردند. پس از تکمیل سیاهه وارسی و پرسشنامه توسط ارزیابان، با آنها مصاحبهای از طریق نرمافزار اسکایروم برگزار گردید. در این مصاحبه نقاط قوت و ضعف محیط رابط اسکای روم پرسیده شد. <br /><strong>یافتهها</strong>: در این پژوهش 12 نقطه قوت و 17 نقطه ضعف عمده و اساسی در محیط رابط کاربری نرمافزار اسکایروم یافت شد. همچنین یافتهها نشان داد که 66% معیارها رعایت شده است؛ اما درجه شدت رعایت معیارها 2.61 بود که با اطمینان 95 درصد در سطح متوسط ارزیابی شد. همچنین محیط رابط کاربر این نرمافزار در معیارهای «پیشگیری از خطا»، «انعطافپذیری و کارایی استفاده» و «راهنما و مستندات» دچار مشکل اساسی بود و نیاز به توجه بیشتری داشت.<br /><strong>ارزش/اصالت اثر</strong>: از نظر متخصصان مشکلات یافت شده میتواند برای نرمافزار مشکلساز باشد همچنین ممکن است باعث دلزدگی، گیج شدن و در نهایت، عدم استفاده کاربر شود. بنابراین، توصیه میشود طراحان نرمافزار اسکایروم مشکلات یافت شده را حل نمایند.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463855420211222Definition of Information from the Semiotics Lens and Peirce’s Triad model of sign: A Review of the Most Important Researches in the Fieldتعریف اطلاعات از لنز نشانهشناسی و الگوی سه وجهی پرس: مروری بر متون59768712510.22059/jlib.2022.225716.1568FAخدیجهمرادیدکتری علم اطلاعات و دانششناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی0000-0002-0672-2210امیرغائبیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا0000-0003-0495-3434معصومهکربلا آقایی کامراندانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم ربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)0000-0002-8744-6624Journal Article20210920<strong>Purpose</strong>: The purpose of this research is to study the concept of information through the lens of semiotics, especially the Peirce’s sign model.<br /><strong>Methodology</strong>: This study is an analytical study of researches on the concept of information based on semiotics in the field of information science as well as a review of researches that has defined information in the context of information systems. Information science is an interdisciplinary field that has used the concepts, patterns, and theories of other sciences to explain some of the concepts in its subject areas. One of the sciences that is very similar to information science is semiotics: The purpose of this research is to study the concept of information through the lens of semiotics, especially the Peirce’s sign model.<br /><strong>Results</strong>: An analytical study of researches that have used theories of semiotics in various fields of information science showed that among the concepts, patterns and theories in semiotics, " Saussure's dyadic model of sign and Peirce’s triad model of sign were the most widely used semiotic models in this field. Among these two models, Peirce’s triad model of sign was more used in information science.<br /><strong>Conclusions</strong>: If information is considered as a sign, a better explanation of it can be provided based on the characteristics of the sign because the information is carried by a variety of signs. On the other hand, the definition of information from the lens of semiotics, in particular, Peirce’s Triad model of sign information divides into two types "passive information" and "active information". And thereby take into account both the ontology and the epistemology of information<strong>هدف</strong>: علم اطلاعات و دانششناسی یک حوزه میانرشتهای است که برای تبیین برخی از مفاهیم مطرح در حوزههای موضوعی خود از مفاهیم، الگوها و نظریههای علوم دیگر بهره گرفته است. یکی از علومی شباهت زیادی به علم اطلاعات دارد، علم نشانهشناسی است<br /><strong>روششناسی</strong>: این پژوهش یک مطالعه تحلیلی از پژوهشهای مرتبط با مفهوم اطلاعات بر اساس علم نشانهشناسی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و همچنین مرور پژوهشهایی است که به تعریف اطلاعات در بافت نظامهای اطلاعاتی پرداختهاند.<br /><strong>یافتهها</strong>: مطالعه تحلیلی متونی که از نظریههای علم نشانهشناسی در حوزههای مختلف علم اطلاعات و دانششناسی استفاده کردهاند، نشان داد که از میان مفاهیم، الگوها و نظریههای مطرح در علم نشانهشناسی، «الگوی دووجهی سوسور و الگوی سهوجهی نشانه پرس» پرکاربردترین نظریههای نشانهشناسی در این حوزه علمی هستند. از بین این دو الگو نیز، الگوی سه وجهی پرس نسبت به الگوی دو وجهی سوسور کاربرد بیشتری در پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی دارد.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: چنانچه اطلاعات نشانه در نظر گرفته شود، میتوان بر اساس ویژگیهای نشانه تبیین بهتری از اطلاعات ارائه نمود؛ چون اطلاعات با انواع نشانهها حمل میشوند. از طرف دیگر، تعریف اطلاعات از لنز نشانهشناسی بهویژه الگوی سه وجهی پرس از نشانه، اطلاعات را به دو نوع «اطلاعات منفعل» و «اطلاعات فعال» تقسیمبندی میکند و از این طریق دو وجه «هستیشناسی» و «معرفتشناسی» اطلاعات را در نظر گرفته و میتواند دوگانهانگاری رایج در علم اطلاعات و دانششناسی یعنی «اطلاعات در برابر دانش» و «عینیت در برابر ذهنیت» را حل نماید.<br /><strong>اصالت اثر</strong>: اولین پژوهشی است که اطلاعات را در علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه نشانه شناسی بررسی کرده استدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463855420211222Comparison of the views of librarians of university and public libraries in Tehran about the dissemination of valid information during the epidemicمقایسه دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر تهران در مورد خدمات اشاعه اطلاعات معتبر در دوران همهگیری771008794110.22059/jlib.2022.341824.1607FAمهدیهرمضانزادهگروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانیگانهامینیگروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.سمیهجعفری باقیآبادیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-6149-7354Journal Article20220419Objective: The purpose of this study is to compare the views of librarians of the university and public libraries in Tehran about information dissemination services and valid news during the epidemic in terms of services and tools used and influential factors and variables.<br />Materials and Methods: In terms of purpose, this research has been applied with a descriptive-analytical approach using documentary and survey methods. The research community is librarians working in university and public libraries in Tehran. Data were analyzed using descriptive and analytical statistics and statistical software "SPSS" version 26.<br />Results: The average information services provided in academic and public libraries are between 3 and 4, and the average of virtual services provided in the context of social networks in academic libraries is higher than 4. In terms of tools used, social media tools in public libraries and database tools, social networks, and media in university libraries have an average higher than 4. Influential variables can be tracked in three parts of the organization and infrastructure, human capital, and active use. From the librarians' point of view, the average of the influential variables in the organization and infrastructure, human capital, and active using sectors is very high and higher than 4. In the area of organizational and infrastructure factors, for librarians of public libraries, the variable "working hours and number of manpower in the library" is a more effective factor in providing these services. In the active using section, the variables of literacy level and age group of users in academic and public libraries were less important than other variables. <br />Conclusion: There is a significant difference between the attitudes of librarians of the university and public libraries in Tehran towards the indicators related to the human capital variable among the variables affecting valid information dissemination services.<strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش مقایسه دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر تهران در مورد خدمات اشاعه اطلاعات و اخبار معتبر در دوران همهگیری از نظر خدمات و ابزارهای مورد استفاده و عوامل و متغیرهای تأثیرگذار است.<br /><strong>روش</strong>: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی با رویکرد توصیفی-تحلیلی با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر تهران است. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی تحلیل شد.<br /><strong>یافتهها</strong>: میانگین خدمات اطلاعاتی ارائه شده در کتابخانههای دانشگاهی و عمومی، بین 3 تا 4 و تنها میانگین ارائه خدمات مجازی در بستر شبکههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی بالاتر از ۴ است. از نظر ابزارهای مورد استفاده، در کتابخانههای عمومی ابزار شبکههای اجتماعی و در کتابخانههای دانشگاهی ابزارهای پایگاههای اطلاعاتی، شبکههای اجتماعی و رسانهها دارای میانگین بالاتر از ۴ هستند. متغیرهای تأثیرگذار در سه بخش سازمان و زیرساخت، سرمایه انسانی و کاربری فعال قابل رهگیری است. از دیدگاه کتابداران، میانگین متغیرهای تأثیرگذار در بخشهای سازمان و زیرساخت، سرمایه انسانی و کاربری فعال بسیار زیاد و بالاتر از 4 است. در بخش عوامل سازمان و زیرساخت، از نظر کتابداران کتابخانههای عمومی متغیر «ساعت کار و تعداد نیروی انسانی در کتابخانه» عامل مؤثرتری بر ارائه این خدمات است. در بخش کاربری فعال، متغیرهای سطح سواد و گروه سنی کاربران در کتابخانههای دانشگاهی و عمومی اهمیت کمتری داشتهاند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong>: میان نگرش کتابداران کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر تهران تفاوت معناداری نسبت به شاخصهای مربوط به متغیر سرمایه انسانی از میان متغیرهای تأثیرگذار بر خدمات اشاعه اطلاعات معتبر وجود دارد.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463855420211222Postgraduate Curriculum Design of Medical Digital Library.طراحی برنامه درسی کارشناسی ارشد کتابخانه دیجیتال پزشکی1011148707910.22059/jlib.2022.341734.1605FAمهشیدلطفیکاندیدای دکتری کتابداری و اطاعرسانی پژشکی ایران، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران0000-0001-7961-5283جوادقاضی میرسعیددانشیار گروه کتابداری و اطاع رسانی پزشکی،داشکده پیراپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران0000-0002-2219-2133میتراقریباستادیارگروه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی،دانشکده مجازی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران0000-0003-3463-7002فاطمهشیخشعاعیاستادیار گروه کتابداری و اطاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران0000-0001-8804-5403Journal Article20220417Objective: Information and communication technology has led to the emergence of a new generation of libraries called digital libraries. These libraries need specialized and trained staff to provide services to users. In developed countries, independent curricula have been designed and implemented to train librarians. In Iran, medical librarians do not have the appropriate training to provide services in digital libraries.<br />Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive type. In this article, in order to meet the needs of medical librarians with a qualitative approach (comparative method and Delphi technique), the digital medical library program was designed.<br />Results: The content of the digital library master's degree curriculum was first searched in Spain, Sweden, the United States and the joint international curriculum of Italy, Norway and Estonia. The content of the curriculum was studied. . The credits of each program and the amount of subscriptions and differences in each curriculum were determined. Then, the selected courses from these programs as well as the opinions of experts in this field were reached and ranked by the faculty members of the Iranian Library and Medical Information Departments by Delphi Durandeh.<br />Originality of the work: Finally, inspired by the elements of the curriculum in the mentioned countries and the opinions of the faculty members of the curriculum, the digital medical library was designed. The results of this article can be a guide for curriculum designers in the Ministry of Health and Medical Education Be.<br />Keywords: Digital Library, Curriculum , digital library<strong>هدف</strong>: فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به ظهور نسل جدیدی از کتابخانه ها به نام کتابخانه دیجیتال گردیده است. این کتابخانهها به نیروی متخصص و آموزش دیده، به منظور ارائه خدما ت به کاربران نیازمند هستند. در کشورهای توسعهیافته برنامه درسی مستقل به منظور آموزش کتابداران طراحی و پیاده سازی شده است. در ایران کتابدارن پزشکی آموزش مناسب به منظور ارائه خدمات در کتابخانههای دیجیتال را ندارند.<br /><strong>روش</strong>: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و نوع توصیفی است. در این مقاله به منظور رفع نیاز کتابداران پزشکی با رویکرد کیفی (روش تطبیقی و تکنیک دلفی) برنامه کتابخانه دیجیتال پزشکی طراحی شد.<br /><strong>یافتهها</strong>: ابتدا محتوای برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد کتابخانه دیجیتال در کشورهای اسپانیا، سوئد، آمریکا و برنامه بین اللملی مشترک سه کشور ایتالیا، نروژ و استونی جستجو شد.محتوای برنامه ها مورد مطالعه قرار گرفت. با روش تطبیقی جرج بردی مورد بررسی قرار گرفت. واحدهای درسی هر برنامه و میزان اشتراکات و اختلافات در هر برنامه درسی مشخص شد. سپس واحدهای درسی انتخابی از این برنامهها و همچنین نظرات متخصصان در این حوزه به وسیله دلفی دورانده به نظر اعضای هیئت علمی گروههای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران رسید و رتبهبندی شد.<br /><strong>اصالت اثر</strong>: در نهایت، با الهام از عناصر برنامه های درسی در کشورهای ذکر شده و نظرات اعضای هیئت علمی برنامه درسی کتابخانه دیجیتال پزشکی طراحی گردید.نتایج حاصل از این مقاله میتواند راهنمایی برای استفاده طراحان برنامه درسی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران باشد.