دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638424720080922Characteristics of Web Citation Network: an Exploratory Analysis on Science and Social Science Disciplinesبررسی ویژگیهای شبکه استنادی در محیط وب:مطالعه کیفی در حوزههای علوم و علوم اجتماعی21248FAدکتر کیوانکوشاJournal Article19700101هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی پنج ویژگی برگرفته از منابع استنادی در محیط وب شامل نوع قالب فایل، حوز? اینترنتی، زبان، تاریخ انتشار و فراپیوندی بودن است تا بدین ترتیب بتوان خصوصیات نشر آثار علمی در محیط وب را بررسی و شناسایی کرد.
روش: تحقیق حاضر 545 منبع استنادی وبی نمونهگیری شده در چهار رشته از علوم و چهار رشته از علوم اجتماعی حاوی1650 مقال? علمی منتشر شده در 108 مجل? الکترونیکی (تمام متن داوری شده) را مورد استناد قرار داده و از طریق روش تحلیل محتوا، بررسی شده است.
یافتهها: نتایج تحقیق نمایانگر آن است که حدود 61 درصد از منابع استنادی (یا استنادکننده) در محیط وب در قالب فایلهای پی.دِی.اِف، 30 درصد از حوزه های اینترنتی دانشگاهی edu و ac، 15 درصد به زبانهای غیرانگلیسی و 71 درصد از استنادها به صورت غیرفرامتنیاند. به عبارت دیگر، در رشتههای مورد مطالعه، شبک? استنادی در محیط وب تحت تاثیر استنادهای متنی گنجانده شده در آثار پی.دِی.اِف به زبان انگلیسی قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده میتواند بهطور کاربردی در طراحی و توسع? ابزارهای جستجو و بازیابی اطلاعات علمی بهویژه نمایههای استنادی خودکار یا خود محور.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638424720080922State of Knowledge Management in Electrical Special Libraries and Presentation of a Modelبررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی امور برق و ارائه الگوی پیشنهادی21249FAدکتر جیرانخوانساریدکتر عباسحریJournal Article19700101Purpose: The purpose of this study is to examine the state of knowledge management in electricity special library in Ministry of Energy and present a model.
Methodology: The Directories of libraries and their direct managers of Tavanir specialized holding company including 16 regional electricity companies has been studied. This study uses questionnaire and also qualitative interview to explore the how manager organize their knowledge.
Findings: Findings include the main four indicators such as gathering, organizing, disseminating & human recourses that have been explored in related to studied sample. The studied sample evaluated the performance of knowledge management small and under-medium rate and the present situation is not suitable. Finally the model for implementation knowledge management program in this area has been offered.هدف: این پژوهش با هدف بررسی وضعیت بهکارگیری مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی امور برق وزارت نیرو در ایران انجام گرفته و به دنبال یافتن الگویی پیشنهادی برای اجرای مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی مورد مطالعه است.
روش: مسئولان کتابخانهها، مدیران و روسای بلافصل آنها بهعنوان افراد مورد مطالعه انتخاب شدهاند، روش پژوهش به صورت پیمایشی بوده و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه، مصاحبه، تلفن، مصاحبه، نمابر و پست الکترونیکی استفاده شده است.
یافتهها: با توجه به وضعیت جامعه مورد مطالعه، چهار مولفه اصلی: گردآوری، سازماندهی، اشاعه منابع دانش و همچنین نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید. مولفههای وضعیت گردآوری منابع و مهمترین ضرورتها در بهکارگیری مدیریت دانش بهطورکلی در چهار حوزه مورد بررسی، توسط کتابداران و مسئولین کتابخانههای و مدیران بلافصل بهتر از متوسط ارزیابی شده است. اما وضعیت سازماندهی منابع دانش، اشاعه دانش، نیروی انسانی در حد ناچیز و پایینتر از متوسط ارزیابی شده است. نمونه مورد مطالعه وضع موجود را مناسب نمیبینند. از طرفی نمونه مورد مطالعه از کتابداران و مسئولین، اجرای مدیریت دانش در حوزههای امور برق را در حد ناچیز ارزیابی نموده و مسائل و مشکلات پیرامون آن را زیاد میدانند.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638424720080922The Plan for Developing Information Services in Islamic of Azad Universityطرح توسعه خدمات اطلاعرسانی در کتابخانههای مناطق یازدهگانه دانشگاه آزاد اسلامی21250FAدکتر فرنوشعظیمی خبازانJournal Article19700101Purpose: this research is to present a plan to improve Information Services in libraries of Islamic of Azad University, so that more proper services can be presented to the university community through studying the processes.
Methodology: this research is descriptive survey. The target population includes 75 central, main units of libraries. Collecting Information tool is a questionnaire with 35 questions. SPSS is used for analyzing the data.
Findings: The results of this research indicate that libraries have many difficulties for providing services due to human resources, equipments, collections, and organizing. Electronic services are not offer in all libraries and half of the libraries lack the electronic services.
Furthermore, %17.5 of libraries has designed their website to present their information. Current awareness services and selective dissemination of information have respectively allocated %14.5 and %1.9 to themselves. Using e-mails services is %13.3.
Based on the findings, developing professional human resources, organizing, equipment, services and training have been all suggested.هدف: هدف کلی در پژوهش حاضر این است که با مطالعه وضعیت موجود کتابخانههای مناطق یازدهگانه دانشگاه آزاد اسلامی، طرحی برای توسعه خدمات اطلاعرسانی در این کتابخانهها ارایه شود.
روش: روش این پژوهش، پیمایشی– توصیفی است. جامعه آماری، 75 کتابخانه مرکزی واحدهای جامع و بسیار بزرگ را شامل میشود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و نرم افزار SPSS استفاده شده است.
یافتهها: نتایج بررسی نشان میدهد که کتابخانهها برای ارایه خدمات در بخش نیروی انسانی، تجهیزات، فراهمآوری و سازماندهی دچار مشکل بوده و ارایه خدمات الکترونیکی چندان در کتابخانهها رایج نیست و نیمی از کتابخانهها فاقد خدمات الکترونیکیاند.
براساس یافتهها پیشنهاد شد «دفتر تحقیق و توسعه کتابخانهها» برای حفظ یکدستی و هماهنگی در سیاستگذاریها، روشها، دستورالعملها، قوانین و مقررات و اعمال استانداردهای کتابخانهای در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی راهاندازی شود تا با حفظ استقلال در حوزه عملکردی، هر کتابخانه بتواند در صورت نیاز از راهکارهای تدوین شده برای انجام فعالیتها استفاده کند. همچنین برای کتابخانهها نیز پیشنهادهایی برای توسعه خدمات اطلاعرسانی در بعدهای نیروی انسانی، سازماندهی، تجهیزات، خدمات و آموزش ارایه شده استدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638424720080922How Accurate are CIP LC Classification Numbers? A Case Study on Veterinary Medicine Persian Books
(2001-2005)بررسی میزان صحت شمارههای رده کنگره در فیپای کتابهای فارسی منتشره سالهای 1380- 1384 موجود در کتابخانه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران21251FAلادنداریوش نیاکانمریمجان محمدیJournal Article19700101Purpose: The Cataloging In Publication (CIP) is a vital and reliable sources for cataloging in many libraries. For this reason, the current study examines the extent of accuracy of LC classification numbers presented in CIPs' records of 155 Persian books cataloged in the Faculty of Veterinary Medicine Library of University of Tehran.
Methodology: Using content analysis method the CIPs of 155 Persian books were analyzed and compared to the LC classification scheme.
Findings: The results showed that CIP LC classification of 18% of books were incorrect. These errors can be divided into two groups: typos (1.28%) and non- typescript (16.72%) errors. In this article, we have demonstrated some mistakes with regard to LC classification books and OPAC.هدف: از آنجا که فهرستنویسی پیش از انتشار و عناصر آن ازجمله شماره ردهبندی به عنوان یک منبع قابل اعتماد در بسیاری از کتابخانهها مورد استفاده قرار میگیرد، در این مقاله سعی شده است میزان صحت شمارههای ردهبندی کنگره موجود در فهرستنویسی پیش از انتشار 155 عنوان کتاب فارسی که در کتابخانه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران سازماندهی شدهاند بررسی گردد.
روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوا برای بررسی فیپای 155 عنوان کتاب فارسی، و مطابقت آن با ردهبندی کنگره استفاده شده است.
یافتهها: شماره ردهبندی کنگره در 28 عنوان (18 درصد) از کتابهایی که دارای فیپا بودهاند اشتباه بوده است. این اشتباهات به دو دسته: حروفچینی (28/1 درصد) و غیرحروفچینی (72/16 درصد) تقسیم میشوند. در مقاله حاضر با استناد به کتابهای ردهبندی کتابخانه کنگره و اُپک برخی کتابخانههای معتبر دنیا، تعدادی از موارد اشتباه به تفصیل شرح داده شده استدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638424720080922Feasibility of Clinical librarian Services in the Hospital libraries of Tabriz University of Medical Sciencesامکانسنجی ارائه خدمات کتابداری بالینی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز21252FAعادلهاسعدی شالیدکتر معصومهباقریJournal Article19700101Purpose: Clinical librarianship is a tool for evidence based medicine that intends to improve health professionals' access to information. This research, studies the feasibility of implement of clinical librarianship program in the hospital libraries of Tabriz University of Medical Science.
Methodology: This paper is a descriptive research. Hospital libraries of Tabriz Medical University and their users are the society of the research.
Findings: Data has been collected through questionnaire and Results show that, 93/8% of physicians, 95/6% of nurses and 90% of hospital library managers agree with implementation of clinical librarianship program in the library of their hospital. Libraries of Madani, and Sina hospitals, according to their equipments, and libraries of Madani, Sina and Nikokari hospitals in view point of information resources have a condition for implementation of clinical librarianship program. All hospital libraries face to lack of human resource for implementation of clinical librarianship program.هدف: کتابداری بالینی بهعنوان راهکاری برای پزشکی مبتنی بر شواهد1 خدماتی در جهت تسریع دسترسی متخصصان سلامت2 به منابع معتبر و روز آمد پزشکی است. این مقاله به امکانسنجی ارائه این خدمات در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز میپردازد.
روش: پژوهش حاضر کاربردی است و روش به کار رفته در آن پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش شامل پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مسئولین کتابخانههای این بیمارستانها میباشد.
یافتهها: در کل نیاز و علاقهمندی به اجرای این طرح از سوی جامعه پژوهش در سطح بالا احساس میشود. کتابخانههای شهید مدنی سینا کودکان و نیکوکاری از امکانات مناسبتری برای اجرای طرح برخوردارند. از لحاظ نیروی انسانی هیچ یک از بیمارستانها شرایط مناسبی برای اجرای طرح ندارند.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638424720080922Investigation of Iran Universities' Scientific Publications During 2002-2006 According to Web of Science Databaseبررسی وضعیت انتشارات علمی دانشگاههای ایران در بازه زمانی 2002- 2006 (براساس پایگاه Web of Science)21253FAسیده مژگانبینشرؤیامقصودی دریهJournal Article19700101Purpose: Because of nature university is defined as one of the most important scientific centers in each country. One of the basic criteria for evaluating universities is the number of scientific publications of each university.
Methodology: In this paper; first 113 universities of Iran were investigated during 2002-2006 according to the scientific publications indexed in the web of Science database. Then 30 prior universities which had the most number of publications in this database were selected for other analyses.
Findings: the results of this research showed that during this period of time, (Tehran University) has had the highest number of publications among the other universities in Iran. "PHOSPHORUS SULFUR AND SILICON AND THE RELATED ELEMENTS" journal has published the most number of Iran Universities' publications. The highest numbers of Iranian publications during 2002-2006, are related to the chemistry subject category. "Articles" are the most published types of documents in ISI journals (88.23%) and English is the language goes the highest number of documents (99.91%). Iran universities have had the highest collaboration with the United States and then Canada on producing Scientific Publications.هدف: در مقاله حاضر با استفاده از پایگاه Web of Science به بررسی دانشگاههای ایران در بازه زمانی 2002-2006 بر اساس تعداد انتشارات علمی نمایه شده در این پایگاه پرداخته شده است.
روش: در این پژوهش از روش تجزیه و تحلیل استنادی استفاده شده است. در واقع با استفاده از دادههای موجود در پایگاه IsI براساس سال، نام مؤسسات، نوع مدرک منتشره ، زبان و میزان همکاری با سایر کشورها به تحلیل این دادهها پرداخته شده است.
یافتهها: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در طی سالهای مورد بررسی، دانشگاه تهران بالاترین انتشارات را در بین دانشگاههای کشور دارا بوده است. مجله PHOSPHORUS" "SULFUR AND SILICON AND THE RELATED ELEMENTS بیشترین تعداد مدارک تولید شده دانشگاههای ایران را منتشر نموده است. بیشترین حجم مدارک ایرانی نمایه شده در پایگاه Web of Science، مربوط به موضوع شیمی بوده است. مقالات با 23/88درصد بالاترین نوع مدارک منتشره در مجلات آی.اس.آی را تشکیل داده و زبان عمده مدارک منتشر کرده انگلیسی با 91/99درصد بوده است. بیشترین میزان مشارکت دانشگاههای ایران در زمینه انتشار مدارک علمی با کشورهای آمریکا و سپس کانادا بوده است.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638424720080922An Examination of Undergraduate Student Citation Behaviorپژوهشی در رفتار استنادی دانشجویان کارشناسی21254FAجککارلسونسید بلالسید علوی (مترجم)Journal Article19700101Purpose: Aiming at the examination of undergraduate student citation behavior, this essay studied the effect of class year, academic discipline and the students' course level components upon the citation behavior and the numbers and the type of citation, as well.
Methodology: This research conducted in Bucknell University in 2002. It was done in field study using 583 bibliography referred to the undergraduate students of humanities and those of social sciences.
Findings: Finding showed that all three components of class year, discipline of the course, and Course level had a notable effect upon the students' citation behavior. It showed also that students still use books as the most important resource and their citation to web site is very lowهدف: این مقاله با هدف پژوهش در رفتار استنادی دانشجویان کارشناسی، به بررسی میزان تاثیر مولفههای سال تحصیلی، رشته تحصیلی و سطح دورهی دانشجویان در رفتار استنادی و نیز در تعداد و نوع استناد آنها پرداخته است.
روش: این پژوهش در سال 2002 در دانشگاه باکنل با استفاده از 583 کتابشناسی مربوط به مقالات دانشجویان کارشناسی رشتههای مختلف علوم انسانی و علوم اجتماعی به روش میدانی به انجام رسیده است.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هر سه مولفهی سال تحصیلی، رشته تحصیلی و سطح دوره بر رفتار استنادی دانشجویان تاثیرات قابل توجهی داشتند؛ دانشجویان هنوز هم کتاب را بهعنوان مهمترین منبع اطلاعاتی مورد استفاده قرار میدهند و میزان استناد آنها به صفحات اینترنتی بسیار کم استدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638424720080922General Reference Sources. 2nd Edition, 2006مرجعشناسی عمومی
(فارسی و عربی)21255FAدکتر احدپیشگردکتر قاسمصافیJournal Article19700101The structure of each science solids to reference sources and each science has specific research sources which are useful tool for the scientists and librarians. It helps them to find the special information and guides the one who search for information as correction of the information. And helps them to know where and how they can find the answers of questions which are necessary to reply. The following scheme has the knowledge of around this subject and it gains characteristic Dr. Qasem Safi's book which is "Reference Source (General)".بنیان هر علمی بر منابع مرجع استوار است و هر علمی، منابع تحقیقی ویژهای دارد که ابزار کار پژوهشگران و عصای دست کتابداران است و پژوهندگان را در تجسس دانش و دستیابی به اطلاعات بخصوصی یاری میدهند و آنها را که به دنبال اطلاعات یا اصلاح اطلاعاتی میباشند راهنمایی میکنند که کجا و چگونه میتوانند پاسخ پرسشها را که برای پاسخگویی به نیازی لازم است، بیابند. مطلبی که پیشرو دارید معلوماتی در این باب و در خصوص ویژگیهای کتاب مرجعشناسی عمومی تالیف دکتر قاسم صافی ارائه میدهددانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-4638424720080922The Exploration of the Extent Relevance between Literatures Reviewed in the LIS Theses and Theses' Subject in Tehran Universities (2000-2004)بررسی میزان ارتباط موضوعی پایاننامههای رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی تهران با پیشینههای مندرج در آنها (1379-1383)21256FAمریمپارسائیانJournal Article19700101Purpose: Between 1379-1380 in the library and information science master in Tehran and Tarbiat Modares universities, 81 theses has been defended that 78 theses has the literature review section. The purpose of this study is to review the extent of subject relevance between theses and their literature reviews.
Methodology: for fulfillment of the purpose, the titles of 78 theses and 1092 their Literature review has been analyzed based on three criteria (approach, context, population), that the extent of their adaptation indicates the average of subject relevance. The attained average was analyzed based on variables such as university, language and type of sources.
Findings: The results indicate some 44% subject consistency between theses and their literature reviewed. Tehran and Tarbiat Modares universities have more or less the same rate of subject consistency. English sources are more consistent than Persian, and subject of articles are more relevant than the other forms of the sources.هدف: طی سالهای 1379-1383 در رشته کتابداری و اطلاعرسانی غیرپزشکی در دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس، تعداد 78 پایاننامه دارای بخش پبشینه پژوهش میباشند در پژوهش حاضر سعی شده که به بررسی میزان ارتباط موضوعی پایاننامهها و پیشینههای مندرج در آنها بپردازیم.
روش: در جهت تحقق هدف پژوهش، با استفاده از روش تحلیل محتوی، عناوین 78 پایاننامه و 1092 پیشین? مندرج در آنها براساس سه شاخص رویکرد، زمینه و جامعه با یکدیگر تطبیق داده شدند که میزان انطباق آنها با یکدیگر بیانگر متوسط ارتباط موضوعی آنهاست. متوسط ارتباط بهدست آمده براساس زبان و نوع پیشینه، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که متوسط ارتباط موضوعی کلیه پایاننامهها و پیشینههای مندرج در آنها، 44 درصد است؛ دانشگاه تهران و تربیتمدرس در قیاس با یکدیگر, دارای متوسط ارتباط موضوعی تقریباً یکسانی هستند؛ به لحاظ زبانی, پیشینههای انگلیسی نسبت به پیشینههای فارسی دارای فراوانی و متوسط ارتباط موضوعی بیشتری میباشند، همچنین در قیاس با سایر انواع منابع اطلاعاتی، فراوانی و متوسط ربط موضوعی مقالهها از همه بیشتر است.