دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845120110522editorialسخن سردبیر: نقشه راه یا برنامه ریزی استراتژیک71128737FAغلامرضافداییرئیس دانشکده کتابداریJournal Article19700101اهمیت نقشه راه با برنامهریزی و راهبردی بر کسی پوشیده نیست. برنامه استراتژیک آن است که در مدت تقریبا قابل قبولی برنامه و سیاستهای سازمان، موسسه و نهاد را مشخص میکند و بر این اساس معین میکند که برای رسیدن به مقصود از چه ابزارها و وسائلی باید استفاده شود. این برنامه با برنامههای مقطعی و کوتاه مدت که در نازلترین شکل آن به روزمرگی میانجامد کاملا متفاوت است.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845120110522Faculty of Librarianship and Information science: Departments, fields, majors and proposed academic levelsدانشکده کتابداری و اطلاعرسانی: گروهها، رشتهها، گرایشها
و مقاطع تحصیلی پیشنهادی132628738FAغلامرضافداییاستاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهرانالهامبرمرکارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Objective: Establishing the Library and Information Science Faculty of Tehran University requires proper plan for departments, disciplines, specialties, and degrees. In this research we tried to find the appropriate educational model for the new Faculty according to best practices and expert's opinion.
Methodology: This research is an applied descriptive research utilizing both library based Study and Delphi Technique. The samples in library based Study were universities and colleges of five countries include: China, South Africa, US, UK, and Australia. Fifteen professors of Library and information science in Iran constitute the Delphi panel.
Findings: The results show that the appropriate title for the college can be: “Information science and technology”, and the disciplines may include : “Archive and records management”, “manuscript management”, “Library and information science”, “information systems”, “Knowledge management”, “Information history and philosophy”, “Information management” , “Information and library management”, “Scientometrics”, “Information and knowledge economy”, “Publishing”, “management information systems”, “Reference and information services”, “ information technology”.
We suggest four specializations for “library and information science" consist of:”Digital libraries”, "Academic libraries”, “public library”, and “special library”.
Also we suggest dual masters for library and information science with “children's literature”, “computer science”, and “Management”, and another for archive discipline with “history”, “literature”, “computer sciences”, and “management”.هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه یک الگوی مناسب در خصوص گروهها، رشتهها، گرایشها و مقاطع تحصیلی دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از تکنیک دلفی انجام شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد دانشکده میتواند با عنوان «علوم و فناوری اطلاعات»، و 14 رشته شامل «مدیریت رکوردها و آرشیو»، «مدیریت و سازماندهی نسخ خطی و آثار کمیاب»، «کتابداری و اطلاعرسانی»، «سیستمهای اطلاعاتی»، «مدیریت دانش»، «تاریخ و فلسفه اطلاعات»، «مدیریت اطلاعات»، «مدیریت اطلاعات و کتابخانه»، «علم سنجی»، «اقتصاد اطلاعات و دانش»، «چاپ و نشر»، «سیستمهای اطلاعات مدیریت»، «مرجعشناسی و خدمات اطلاعات» و «فناوری اطلاعات» فعالیت نماید. رشته کتابداری و اطلاع رسانی میتواند دارای 4 گرایش کتابخانههای دیجیتال، دانشگاهی، عمومی و تخصصی باشد. برنامه کارشناسی ارشد دوگانه برای کتابداری و اطلاعرسانی با رشتههای ادبیات کودک، علم رایانه و مدیریت و کارشناسی ارشد دوگانه آرشیو با رشتههای تاریخ، ادبیات، علم رایانه و مدیریت پیشنهاد میگردد.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845120110522Link between Information Environment and Information Literacy: a case study of Graduate Students at Tabriz Universityرابطة محیط اطلاعاتی و سواد اطلاعاتی: مطالعة موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز274828739FAبهنازشیبانیکارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتیحمیدرضاجمالی مهموئیاستادیار دانشگاه تربیت معلم تهرانامیررضااصنافیعضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی0000-0001-9908-2031Journal Article19700101Objective: The aim of this study is to identify information environs of graduate students of Tabriz University and the relationship these may have with their information literacy skills. The research is a survey. The research population included all of the graduate students in Tabriz University.
Methodology: A sample of 278 students was formed using stratified random sampling technique and a print questionnaire was distributed.
Findings: The findings show that, the information environs of the students were computer site of university, library and dormitory. Also the most important reasons for students to use these information environs were the presence of experts, ease of communication with people, increased knowledge and personal experiences that result in information exchange in information environ, and the possibility to get help for resolving research issues and problems through information exchange. Regarding the status of students' five information literacy skills, the level of their skills was not satisfactory. According to research results it can be said that greater understanding of information environs and their agents, help better understand students' information seeking behavior and the flow of information to facilitate information exchange in students' information grounds.هدف: پژوهش حاضر به شناسایی محیطهای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز و رابطة این محیطها با مهارتهای سواد اطلاعاتی آنان میپردازد.
روش: پیمایشی از نوع توصیفی_همبستگی و ابزار آن پرسشنامهای بود که بین 278 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد که با نمونه گیری مطبّق انتخاب شده بودند، توزیع شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که محیطهای اطلاعاتی اصلی این دانشجویان عبارتند از: محیط سایت کامپیوتر دانشگاه، کتابخانه و خوابگاه. همچنین پر اهمیتترین دلایل دانشجویان جهت استفاده از محیطهای اطلاعاتی عبارتند از: حضور افراد خبره و متخصص در آن محیط، آسان بودن برقراری ارتباط با افراد حاضر در آن محیط، افزایش دانش و تجربیات شخصی در نتیجه تبادل اطلاعات در آن محیط و امکان برطرف نمودن مسائل مربوط به تحقیق، پروژه و پایاننامه از طریق اطلاعات کسب شده از آن محیط. در خصوص وضعیت سواد اطلاعاتی، دانشجویان، در سطح 5 مهارت تعریف شده، از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و مهارت سواد اطلاعاتی دانشجویان کم است.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845120110522Investigation of Relation between Organizational Culture and Organizational Commitment in Libraries Personnel of University of Tehran: Based on Dennison’s Organizational Culture Modelبررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان کتابخانههای دانشگاه تهران: بر اساس مدل فرهنگ سازمانی دنیسون497228740FAمحمد صادقضیاییدانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران؛طاهرروشندل اربطانیاستادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهرانعباسنرگسیاندانشجوی دکتری مدیریت دولتی؛Journal Article19700101Objective: The present study aim is to explain relationship between Dennison’s organizational culture and personnel organizational commitment.
Methodology: This is a practical research whose data was collected through survey. The correlation between variables, however, was based on structural equation modeling. Statistical population of this research includes Libraries Personnel of University of Tehran.
Findings: Research findings based on structural equation modeling portend that there is meaningful relationship between organizational culture and promoting of organizational commitment. Also, there is a positive and meaningful relationship between dimension of organizational culture (involvement, consistency, adaptability, and mission) and organizational commitmentهدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد فرهنگ سازمانی دنیسون و تعهد سازمانی کارکنان کتابخانه های دانشگاه تهران در سال 1389 انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی به شمار میآید و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه تهران است.
یافتهها: نتایج آزمون فرضیات به روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان دهنده آن است که بین فرهنگ سازمانی و ابعاد آن (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و ماموریت) با تعهد سازمانی کارکنان کتابخانه های دانشگاه تهران رابطه معنی دار وجود دارد.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845120110522SWOT Analysis of Razi University Libraries: Proposed Suitable Strategic Planتحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای کتابخانههای دانشگاه رازی و ارائه راهبردهای استراتژیک مناسب برای این کتابخانهها739528741FAفرامرزسهیلیمربی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052Journal Article19700101Objective: The present study intends to identify the opportunities, threats, weakness and strengths in libraries operated by Razi University and to draft appropriate strategic plan in order to arrive at operational protocols for improving programs.
Methodology: Using a descriptive survey, a researcher-constructed questionnaire was used as principle data collection instrument. Samples were selected from among the Library managers and staff at Razi University Libraries.
Findings: Human resource, collaboration, collection, ICT infrastructure, Financial State, physical facilities, approaches and attitude comprise the strength and weaknesses of the sample studied. Threats include problem in infrastructural support, lack of quality hardware and software, outsourcing, inadequate budget, and unavailability of consortium purchases. Opportunities comprised of relatively young human resource with the required skill, support for innovation, shift from printed to electronic resources, and positive attitude of student body towards the library.هدف: هدف این پژوهش تعیین فرصتها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف در کتابخانههای دانشگاه رازی و تدوین استراتژیهای مناسب بر اساس تحلیل SWOT و ارائه راهکارهای اجرایی به منظور بهبود برنامهها میباشد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و به روش پیمایشی صورت گرفته است. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش خود ساخته است که روایی آن به صورت محتوایی و و پایایی آن در برنامه SPSS به روش آلفای کرونباخ اندازه گیری شده و برابر با 95/0 میباشد. جامعه پژوهش حاضر مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه رازی میباشد.
یافتهها: یافتههای پزوهش نشان داد: نیروی انسانی، مشارکت و همکاری، مجموعه، زیر ساختهای فنآوری اطلاعاتی و ارتباطی، وضعیت مالی، تسهیلات و فضا، رویکردها و نگرشها از نقاط قوت و ضعف جامعه پژوهش میباشد و. تهدیدها شامل مشکلات پشتیبانی از زیرساختهای موجود، عدم استفاده از سختافزارهای با کیفیت مطلوب و نرمافزارهای جدید، امکان واگذاری برخی خدمات به بخش خصوصی، کمبود بودجه، امکان استفاده از روش خرید کنسرسیومی وجود ندارد. فرصتها :نیروی انسانی جوان و با تخصصهای مورد نیاز وجود دارد، پایین بودن قیمت نیروی کار. حمایت از نوآوریها، تمایل از منابع چاپی به سمت منابع الکترونیکی، نگرش مثبت دانشجویان در رابطه با نقش کتابخانه است.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845120110522The Survey on Dublin Core elements and metadata elements used in the Web Sites of Central Library of Islamic Azad Universitiesبررسی عناصر فراداده هسته دوبلین با عناصر به کار رفته در وبسایت
کتابخانههای مرکزی دانشگاههای آزاد اسلامی9511628742FAزهرااباذریاستادیار گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی0000-0001-9398-6590کبریباباییکارشناس ارشد کتابداریJournal Article19700101Objective: This research has been carried out with the aim of studying the Central Library of Islamic Azad Universities with Dublin core standard elements and also has paid to clarify web designers’ approach in using of modern techniques in designing and organizing these websites.
Methodology: A total of 10 website of academic library were evaluated by using two Internet Explorer and Netscape browsers, the HTML pages of these websites were seen through the Source of View menu, and metadata elements of each websites were extracted and entered in the check list.
Findings: Overall findings indicated that the websites of library did not use any Dublin core metadata elements. All used general metadata elements however little in ordinal: Central Library of Ilam University with 50.5% is ranked first and Khomain University with 33.5% was in second rank followed by Central Libraries of Zanjan and Ghazvin Universities with 28.5 %. Web designers’ approach were determined as follows: the content of source ranked first, attention to ownership of source information ranked second while physical appearance came in third.هدف: این تحقیق با هدف بررسی عناصرفرادادهای به کار رفته در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای آزاد اسلامی با عناصر فرادادهای هست? دوبلین انجام شده است و همچنین به رویکرد طراحان صفحات وب، در استفاده از روشهای نوین در طراحی و سازماندهی این وبسایتها پرداخته است.
روش: در این پژوهش که از نوع پیمایشی تطبیقی است، در مجموع 10 صفح? اصلی وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای آزاد اسلامی با استفاده از دو مرورگر اینترنت اکسپلورر و نت اسکیپ مورد بررسی قرار گرفت و با مشاهد? Source از طریق منوی View عناصر فرادادهای موجود در صفح? اچ. تی. ام. ال هر یک از این وب سایتها (روش مشاهده) استخراج شد و در چک لیست تهبه شده منظور گردید.
یافتههای: در مجموع، یافتههای پژوهش نشان داد که هیچیک از وبسایتهای کتابخانهای از عناصر هست? دابلین استفاده نکردهاند و تمامی وبسایتها از عناصر فرادادهای عام (ابربرچسب)، هر چند اندک بهره بردهاند، بدین ترتیب که: وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه ایلام با 5/50% در رتب? اول و دانشگاه خمین نیز با 5/33% در رتب? دوم و کتابخانههای مرکزی دانشگاه زنجان و قزوین نیز با 5/28% در رتب? سوم قرار دارند. همچنین رویکرد طراحان صفحات وب نیز در این پژوهش مشخص گردیده است که عبارتست از: توجه به محتوای منبع در رتب? اول و توجه به مالکیت حقوقی در رتب? دوم و توجه به ساختار فیزیکی وبسایت نیز در رتب? سوم قراردارد.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463845120110522Mirza Mohammad Moghim-e-Ketabdar A Saffavid Era Librarian, statesman, poet and Literateمیرزا محمّد مقیم کتابدار، سیاستمدار، شاعر و ادیب عهد صفویه13515028743FAسوسناصیلیمسئول بخش نسخههای خطی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهرانJournal Article19700101Abstract:
Objective: The present paper examines the status and station of librarian during the Saffavid Era. To better illustrate it explores the life and works of one of these librarians, Mirza Mohammad Moghim-e-Ketabdar, who lived under Shah Abbas the Great.
Method: a descriptive analysis of library materials was performed.
Findings: In past librarians enjoyed a high station and reputation due to their high scholarly capabilities. Mirza Moghim was even reached a position as a political envoy.هدف: این مقاله به بررسی جایگاه و منزلت کتابدار در ایران عصر صفوی پرداخته و سپس برای روشنتر شدن این جایگاه، زندگی و آثار یکی از کتابداران دورة شاه عباس دوم، میرزا مقیم کتابدار، مورد بررسی قرار میگیرد.
روش: این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی برمبنای روش کتابخانهای تهیه شده است.
یافتهها: جستجو در متون تاریخی و نسخههای خطی کمتر شناخته شده میتواند بسیاری از ناشناختههای تاریخ فرهنگی ما را روشن سازد. از جملة این ناشناختهها طبقة کتابدار و جایگاه متصدیان این شغل در طول تاریخ است. کتابداران در گذشته به دلیل توانایی بالای علمی از حیثیت و جایگاه برجستهای برخوردار بودند. تا جایی که یکی از کتابداران دورة صفویه، میرزا مقیم توانست به منصب سفارت سیاسی دست یابد. این مقاله از میان آثار این کتابدار نفوذ او در امور فرهنگی و سیاسی را به تصویر میکشد.