دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463847420131222Sardabirسخن سردبیر: دکتری برای چیست؟3473505114310.22059/jlib.2013.51143FAJournal Article20140809دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463847420131222The explanation of the relationship between the students` engagement and knowledge sharing behavior at University: the role of attitude to knowledge sharing as the mediator variableتبیین رابطۀ التزام دانشجویان و رفتار تسهیم دانش در دانشگاه: سهم متغیر نگرش به تسهیم دانش3513745113010.22059/jlib.2013.51130FAقاسمسلیمیاستادیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز؛الهامحیدریدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیرازفهیمهکشاورزیدانشجوی دکتری مطالعات برنامۀ درسی دانشگاه شیرازJournal Article20130916Objective: The main purpose of the present research was to investigate the possible relationship between the quality of students` engagement and their knowledge sharing behaviors with regard to the role of the attitude to knowledge sharing as a mediator variable.<br />Methodology: the method employed for this study was a survey, which was conducted among doctoral students of Shiraz University. The structural equation modeling (SEM) and path analysis were utilized to analyze the data. The research instrument was a questionnaire with tree constructs (students` engagement Schaufeli and Bakker (2006), attitude to knowledge sharing, Bock et al. (2005), and knowledge sharing behavior Van den Hoof and De Ridder (2004)). The study’s participants were a sample of full-time doctoral students of Shiraz University; 250 students were selected inspired by stratified-random selection, and eventually 214 questionnaires were considered for analysis.<br />Findings: The findings indicated a significant relationship between students` engagement and knowledge sharing behaviors among Shiraz University doctoral students. The study also pointed out a significant positive correlation between students` engagements and attitudes toward knowledge sharing. <br />Keywords: students` engagement, attitudes to knowledge sharing, knowledge sharing behaviors, doctoral students, academic settings.هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین کیفیت التزام دانشجویان و رفتار تسهیم دانش آنان با در نظر گرفتن نقش واسطهگری نگرش به تسهیم دانش است.
روش: این پژوهش با روش پیمایشی بین دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز انجام شده است که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشجویان دورۀ دکتری دانشگاه شیراز بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری 250 نفر انتخاب و در نهایت 214 پرسشنامه تحلیل شدند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها، پرسشنامههای التزام دانشجویان شافلی و باکر (2006)، نگرش به تسهیم دانش بوک و همکاران (2005) و تسهیم دانش وندنهوف و رایدر (2004) بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر بهوسیلۀ مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که رابطۀ مثبت و معناداری بین التزام و نگرش و سرانجام بروز و ظهور رفتار تسهیم دانش در بین دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز وجود دارد.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463847420131222Familiarity of UT Researchers With the Issue of Research Misconductsمطالعۀ آشنایی پژوهشگران دانشگاه تهران با تعریفها و مصداقهای سوءرفتارهای پژوهشی3753965113110.22059/jlib.2013.51131FAامیرحسینرجب زاده عصارهاکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانینادرنقشینهاستادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران0000-0002-0509-5454علی اکبرصبوریاستاد مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهرانJournal Article20130624Purpose: The following paper is going to evaluate the familiarity scale of University of Tehran (UT) researchers with the issue of research misconducts, its types and definitions.<br />Methodology: This paper, which is a practical one regarding its objects, and gathered its data through descriptive survey, will consider the familiarity scale of participants with the issue of research misconducts by a researcher- based questionnaire.<br />Findings: According to the findings of this study, UT researchers totally believe that they have high level of familiarity with the issue of research misconducts. Participants acknowledged that, though they had not been trained in this field formally, there is no sufficient and appropriate legislation to stop these misconducts and the prosecution. There is no meaningful statistically difference between men and women in their familiarity scale. In addition, they asserted that there is high level of probability for whole Iranian researchers to commit some forms of research misconducts and in contrast there is low probability to commit these misconducts themselves.هدف: پژوهش حاضر در صدد بررسی میزان آشنایی پژوهشگران دانشگاه تهران با تعریفها، مفاهیم و مصادیق تخلفات و سوءرفتارهای پژوهشی است.
روششناسی: این پژوهش که از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع پیمایش توصیفی است، با استفاده از ابزار پرسشنامه (محققساخته) بهصورت خوداظهاری، میزان آشنایی اعضای نمونه با مقولۀ تخلفات پژوهشی را بررسی میکند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که پژوهشگران دانشگاه تهران، بهطور کلی معتقدند با مفاهیم و مصادیق سوءرفتارهای پژوهشی آشنایی بالایی دارند. اعضای نمونه، در عین حال که اذعان میکنند آموزش منسجمی در این زمینه ندیدهاند، معتقدند قانونهای کافی و مناسب در زمینۀ پیشگیری و برخورد با سوءرفتارهای پژوهشی وجود ندارد. از لحاظ جنسیت، تفاوت آماری معناداری در شناخت زنان و مردان از مقولۀ سوءرفتارهای پژوهشی وجود ندارد، اما اعضای نمونه، میزان ارتکاب سوءرفتارهای پژوهشی را در مردان، بیش از زنان میدانند. علاوه بر این پژوهشگران دانشگاه تهران، اظهارکردهاند که احتمال ارتکاب ناآگاهانۀ سوءرفتارهای پژوهشی در بین پژوهشگران ایرانی زیاد است و در مقابل احتمال کمی برای ارتکاب سوءرفتار پژوهشی در آثار خود قائل هستند.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463847420131222Assessing the Relationship between Perceived Organizational Support and organizational Indifference in Librarians
Case Study: Central Libraries of Universities Affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology in Tehranسنجش رابطۀ حمایت سازمانی ادراکشده و بیتفاوتی سازمانی در کتابداران مطالعۀ موردی: کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی تابعۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران3974145113210.22059/jlib.2013.51132FAنجلاحریریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-5876-1588سیده زهراروتنکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانمریمجان محمدیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه تهرانJournal Article20130709Purpose: This research was conducted to assess the relationship between perceived organizational support and organizational indifference among librarians working at central libraries of universities affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology in the city of Tehran <br /> <br />Methodology: The method used in this research was analytical survey and the statistical population of the study comprised all librarians holding a diploma or a higher degree working in different sections of central library’s affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology in the city of Tehran in 1392 (2012-2013). 219 questionnaires were distributed among these librarians, 177 of which were collected and analyzed. The required data was collected using the perceived organizational support questionnaire ((Eisenberger et al, 1986) and the organizational indifference questionnaire (Salariyeh, 2011). <br /> <br />Findings: The results showed that among the librarians forming the statistical population, the rate of perceived organizational support is below the average and so is the rate of organizational indifference. Hence, there is a meaningful and reverse relationship between perceived organizational support and occurrence of organizational indifference among librarians of the statistical population.هدف: این پژوهش با هدف سنجش رابطۀ حمایت سازمانی ادراکشده و بیتفاوتی سازمانی در کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی تابعۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران انجام شد.
روش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی، و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ حمایت سازمانی ادراکشدۀ آیزنبرگر و دیگران (1986) و پرسشنامۀ بیتفاوتی سازمانی سالاریه (1389) بود. جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل تمامی کتابداران دارای حداقل مدرک دیپلم شاغل در بخشهای مختلف کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی تابعۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران در سال 1392 به تعداد 219 نفر بود که پس از توزیع پرسشنامه از این تعداد 177 پرسشنامه جمع آوری و سپس تحلیل آماری با استفاده از نرمافزار spss انجام شد.
یافتهها: در بین کتابداران جامعۀ آماری، میزان حمایت سازمانی ادراکشده پایینتر از حد متوسط و میزان بیتفاوتی سازمانی نیز پایینتر از حد متوسط است و بین حمایت سازمانی ادراکشده و بروز بیتفاوتی سازمانی در کتابداران جامعۀ آماری رابطۀ معکوس معناداری وجود دارد.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463847420131222A Survey Study Marketing Process in the University Libraries of Isfahan City Based on 7Pبررسی وضعیت فرآیند بازاریابی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل 7P4154305113310.22059/jlib.2013.51133FAاحمدشعبانیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهاننوشینعمادیکارشناس ارشد رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهانمرتضیمحمدی استانیکارشناس ارشد رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهانناهیدسلیمانیکارشناس ارشد رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20130627Objective: the aim of this study is to determine the improvement rate of marketing process based on 7P in Libraries of state universities in Isfahan city.<br /><br />Method: This research is a descriptive – survey study. Random stratified sampling method was used and the sample estimated 96 people. To collect data a researcher made questionnaire was used and the reliability of the questionnaire was estimated 0.96 using Cronbach Alpha coefficient and data analysis using SPSS. For analyzing the data SPSS software was used in two levels of descriptive and inferential statistics.<br />Results: based on the results mean of marketing process improvement components based on 7P is more than the average level. Also among the respondents’ views, there is no significant difference based on demographic variables field of study, type of work in library and different universities. But there is significant difference in terms of demographic variables gender, years of service, age, level of education and type of library. <br />Originality/value: the results of this research help managers in understanding the concept, importance and strategies of marketing improvement in organizations and introduces suitable ways to increase the improvement rate of marketing process based on 7P in university Libraries.هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت فرآیند بازاریابی بر اساس مدل 7P (محصول، قیمت، مکان، ترویج، کارکنان، فرآیند و شواهد فیزیکی) در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی، روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه 96 نفر است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته است که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 96/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین مؤلفههای فرآیند بازاریابی بر اساس مدل 7P در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان بیشتر از سطح متوسط است و مؤلفۀ "قیمت" بهترین وضعیت را نسبت به سایر مؤلفهها دارد. همچنین بین نظر پاسخگویان بر حسب متغیرهای جمعیتشناختی رشتۀ تحصیلی، نوع کار در کتابخانه و دانشگاه محل خدمت، تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی برحسب متغیرهای جمعیتشناختی جنسیت، سابقۀ خدمت، سن، میزان تحصیلات و نوع کتابخانه تفاوت معنادار مشاهده شد.
اصالت/ ارزش: نتایج این پژوهش مدیران را در شناخت مفهوم، اهمیت و بهبود بازاریابی در سازمان یاری میدهد و شیوههای مناسب برای افزایش بهبود فرآیند بازاریابی بر اساس مدل 7P در کتابخانههای دانشگاهی را به آنها میشناساند.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463847420131222Evaluation of the settlement of reference librarians in academic libraries in each of the theories of referenceارزیابی وضعیت استقرار کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهی ایران در هر یک از سطوح نظریههای مرجع4314485113410.22059/jlib.2013.51134FAزاهدبیگدلیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازروح الهخادمیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20130728Aim: The aim of this study was to assess the status of reference librarians of university central libraries under the Ministry of Science, Research, and Technology and the Ministry of Health and Medical Education in each of the levels of theory and reference.<br />Methods: This study was of a descriptive survey type and used a researcher-made questionnaire derived from existing theories. Total of 133 questionnaires were returned by the reference librarians. <br /> Results: Results showed a trend toward a Max Theory (Liberal theory). With the increasing <br />Education and work experience, librarians became more inclined towards Max theory. Reference librarians of libraries under the Ministry of Health gained higher scores on the Max theory. <br />Originality: So far, very few studies have examined the reference librarians from the viewpoint of reference theories. This research is new in term of addressing the situation of reference librarians at different levels of reference theories.هدف: هدف این پژوهش، ارزیابی وضعیت استقرار کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هر یک از سطوح نظریههای مرجع بوده است.
روش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است ودادهها با استفاده از پرسشنامۀ محققساختۀ برگرفته از نظریههای موجود، گردآوری شدهاند.در مجموع 133 پرسشنامه از سوی کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاهها بازگشت داده شد.
یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد که گرایش کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاهها به سمت نظریۀ حداکثر و پس از آن حد متوسط است. با افزایش سطح تحصیلات و سابقۀ کار تمایل به سمت نظریۀ حداکثر بیشتر شده است. همچنین کتابداران مرجع کتابخانههای تحت پوشش وزارت بهداشت نمرههای بیشتری در نظریۀ حداکثر کسب کردهاند.
<br clear="all" />دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463847420131222Literacy Information and Communication Technology (ICTL) Teachers Based Model ISSTسواد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICTL) دبیران بر اساس الگوی ISST4494685113510.22059/jlib.2013.51135FAآذراحمدیکارشناس ارشد آموزش بزرگسالان، دبیر آموزش و پرورش شهر تهران.جوادپورکریمیاستادیار دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانJournal Article20130903Research aims is to introduce a ISST model to measure teachers' ICT literacy. Research Methods is descriptive and the survey was collected data. Population is all teachers in Tehran that299 numbers is randomly selected. Data collection tool, which is based on a questionnaire prepared by the ISST Model. <br />Content validity is used by experts has been approved. Cronbach's alpha to measure reliability of the method used. The results showed that experts and teachers had critical evaluation components of information and communication technology literacy (based on ISST). also attitudes of experts and teachers about the components of ICT literacy, in Information Society, Information tools and Information Management there was significant difference(P<0/05), but there wasn't significant difference in information processing (p>0/05).هدف: هدف در این پژوهش معرفی الگویISST برای سنجش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات دبیران و شناسایی و مقایسۀ نظر متخصصان و دبیران در این زمینه است.
روش: روش پژوهش توصیفی است که بهصورت پیمایشی به گردآوری دادهها اقدام کردهایم. جامعۀ آماری تمامی دبیران آموزش و پرورش شهر تهران است که 299 نفر بهعنوان نمونه و بهصورت تصادفی بررسی شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه بوده که بر اساس الگویISST تهیه شده است. روایی ابزار مورد استفاده از نوع محتوایی است که توسط متخصصان حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش تأیید شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: یافتههای بهدست آمده نشان داد که متخصصان ودبیران، مؤلفههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای دبیران مهم ارزیابی کردهاند، همچنین یافتهها نشان داد که در بررسی دیدگاههای متخصصان و دبیران در مورد مؤلفههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مورد جامعۀ اطلاعاتی، ابزار اطلاعاتی و مدیریت اطلاعاتی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05p<)، ولی در مورد پردازش اطلاعات تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشده است (0.05p>).دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463847420131222English Abstractsچکیده های انگلیسی165215210.22059/jlib.2013.52152FAJournal Article20141210