دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849220150622The relationship between information literacy & computer self -efficacy & Academic performance
Of student in faculeties psycology and education of Tehran university.بررسی رابطۀ سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی رایانه و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران1531685698110.22059/jlib.2015.56981FAرضوانحکیم زداهعضو هیأت علمی دانشکدۀ روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهراننادرنقشینهعضو هیأت علمی دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهرانهدابی نیازدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهرانJournal Article20150515This study aims to investigate the relationship between information literacy, computer self-efficacy and academic performance in a population of 1054 of BA and MA students of Psychology and Educational Sciences faculty of Tehran University. The data are collected in a sample of 283 students (103 BA and 180 MA); selected using Cochran's sampling formula. These students answered Mittermeyer and Quirion’s information literacy questionnaire (2003), and Murphy’s computer self-efficacy questionnaire (1989). The results show that there is positive and meaningful relationship between information literacy and computer self-efficacy, between information literacy and academic performance, and between computer self-efficacy and academic performance. This means that the higher the information literacy, the higher the computer self-efficacy and academic performance of students. Besides, the higher the computer self-efficacy, the higher the academic performance of students.هدف: تعیین رابطۀ سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی رایانهای و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران هدف پژوهش بوده است.
روش: جامعۀ پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران است که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، 283 نفر (103 نفر کارشناسی و 180 نفر کارشناسی ارشد) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. این افراد پرسشنامۀ سواد اطلاعاتی میترمیر و کیوریون (2003) و پرسشنامۀ خودکارآمدی رایانهای مورفی و همکاران (1989) را پاسخ دادند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی رایانه و عملکرد تحصیلی، رابطه وجود دارد. همچنین بین خودکارآمدی رایانهای با عملکرد تحصیلی رابطۀ مثبت ومعناداری دیده میشود؛ یعنی هرچه سواد اطلاعاتی دانشجویان بالاتر باشد، خودکارآمدی رایانه و عملکرد تحصیلی بیشتری دارند و همچنین هرچه خودکارآمدی رایانهای بیشتری داشته باشند، عملکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت. دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849220150622A Comparative Study of Social Capital in Academic Libraries; A Comparison of Tehran University Libraries With Sharif University Librariesبررسی تطبیقی میزان سرمایۀ اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی؛ مقایسۀ کتابخانههای دانشگاه تهران با دانشگاه شریف1691895698210.22059/jlib.2015.56982FAناهیدجعفریکارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهرانمریمناخدااستادیار دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهرانغلامرضافداییاستاد دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20150104Objectives: This research is a comparative study of the level of social capital in Tehran University and Sharif University of Technology libraries.<br />Method: The research method is composed of survey and comparative study. Statistical population included all librarians affiliated to central and college libraries of Sharif University of Technology together with librarians affiliated to central library and libraries of Colleges of Engineering, Colleges of Science, Faculty of management, and Faculty of Economics of Tehran University.Random stratified sampling method was used and the sample estimated 110 people. Data collection tool was a questionnaire<br />Results: Findings showed that the rate of social capital among librarians in Tehran University and Sharif University libraries was relatively not different and a little more than average. Average social capital score in Tehran University (3.28) was more than average score gained in Sharif University libraries (3.20); yet that difference was not statistically meaningful. Also the order of importance of dimensions was relational, cognitive and structural. The level of social capital showed a statistically not meaningful difference with respect to demographic variables (gender, age, marital status, education & experience). Considering the impact of social capital on improving the performance of libraries, managers of academic libraries are recommended to invest more on shared values and experiences, trust, and networked configurations as main elements of social capital.هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی تطبیقی میزان سرمایۀ اجتماعی کتابخانههای دانشگاه تهران و دانشگاه شریف میپردازد.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی - تحلیلی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کتابداران کتابخانههای دانشکدهای و مرکزی دانشگاه شریف و کتابداران کتابخانۀ مرکزی و کتابخانههای دانشکدههای علوم پایه، فنی، مدیریت و اقتصاد دانشگاه تهران است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم، نمونهای به تعداد 110 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته <strong>است. </strong>
یافتهها: میانگین نمرههای سرمایۀ اجتماعی در کتابخانههای دانشگاه تهران (با 28/3 درصد) نسبت به کتابخانههای دانشگاه شریف (با 20/3 درصد) بیشتر است. اما تفاوت میزان سرمایۀ اجتماعی بین کتابداران کتابخانههای دو دانشگاه در حد معناداری نبوده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که میزان سرمایۀ اجتماعی کتابداران کتابخانههای دانشگاه تهران و دانشگاه شریف در سطح بهنسبت مطلوب قرار دارد. همچنین میان متغیرهای جمعیتشناختی با میزان سرمایۀ اجتماعی کتابداران تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر بهبود عملکرد کتابخانهها، توصیه میشود که مدیران کتابخانههای دانشگاهی برای سرمایهگذاری بیشتر در مورد ارزشها و اهداف مشترک، اعتماد و روابط شبکهای بهعنوان عناصر اصلی سرمایۀ اجتماعی در کتابخانهها اقداماتی انجام دهند.
اصالت/ ارزش: با توجه به نقش و اهمیت دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتیشریف در پیشبرد اهداف علمی کشور، شناسایی میزان سرمایۀ اجتماعی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای مذکور مدیران را در شناخت مفهوم، اهمیت و بهبود سرمایۀ اجتماعی در سازمان کتابخانهها یاری میدهد که چنین پژوهشی تاکنون انجام نگرفته است. دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849220150622Identification of the infrastructures and mechanisms of documentation of experiences and knowledge in Iranian university librariesشناسایی زیرساختها و سازوکارهای مستندسازی تجارب و دانش در کتابخانههای دانشگاهی ایران1912115698310.22059/jlib.2015.56983FAگیتیجمشیدیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهوازغلامرضاحیدریاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0003-2991-0713Journal Article20150428Objective: The purpose of this study is to identify and analyze the viewpoints of the Iranian university library managers on documentation of experiences and knowledge in order to identify necessary infrastructures and mechanisms for documentation of experience and knowledge in Iranian academic libraries.<br />Methods: This research is applied, based on descriptive-analytical method. Data gathering tool was a researcher-made questionnaire that make based on literature review and confirmed its validity by experts. The questionnaire was distributed among 88 managers of the central libraries under study. <br />Findings: Findings of research indicated that in view of managers under study, 5 infrastructures and factors are necessary for documentation of experiences and knowledge in academic libraries, which are, in order of priority: structural, cultural, legal, technological and behavioral. Transfer of experiences to successor employees before retirement, being liable to having intellectual rights as experienced managers, creation of a documentary handbook of important experiences and actions taken in library, and publishing documented experiences in journals and or books were identified to development and improvement of documentation.<br />Originality: According to previous studies, this research to identify the necessary infrastructures in documentation of experience and knowledge for the first time. Also, the findings of this study could be starting point for documentation in the context of libraries and model is for other libraries and information centers.هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل دیدگاههای مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران در مورد مستندسازی تجارب و دانش، بهمنظور شناسایی زیرساختها و سازوکارهای لازم به این منظور است.
<strong>روش: </strong>پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی _ تحلیلی صورت گرفته است. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محققساخته بود که با مرور متون و منابع مرتبط و با اعمال نظر متخصصان حوزه، تهیه و در میان 88 نفر از مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توزیع شد.
<strong>یافتهها: </strong>یافتههای پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه مدیران، وجود پنج زیرساخت و عامل: ساختاری، فرهنگی، قانونی، فناورانه و رفتاری بهترتیب اولویت، برای مستندسازی ضروری است. انتقال تجارب کارکنان قبل از بازنشستگی به افراد جانشین، برخورداری مدیران صاحب تجربه از حقوق مالکیت معنوی، ایجاد دستنامۀ مستندی از تجارب و اقدامات مهم انجامگرفته در کتابخانه و انتشار تجارب مستندشدۀ مدیران، از جملۀ سازوکارهایی بودند که بهمنظور بهبود و توسعۀ نظام مستندسازی در کتابخانهها شناسایی شدند.
<strong>اصالت و ارزش:</strong> بهنظر میرسد با توجه به بررسیهای انجامگرفته، این پژوهش برای نخستین بار به شناسایی زیرساختهای لازم برای مستندسازی تجارب و دانش در کتابخانهها میپردازد و یافتههای این پژوهش شاید نقطۀ آغازی برای انجام دادن مستندسازی در بافت کتابخانهها و الگویی برای سایر کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی باشد.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849220150622The Identification and Accreditation of the Research Productivity Evaluation Indicators of Iran universitiesشناسایی و اعتبارسنجی شاخصهای ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاههای ایران2132375698410.22059/jlib.2015.56984FAمینارضاییکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهدعبدالرضانوروزی چاکلیمدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد/ مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شاهد0000-0002-0088-9159Journal Article20150422Purpose: The purpose of this research is to identify and validate indicators used to evaluate research productivity of Iran universities based on view of research assistants and managers of universities across the country.<br />Methodology: In other to achieve this aim documentary method and survey method were applied to identification and validation of these indicators respectively.. Sample of this research consists of 60 persons among research assistants and managers of three types of medical sciences, industrial and comprehensive universities. In order to conducting survey research, a questionnaire as an instrument collecting data, including 48 evaluation indicators was used.<br />Findings: According to managers and research assistants of three types of medical sciences, industrial and comprehensive universities, indicators related to position have more important in evaluation of research productivity. The results showed that the book indicators are very important for the managers and research assistants of comprehensive universities. And for managers and research assistants of industrial universities, indicators related to grant, inventions and research projects have more credibility than other indicators of research productivity evaluation of <br />universities. For the managers and research assistants of medical sciences universities, indicators related to the article are more important than other indices.<br />Originality: This research has identified and ranked indicators of research productivity evaluation of universities. Also this research determined credibility of per indicator in research productivity evaluation of three types of medical sciences, industrial and comprehensive universities.<strong>هدف</strong>: این پژوهش، شاخصهای ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاههای ایران را بر اساس نظر مدیران و معاونان پژوهشی دانشگاههای کشور، شناسایی و اعتبارسنجی میکند.
روش: شناسایی شاخصهای ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاهها، مستلزم کاربرد روش اسنادی بود. برای اعتبارسنجی شاخصها نیز روش پیمایشی بهکار گرفته شد. نمونۀ این پژوهش شامل 60 نفر از مدیران و معاونان پژوهشی سه نوع دانشگاه جامع، صنعتی و علوم پزشکی بود. برای انجام دادن پژوهش از پرسشنامۀ محققساخته شامل 48 شاخص ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاهها، بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> بر اساس نظر مدیران و معاونان پژوهشی سه نوع دانشگاه جامع، صنعتی و علوم پزشکی شاخصهای مربوط به جایگاه، اعتبار زیادی در ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاهها دارند. در بین شاخصهای ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاهها، شاخصهای مربوط به مؤلفۀ کتاب، بیشترین اهمیت را نزد معاونان و مدیران پژوهشی دانشگاههای جامع دارد. سه مؤلفۀ پژوهانه، اختراعات و طرحهای تحقیقاتی از اهمیت بالایی نزد معاونان و مدیران پژوهشی دانشگاههای صنعتی، نسبت به معاونان و مدیران پژوهشی دو نوع دانشگاه دیگر برخوردار است. همچنین شاخصهای مربوط به مؤلفۀ مقاله، بیشترین اعتبار و اهمیت را نزد معاونان و مدیران پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی دارد.
<strong>اصالت/ ارزش:</strong> نتایج این پژوهش، شاخصهای ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاهها را از هر دو بعد کمّی و کیفی شناسایی و اعتبارسنجی کرده است و تعیین میزان اعتبار هر شاخص در ارزیابی سه نوع دانشگاه جامع، علوم پزشکی و صنعتی از نتایج این پژوهش است.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849220150622Duplicated Items in Persian Information Retrieved from the Webسنجش میزان تکرار اطلاعات در بازیابی اطلاعات فارسی از وب با مقایسۀ موتورهای کاوش عمومی2392545698510.22059/jlib.2015.56985FAسمیراگوهریدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمیلیلامکتبی فرداستادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمیحمیدرضاجمالی مهموئیاستادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20150109Objective: This research was aimed to measure the number of duplicated items in Persian information retrieval from the Web, and to compare search engines' abilities in removing duplicated items from the results.<br />Methodology: Quantitative methods And Descriptive Statistics And Evaluation of information retrieval systems.<br />Findings: The findings showed that in subjects such as law, geography, literature there were more than 70% duplicated items in search results. Google retrieved the lowest number of duplicated items (42.8%) and Bing retrieved the highest number of duplicated items (58.3%).هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان تکرار اطلاعات بازیابیشدۀ فارسی در وب و مقایسۀ موتورهای کاوش از لحاظ میزان توانمندی در بازیابی کمترین تکرار در محتوای نتایج انجام گرفت.
روش: این پژوهش، از دستۀ مطالعات توصیفی است که از روشهای کمّی و آمار توصیفی بهره میگیرد و با توجه به مقایسه و ارزیابی موتورهای کاوش، در زمرۀ تحقیقات ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات نیز محسوب میشود.
یافتهها: یافتهها نشان داد که موضوعاتی همچون حقوق، جغرافیا و ادبیات با بیش از 70 درصد تکرار در هر موتور کاوش، بیشترین میزان را در بازیابی نتایج دارای محتوای تکراری دارند. موتور کاوش گوگل با بازیابی تنها 8/42 درصد کمترین میزان و موتور کاوش بینگ با بازیابی 33/58 درصد، بیشترین میزان را در بازیابی نتایج دارای محتوای تکراری داشتند.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849220150622Analyzing Factors Affecting on Internet Marketing Success in Selling E-booksتحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در فروش کتب الکترونیک2552755698610.22059/jlib.2015.56986FAمرتضیرجوعیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)مستورهعزت زادهدانش آموخته دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و مدرس دانشگاهسمیهسعیدیدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت نشر، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)Journal Article20150105Abstract<br />Purpose: The purpose of this study is to evaluate the impact of internet marketing indices on sales of electronic books and ranking them from the viewpoint of Iran’s electronic publishers.<br />Methodology: The present study, in terms of purpose is applied and in terms of method is descriptive. In this study, a researcher-made questionnaire has been used for gathering viewpoints of electronic publishers about the determinants of internet marketing success on the sale of electronic books. In 2014, the number of electronic publications is 60 Publishers that due to the limitation of statistical society, the data is collected according to the census.<br />Findings: Findings of this study showed that variables: easy for the consumer, customer choice right, materials management, production costs and benefits to customers, are respectively the most important factors in selling e-books from the perspective of the publishers of electronic books. This means that design of a multi-purpose website with the search capability and ease of use is the base of Internet marketing in the sale of electronic books. However, the effect of communications with customers and sales support services for electronic books could not be verified.<strong>هدف:</strong> هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر شاخصهای بازاریابی اینترنتی بر میزان فروش کتابهای الکترونیک و رتبهبندی آنها از دیدگاه ناشران الکترونیک ایران است.
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی محسوب میشود. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته نظر ناشران دربارۀ عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در فروش کتاب الکترونیک جمعآوری شد. در سال 1393 تعداد ناشران الکترونیک در ایران 60 مورد بود که با توجه به محدود بودن جامعۀ آماری، دادههای پژوهش بهصورت سرشماری گردآوری شدند.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بهترتیب متغیرهای سهولت برای مصرفکنندگان، حق انتخاب مشتری، مدیریت اقلام محصول، هزینه و مزایا و ارزش برای مشتریان، مهمترین عوامل تأثیرگذار در فروش کتب الکترونیک از دیدگاه ناشران الکترونیک هستند. این یعنی طراحی یک تارنمای چندمنظوره با قابلیت جستوجو و کاربری آسان، اساس بازاریابی اینترنتی در فروش کتابهای الکترونیک است. همچنین تأثیر دو عامل ارتباطات با مشتریان و خدمات پشتیبانی بر فروش کتابهای الکترونیک تأیید نشد.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849220150622Service quality Evaluation of teaching-learning system in higher educationارزیابی کیفیت خدمات نظام یاددهی - یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی2773035698710.22059/jlib.2015.56987FAمحمد علیشاه حسینیاستادیار دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهرانفاطمهنارنجی ثانیدکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهرانرحیمعبادیمعاون آموزشی موسسه آموزش عالی مهرالبرزحمیدرودباریکارشناس ارشد دانشگاه مهرالبرزJournal Article20150403Purpose: to provide a model for measuring the services quality from the views of student as the main customer in e-learning institutions with regard to the special features of this university and e-learning approach. <br />Methods: In this study, after reviewing the literature on service quality in different areas, 42 main factors affecting the quality of e-universities service has been extracted and After receiving expert opinions, the final version (based of badroalkhan model) consists of eight factors; pedagogical , technical, communication, evaluation, administration, support resources, ethical and institutional. <br />Validity and Reliability of the questionnaire were confirmed through the content validity and Cronbach's alpha. The questionnaire was developed based on the identified indicators and then was distributed in the population consisting of390students of the Institute in electronic form and Finally, 198 questionnaires returned to the researchers, and the results were analyzed.<br /><br />Results: The results of structural analysis showed the model generally and indicate that institutional factor is the most correlation with service quality whereas administrative factor is the lowest. Also the student of Merhalborz institute have the most satisfaction of moral factors and the lowest one of the evaluation.<strong>هدف</strong>: ارائۀ الگوی مناسبی برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائهشده به دانشجویان مؤسسات آموزش مجازی، بهعنوان مشتریان اصلی این نهاد با توجه به ویژگیهای خاص این دانشگاهها و شیوۀ آموزش الکترونیکی است. <br /><strong>روش: </strong>در این تحقیق پس از بررسی ادبیات تحقیق در مورد سنجش کیفیت خدمات در حوزههای مختلف، 42 شاخص اصلی تأثیرگذار در کیفیت خدمات دانشگاههای الکترونیکی استخراج شد و پس از نظرسنجی از خبرگان، مدل نهایی متشکل از هشت بعد تربیتی، فناوری، صفحات ارتباطی، ارزیابی، مدیریتی، پشتیبانی منابع، اخلاقی و آموزشگاهی، مبتنی بر مدل هشتوجهی بدرال خان<sup><sup>[i]</sup></sup> طراحی شد. روایی پرسشنامه به طریق روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ[ii] تأیید شد. بر اساس شاخصهای شناساییشده، پرسشنامه در جامعۀ آماری متشکل از 390 دانشجوی مؤسسه به شکل الکترونیکی توزیع و در نهایت 198 پاسخنامه به محققان برگشت و نتایج تحلیل شدند. <br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل ساختاری حاکی از برازش مدل در حالت کلی است. همچنین نتایج نشان میدهند که عامل آموزشگاهی بیشترین، و عامل مدیریتی کمترین ارتباط را در کیفیت خدمات بخش دانشجویان دارند. بهعلاوه نتایج سنجش در مؤسسۀ الکترونیکی مهرالبرز نشاندهندۀ بیشترین سطح کیفیت در عامل اخلاقی مرتبط با یادگیری الکترونیکی و بیشترین ضعف در عامل ارزیابی در این مؤسسه است. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[i]Badrul H.Khan <br /> <br /> <br /> <br />[ii]Cronbachدانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463849220150622English Abstractsچکیده انگلیسی175747710.22059/jlib.2015.57477FAJournal Article20160524