دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853220190622Evidence of identity in adolescence stories based on Ericsson's psychosocial theoryواکاوی انواع هویت در داستانهای نوجوانان بر اساس نظریه روانی- اجتماعی اریکسون13327327510.22059/jlib.2019.267685.1368FAوجیههحسینیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهداعظمصنعت جوگروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه فردوسی مشهد- مشهد- ایران0000-0002-6288-314Xعاطفهشریفگروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانسید امیرامین یزدیگروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران،Journal Article20181017Abstract:<br />Objective: Adolescence stories are full of educational tips in addition to entertaining features. One of the basic questions during adolescence is one's curiosity about self-knowledge and identity. Therefore, it may be said that adolescent can answer these curiosities through fiction reading. The present study intends to examine the status of adolescents fiction books in terms of identity dimensions and in terms of compilation and translation. Another aim of the study is to list the fictions that have focused on identities more than others.<br />Methodology: The current research is descriptive and approach has been used to collect research data is content analysis. The statistical society consists of all the fiction books of the age groups "d" and "e" published in the years 1390-94 by the Children's and Young Children's Intellectual Development Center, and in total are included 180 story titles. .<br />Findings: Studies have shown that the fictions examined do not take into account the same types of identities in the same way. The authors focus on personal identity, family identity, group identity, and national identity. Other types of identity differ in compilation and translation fictions. Therefore, it can be said that the lack of attention to other identities, the negative effects and serious and irreparable harm in the formation and consolidation of identity of adolescents. In the final section of the research findings, seven titles of top fictions have been introduced with consideration of the identity components posed by psychological theories.هدف: داستانهای نوجوانان علاوه بر ویژگیهای تفریحی و سرگرمکنندگی، سرشار از نکات آموزشی و تربیتیاند. یکی از پرسشهای اساسی در دوره نوجوانی، کنجکاویهای فرد در زمینه شناخت خود و هویتیابی است. بنابراین شاید بتوان گفت نوجوان از طریق مطالعه داستان میتواند به این کنجکاویها پاسخ دهد. پژوهش حاضر در نظر دارد وضعیت کتابهای داستانی نوجوانان را از حیث ابعاد هویتیابی بررسی نماید. یکی دیگر از اهداف این پژوهش آن است که از میان داستانهای بررسی شده، فهرستی از داستانهایی که بیشتر از بقیه به انواع هویت توجه داشتهاند، معرفی شود. <br />روش: پژوهش حاضر، توصیفی است و از رویکرد تحلیل محتوا به منظور جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی کتابهای داستانی گروههای سنی "د" و "ه" است که در سالهای 94-1390 توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است و در مجموع، 180 عنوان داستان را دربرمیگیرد.<br />یافتهها: بررسیها نشان داد در داستانهای مورد بررسی به انواع مختلف هویت به شکل یکسانی توجه نشده است. بیشترین توجه نویسندگان داستانها به هویت فردی، هویت خانوادگی، هویت گروهی، و هویت ملی تمرکز یافته است. سایر هویت ها به تفکیک در داستانهای تألیفی و ترجمه ای متفاوت است. میتوان گفت کم توجهی به سایر هویتها، اثرات منفی و آسیبهای جدی و جبران ناپذیری را در زمینه شکلگیری و تثبیت هویت نوجوانان بر جای میگذارد. در بخش پایانی یافته های پژوهش، هفت عنوان از داستانهای برتر با در نظر گرفتن مؤلفههای هویتی مطرح در نظریات روانشناسی معرفی شده است.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853220190622Evaluation of Library Performance in Razi University Using the Balanced Scorecard Model (BSC)ارزیابی عملکرد کتابخانه های دانشگاه رازی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)32517327110.22059/jlib.2019.252983.1305FAمحمودمرادیاستادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0001-5750-120Xخاطرهویسیدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاهسارابهرامی نیاگروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشگاه رازیJournal Article20180218Purpose: The purpose of this research is to evaluate the performance of Razi University libraries using the Balanced Scorecard Model (BSC). Also, in this research, the strengths and weaknesses of the performance of the Razi University libraries are determined.<br />Methodology: The present study is an applied research and has been conducted through a survey-descriptive method. The statistical population of this research is all managers, staff and users of Razi University libraries, which consists of 7 managers and 14 employees and 8000 active users of Razi University libraries. Data were analyzed using descriptive statistics and one-sample t-test using SPSS software was analyzed.<br />Findings: The findings showed that the customer's perspective has the highest level of balance, and then the financial perspective has the best level of balance. The two perspectives of growth and learning and internal processes that are related to the level of performance of staff at Razi University libraries are at the lowest level of performance.<br />Conclusion: The performance of Razi University libraries is unbalanced in terms of growth and learning and internal processes, which means that Razi University libraries failed to succeed in providing services and empowerment of their employees. However, the performance of the Razi University libraries is balanced and acceptable from the financial perspective, which means that the managers of the Razi University libraries spend the library's financial resources in a suitable and desirable mannerهدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)میباشد. همچنین در این پژوهش نقاط قوت و ضعف عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی تعیین میگردد. <br />روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران، کارکنان و کاربران کتابخانههای دانشگاه رازی میباشد. در این پژوهش از روش سرشماری و نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. همچنین دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونهای و با استفاده از نرم افزار اس. پی . اس. اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد منظر مشتری بالاترین سطح توازن، و بعد از آن منظر مالی بهترین سطح توازن را داراست. دو منظر رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی که مربوط به سطح عملکرد کارکنان کتابخانههای دانشگاه رازی است در پایینترین سطح عملکرد قرار دارند. <br />نتیجهگیری: عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی در بُعد رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی نامتوازن است، به این معنی که کتابخانههای دانشگاه رازی نتوانسته در ارائه خدمات و توانمندسازی کارکنان خود موفق و به صورت مطلوب عمل کند. اما، عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی از بُعد مالی متوازن و قابل قبول است، به این معنی که مدیران کتابخانههای دانشگاه رازی، منابع مالی کتابخانه را به شیوهای مناسب و مطلوب هزینه میکنند.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853220190622The impact of information communication technology literacy on self-directed learning
in public organizationنقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباط (ICTL) بر یادگیـری خود راهبر در سازمانهای دولتی51707327210.22059/jlib.2019.264158.1350FAفاطمهنارنجی ثانیاستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانسمانهحجازیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانJournal Article20180821The impact of information communication technology literacy on self-directed learning<br />in public organization<br /><br />Abstract<br />Objective: The purpose of this study was to explain the role of information and communication technology literacy on self-directed learning.<br />Methodology: Research methodology was, descriptive-correlation and analysis method was structural equation modeling. Population was 1500 person of Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare that by using of 360 formula Cochran sampling and simple random sampling method, a sample of individuals were selected. Used ICTL questionnaires of Katze and Macklin with reliability (0.97), and self-directed learning questionnaire from Abili and Mazari(2014) with reliability(0.93).<br />Findings: The correlation results showed ICTL and SDL have positively correlated with each other (P<0.01). Results of regression showed, describing, managing and communicating as a component of ICTL have multiple correlations with self-directed learning and predicted 23% of their changes. Structural equation modeling showed that ICT literacy with path(γ=0.50), has been effect on self-directed learning.<br />Key words: ICT literacy, SDL, staffچکیده<br />هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری خودراهبر انجام شده است. <br />روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری 1500 نفر از کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده 306 نفر تعیین شد. از پرسشنامههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات کاتز و مکلین(2007) با پایایی(97/0) و یادگیری خودراهبر ابیلی و مزاری(1393) با پایایی (93/0) استفاده شده است. <br />یافته ها: تحلیل همبستگی نشان داد، سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معنیداری داشتهاند(01/0P<). نتایج رگرسیون همزمان نشان داد، شرح دادن، مدیریت کردن و ارتباط برقرار کردن به عنوان مؤلفههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری خودراهبر همبستگی چندگانه داشته و23 درصد از تغییرات آن را پیشبینی مینمایند. مدلیابی معادلات ساختاری نیز نشان داد سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با ضریب مسیر(50/0=γ)، بر یادگیری خودراهبر تأثیرگذار بوده است. <br />واژگان کلیدی: سوادICT، یادگیری خودراهبر، کارکناندانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853220190622Heuristic Usability Evaluation of Mobile Website for the Iranian Academic Libraries, compared with the world's Top Universities’ Librariesارزیابی کاربردپذیری شهودی وبسایت موبایلی کتابخانههای دانشگاهی ایران و مقایسه با کتابخانههای دانشگاههای برتر جهان71967327310.22059/jlib.2019.267273.1364FAلیلازمانیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نورعلی اکبرخاصهگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور0000-0001-5664-4671فرامرزسهیلیهیأت علمی دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052Journal Article20181011Objective: The purpose of this research is evaluating heuristic usability of mobile website of Iranian university libraries and comparing it to top universities in the world. <br />Methodology: This is an applied research, in which the usability of libraries’ mobile website has been investigated by heuristic evaluation method. In this research, 20top universities affiliated to the MSRT, and 20top Islamic Azad university listed in ISC and 3 world top universities listed in webometric ranking have been chosen. Data collection is based on Nielsen (1994) and Fung (2016) usability checklist. Data analysis was done by SPSS software at both descriptive statistics and nonparametric inferential statistics including Friedman and Spearman correlation coefficient.<br />Findings: Mobile website of the universities affiliated to the MSRT is good in terms of usability. IAU’s are average in terms of usability. Furthermore, the universities affiliated to the MSRT in comparing to the top universities of the world are very good in terms of usability. IAU’s in comparing to the top universities of world are good.<br />In terms of usability, the final ranking was this: 1. Mazandaran University 2. Shahid Bahonar University of Kerman, and 3. Harvard University. Results demonstrate that there is no correlation between the ranking of ISC/webometric and ranking according to the evaluation of usability of the university libraries of the mentioned universities.<br />Originality: It seems that paying more attention to concepts such as usability in designing the mobile website of libraries by the designers regarding wide range of users causes better communication of users with it.هدف: این پژوهش به ارزیابی کاربردپذیری شهودی وبسایت موبایلی کتابخانههای دانشگاهی ایران و مقایسه آن با کتابخانه دانشگاههای برترجهان پرداخته است. <br />روش: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است و درآن میزان رعایت مؤلفههای کاربردپذیری در وبسایت موبایلی جامعه هدف به روش ارزیابی شهودی بررسی شده است. در این پژوهش 20دانشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 20 دانشگاه برتر آزاد اسلامی در پایگاه استنادی جهان اسلام و 3دانشگاه برتر جهان فهرست شده در رتبهبندی وبومتریک انتخاب شدند. ابزار گردآوری براساس سیاهه وارسی کاربردپذیری نیلسن(1994) و فانگ و دیگران (2016) است. تجزیه وتحلیل دادهها توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس در سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی ناپارامتریک از جمله فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شده است.<br />یافتهها: وبسایت موبایلی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری(عتف) از لحاظ کاربردپذیری در وضعیت خوب و دانشگاههای آزاد از لحاظ کاربردپذیری در وضعیت متوسط قرار دارند. همچنین دانشگاههای وابسته به وزارت عتف به نسبت دانشگاههای برتر جهان از لحاظ کاربردپذیری در وضعیت بسیارخوبی قرار دارند. دانشگاههای مازندران، باهنر کرمان و هاروارد از نظر مؤلفههای کاربردپذیری رتبههای اول تا سوم را کسب کردند. همچنین نتایج به-دست آمده نشان داد که بین رتبه بندی پایگاه استنادی جهان اسلام/وبومتریک و رتبهبندی براساس ارزیابی کاربردپذیری آنها همبستگی وجود ندارد.<br />اصالت اثر: توجه به ابعاد کاربردپذیری در طراحی وبسایت موبایلی کتابخانههای دانشگاهی ازسوی طراحان باتوجه به طیف وسیع و متنوع کاربران سبب ارتباط بهتر کاربران باآن، استفاده بیشتر ازخدمات کتابخانه به دور از محدودیتهای زمانی و مکانی و در نهایت افزایش کارایی خدمات این کتابخانهها خواهد شد.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853220190622Investigation of the role of patterns in the reading behavior of Tabriz University students based on Bandura's observational learning theoryتحلیل نقش الگوها بر رفتار مطالعه دانشجویان دانشگاه تبریز براساس نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا971217327610.22059/jlib.2019.278860.1398FAافشینحمدی پوردانشگاه تبریز، عضو هیات علمی0000-0002-5671-995Xهاشمعطاپورعضو هیات علمی دانشگاه تبریز0000-0003-0763-8413فریدهعباداللهیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریزJournal Article20190407Abstract: <br />Objective: The purpose of this study was to analyze the role of patterns in the reading behavior of students of Tabriz University based on Bandura's observational learning theory. <br />Methodology: The research method was a descriptive survey. The statistical population of this study were 9833 undergraduate students of Tabriz University. 373 people were selected using relative stratified sampling method using Krejci-Morgan table. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire based on the components of Bandura's observational learning theory. The validity of the tool was confirmed by experts of Knowledge and information science. The reliability of the whole tool was calculated using Cronbach's alpha coefficient as 0.869. <br />Findings: The findings showed that 46% of students followed their study patterns through the social network. The Reading pattern of Tabriz University students are Friends and Teachers with an average of 3.62 and 3.57 respectively. The results of the ANOVA test showed that the amount of "Reading" amoung major educational groups was significantly different. The results of multiple regression analysis showed that all independent variables, “Attention”, “Retention”, “Motor Reproduction”, and “Motivation” were entered into the equation, which 64% of variations of the reading variable were explained by these four variables. As a result, students' reading behavior can be explained based on Bandura's observational learning theory.<br />Originality: Employing Bandura's observational learning theory to explain the study among students is the main novelty of this paper.هدف: بررسی و تحلیل نقش الگوها بر مطالعه دانشجویان دانشگاه تبریز براساس نظریه یادگیری مشاهدهای بندورا است. <br />روش: روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. 9833 نفر دانشجوی کارشناسی دانشگاه تبریز جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدهند. از بین آنها با استفاده از جدول کرجسی-مورگان 373 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که براساس مولفه های نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا تنظیم شده بود که بعد از تائید روایی و پایایی بین نمونه آماری توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون تی، تحلیل واریانس و رگرسیون خطی چندگانه استفاده به عمل آمد.<br />یافته ها: یافته ها نشان داد 46 درصد از دانشجویان الگوهای مطالعه خود را از طریق شبکه اجتماعی دنبال می کنند. دانشجویان دانشگاه تبریز در امر مطالعه خود به ترتیب از دوستان و استادان با میانگین 62/3 و 57/3 بیشترین الگوپذیری را داشتند. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که میانگین میزان مطالعه در گروههای عمده تحصیلی، اختلاف معنیداری با هم دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد متغیّرهای مستقل، «انگیزه»، «توجه»، «تمرین» و «به یادسپاری» وارد معادله شدند، که در مجموع 64 درصد از تغییرات مربوط به متغیّر مطالعه را این 4 متغیّر تبیین کردند. در نتیجه میتوان گفت که رفتار مطالعه دانشجویان براساس نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا قابل تبیین است.<br />اصالت اثر: استفاده از نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا برای تبیین مطالعه در بین دانشجویان، نوآوری اصلی این مقاله به شمار میرود.دانشگاه تهرانتحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی2783-463853220190622Identifying and prioritizing the effective factors in organizational learning by using fuzzy Delphi technique, case study: a research centerشناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر یادگیری سازمانی با استفاده از تکنیک دلفی فازی، مطالعه موردی: یک مرکز تحقیقاتی1221437327710.22059/jlib.2019.283300.1413FAمیترادیلمقانیاستادیار دانشگاه صنعتی مالک اشترمجیدرمضانمدیر گروه منابع انسانی دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشترفاطمه ساداترضاییکارشناس ارشد مهندسی صنایعJournal Article20190708Purpose: The Purpose of this paper is identifying and prioritizing the effective factors in organizational learning at a research center.<br />Research methodology: this is an explorative research that after reviewing literature, the main effective factors in organizational learning were extracted and then, by using Fuzzy Delphi questionnaire, these factors were validated in 3 stages according to the expert opinions. The population of this research includes researchers, experts and specialists who are aware of the research matter in the field of organizational learning. Then, these validated factors were prioritized by AHP technique. The base of this prioritization was the impact degree of every factors on organizational learning. <br />Conclusion: The research findings show that based on the experts' opinion, cultural and structural factors, human resource management practices, attitude and employees' perceptions are the main effective factors in organizational learning.هدف و زمینه: هدف تحقیق شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر یادگیری در یک مرکز تحقیقاتی است. <br />روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی میباشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، عوامل اولیه موثر بر یادگیری سازمانی استخراج و سپس با استفاده از پرسشامه دلفی فازی، عوامل در سه مرحله از طریق پنل دلفی اعتبارسنجی شده است. جامعه آماری این تحقیق، محققین، خبرگان و متخصصین آشنا به موضوع تحقیق در حوزه یادگیری سازمانی میباشد. در مرحله بعد با پرسشنامه مقایسه زوجی و تکنیک AHP، عوامل شناسایی شده با استفاده از نظر خبرگان، اولویتبندی شدند. مبنای این اولویتبندی، میزان اثرگذاری هر کدام از عوامل بر سطح یادگیری سازمانی میباشد. <br />نتیجه گیری: یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل فرهنگی، ساختاری، اقدامات مدیریت منابع انسانی، نگرش و ادراک کارکنان از مهمترین عوامل اثرگذار بر یادگیری از دیدگاه خبرگان میباشند.