بررسی روابط بین ویژگی‌های عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانه‌های آموزشگاهی تهران

نویسندگان

چکیده

هدف: هدف مقاله حاضر کشف روابط بین ویژگی‌های عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانه‌های آموزشگاهی می‌باشد.
روش: روش پژوهش پیمایشی است و از 4 نوع پرسشنامه (بررسی وضعیت کتابخانه، بررسی ویژگی‌های مدیر، دبیر، و کتابدار) استفاده شده است. جامعه پژوهش، مدارس متوسطه دخترانه مناطق 6 (نماینده مناطق مطلوب) و 15 (نماینده مناطق نامطلوب) آموزشی تهران است. داده‌های بدست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شده‌اند.
یافته‌ها: بین هیچ یک از ویژگی‌های مورد بررسی مدیران جامعه با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه معنی‏داری وجود ندارد. بین میزان رضایت کتابدار از کتابخانه مدرسه خود و همچنین بین گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت کتابداری توسط کتابدار با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه مستقیم و معنی‏داری وجود دارد. بین روش تدریس دبیران نیز با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه مستقیم و معنی‏داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Review of Interrelations between Schools Instructional Elements with the State Of School libraries Situation in Tehran

نویسندگان [English]

  • Maryam Fazilat
  • Fatima Fahimnia
چکیده [English]

Objective: The present study aims at discovering the existing relationships between the qualities of school instructional elements with school library status.
Method: A survey using four questionnaires concerning the library situation and quality of school principal, teachers and librarian was carried out. The sample was drawn girls-only high schools from 6th educational district (representing affluent zones) and 15th educational district (representing underprivileged zones) in Metro Tehran. The data collected were analyzed using SPSS statistical software.
Findings: No significant link was established between any of the school principal’s qualities with the status of school library. A significant link was found between the status of school library with librarian’s satisfaction with his/her school library and short term librarianship courses undertaken. A direct, significant link exists between teachers’ teaching style with the state of school of library.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Librarian
  • Principals Teachers
  • Scholastic Elements
  • School libraries
  • Tehran Board of Education.